Dartanion | woensdag 30 maart 2011 @ 13:05 |
Een vriend van mij heeft een schommelende CO waarde. Hierdoor kan zijn auto niet gekeurd worden. Zijn lambda sensor geeft een waarde van 1 en hij schommelt de hele tijd rond het goed en af en toe piekt ie even te hoog. Wat zouden de oorzaken kunnen zijn? Mocht iemand hier een Mitsubishi kenner zijn, hij heeft Cyborg type CJ met een 4G92 blok. Ik heb ook een 4G92 blok maar die van hem heeft dubbele nokkenassen en MIVEC mijne heeft 1 nokkenas en geen MIVEC. Beide zijn wel 1600tjes. Beide lambda's zijn als het goed is 4 draads. Kunnen ze uitgewisseld worden? | |
Sounddragon | woensdag 30 maart 2011 @ 13:15 |
ja, kun je uitwisselen.. | |
menmulder | woensdag 30 maart 2011 @ 13:19 |
Zal wel een te traag regelende lamda zijn, effe uitwisselen ... | |
Dartanion | woensdag 30 maart 2011 @ 13:21 |
Sorry dat ik sceptisch ben.. Hoe weet je zo zeker dat je ze kan uitwisselen? | |
Sounddragon | woensdag 30 maart 2011 @ 13:42 |
Voor zover ik weet zijn alle lambda's hetzelfde qua funktie; het enige verschil is de aansturing: 2, 3 of 4 draads, dus lijkt het me geen probleem ![]() | |
menmulder | woensdag 30 maart 2011 @ 17:02 |
bosch heeft universele lamdasondes en met 9 stuks kunnen ze 99,9% van de auto's dekken. Als de kleurcodes en het aantal draadjes kloppen dan zijn ze uitwisselbaar. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 30 maart 2011 @ 19:12 |
als je CO schommelt is meestal je Katalysator kapot, enige wat je doet is je boodschapper de laan uitsturen, wat zijn de overige waardes: CO, CO2, HC, O2, Lambda zowel stationair als op toeren, uitlaat controleren op lekkage's zeker tot de eerste lambda sonde, wat zijn de feultrim waardes | |
Dartanion | woensdag 30 maart 2011 @ 20:11 |
Ik weet niet alle details helaas. Maar daar kom ik morgen wel achter als het goed is. Ik weet alleen dat de kat nieuw is. En zijn uitlaat niet lek is. Verder hoop ik morgen alle gegevens te hebben als er een nieuwe test gedaan wordt met mijn lambda sonde. Het vervelende is vooral het schommelen. Want 90% van de tijd zijn de waardes goed en dan duikt ie er heel even boven om weer te zakken (stationair). | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 30 maart 2011 @ 21:34 |
Als het CO pendelt dat is er iets mis met je mengel, je kunt wel op de gok onderdelen gaan vervangen maar dat wordt een dure hobby, het beste is een 4 gas test uit te voeren waardes op te schrijven, foutcodes uit te lezen, indien aanwezig foutcodes + omschrijving ook opschrijven en feultrim waardes te controleren, en op te schrijven. Dit hier posten, dan kan ik er wat mee een klein lekje in de uitlaat is al genoeg, het wil nog wel eens gebeuren dat de moer v/d eerste lambda sonde iets los scheurt met soort gelijke klachten | |
Fer | woensdag 30 maart 2011 @ 22:17 |
Begin eens met gewoon onderhoud, ipv de boel verneuken. Luchtfilter, bougies, bougiekabels en verdeler. Loopt/trekt ie wel goed, verbruikt ie teveel? | |
zoalshetis | woensdag 30 maart 2011 @ 22:18 |
klinkt als een gasklephuis dat eens schoongemaakt moet worden. | |
Barcaconia | woensdag 30 maart 2011 @ 22:23 |
Kan ook een luchtlek in inlaat of een lek in je spruitstuk zijn. Kan eigenlijk 100 dingen zijn. Ga eens wat meer diagnose stellen... | |
Dartanion | donderdag 31 maart 2011 @ 11:19 |
De lambda's zijn iig niet om te wisselen de stekkers passen niet ![]() | |
Dartanion | donderdag 31 maart 2011 @ 14:37 |
Net wezen meten.. Alle waardes zijn goed behalve CO. Volgens garagist kan het aan de sportfilter liggen? CO is 0,60 ongeveer | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 31 maart 2011 @ 18:39 |
zoals gezegt, wat waren de overige waardes ? sport filter heeft er geen onvloed, heeft die man er wel kaas van gegeten ? zonder de juiste informatie/ kennis gaat dit lang duren | |
1299 | donderdag 31 maart 2011 @ 22:09 |
Zit de standaard brandstofpomp er nog in? Is het een echte Cyborg is enkel het 4G92 mivec blok in een 1.6 SOHC gekiept? Ik heb zelf bij mijn GTi turbo (4G93T) gehad dat zowel dat KAT als de lambda sonde stuk waren en ook nog eens de brandstofdruk te hoog was. Wat ook nog eens wil helpen is het blok even flink warm stoken door even lekker door te jengelen en daarna direct te testen. Als hij verder prima loopt zou je met een brandstofdrukregelaar het mengsel kunnen verarmen maar hij zou uit zichzelf natuurlijk prima onder de 1% moeten komen. Verder een prachtig blokje om tegenwicht te bieden aan de honda's ![]() | |
Dartanion | vrijdag 1 april 2011 @ 00:23 |
Nee het is een echte borg! Zijn kat is nieuw en de lambda geeft aan dat ie goed is en het is een super blok, loopt als een zonnetje! Maar een Borg is meer dan een speciaal blok ook het onderstel is van een heel andere klasse ![]() Morgen gaan we voor de zekerheid luchtfilter vervangen en hem goed warm stoken en daarna weer even meten. Ik zal dan een foto maken van de waardes zodat ik die hier kan posten. | |
1299 | vrijdag 1 april 2011 @ 14:08 |
Ok grappig, daar zijn er niet veel van. Al helemaal niet in nederland. Als hij een leuke upgrade zoekt: lepel er een FTO blok in ![]() De achterophanging is zo goed als gelijk aan die van een CA0 Gti (die ik dus heb). | |
Metro2005 | vrijdag 1 april 2011 @ 14:17 |
Nee ligt niet aan het sportfilter (tenzij de luchtmassameter weggehaald is ![]() | |
1299 | vrijdag 1 april 2011 @ 14:29 |
Een 4G92 mivec heeft geen LMM ![]() | |
Metro2005 | vrijdag 1 april 2011 @ 14:50 |
En wel een lambda sensor? Dat lijkt me toch sterk dan. | |
Dartanion | vrijdag 1 april 2011 @ 16:14 |
Hij heeft wel een lambda maar geen lmm.. CO is 0,6 volgende waarde 0,14 daarna rond de 100 a 75 de laatste 0,75 (als ik het goed onthouden heb) Ik hoop dat iemand er iets mee kan wij zijn radeloos | |
1299 | vrijdag 1 april 2011 @ 16:25 |
Het lijkt er toch op dat de ecu niet goed kan bijregelen. Dat wijst toch naar de lambda sonde. Die meet meet de o2 concentratie in het uitlaatgas en past aan de hand daarvan de inspuiting aan. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 1 april 2011 @ 18:55 |
zucht.... hoe moelijk is het nou om ff de overige waardes ook te noteren.... | |
zoalshetis | vrijdag 1 april 2011 @ 19:18 |
ik denk persoonlijk dat het aan de conflectiefluxalisator ligt. | |
Dartanion | vrijdag 1 april 2011 @ 19:44 |
Meneertje precies. Ik heb de waardes precies goed ![]() | |
zoalshetis | vrijdag 1 april 2011 @ 19:46 |
hij wil alle waardes kennen ook die van je vrouw. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 1 april 2011 @ 22:51 |
![]() ik lees verkeert, je motor staat veel te rijk, injector die loopt na te pissen of een slechte onsteking zijn de hoofd verdachten | |
Chuck-N0rr1s | zondag 3 april 2011 @ 22:35 |
al opgelost? | |
Dartanion | maandag 4 april 2011 @ 07:01 |
Nee nog niet. Bij garage 3 zeggen ze dat het de kat moet zijn. Navraag bij de vorige eigenaar leerde dat er een kleine namaak kat onder zit. Met een evo 5 kat moet het wel lukken, die gaat besteld worden. | |
Herr.Flick | maandag 4 april 2011 @ 12:50 |
Denk ook dat het de kat is.. | |
Chuck-N0rr1s | maandag 4 april 2011 @ 19:25 |
ook wel makelijk telkens naar een andere grage, je kunt wel een andere kat monteren, maar loos eerst de oorzaak maar op, anders mag je volgend jaar weer een nieuwe kat kopen, deze verbrandt door het rijke mengsel | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 6 april 2011 @ 19:12 |
al opgelost? | |
Dartanion | donderdag 7 april 2011 @ 03:04 |
Zoals eerder gemeld, de kat is besteld en onderweg uit japan ![]() Eind van de maand zou ie er onder moeten hangen. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 7 april 2011 @ 18:31 |
en dan er achter komen dat het nog niet goed is ![]() | |
Dartanion | vrijdag 8 april 2011 @ 08:19 |
Met je grote mond kun je ook een betere tip geven of uitleggen hoe je zorgt dat ie minder rijk gaat lopen ![]() | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 8 april 2011 @ 22:54 |
lezen! | |
Dartanion | vrijdag 29 april 2011 @ 23:44 |
De kat hangt onder de auto, heb hem ff goed warm gereden en de CO bedraagd stationair nu NUL en op 3000 toeren 0,15 Het probleem is dus met de nieuwe kat opgelost :-) De nieuwe is overigens 2x zo graat als die er onder zat... | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 30 april 2011 @ 11:11 |
Co van 0 is ook niet goed(APK technisch wel), bestel je alvast een nieuwe kat? Een Co van 0 geeft een te arm mengsel aan, hier door gaat de nieuwe kat ook smelten, en kun je weer een nieuwe er onder knooien | |
Dartanion | zaterdag 30 april 2011 @ 13:49 |
Deze kat gaat ook alleen gebruikt worden om de auto door de keuring te krijgen ![]() Wel grappig dat jij eerst zei dat het een te rijk mengsel was en nu te arm terwijl alleen de kat vervangen is.. | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 30 april 2011 @ 14:11 |
omdat de waardes nu anders zijn ![]() | |
TommyGun | zaterdag 30 april 2011 @ 14:47 |
Chuck-N0rr1s heeft gelijk. De waarde moet gewoon 1 zijn, en het is verstandiger de oorzaak aan te pakken... | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 30 april 2011 @ 15:21 |
APK stelt voor een auto met een emisiebestrijdings systeem Stationair het CO niet boven de 0.5 mag uitkomen Op toeren het Co niet boven de 0.3 mag uitkomen stationair hoef je niet naar de Lambda te kijken optoeren moet het lambda getal tussen de 0.97 en 1.03 liggen | |
Dartanion | zondag 1 mei 2011 @ 03:20 |
Waar ik over struikel is dat meneer Chuck eerst zegt dat het mengsel te rijk is en daarna te arm op basis van de CO waarde. Het leuke is dat er NIKS veranderd is aan de auto behalve de katalysator. En na de kat zitten geen sensoren.. Dus meneer norris heeft in de eerste instantie een foute diagnose gesteld of in de tweede of bij beide! | |
Chuck-N0rr1s | zondag 1 mei 2011 @ 13:14 |
Dartanion. wel degelijk zijn de waardes verandert TS had eerst een Co waarde van 0.6 en nu 0.0 daar zit een groot verschil in! | |
1299 | zondag 1 mei 2011 @ 22:29 |
Ja, maar aan het mengsel tot aan de katalysator niet. En als ik me niet vergis probeer jij dat wel te verkondigen. |