Ik denk dat hij: wij scheefhuurders bedoeld.quote:Op maandag 28 maart 2011 14:41 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Kun je dat even onderbouwen? Ik houd als koper toch echt meer ruimte over dan als ik was blijven huren. Daarnaast wordt die ruimte elk jaar groter d.m.v. aflossing.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik die financiele ruimte wil benutten voor een BBQ voor wanbetalende forumspammers
Dit topic is echt niet off-topic te krijgen.quote:Op maandag 28 maart 2011 14:41 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Kun je dat even onderbouwen? Ik houd als koper toch echt meer ruimte over dan als ik was blijven huren. Daarnaast wordt die ruimte elk jaar groter d.m.v. aflossing.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik die financiele ruimte wil benutten voor een BBQ voor wanbetalende forumspammers
Ah ok. Dan kan het kloppen ja. Misschien zit ik nog teveel vastgeroest in de 15 jaar dat ik vrije sector huurde.quote:Op maandag 28 maart 2011 14:42 schreef janatwork het volgende:
[..]
Ik denk dat hij: wij scheefhuurders bedoeld.
Waarom heb je nooit de overstap gemaakt naar een sociaalehuurwoning?quote:Op maandag 28 maart 2011 14:44 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ah ok. Dan kan het kloppen ja. Misschien zit ik nog teveel vastgeroest in de 15 jaar dat ik vrije sector huurde.
Toen ik dat eerst probeerde kwam ik niet in aanmerking, omdat je 3 jaar in de regio moest wonen voor je je daar mocht inschrijven. (Apeldoorn) Toen ik me eenmaal mocht inschrijven was de wachttijd gemiddeld 5-7 jaar. Voor die tijd verhuisde ik naar een andere stad. (Eindhoven) Daar mocht ik me bij 2/4 WBV's niet meer inschrijven wegens te hoog inkomen en bij de andere twee was de wachttijd wederom een jaar of 5.quote:Op maandag 28 maart 2011 14:50 schreef janatwork het volgende:
[..]
Waarom heb je nooit de overstap gemaakt naar een sociaalehuurwoning?
Lang leve de vrijheid als huurder!quote:Op maandag 28 maart 2011 14:58 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Toen ik dat eerst probeerde kwam ik niet in aanmerking, omdat je 3 jaar in de regio moest wonen voor je je daar mocht inschrijven. Toen ik me eenmaal mocht inschrijven was de wachttijd gemiddeld 5-7 jaar. Voor die tijd verhuisde ik naar een andere stad. Daar mocht ik me bij 2/4 WBV's niet meer inschrijven wegens te hoog inkomen en bij de andere twee was de wachttijd wederom een jaar of 5.
Ik mag mijn huidige huur bijna verdubbelen voordat ik ook maar iets kan huren in de vrije sector in Amersfoort.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:03 schreef Whuzz het volgende:
Ach, also vrijesector huurder heb je wel degelijk die vrijheid natuurlijk. Maar daar betaal je je dan ook scheel voor en behalve die vrijheid krijg je er bitter weinig voor terug
Dan snap je nu wel waarom ik er voor koos om te gaan kopen i.p.v. huren toen de noodzaak zich voordeed om groter te gaan wonen. Kan die markt hoog of laag springen, crashen of klimmen, maar no way dat ik ~1300 per maand ga betalen om een beetje normaal te kunnen wonen.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:09 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik mag mijn huidige huur bijna verdubbelen voordat ik ook maar iets kan huren in de vrije sector in Amersfoort.
1300,- per maand huren gaat nergens over, daar kun je een riante woning voor kopen.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:12 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dan snap je nu wel waarom ik er voor koos om te gaan kopen i.p.v. huren toen de noodzaak zich voordeed om groter te gaan wonen. Kan die markt hoog of laag springen, crashen of klimmen, maar no way dat ik ~1300 per maand ga betalen om een beetje normaal te kunnen wonen.
Ik ben echt geen dubbeltje-eerste-ranger, maar dat werd zelfs mij te gek.
We proberen dan ook al tig topics uit te leggen dat kopen vaak goedkoper is dan huren. Maar om een of andere reden worden er dan altijd de sociale woningbouw huurprijzen bijgehaald die niet terzake doen. Gezien de huurprijzen in de vrije sector zijn de prijzen van de koopwoningen feitelijk helemaal niet te hoog.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:19 schreef BertV het volgende:
1300,- per maand huren gaat nergens over, daar kun je een riante woning voor kopen.
Of ze zijn beide te hoog.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Gezien de huurprijzen in de vrije sector zijn de prijzen van de koopwoningen feitelijk helemaal niet te hoog.
Dat de vrije sector prijzen schandalig hoog zijn zul je mij niet horen ontkennen. Daarom heb ik ook een woning gekocht.quote:
Dat is toch een stuk soepeler dan bij het verkrijgen van een hypotheek.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:29 schreef BertV het volgende:
Dit is dus de goedkoopst huurwoning voor een gezin in Amersfoort die ik vond:
Balladelaan, Amersfoort
¤ 700 - ¤ 750 /mnd
Om één van deze woningen te kunnen huren, dient uw bruto maandinkomen minimaal 4x de (kale) maandhuur te bedragen. Tevens kan een eventueel tweede inkomen voor 75% worden meegerekend.
W-T-F? 1970,- tot 2100,- netto
Welkom in de wereld die vrije sector heet.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:29 schreef BertV het volgende:
Dit is dus de goedkoopst huurwoning voor een gezin in Amersfoort die ik vond:
Balladelaan, Amersfoort
¤ 700 - ¤ 750 /mnd
Om één van deze woningen te kunnen huren, dient uw bruto maandinkomen minimaal 4x de (kale) maandhuur te bedragen. Tevens kan een eventueel tweede inkomen voor 75% worden meegerekend.
W-T-F? 1970,- tot 2100,- netto
Dat vrije sector niet kan concurreren met kopen heeft te maken met de HRA die je als koper wel hebt en als verhuurder niet.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
We proberen dan ook al tig topics uit te leggen dat kopen vaak goedkoper is dan huren. Maar om een of andere reden worden er dan altijd de sociale woningbouw huurprijzen bijgehaald die niet terzake doen. Gezien de huurprijzen in de vrije sector zijn de prijzen van de koopwoningen feitelijk helemaal niet te hoog.
En dan mag je blij zijn als alles een beetje normaal onderhouden word, want geld mag het natuurlijk niet kosten...quote:Op maandag 28 maart 2011 15:35 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Welkom in de wereld die vrije sector heet.
Da's nog een redelijke prijs overigens. In Eindhoven huurde ik een 2-kamer appartement voor dat bedrag. Dat had dan wel een tuin en een "zeer gunstige ligging t.o.v. het centrum". (Lees: gegarandeerd elke dag dronken studenten voor je deur)
En als je dan denkt dat bijna niemand dat zou willen betalen: Ik kreeg het appartment toegewezen, omdat ik het hoogste salaris had van de 30 gegadigden die mochten komen bezichtigen. (De rest mocht dus niet eens komen kijken)
En toen ik mijn huur opzegde, stond de verhuurder binnen 3 dagen met een nieuwe groep van 30 personen voor de deur. De "gelukkige" winnaar mag nog eens 15% meer betalen dan ik. Het is overigens een winnaares geworden. Best lekker ding, vrijgezel en gegarandeerd een goed salaris. Ik heb haar adresIemand interesse?
![]()
Zelfs voor mijn bruto bedrag, en daar zit dan ook nog een deel aflossing en 2 overlijdensrisicoverzekeringen in kom ik niet eens in de buurt van de huurprijs van een vergelijkbare woning in de vrije sector. Laat staan als we daar nog 20 jaar huursverhogingen overheen gooien.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:41 schreef janatwork het volgende:
[..]
Dat vrije sector niet kan concurreren met kopen heeft te maken met de HRA die je als koper wel hebt en als verhuurder niet.
De bruto maandlasten van mijn hypotheek zijn nog steeds lager dan die 1300 die ik moeten betalen voor een gelijkwaardig huis in de vrije sector. Als je álle belastingen en het onderhoud daar bij op telt... dan komt het aardig in de buurt ja. Maar dan nog. Voor hetzelfde bedrag huren, niets zelf mogen bepalen, niets van het geld terug zien of kopen, zelf kunnen klussen en aanpassen en over 30 jaar "gratis" wonen...quote:Op maandag 28 maart 2011 15:41 schreef janatwork het volgende:
[..]
Dat vrije sector niet kan concurreren met kopen heeft te maken met de HRA die je als koper wel hebt en als verhuurder niet.
Uiteraard. Toen er lekkage was bij de bovenburen werd dat eerst met duct-tape verholpen. Pas toen het zo gek werd dat mijn kelder op een dag blank stond en ik mijn RBV inschakelde werd de lekkage aangepakt. En toen moest ik alsnog een pissige brief schrijven voor een stel ingehuurde polen de gevolgschade (al het plijsterwerk verrot en verkleurd) kwam oplossen.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:43 schreef janatwork het volgende:
[..]
En dan mag je blij zijn als alles een beetje normaal onderhouden word, want geld mag het natuurlijk niet kosten...
Jij hebt je huis dan ook gekocht toen de huizen prijzen lager waren.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zelfs voor mijn bruto bedrag, en daar zit dan ook nog een deel aflossing en 2 overlijdensrisicoverzekeringen in kom ik niet eens in de buurt van de huurprijs van een vergelijkbare woning in de vrije sector. Laat staan als we daar nog 20 jaar huursverhogingen overheen gooien.
Nee, niet echt. Was begin 2005, de grootste stijging hadden we toen wel gehad. Wel was de rente tot 6 maanden geleden erg laag, dus die heb ik nog even op de valreep voor 20 jaar vast kunnen zetten.quote:Op maandag 28 maart 2011 15:52 schreef janatwork het volgende:
Jij hebt je huis dan ook gekocht toen de huizen prijzen lager waren.
Die berekeningen geloof ik allemaal wel. Op dit moment is de rente weer een stuk hoger dan 6 maanden geleden. Ikzelf zou als ik nu, dus 6 maanden later, dezelfde hypotheek zou nemen bruto 300,- per maand meer moeten betalen. Terwijl de prijs van de woning ongewijzigd is.quote:Neem bovenstaand voorbeeld:
http://www.funda.nl/huur/(...)lladelaan/kenmerken/
en in de zelfde wijk en vergelijkbare grote:
http://www.funda.nl/koop/(...)straat-45/kenmerken/
de tweede woning is aflossingsvrij bruto duurder en kan je beter huren, maar met HRA is huis nummer 2 goedkoper.
Draai je nu niet oorzaak en gevolg om?quote:Op maandag 28 maart 2011 16:03 schreef CoolGuy het volgende:
Hm. Nu wordt het ineens heel concreet en wie schitteren er door afwezigheid..?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |