In het algemeen: Check bij het nabewerken of je foto's niet op plaatsen te donker of te licht zijn, en zet je foto's recht. Bedenk tijdens het fotograferen wie of wat het onderwerp van de foto (en van het evenement) is, en pas daar je compositie (ken je de
derden-regel?) en focus op aan. Bedenk trouwens ook dat gezichten vele malen sprekender zijn dan achterhoofden.
1. Niet verkeerd, goede situatieschets. Hij staat wel een beetje scheef, en de persoon rechts mag wel wat lichter.
2. Leuke detailfoto! Staat ook een beetje scheef, maar het stoort hier niet heel erg. Jammer dat de spreker er niet helemaal op staat.
3. Totaal niet te zien wat hier gebeurt. Had leuk kunnen zijn als je wat dichterbij had gefotografeerd zodat er meer te zien was van wat er zich achter de deur afspeelde. Het idee is leuk, dat wel.
4. Zet 'm recht en maak 'm wat lichter en je hebt een prima foto.
5. Ik zie niet helemaal waarnaar je de kijker wil laten kijken op deze foto. Wie is precies het onderwerp?
6. Staat scheef, en eerlijk gezegd niet heel interessant.
7. Als de persoon links de spreker was dan had je compositioneel een hele mooie foto gehad. In dit geval zou ik de persoon links eraf croppen met z'n kleurrijke trui, zodat alle aandacht naar de intens luisterende jury gaat.
8. Leuke foto uit het heetst van de strijd!
9. Mooie foto, maar iets te donker en scheef.
10. Technisch mooi gedaan, maar al deze mensen zijn niet heel interessant. Sowieso hadden er wat mij betreft meer foto's van de sprekers in jouw serie gemogen. Die zijn toch het belangrijkst in een debatwedstrijd.
11. Leuk kijkje door het publiek heen. Ik zou wel de mensen op het podium allemaal iets donkerder maken, ze zijn nu een beetje overbelicht.
12. De scherpte had hier naar mijn gevoel beter op de spreker kunnen liggen.
13. Mooie overzichtsfoto.