abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:09:41 #1
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_94470473


Status reactoren Fukushima I (ma 11:40, laatste wijzigingen onderstreept)

Verschillende reactorgebouwen hebben ernstige problemen met koeling. Dit heeft geleid tot brand, explosies en het plaatselijk vrijkomen van radioactieve stoffen. De straling op locatie lijkt te dalen. Op 30km afstand is ook hoge straling gemeten. Dit niveau is niet ongezond voor korte duur (uren tot dagen), maar wel als je er maandenlang in zou verblijven. Omwonenden zijn geëvacueerd. Er is een radioactieve besmetting gemeten in groente en melk uit het Fukushima-gebied. Hoewel de waarden nog niet schadelijke niveaus bereiken, zijn deze wel boven de wettelijke limiet, waardoor het niet verkocht mag worden. Omwonenden is gemeld zo weinig mogelijk drinkwater te drinken.

Unit 1: Vorige week zaterdag was hier de eerste explosie, door vrijgekomen waterstof die het dak heeft weggeblazen. De reactor wordt gekoeld met zeewater. De eenheid is onder controle. Tepco legt momenteel stroom aan, om de koelsystemen weer te laten werken.

Unit 2: Dinsdag om 0:10 vond een explosie plaats rond de 'suppression chamber', een expansievat (plaatje). Hieruit kan radioactief stoom en water naar buiten lekken. De reactor wordt gekoeld met zeewater. Tepco heeft zaterdag stroom aangelegd om de controlekamer en koelsystemen weer te laten werken. De koeling is nog niet actief. De elektrische installatie wordt gecontroleerd op schade door de tsunami. Er lijkt rook uit de centrale te ontsnappen, de betekenis daarvan is nog niet duidelijk.

Unit 3: Hier is woensdagnacht veel straling vrijgekomen na een explosie. Deze reactor bevat deels plutonium, wat giftiger is dan uranium en moeilijker te beheersen. De explosie is waarschijnlijk ontstaan in een opgewarmd koelbad (spent fuel pool) voor oude brandstof. Als het water uit dit koelbad verdampt en de staven blootliggen, kan een kettingreactie beginnen. Het is op vrijdag gelukt om met waterkanonnen het koelbad bij te vullen. Dit blijft periodiek gebeuren. Men plant op zondag ook hier weer stroom aan te sluiten. Er is donkere rook van het gebouw af gekomen, het is nog niet bekend wat de oorzaak is; werknemers zijn tijdelijk geëvacueerd.

Unit 4: Hier heeft dinsdagnacht en woensdagnacht enkele keren brand gewoed. Deze reactor was niet in gebruik, maar er is wel gebruikte brandstof opgeslagen in een koelbad. De brandstofstaven liggen waarschijnlijk bloot aan de lucht en geven veel straling af. Het koelbad moet dringend gekoeld worden. Het is onmogelijk om dichtbij te komen, vanwege de grote hoeveelheden straling. Op vliegtuigbeelden was te zien dat er nog water in het koelbad is, dus unit 3 kreeg op zaterdag prioriteit bij het koelen. Men plant op zondag ook hier weer stroom aan te sluiten.

Unit 5 en 6: De reactors zijn weer aangesloten op netstroom en succesvol in 'cold shutdown' gebracht. De koelbaden zijn weer op gebruikelijke manier gekoeld.

Alle overige Japanes kerncentrales zijn normaal of uitgeschakeld.

Algemeen:
Om lekkage van radioactief materiaal te voorkomen, is het belangrijk dat de reactorvaten en de gebruikte brandstof goed gekoeld blijven. Het handmatig koelen is een bijna onmogelijke taak geworden, door de hoge straling op locatie. De tsunami heeft alle vaste koelsystemen onklaar gemaakt. Alle medewerkers behalve 50 man die direct bij de koeloperatie betrokken zijn, zijn geëvacueerd.

De bevolking in de 20km omgeving van de Daiichi-centrale (totaal 200.000 mensen) is geëvacueerd. Tot 30 km afstand moet men binnen blijven. Op 30km Noordwesten van de centrale is vrijdag een stralingsniveau gemeten dat niet direct schadelijk is maar wel als het lange tijd zo zou blijven.

Eén medewerker van Tepco is verongelukt tijdens de aardbeving, twee medewerkers zijn vermist na een latere explosie. Zeker één medewerker heeft een stralingsdosis van >100mSv opgelopen; twee politieagenten en een aantal brandweerlieden hebben een nog onbekende dosis gekregen.

Live stream Japanse TV: NHK World TV

Statusoverzicht centrales van Japanse nucleaire waakhond (geüpdatet ma 11:00)


Info: Status van de centrales
BBC News liveblog
Yahoo timeline
Kyodo headlines (Japans persbureau)
Persberichten van energiebedrijf Tepco
Fukushima I nuclear accidents (Wikipedia)

Info: Achtergronden
MIT NSE Nuclear Information Hub
In graphics: Fukushima nuclear alert (BBC, wo 16 maart)
In alle drie de reactors dreigt nu een meltdown. Wat nu? Drie mogelijkheden. (Volkskrant, ma 14 maart)
Nuclear energy 101: Inside the "black box" of power plants - Hoe werkt kernenergie en wat ging er mis in Fukushima?
How a Reactor Shuts Down and What Happens in a Meltdown (NYTimes, infographic)

Plaatjes





Video's

SPOILER: Bekijk video's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekende hoaxes

SPOILER: Bekijk hoaxes
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerdere topics

SPOILER: Bekijk eerdere topics
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor algemene discussie over kernenergie, dus buiten de japanse ramp om, kan men hier terecht : Kernenergie - Een alternatief, of juist niet

[ Bericht 0% gewijzigd door fokthesystem op 22-03-2011 17:22:31 ]
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:10:54 #2
58789 Snakey
-||||--------||||-
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:17:04 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94470723
Toch was de andere eerder, en beter.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94471148
Misschien handig om een linkje naar het kernenergie-discussietopic in de OP te zetten om het hier schoon te houden? :)
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:30:10 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94471242
quote:
'Weer stroom in controlekamer reactor 3'

TOKIO - Technici zijn er in geslaagd om de elektriciteitsvoorziening in de controlekamer van reactor 3 van de geplaagde Japanse kerncentrale Fukushima I deels te herstellen.

Dat meldde de Japanse publieke omroep NHK dinsdag. De kerncentrale heeft in totaal zes reactors, die alle in de problemen kwamen toen de koelsystemen uitvielen na een tsunami.

Hulpverleners kunnen nu weer werken in de controlekamer. Reactor nummer drie is een grote bron van zorgen, omdat die plutonium en uranium bevat.

Onduidelijk is hoever het herstel van de koelsystemen van de centrale is gevorderd.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94471390
Wat kan die controlekamer nog?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:35:16 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94471441
Temperatuur en druk meten (fijner dan in de hal waar giftig gas lekt), en (hopelijk, dat is eigenlijk de wens) besturen van koeling, pompen, kleppen, etc!

Maar of 't nog werkt :P Wie weet!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 22 maart 2011 @ 16:52:44 #8
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_94472143
quote:
4s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:27 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Misschien handig om een linkje naar het kernenergie-discussietopic in de OP te zetten om het hier schoon te houden? :)
Ik ken die link niet, dus wellicht handig die er gelijk bij te tikken, of 'nu' dan in je volgende reactie? :)
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:12:53 #9
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_94472860
Gek eigenlijk:



dat de diverse "bescherming-schillen" niet de bekende sterkste vorm hebben, rond.
Elke japanner die zwarte band (bijv.-)karate heeft weet dat je vlakken kan breken, ook van steen.
Maar een ronding, da's moeilijker...

En een met lood beklede wand lijkt me ook wel wat, die houdt straling tegen en bij smelten vormt het een 'film' over de bodem.
Vervolgens kan men onder de bodem nog vloeibaar stikstof opslaan, mocht de boel dan naar onderen weg smelten, is dat wel een uber koeling direct.

Zo maar wat wilde gedachten.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_94473011
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:52 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Ik ken die link niet, dus wellicht handig die er gelijk bij te tikken, of 'nu' dan in je volgende reactie? :)
Kernenergie - Een alternatief, of juist niet
pi_94473538
Even een gedachtegang, please don't shoot me....
Stel dat je 1 persoon aanwijst om toch het spent fuel pool van unit 3 te inspecteren en er een brandslang in te hangen? Nu gebeurt er niets omdat de straling te hoog is..... met de kans dat het gigantisch mis gaat omdat de boel smelt.

Als je nu 1 persoon zeg maar "opoffert", met de zekerheid dat je weet waar je aan toe bent? In principe zijn die fukushima-50 door het management reeds 'afgeschreven', vanuit een zakelijk oogpunt gezien.

Of kunnen ze niet van die robots gebruiken met camera die door de rommel heen kan ploeteren (die bomb-squad dingen bijvoorbeeld)?
Take the risk or lose the chance
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:44:39 #12
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_94473993
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 16:35 schreef eleusis het volgende:
besturen van koeling, pompen, kleppen, etc!
Dat koelwater kan men toch eigenlijk ook (alsmede, eveneens) boven de reactor zetten?
Een soort omgekeerde c.v. waarbij de pompen makkelijker omlaag pompen, en de druk door warmte het hete water weer (mede- makkelijker-) opstuwt.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_94474150
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:31 schreef gebrokenglas het volgende:
Even een gedachtegang, please don't shoot me....
Stel dat je 1 persoon aanwijst om toch het spent fuel pool van unit 3 te inspecteren en er een brandslang in te hangen? Nu gebeurt er niets omdat de straling te hoog is..... met de kans dat het gigantisch mis gaat omdat de boel smelt.
Als ik die foto's van reactor 3 zie, denk ik niet dat die spent fuel pool nog heel is. Gebouw is voor 2/3 weg, terwijl die spent fuel pool zich in de bovenste helft van het gebouw zou moeten bevinden.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:48:25 #14
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94474153
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:44 schreef fokthesystem het volgende:
Dat koelwater kan men toch eigenlijk ook (alsmede, eveneens) boven de reactor zetten?
Een soort omgekeerde c.v. waarbij de pompen makkelijker omlaag pompen, en de druk door warmte het hete water weer (mede- makkelijker-) opstuwt.
Bij nieuwe reactoren is dat standaard :) Bij oude reactoren wordt het te duur bevonden om structurele aanpassingen te doen, maar het kan zijn dat de ideeën daarover veranderen n.a.v. dit ongeluk...
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94474472
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:31 schreef gebrokenglas het volgende:
Even een gedachtegang, please don't shoot me....
Stel dat je 1 persoon aanwijst om toch het spent fuel pool van unit 3 te inspecteren en er een brandslang in te hangen? Nu gebeurt er niets omdat de straling te hoog is..... met de kans dat het gigantisch mis gaat omdat de boel smelt.

Als je nu 1 persoon zeg maar "opoffert", met de zekerheid dat je weet waar je aan toe bent? In principe zijn die fukushima-50 door het management reeds 'afgeschreven', vanuit een zakelijk oogpunt gezien.

Of kunnen ze niet van die robots gebruiken met camera die door de rommel heen kan ploeteren (die bomb-squad dingen bijvoorbeeld)?
ik neem aan (al gedachtengangend, don't shoot me too ;) ) dat dergelijke dingen echt wel door de (oa) technici besproken en afgewogen is. wie weet straalt het in de echt directe omgeving wel zo hard dat die ene persoon toch niet dichtbij genoeg kan komen. misschien ligt er dusdanig veel puin dat die persoon er niet eens zou kunnen komen, of zelfs zo'n robot. weten wij allemaal veel. wat daarbinnen nu eigenlijk precies de situatie is hebben ze niet in zulke detail naar buiten gebracht. ze zullen allicht iig enig idee hebben
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  dinsdag 22 maart 2011 @ 17:58:09 #16
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_94474477
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:31 schreef gebrokenglas het volgende:

Of kunnen ze niet van die robots gebruiken met camera die door de rommel heen kan ploeteren (die bomb-squad dingen bijvoorbeeld)?
Hoewel ik deels technisch ben opgeleid, kernenergie zat er daar niet bij :)
Ik weet ook niet wat er gebeurt als je een remote controle helicopter met camera's/sensoren daar naar binnen vliegt, of dat uberhaupt kan, of het signaal wel door de omgeving bij dat heli- tje komt, of diens accu spontaan smelt/klapt/weigert.
Is het er zo heet dat men een met kabel (die dan smelt in no-time) bestuurde robot zelfs niet kan gebruiken...? ik weet het niet.
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_94474529
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:48 schreef MartijnA3 het volgende:

[..]

Als ik die foto's van reactor 3 zie, denk ik niet dat die spent fuel pool nog heel is. Gebouw is voor 2/3 weg, terwijl die spent fuel pool zich in de bovenste helft van het gebouw zou moeten bevinden.
nou dat zijn de enge gedachten die zomaar mogelijk zijn. eng, want als dat zo is, dan liggen daar dus random tussen het puin die staven.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_94474674
quote:
He gave no more details, but a TEPCO executive vice president, Sakae Muto, said the core of reactor No.1 was now a worry with its temperature at 380-390 Celsius (715-735 Fahrenheit).

"We need to strive to bring that down a bit," Muto told a news conference, adding that the reactor was built to run at a temperature of 302 C (575 F).

http://www.reuters.com/ar(...)dUSTRE72A0SS20110322
pi_94474941
robots en andere elektronica begeven het vaak bij hoge straling. Tenminste, wel met jaren 80 elektronica die ze bij Chernobyl hadden in afstandsbedienbare opruimrobots (niet alleen van Russische makelarij :Y) ) Mogelijk dat dat nu beter gaat, met nieuwe techniek. :?
  dinsdag 22 maart 2011 @ 18:18:32 #20
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_94475347
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:58 schreef fokthesystem het volgende:
Ik weet ook niet wat er gebeurt als je een remote controle helicopter met camera's/sensoren daar naar binnen vliegt, of dat uberhaupt kan, of het signaal wel door de omgeving bij dat heli- tje komt, of diens accu spontaan smelt/klapt/weigert.
Is het er zo heet dat men een met kabel (die dan smelt in no-time) bestuurde robot zelfs niet kan gebruiken...? ik weet het niet.
Radiografisch apparatuur zal veel storing ondervinden bij radioactiviteit, dus dat wordt sowieso al lastig. Een lange kabel zou nog kunnen, mits het niet warmer is dan 600 graden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 22 maart 2011 @ 18:24:31 #21
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94475603
Deze topic loopt nog als een tierelier terwijl de oorspronkelijke hoofdtopic "Japan getroffen door zeer zware aardbeving en tsunami" terugloopt in aandacht :{
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_94475629
Hmmmtsja. Dat met die radiografische helicopter vind ik nog best wel een goed idee eigenlijk.
't is erin, en eruit, een paar seconden beeld vastleggen is voldoende om te weten hoe de situatie daarbinnen is.
Take the risk or lose the chance
pi_94477162


de controlekamer van reactor 3 (ik gok dat het archiefbeeld is trouwens, maar staat nu op de nrc site)
pi_94477163
effe off-topic, sorry
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 17:48 schreef eleusis het volgende:

Could you leave the lights alone please? Stop flashing the fucking lights.

FSOL 'fan'? :7
  dinsdag 22 maart 2011 @ 19:34:48 #25
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94478949
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 18:59 schreef Slurrrrp het volgende:
FSOL 'fan'? :7
Uiteraard :7
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')