abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94552070
quote:
Op donderdag 24 maart 2011 13:00 schreef SicSicSics het volgende:
Je kunt nu toch wel voorzichtig stellen dat we een klein stapje vooruit zijn gegaan qua vrijheid van onderwijs en kunst e.d.
natuurlijk kun je het stellen, maar pas echt interessant wordt waarmee je zulke beweringen precies onderbouwd ...

Ikzelf ben niet zo'n rooskleurig-denker en zie eerder dat voor ieder stapje vooruit er ook wer stapjes achteruit gedaan worden...

Wat betreft onderwijs is het niet voor niks dat zelfs de meest ontkerkelijkte nederlanders tóch liever ervoor kiezen hun kind te sturen naar een School die een Bijzondere Levensbeschouwelijke instelling heeft omdat het niveau daarvan toch veelal een behoorlkijk end boven Openbaar Onderwijs staat....
Daaraan heeft de 'ontkerkelijking' voorlopig nog niks veranderd.
Veel 'ontkerkelijkden' vinden het vaak ook juist prettig dat hun kind een duidelijke moraal ook bijgeleerd krijgt en kiezen ook heel bewust niet voor een pedagogische instelling waarin 'alles zomaar okay' is of je altijd maar alles 'gelijk' moet zien.

En wat betreft Kunst, dat is toch veeleer persoonlijk maar ikzelf heb een fikse (persoonlijke) voorliefde voor Religieuze Kunst en de kunst die in vroeger tijden toch vooral door Relöigieuze instellingen gefinancierd en mogelijk gemaakt werd,
Veel moderne kunst zonder enige 'religieuziteit' erin vaak ook 'gevoelloos' (tenzij er toh veelal een 'ideologische' of levensbeschouwelijke insteek in omt)... al zal iedereen daar natuurlijk zijn eigen persoonlijke mening over vellen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 24 maart 2011 @ 13:25:51 #227
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94552391
Ze praten er nu live over bij CNN :') :P
AFC AJAX
  vrijdag 25 maart 2011 @ 08:15:56 #228
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94587065
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 12:24 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Copernicus? Ooit van gehoord? :P
Die man die eeuwen later ter wereld kwam dan mensen die die gedachte al eerder hadden, bedoel je?
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  vrijdag 25 maart 2011 @ 08:19:56 #229
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94587099
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 13:15 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Veel 'ontkerkelijkden' vinden het vaak ook juist prettig dat hun kind een duidelijke moraal ook bijgeleerd krijgt
Voor een moraal heb je geen sprookjesboekjes nodig.

En al helemaal geen sprookjesboekje dat uit z'n voegen barst van gewelddadige oproepen tot steniging, moord of zelfs regelrechte genocide op heidense stammen in naam van een god die zelf ook bepaald niet vies is van een gezellige massamoord op z'n tijd.

Sterker nog - bijgelovigen doen of laten zaken niet na zelf uitputtend over de moraliteit van die zaken hebben nagedacht, maar uitsluitend omdat hun Onzichtbaar Magisch Vriendje dat ooit eens op straffe van de dood en / of eeuwige marteling zo ooit eens vrij dringend heeft verordonneerd.

Met een moraal heeft dat vrij weinig te maken natuurlijk.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  vrijdag 25 maart 2011 @ 08:25:17 #230
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_94587158
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 14:16 schreef Hephaistos. het volgende:
Dat zo'n model goed werkt bij het verklaren van uitstervende talen kan ik goed begrijpen, hoe minder mensen een taal spreken hoe minder toegevoegde waarde het heeft als je die zelf kan spreken.

Maar godsbesef zit diep in de mens verankerd, dat valt niet zomaar te verklaren uit sociale motieven.
Maar welke taal je spreekt heeft imo niet met status te maken maar met praktisch nut, dus een beetje vreemd dat de onderzoekers het over status hebben. Dan zou men ook bijv Latijn moeten (willen) spreken, want dat is een taal met een hoge status :).

Verder denk ik dat een bepaald godsbesef ook op andere manieren tot uiting kan komen en dat sociale netwerksites bijvoorbeeld een heel goed alternatief vormen voor kerken. Kerken zijn (in Amerika bijv) met name groot geworden door toedoen van immigranten die familie- en vriendenloos het land in kwamen en behoefte hadden aan contacten.
Niet meer actief op Fok!
pi_94587263
Beetje spijtig dat we weer van die halve neanderthalers naar europa halen die 200 jaar achter lopen.
pi_94587403
quote:
10s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Atheïsme is ook besmettelijk voor moslims.
De meeste uitspraken van papier vind ik onzin of ben er niet mee eens, maar ik hoop dat deze uitspraak wel juist is. Maar iets in mij zegt dat Islam nog maar in de kinderschoenen staat.
Naarmate de toestand in de wereld (GBJ Hilterman) verslechterd zal de Islam steeds meer aanhangers krijgen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_94587494
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 08:45 schreef Oud_student het volgende:

[..]

De meeste uitspraken van papier vind ik onzin of ben er niet mee eens, maar ik hoop dat deze uitspraak wel juist is. Maar iets in mij zegt dat Islam nog maar in de kinderschoenen staat.
Naarmate de toestand in de wereld (GBJ Hilterman) verslechterd zal de Islam steeds meer aanhangers krijgen.
Oh, natuurlijk "iets" zegt het je. Nou, dan zul je wel gelijk hebben.
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 09:05:44 #234
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94587729
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 08:45 schreef Oud_student het volgende:

[..]
Nee. Wat ik gister al postte over de situatie in Nederland:

SCP: Invloed islam op allochtoon daalt.

En je ziet in de Mohammedaanse wereld dezelfde ontwikkeling als hier - des te meer mensen leren lezen en schrijven en een opleiding volgen waarin ze *echte* kennis verwerven, des te minder ze in malle sprookjes geloven.

Het fundamentalisme in de mohamedaanse wereld is nou juist een reactie op deze ontwikkeling, die hier al onstuitbaar is gebleken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Telecaster op 25-03-2011 09:13:51 ]
  vrijdag 25 maart 2011 @ 09:06:24 #235
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_94587741
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 08:51 schreef Klaudias het volgende:
Oh, natuurlijk "iets" zegt het je. Nou, dan zul je wel gelijk hebben.
Hij gelooft van wel! 8-)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 09:10:17 #236
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94587824
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 09:06 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Hij gelooft van wel! 8-)
Sja. Iedereen heeft recht op zijn / haar eigen mening, niet op zijn / haar eigen feiten. :)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 maart 2011 @ 09:17:32 #237
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94587964
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 09:10 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Sja. Iedereen heeft recht op zijn / haar eigen mening, niet op zijn / haar eigen feiten. :)
Ik vraag me alleen af waarom die mening geuit moet worden door zoveel mogelijk zaken belachelijk te maken...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 25 maart 2011 @ 09:31:57 #238
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94588263
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 09:17 schreef Sjeen het volgende:

[..] Ik vraag me alleen af waarom die mening geuit moet worden door zoveel mogelijk zaken belachelijk te maken...
En waar heb je het nu specifiek over..?

Als je het toevallig hebt over spot richting religie: spot is nu eenmaal een buitengewoon potent middel om te onthullen dat de keizer geen kleren aanheeft en dat een ideologie, mening of overtuiging niet ineens als bij toverslag het recht verkrijgt van welke kritiek dan ook gevrijwaard mag blijven zodra iemand er het labeltje 'religie' op plakt.

Met spot is bijvoorbeeld hier in West-Europa na eeuwen strijd de enorme verstikkende maatschappelijke invloed van de gristelijke kerken teruggedrongen tot waar bijgeloof thuishoort - het privedomein.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 maart 2011 @ 09:35:34 #239
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94588349
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 09:31 schreef Telecaster het volgende:

[..]

En waar heb je het nu specifiek over..?

Als je het toevallig hebt over spot richting religie: spot is nu eenmaal een buitengewoon potent middel om te onthullen dat de keizer geen kleren aanheeft en dat een ideologie, mening of overtuiging niet ineens als bij toverslag het recht verkrijgt van welke kritiek dan ook gevrijwaard mag blijven zodra iemand er het labeltje 'religie' op plakt.

Met spot is bijvoorbeeld hier in West-Europa na eeuwen strijd de enorme verstikkende maatschappelijke invloed van de gristelijke kerken teruggedrongen tot waar bijgeloof thuishoort - het privedomein.
Sprookjesboek, onzichtbaar vriendje, tovenaar etc... Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onnodig kracht bijzetten van een mening.

Vind het prima dat jij er niets in ziet, maar laat een ander in zijn waarde. Religie is hier (mijn regie) verweven met het leven, wat niet inhoudt dat ik puur geloof in een almachtige god oid. Maar ik vind het erg prettig om sommige gebruiken en tradities voor te zetten. Omdat ze op een bepaalde manier houvast kunnen geven op momenten dat ik het kan gebruiken. :)
  vrijdag 25 maart 2011 @ 09:53:58 #240
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94588894
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 09:35 schreef Sjeen het volgende:

[..]
Sprookjesboek, onzichtbaar vriendje, tovenaar etc... Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onnodig kracht bijzetten van een mening.
Maar: daar komt het goedbeschouwd toch gewoon op neer. Meer is het niet.

Zeker als je het vergelijkt met hoe in die boekjes over ongelovige honden als ik wordt gesproken, tot en met het oproepen tot stenigen aan toe, vind ik termen als bovenstaande nog reuze meevallen.
quote:
Vind het prima dat jij er niets in ziet, maar laat een ander in zijn waarde. Religie is hier (mijn regie) verweven met het leven, wat niet inhoudt dat ik puur geloof in een almachtige god oid. Maar ik vind het erg prettig om sommige gebruiken en tradities voor te zetten. Omdat ze op een bepaalde manier houvast kunnen geven op momenten dat ik het kan gebruiken. :)
En daar is verder ook niks mis mee als dat voor jou zo werkt.

Alleen: andere mensen hebben dan weer het volste recht die gebruiken dan weer als onzinnige rituelen te zien.

Toch?
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 maart 2011 @ 10:13:42 #241
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_94589505
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 09:53 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Maar: daar komt het goedbeschouwd toch gewoon op neer. Meer is het niet.

Zeker als je het vergelijkt met hoe in die boekjes over ongelovige honden als ik wordt gesproken, tot en met het oproepen tot stenigen aan toe, vind ik termen als bovenstaande nog reuze meevallen.

[..]

En daar is verder ook niks mis mee als dat voor jou zo werkt.

Alleen: andere mensen hebben dan weer het volste recht die gebruiken dan weer als onzinnige rituelen te zien.

Toch?
Dat mag je zeker, maar waarom moet dat gepaard gaan met afzeiken? Je kunt het toch bekijken, je schouders optrekken en je omdraaien?

Overigens ben ik van mening dat iedereen gewoon lekker zelf moeten weten wat en of hij/zij gelooft... Ik hou ook absoluut niet van bekeerpraktijken.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 10:17:20 #242
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94589633
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 10:13 schreef Sjeen het volgende:

[..]
Dat mag je zeker, maar waarom moet dat gepaard gaan met afzeiken? Je kunt het toch bekijken, je schouders optrekken en je omdraaien?
Omdat religie 1) veelal op nogal vervelende wijze eenzijdig respect eist voor de meest, eh, aparte denkbeelden en 2) de neiging heeft de eigen regeltjes en standaards ook aan andersdenkenden op te dringen.

Dan kan je een reactie verwachten.
quote:
Overigens ben ik van mening dat iedereen gewoon lekker zelf moeten weten wat en of hij/zij gelooft... Ik hou ook absoluut niet van bekeerpraktijken.
Mooi zo.
pi_94589737
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 10:17 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Omdat religie 1) veelal op nogal vervelende wijze eenzijdig respect eist voor de meest, eh, aparte denkbeelden en 2) de neiging heeft de eigen regeltjes en standaards ook aan andersdenkenden op te dringen.
Niet alle religieuzen zijn zo.
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
  vrijdag 25 maart 2011 @ 10:25:39 #244
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94589930
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 10:20 schreef Klaudias het volgende:

[..]
Niet alle religieuzen zijn zo.
Dan hoeven die religieuzen zich daar ook niet door aangesproken te voelen.
pi_94593279
Oud nieuws... dit was al voorspelt door Jezus.

Lucas 18:8b
Maar als de Mensenzoon komt, zal hij dan geloof vinden op aarde?
  vrijdag 25 maart 2011 @ 12:02:16 #246
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_94593461
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 11:56 schreef iwulff het volgende:
Oud nieuws... dit was al voorspelt door Jezus.

Lucas 18:8b
Maar als de Mensenzoon komt, zal hij dan geloof vinden op aarde?

Dat is (los nog van het feit dat je met enig creatief bijbels bladerwerk wel voor alles een bijpassende spreuk kan vinden, aangezien dat boekje volstrekt vaag, multi-interpretabel en intern inconsistent is) natuurlijk een vraag, geen voorspelling.
pi_94593583
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 maart 2011 12:02 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Dat is (los nog van het feit dat je met enig creatief bijbels bladerwerk wel voor alles een bijpassende spreuk kan vinden, aangezien dat boekje volstrekt vaag, multi-interpretabel en intern inconsistent is) natuurlijk een vraag, geen voorspelling.
De Bijbel is eigenlijk helemaal niet volstrekt vaag, maar het zit in je aard om er tegen aan te schoppen. Het is wel een voorspelling al helemaal aan de hand van het beeld dat de Bijbel geeft over de 'eindtijd' die komen gaat en dat vrijwel iedereen zich dan af heeft gekeerd van God. Nooit gehoord van een retorische vraag?
  vrijdag 25 maart 2011 @ 12:05:56 #248
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94593588
quote:
Op vrijdag 25 maart 2011 12:02 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Mohammed zou ook zoiets hebben gezegd meen ik, het zou ook meteen de inleiding van de dag des oordeel zijn :'(
AFC AJAX
  vrijdag 25 maart 2011 @ 12:07:30 #249
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_94593636
quote:
7s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:44 schreef Politicoloog het volgende:
Dit bericht is niet iets om trots op te zijn. Zoveel mensen die het bestaan van hun Schepper ontkennen. Ik geef het christendom de schuld. Veel mensen in het westen zijn atheïstisch geworden omdat ze dat belachelijke sprookjesverhaal niet serieus kunnen nemen.

Gelukkig groeit de echte religie van God (de Islam) wereldwijd en is dit godvergeten land niet representatief voor de hele wereld.
De groei van de Islam geeft wel aan hoe verschrikkelijk dom een groot deel van de mensheid is. Jammer.
Niet meer actief op Fok!
  † In Memoriam † vrijdag 25 maart 2011 @ 12:08:48 #250
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_94593667
De Katholieken nemen ook steeds meer toe!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')