abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 maart 2011 @ 21:03:01 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94439964
http://tegenlicht.vpro.nl(...)rbare-dictators.html
quote:
Elke dag zien we ze in het nieuws. Onze eigen Europese leiders die o zo blij zijn met de volksopstanden in Noord-Afrika, en over elkaar heen buitelen om de vallende woestijndictators daarginds te veroordelen.

TrailerMaar hoeveel boter heeft Europa op zijn hoofd? Hoe afhankelijk is Europa van deze regimes voor olie en gas? Wat deed Europa in de naam van het gesloten houden van Fort Europa? Hoe vaak handelden we uit angst voor de gevaarlijke islamistische inborst van deze volken? Wie profiteerden - over de hoofden van de bevolkingen heen- over deze machtsconstructies? En waren Europa en Noord-Afrika - en niet te vergeten de VS en Israël - eigenlijk niet heel tevreden met deze status quo? Tegenlicht over het pact met de duivel: handige deals, win-win-situaties en (niet zelden) perverse connecties tussen de twee kusten van “onze” Middellandse Zee.

Noord-Afrika is voor Europa vooral een producent van olie en gas, een afzetmarkt voor wapens, een broedplaats voor islamisme en een thuisland van een teveel aan asiel- en gelukszoekers. Dit heeft dan ook de onderlinge relaties bepaald. Na de koloniale tijd heeft Europa bepaald niet bijgedragen aan de modernisering van Marokko, Algerije, Tunesië, Libië en Egypte. Nu de oude tirannen wankelen, wordt steeds meer duidelijk hoe en waarmee Europa ze in het zadel hield. Hoe Khadaffi en Berlusconi elkaar vonden over de olie van hun maatschappijen ENI en NOC. Hoe Nicolas Sarkozy uitgerekend met Hosni Mubarak een ‘Union pour la Méditerranée’ wilde bouwen. Hoe Tony Blair en de London School of Economics de “dynastie Khadafi” weer salonfahig maakte. En hoe onze eigen premier Rutte zijn verontwaardiging uitspreekt, terwijl tegelijkertijd een delegatie van het Nederlandse bedrijfsleven op tournee is langs Arabische ‘rulers’.

Tegenlicht over de beboterde hoofden van de politieke top in Londen, Parijs, Rome en Den Haag. Oud Midden-Oosten correspondent Joris Luyendijk (‘Het zijn net mensen’ en ‘Je hebt het niet van mij, maar…’), islamkenner Tariq Ramadan (Oxford), politicoloog Luis Martinez (Rabat) en voormalig buitenlandminister Gianni de Michelis (Rome) ontleden onze relaties met de autoritaire leiders ‘aan de overkant’. Oftewel: de moraal van het Maghreb verhaal.
Tegenlicht is in ieder geval altijd interessante televisie :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  maandag 21 maart 2011 @ 21:13:42 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94440816
Nu al een goed stukje over Shell die een brief stuurde naar Tony Blaird waar ze hem practisch in opdroeg wat te schrijven naar Khadafi om een oliecontract te krijgen met het land.
Vrijheid
  maandag 21 maart 2011 @ 21:25:24 #3
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94441834
Ook maar even kijken.

Volgens mij heb ik in 2011 al meer tv gekeken dan in heel 2009+2010 :')
  maandag 21 maart 2011 @ 21:32:32 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_94442395
kut alweer te laat :{

Kijk morgen wel ff via uitzendinggemist :) dank voor d etip
  maandag 21 maart 2011 @ 21:36:16 #5
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94442699
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 21:32 schreef RedFever007 het volgende:
kut alweer te laat :{

Kijk morgen wel ff via uitzendinggemist :) dank voor d etip
Het is nog wel ff bezig hoor.
Vrijheid
pi_94444297
Mja, boter op het hoofd of realpolitik bedrijven. Het is maar hoe je er tegenover staat.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  maandag 21 maart 2011 @ 21:56:49 #7
104871 remlof
Europees federalist
pi_94444317
Interessant: Grote groepen in het westen zeggen dat een democratische islam niet kan bestaan, maar degenen die daarvoor strijden in Arabische dictatoriale staten worden monddood gemaakt met onze steun.
  maandag 21 maart 2011 @ 22:04:50 #8
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94444941
quote:
14s.gif Op maandag 21 maart 2011 21:56 schreef Misstique het volgende:
Mja, boter op het hoofd of realpolitik bedrijven. Het is maar hoe je er tegenover staat.
Het is in ieder geval goed dat het op TV komt zodat men zch wel realiseerd dat de Westerse wereld niet zo koosjer is, Nederland die één van de grootste wapenleveranciers ter wereld is, Shell die Blair ff verteld wat ie moet schrijven en Blaird die het doet, best creepy. En wat Remlof zegt dus.
Vrijheid
pi_94445317
En dit zeg ik al de hele middag op Fok!:

Het Westen heeft jarenlang deze dictators gesteund. De afgelopen maand treuzelde en twijfelde het Westen of er wel of geen vliegverbod boven Libie moest komen, terwijl de troepen van Khadafi de bevolking uitmoorde. En nu opeens komt er een vliegverbod, zogenaamd om de bevolking te redden? Dat geloof je toch zelf niet, het gaat 100% puur om eigen belangen.
pi_94445397
quote:
14s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:04 schreef jogy het volgende:

[..]

Het is in ieder geval goed dat het op TV komt zodat men zch wel realiseerd dat de Westerse wereld niet zo koosjer is, Nederland die één van de grootste wapenleveranciers ter wereld is, Shell die Blair ff verteld wat ie moet schrijven en Blaird die het doet, best creepy. En wat Remlof zegt dus.
Iedereen die het internationale nieuws volgt en opiniebladen uit verschillende (zowel Westerse als niet-Westerse) landen leest, wist dat al. Daar heb je geen met belastinggeld gesubidieerde aflevering van Tegenlicht voor nodig. Stukje algemene kennis en ontwikkeling, me dunkt.
pi_94445608
quote:
14s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:04 schreef jogy het volgende:

Het is alleen niets nieuws. Nederland is al jaren een groot producent van wapens, steeds meer aan de high techkant ipv de ontploffende kruitfabriek in Muiden, het is maar 600 miljoen. Niet echt heel veel.

Dat bedrijven politici hun werk laten doen, tja, als dat zo schokkend is dan heb je ook nooit opgelet dat er bij staatsbezoeken altijd een enorme handelsdelegatie meegaat. Ongeacht welk land.

Natuurlijk zullen politici kiezen voor wat het beste is voor hun eigen land, lijkt me vrij logisch, daar zitten ze ook voor. Ze zitten er niet om de bevolking in Oergoemekistan een beter lot te bezorgen.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
  maandag 21 maart 2011 @ 22:25:21 #12
273703 MangoTree
I wish I had...
pi_94446449
Hij is staat al online. (zoals in de op) :@

Goeie tip!
2019: The Great Awakening
  maandag 21 maart 2011 @ 22:27:24 #13
213380 Corkscrew
Turkenkrekker
pi_94446576
Luyendijk zoals altijd weer interessant. Ook voor de rest een goed programma. :)
Wie dit leest is alfabeet.
  maandag 21 maart 2011 @ 22:28:56 #14
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94446681
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:09 schreef Zienswijze het volgende:

Het Westen heeft jarenlang deze dictators gesteund. De afgelopen maand treuzelde en twijfelde het Westen of er wel of geen vliegverbod boven Libie moest komen, terwijl de troepen van Khadafi de bevolking uitmoorde. En nu opeens komt er een vliegverbod, zogenaamd om de bevolking te redden? Dat geloof je toch zelf niet, het gaat 100% puur om eigen belangen.
Welke belangen? 8-)
  maandag 21 maart 2011 @ 22:32:29 #15
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94446937
quote:
6s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:10 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Iedereen die het internationale nieuws volgt en opiniebladen uit verschillende (zowel Westerse als niet-Westerse) landen leest, wist dat al.
En hoeveel mensen doen dat?
Vrijheid
pi_94447211
quote:
14s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:32 schreef jogy het volgende:

[..]

En hoeveel mensen doen dat?
Ik. En ik zou het iedereen aanraden ipv voor al je nieuwsberichting NOS te kijken. Het verbreedt je denken, je kennis, je algemene ontwikkeling en je leert problematiek van verschillende kanten te benaderen en te interpreteren.
pi_94447271
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:28 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Welke belangen? 8-)
Stabilisering vd olieprijs. Zie ander topic waar wij al een discussie over hebben :P
pi_94447584
Het gaat er niet om dat het niets nieuws is, maar je bereikt meer mensen en zaken herhalen nemen twijfels vaak weg.
  maandag 21 maart 2011 @ 22:42:52 #19
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_94447603
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:36 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik.
Dan ben je één van de relatief weinigen. Ik lees/kijk van alles, nationaal en internationaal, main stream en way waay alternative dus het gaf me weinig nieuwe algemene informatie maar was hoe dan ook op de nederlandse televisie en dus voor een groter Nederlands publiek dan The economist, Al Jazeera of wat dan ook en dus erg ok. Tegenlicht FTW enzo.
Vrijheid
pi_94448549
quote:
14s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:42 schreef jogy het volgende:

[..]

Dan ben je één van de relatief weinigen. Ik lees/kijk van alles, nationaal en internationaal, main stream en way waay alternative dus het gaf me weinig nieuwe algemene informatie maar was hoe dan ook op de nederlandse televisie en dus voor een groter Nederlands publiek dan The economist, Al Jazeera of wat dan ook en dus erg ok. Tegenlicht FTW enzo.
Mijn respect voor jou _O_

Op zich heb je er overigens wel een punt mee, ware het niet dat iedereen die zich in actualiteiten verdiept, dit allemaal wel zo'n beetje al wist.
  maandag 21 maart 2011 @ 23:38:02 #21
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94450932
Mooie aflevering. Scherpe analyse van Joris Luyendijk, vooral over het gebrek aan journalistieke aandacht voor Shell.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 21 maart 2011 @ 23:39:04 #22
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94450987
quote:

We gaan eindelijk de goede kant op. De stemmer en belastingbetaler wordt langzaam wakker. :Y
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 21 maart 2011 @ 23:57:26 #23
123170 alors
zlata1234
pi_94452075
Luyendijk is een baas, ik moet dit even terug gaan kijken!
know'm sayin?
word? word.
  dinsdag 22 maart 2011 @ 01:08:40 #24
203635 Ugjerke
God of tits and wine
pi_94454439
quote:

Wat ik uit deze documentaire oppik is dat het voor de leiders en hun eigen belangen (olie, wapenexport, etc.) dus beter was als Khadaffi was blijven zitten.
Op maandag 29 april 2013 16:56 schreef Moira. het volgende:
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
pi_94455484
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2011 01:08 schreef Ugjerke het volgende:

[..]

Wat ik uit deze documentaire oppik is dat het voor de leiders en hun eigen belangen (olie, wapenexport, etc.) dus beter was als Khadaffi was blijven zitten.
Yep.... vandaar de zuinige commentaartjes van duo Rutte-Verhagen op Tunesië/Egypte/Libië de afgelopen maanden; Nederland zat er niet alleen met Shell in, blijkbaar ook met wapens als kennelijk 1 der grootste wapenexporteurs (wat ik dus oprecht niet wist)...
De functie van een Wilders is nu ook wel duidelijk trouwens...
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')