abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 mei 2011 @ 18:38:07 #211
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96512222
Ik heb aan de zuidmuur een border met wat plantspul wat nu een beetje verwilderd is:

Het idee is om er een moestuin van te maken waarvan ook een gedeelte achter glas komt.
Nu vraag ik mij af, wat is het beste moment om het huidige groen weg te halen en moet het nog een tijdje braakliggen voor het gebruikt kan worden?
pi_96512916
Wanneer je er voor dit jaar nog moestuin van wilt maken, dan moet je snel zijn.
Ik zou alles weghalen, tot diep in de grond de wortels verwijderen.
Goed omspitten, dan een aantal zakken bemeste tuinaarde halen en gaan planten.
Je kunt bepaalde dingen nu al gaan voorkweken, maar je kunt natuurlijk ook kleine plantjes bij het tuincentrum halen.
  zondag 8 mei 2011 @ 18:56:34 #213
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96512994
Voor dit jaar hoeft het niet perse, alhoewel ik wel graag aankomende winter wat groenten als raapstelen ed. wil kweken.

Dat word dus flink graven volgend weekend :P
pi_96513180
Graven inderdaad, en dan de boel laten drogen (dat gaat snel met dit weer). Dan neemt het groene spul een stuk minder ruimte en gewicht in wanneer je ervan wilt.
Zorg dat je voldoende drinkt c_/
  zondag 8 mei 2011 @ 19:02:49 #215
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96513230
Ik kan het spul het beste al vandaag afknippen dus?
pi_96516989
Als je de energie nog hebt wel ;)
  zondag 8 mei 2011 @ 20:22:00 #217
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96517233
Groot gedeelte is al geknipt, alleen het spul wat nu aan het bloeien is staat nog.
pi_96525590
*O* het regent *O* en goed ook ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 8 mei 2011 @ 22:37:49 #219
43653 sigme
Veraan
pi_96527068
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 18:38 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb aan de zuidmuur een border met wat plantspul wat nu een beetje verwilderd is:

[ afbeelding ]

Het idee is om er een moestuin van te maken waarvan ook een gedeelte achter glas komt.
Nu vraag ik mij af, wat is het beste moment om het huidige groen weg te halen en moet het nog een tijdje braakliggen voor het gebruikt kan worden?
Liefst huidige spul er zoveel mogelijk uit trekken, zodat er zoveel mogelijk wortel ook verwijderd wordt. Je zou nog snel aardappels kunnen zetten, dat levert je een goede start voor je moestuin volgend jaar (en deze winter). Als je het stuk vol aardappels zet dan er de komende 3 jaar niet opnieuw aardappels zetten.

Andere optie is dat wat er nu staat doodspuiten met Round-up. Daarna hou je hele mooie rulle grond over. 6 weken (dacht ik, staat wel op de verpakking) braak laten liggen, daarna kan je erin zaaien / planten en opeten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 8 mei 2011 @ 22:48:10 #220
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96527791
Roundup is wel het laatste wat ik zal gebruiken in mijn tuin...

Ik heb met het knippen wel rekening gehouden dat er een goed handvat overblijft om alles er uit te trekken. Volgend weekend gaat alles eruit, wellicht zet ik op bepaalde plekken nog wat bonen om de bodem van extra stikstof te voorzien.

Hier is het helaas nog steeds kurkdroog -O-
pi_96535189
Hier (soesterberg) is ook geen druppel gevallen. Voorlopig blijf ik sproeien en gieten. Al zal ik een van de tonnen nu toch moeten vullen met water.
Het is wel makkelijk om onkruid te verwijderen. Je trekt mooie droge wortels zonder al te veel aarde uit de grond.
pi_96535655
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 08:25 schreef Oceanonix het volgende:
Hier (soesterberg) is ook geen druppel gevallen. Voorlopig blijf ik sproeien en gieten. Al zal ik een van de tonnen nu toch moeten vullen met water.
Het is wel makkelijk om onkruid te verwijderen. Je trekt mooie droge wortels zonder al te veel aarde uit de grond.
Voor onkruid is het inderdaad handig.
Doe ik ook vaak op de luie manier nu (schoffelen en laten liggen).
pi_96536398
in de bedden waarin nu niets staat wel. Tussen de planten door schoffel ik niet. Mijn coördinatie is niet zo goed...... Daar ga ik gewoon op de knieen om het onkruid te verwijderen.
pi_96536439
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 09:40 schreef Oceanonix het volgende:
in de bedden waarin nu niets staat wel. Tussen de planten door schoffel ik niet. Mijn coördinatie is niet zo goed...... Daar ga ik gewoon op de knieen om het onkruid te verwijderen.
De mijne ook niet :') (zie geen diepte ;) en fijne motoriek mist wel wat) dus ik maai wel eens wat om :@
  maandag 9 mei 2011 @ 22:11:44 #225
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_96572447
Ik heb intussen de worteltjes in de volle grond opgetrokken. Ben erg vroeg (maart) begonnen, maar het staat er florissant bij en beginnen oranje te kleuren en 'wortel te vormen'.
Daarnaast intussen de tomaten, broccoli en de courgette in de volle grond staan na opgekweekt te hebben achter het raam en in de kas. Na de rest weggegeven te hebben staan nu in de kas nog enkele tomaten en pompoenen die aardig van formaat beginnen te worden. Verder nog enkele slaplantjes (die wilden totaal niet aanslaan, wellicht oud zaad), een bak rucola en prei in opkweek. De zonnebloemen zijn intussen ook de tuin in en de aardbeien staan in bakken. Daarnaast nog wat aardperen die een mooie groene haag gaan vormen en dan in de winter een lekkere kost moeten gaan zijn.

Zo opsommend een flinke lijst... daarnaast intussen nog het volgende succesvol in de tuin staan:
- Lavendel, Citroenthijm, Thijm, Rozemarijn, Lavas, Laurier, Citroenmelisse, Bieslook, Knoflookbieslook, Munt, Bonenkruid, Basilicum, Dragon, Dille, Peterselie, Oregano (wilde marjolein) en kervel.
- Braam, rode en gele framboos, aardbeien, 3 druiven (waarvan 1 intussen een jaar of 20 oud en zeer goed dragend)

Al met al een giga-lijst intussen. Ben zo blij met m'n tuin en het grote genot van even de tuin in lopen terwijl je aan het koken bent om even wat verse kruiden te halen voor het eten.

Met de regen van vandaag is de grond weer goed vochtig en kan het weer flink gaan groeien de komende dagen dat er iets minder zon op staat als ik de voorspellingen moet geloven.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_96572891
Klinkt goed Krnkje! Hoe kom je aan de aardperen?
  maandag 9 mei 2011 @ 22:24:09 #227
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_96573450
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 22:17 schreef Ml-etje het volgende:
Klinkt goed Krnkje! Hoe kom je aan de aardperen?
Restantje van een pannetje aardperensoep... Maar dan dus de ongebruikte aardperen gewoon in de grond gestopt (10cm diep). Die verveelvoudigen tijdens de teelt en is meerjarig. Je kunt dus gewoon de schop in de grond zetten als je een maaltje wil en de rest laten overleven voor de jaren erop (wel even opletten voor woekeren is me gezegd).

De Groenten en Fruit Encyclopedie kan ik trouwens elke hobby moestuinier aanraden. Ik heb hem al heilig verklaard :)
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_96583921
Aardpeer is een hele fijne woekeraar. Ik heb hem op die reden in een ingegraven cementbak staan. Daar zitten wel een zootje gaten in voor afwatering.
Aan het einde van het jaar kan je wel wat krijgen van me. Mijn oogst van dat kleine stukje grond was vorig jaar bijna 2 kg.

De vochthuishouding in mijn tuin viel me gisteravond mee. Het had hier nauwelijks geregend en zeker niet voldoende om de grond nat te krijgen. Bij het oogsten van de radijzen bleken de punten toch echt in vochtige grond te zitten.
Waaruit blijkt dat je echt niet iedere dag hoeft te sproeien.
pi_96583952
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:38 schreef Oceanonix het volgende:
Aardpeer is een hele fijne woekeraar. Ik heb hem op die reden in een ingegraven cementbak staan. Daar zitten wel een zootje gaten in voor afwatering.
Aan het einde van het jaar kan je wel wat krijgen van me. Mijn oogst van dat kleine stukje grond was vorig jaar bijna 2 kg.

De vochthuishouding in mijn tuin viel me gisteravond mee. Het had hier nauwelijks geregend en zeker niet voldoende om de grond nat te krijgen. Bij het oogsten van de radijzen bleken de punten toch echt in vochtige grond te zitten.
Zou een plastic kuub ook werken? Of gaan ze daar gezellig doorheen?

Onze achterbuurman is aan het beregenen en heeft hem zo ingesteld dat onze tuin ook een vlaag mee krijgt O+
pi_96584185
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:44 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Zou een plastic kuub ook werken? Of gaan ze daar gezellig doorheen?

Onze achterbuurman is aan het beregenen en heeft hem zo ingesteld dat onze tuin ook een vlaag mee krijgt O+
Plastic kuip werkt ook. Ze vormen knolletjes, geen scherpe pinnige scheutel of friemelwortels.
Ik heb aardperen bij Vreeken gehaald, maar dat was nog best lastig (ze hebben ze maar kort in het assortiment). Meestal kan je ze ook wel kopen bij een biologische groentehandel, en ze zijn nogal kiemkrachtig. Verder zijn er verschillende rassen, wat behoorlijk uitmaakt voor de smaak. Om die reden is het ook niet zo'n gek plan om ze bij de groenteboer te halen: eet de helft op, en als je dat aanstaat begraaf je de andere helft.

Het is nu een beetje laat voor aardpeer planten, maar je kan het altijd proberen. Als het niet lukt, dan volgend jaar maart in de grond stoppen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_96584462
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 08:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Plastic kuip werkt ook. Ze vormen knolletjes, geen scherpe pinnige scheutel of friemelwortels.
Ik heb aardperen bij Vreeken gehaald, maar dat was nog best lastig (ze hebben ze maar kort in het assortiment). Meestal kan je ze ook wel kopen bij een biologische groentehandel, en ze zijn nogal kiemkrachtig. Verder zijn er verschillende rassen, wat behoorlijk uitmaakt voor de smaak. Om die reden is het ook niet zo'n gek plan om ze bij de groenteboer te halen: eet de helft op, en als je dat aanstaat begraaf je de andere helft.

Het is nu een beetje laat voor aardpeer planten, maar je kan het altijd proberen. Als het niet lukt, dan volgend jaar maart in de grond stoppen.
Volgend jaar even proberen :Y de groentenboer hier heeft ze niet dus moet even zoeken of Vreeken bellen wanneer ze er zijn.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 13:01:12 #232
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_96593662
*O* Ik zie de eerste (kleine) aardbeitjes al tevoorschijn komen!

peultjes groeien ook als kool

(buitje van afgelopen maandag heeft de tuin goed gedaan)
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_96594315
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:38 schreef Oceanonix het volgende:

aardperen groeien ondertussen als onkruid in mijn tuin, ben ze zelfs aan het wegschoffelen op vergeten plekken waar ondertussen wat anders staat
pi_96635887
JA HET HEEFT GEREGEND *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

zo dat moest ik even kwijt. :D
pi_96635945
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 13:16 schreef pinine het volgende:

[..]

aardperen groeien ondertussen als onkruid in mijn tuin, ben ze zelfs aan het wegschoffelen op vergeten plekken waar ondertussen wat anders staat
Tsja, dan kan je volgens mij schoffelen tot je een ons weegt..

Een paar varkens schijnen wel echt te de aardperen te kunnen uitroeien, maar ja, kom maar eens aan een varken..
  woensdag 11 mei 2011 @ 08:37:26 #236
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96636323
quote:
11s.gif Op woensdag 11 mei 2011 08:08 schreef sigme het volgende:

[..]

Tsja, dan kan je volgens mij schoffelen tot je een ons weegt..

Een paar varkens schijnen wel echt te de aardperen te kunnen uitroeien, maar ja, kom maar eens aan een varken..
Tesamen met de rest van je tuin :P
pi_96668472
Ik ben er ook erg blij mee. Want mijn regentonnen zijn nu weer redelijk gevuld. Nog niet 100%. Maar toch.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 08:04 schreef Oceanonix het volgende:
JA HET HEEFT GEREGEND *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

zo dat moest ik even kwijt. :D
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 11 mei 2011 @ 22:27:34 #238
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_96674749
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2011 20:56 schreef merry77 het volgende:
Ik ben er ook erg blij mee. Want mijn regentonnen zijn nu weer redelijk gevuld. Nog niet 100%. Maar toch.

[..]

Mijn tuintje vandaag gewoon handmatig water gegeven. Jammer dat de regen zo lokaal is, hier is dus niets gevallen. Mja heb nu wel de kans om de tuin mooi onkruid vrij te maken.

Update over mijn tuin:

-Enorm veel aardbeien in aanwas. Hopen dat de planten het allemaal aankunnen qua voedingsstoffen. Misschien wat bijmesten komend weekend.
-Verder afgelopen weekend de bonen gezaaid (veense snijbonen en stokslabonen). Moet alleen nog de staken ergens vandaan toveren want die heb ik nog niet. Iemand tips waar ze deze hebben? Hebben ze die bijvoorbeeld bij de boerenbond of iets dergelijks?
-Daarnaast nog wat wortels gezaaid, had ze al ergens staan en heb geprobeerd ze te verspenen ipv uit te dunnen, maar dit ging niet altijd goed dus heb toch een paar rijtjes nieuwe wortelen gezaaid.
- Tomatenplanten uitgeplant in de kas, de stekjes die ik overhad buiten op een beschutte plaats
- Watermeloenen en canteloupes uitgeplant in de kas.

Met als afsluiting een foto'tje over hoe het er nu uit ziet (voor zover dat op de foto zichtbaar is van een grote afstand).

"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_96688910
Wow, dat ziet er goed uit T_Killer!

Ikzelf ben vanuit een ander idee begonnen met een moestuin-achtig-projectje. Ik drink veel koffie en vond het zonde de blikken weg te gooien, dus heb ik ze nu gebruikt als potjes voor mijn kruiden. Vervolgens aan de muur gehangen.

Ik heb hierin mint, basilicum, rode peper, lavas, peterselie en rucola gezet. Na een tijdje heb ik de mint, rucola en basilicum verpot.

Nu nog een vraag: ik ben, zonder enige voorbereiding/kennis van zaken, driftig begonnen met het kweken van tomaten, rucola en basilicum. Nu las ik dat rucola en basilicum niet zo'n probleem zijn in deze tijd van het jaar, maar voor tomaten ben ik vermoedelijk te laat. Onderstaande foto heb ik zojuist genomen. Denken jullie dat er nog kans is dat deze plantjes op tijd vrucht zullen dragen? Of is het nutteloos deze plantjes verder te laten groeien?

pi_96689446
Tomaatjes komen er wel, als we tenminste een mooie / lange zomer krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')