abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94427247
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 17:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, dat soort zaken kan ik helemaal niet beter mee financieren, want dan had ik een hogere hypotheek moeten nemen wat me ook meer had gekost per maand. Dat geld lig ik niet wakker van, dat is nagenoeg alweer terug ;)
De definitie van leentokkies is dat het mensen zijn die een huis lenen zonder ook maar een cent zelf in te brengen :)

Ik ben daar gewoon geen voorstander van want het verhoogt de kans op de vorming van een speculatieve zeepbel. Als je op krediet kan kopen betaal je namelijk altijd meer, niet alleen aan de rente maar ook omdat geleend geld makkelijker uit te geven is.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  Moderator maandag 21 maart 2011 @ 17:21:59 #27
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_94427493
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 17:17 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De definitie van leentokkies is dat het mensen zijn die een huis lenen zonder ook maar een cent zelf in te brengen :)

Ik ben daar gewoon geen voorstander van want het verhoogt de kans op de vorming van een speculatieve zeepbel. Als je op krediet kan kopen betaal je namelijk altijd meer, niet alleen aan de rente maar ook omdat geleend geld makkelijker uit te geven is.
Je bedoeld de mensen die ook de volledige inboedel meefinancieren e.d. ?

Oh nee, ik snap dat je daar geen voorstander van bent. Maar nogmaals, jouw nadruk lijkt te liggen op het plezier hebben aan de ellende die mensen zullen hebben als wat jij hoopt dat er gebeurd daadwerkelijk gebeurd. Dat siert je niet.

Ik snap niet hoe geleend geld meer kost omdat het makkelijker uit te geven is? Als ik 10.000 euro leen, tegen 10% rente dan maakt het toch verder niet meer uit of ik die 10.000 euro aan een auto of een boot uitgeef?
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 21 maart 2011 @ 17:24:55 #28
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_94427635
Nou het probleem is dat zoals nu die overfinanciering verboden wordt omdat de banken bang worden, dat zet een sneeuwbal in beweging
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 21 maart 2011 @ 17:27:21 #29
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94427761
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 17:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh nee, ik snap dat je daar geen voorstander van bent. Maar nogmaals, jouw nadruk lijkt te liggen op het plezier hebben aan de ellende die mensen zullen hebben als wat jij hoopt dat er gebeurd daadwerkelijk gebeurd. Dat siert je niet.
Maar juist de "leenkneusjes" hebben gezorgd dat de huizenprijzen zo hard gestegen zijn, en zijn daarmee mede-verantwoordelijk voor de problemen. Niet individueel, wel collectief.

quote:
Ik snap niet hoe geleend geld meer kost omdat het makkelijker uit te geven is? Als ik 10.000 euro leen, tegen 10% rente dan maakt het toch verder niet meer uit of ik die 10.000 euro aan een auto of een boot uitgeef?
Als je 300.000 euro leent en dat uitgeeft aan 4 muren en een dak, alles 80 jaar oud, dan denk je: "hmm het kost me netto x00 euro per maand".
Daarentegen als je 20 jaar hard werkt en 300.000 euro hebt gespaard, dan moet je wel gek zijn om dat uit te geven aan een paar oude muren met een dak!
Feit is dat mensen heel veel geld uitgeven wat ze niet hebben, en feit is ook dat daardoor de prijzen gestegen zijn. Een fantastische markt voor banken natuurlijk, ze creeren letterlijk hun eigen markt!
censuur :O
  Moderator maandag 21 maart 2011 @ 17:38:20 #30
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_94428327
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 17:27 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Maar juist de "leenkneusjes" hebben gezorgd dat de huizenprijzen zo hard gestegen zijn, en zijn daarmee mede-verantwoordelijk voor de problemen. Niet individueel, wel collectief.

[..]

Als je 300.000 euro leent en dat uitgeeft aan 4 muren en een dak, alles 80 jaar oud, dan denk je: "hmm het kost me netto x00 euro per maand".
Daarentegen als je 20 jaar hard werkt en 300.000 euro hebt gespaard, dan moet je wel gek zijn om dat uit te geven aan een paar oude muren met een dak!
Feit is dat mensen heel veel geld uitgeven wat ze niet hebben, en feit is ook dat daardoor de prijzen gestegen zijn. Een fantastische markt voor banken natuurlijk, ze creeren letterlijk hun eigen markt!
Ja, dat snap ik wel maar, wat Xeno zegt is dat kopen op krediet altijd duurder is, omdat:
1. Je rente betaald en
2. je dat geld makkelijker uitgeeft.

1 snap ik.
2. snap ik ook. Ik snap dat geleend geld makkelijker uitgeeft dan eigen geld, maar waarom dat dúúrder is naast reden 1, dat snap ik niet. Anders gaat het over 2x rente, maar dat hoef je niet 2x te noemen. Xeno noemt 2 redenen en ik probeer die 2e reden te snappen :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_94428421
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 17:27 schreef RemcoDelft het volgende:

Precies... ik beleef daar overigens weinig plezier aan... sterker nog... ik heb er alleen maar last van.

quote:
Precies... als je eerst gaat werken voor je geld ben je een stuk kritischer over de waarde van je geld. Als geld je komt aanwaaien ben je geneigd een stuk minder kritisch te kijken tegen de waarde van je geld. Banken zijn inderdaad de aanjagers van hun eigen markt en het wakkert inflatie aan, feitelijk word je als spaarder de dupe van dit mechanisme want de rentevergoeding is bij lange na niet toereikend om de 'gestolen' waarde te compenseren. Tel daar ook nog eens de zegening van een overheid bij die het aangaan van schulden beloont en sparen bestraft en je hebt een systeem waarin schulden maken een waar feest is.... dat is.... totdat er geen nieuwe deelnemers zijn in het pyramidespel van schulden aangaan.
I'll sing you a lullaby.
pi_94428616
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 17:38 schreef CoolGuy het volgende:

2. je dat geld makkelijker uitgeeft.

....

2. snap ik ook. Ik snap dat geleend geld makkelijker uitgeeft dan eigen geld, maar waarom dat dúúrder is naast reden 1, dat snap ik niet. Anders gaat het over 2x rente, maar dat hoef je niet 2x te noemen. Xeno noemt 2 redenen en ik probeer die 2e reden te snappen :)
Omdat je minder kritisch onderhandelt met geleend geld. Ga maar eens kijken waar je de beste prijs kan bedingen... bij de winkel waar je op de pof koopt of bij de winkel waar je cash betaald. imo krijg je een betere prijs onderhandelt als je cash betaald.

Voor de woningmarkt telt uiteraard dat mensen gaan kijken naar hun maandlasten i.p.v. de intrinsieke waarde van de woning, als geld te goedkoop en makkelijk te lenen is ga je anders tegen de waarde aankijken.
I'll sing you a lullaby.
pi_94430473
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 17:44 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Omdat je minder kritisch onderhandelt met geleend geld. Ga maar eens kijken waar je de beste prijs kan bedingen... bij de winkel waar je op de pof koopt of bij de winkel waar je cash betaald. imo krijg je een betere prijs onderhandelt als je cash betaald.

Voor de woningmarkt telt uiteraard dat mensen gaan kijken naar hun maandlasten i.p.v. de intrinsieke waarde van de woning, als geld te goedkoop en makkelijk te lenen is ga je anders tegen de waarde aankijken.
tsja, wat is de intrinsieke waarde van bouwgrond....?
owja, die wilde je er graag voor niks bijkrijgen. Hmmm, dan ben je ongeveer 500 jaar te laat....
pi_94430503
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 17:24 schreef michaelmoore het volgende:
Nou het probleem is dat zoals nu die overfinanciering verboden wordt omdat de banken bang worden, dat zet een sneeuwbal in beweging
alweer? :)
  maandag 21 maart 2011 @ 18:58:58 #35
323876 michaelmoore
pi_94431970
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 18:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

alweer? :)
Ja , inderdaad.
En ik vermoed hier de hand van de banken zelf in, ze moeten toch verder kijken dan de komende tien jaar

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 21-03-2011 19:33:38 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 21 maart 2011 @ 19:26:03 #36
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94433342
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 18:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

tsja, wat is de intrinsieke waarde van bouwgrond....?
Over het algemeen is er in de vrije markt een relatie tussen de prijs van een product, en de benodigde hoeveelheid arbeid om dat product te krijgen.
Bij bouwgrond is die relatie er niet, en is het alleen afhankelijk van een kruisje door een ambtenaar. En vanwege de miljarden euro's die daarmee gemoeid zijn, zitten er mensen met enorme belangen tussen.

quote:
owja, die wilde je er graag voor niks bijkrijgen. Hmmm, dan ben je ongeveer 500 jaar te laat....
Uiteraard. Want bouwgrond moet je nu kopen bij Dinosaur_Sr en kornuiten?
censuur :O
  maandag 21 maart 2011 @ 19:50:49 #37
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94434892
Goede nieuwe regelgeving. Weg met aflossingsvrije hypotheken.
Hoorde daarnaast dat een nieuw bestuurslid van de rekenkamer zei dat de rekenkamer de HRA maar eens moest doorrekenen op effecten. Uiteraard was dit een GL-lid :')

Anyways, de bouwsector gaat hier natuurlijk onder lijden.
110% hypotheek, waarvan de eerste 6 al weg is aan overdrachtsbelasting en de volgende 4 aan notariskosten, NHG, enz enz.
Einde bouwdepot dus.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  maandag 21 maart 2011 @ 19:50:59 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94434901
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 19:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Over het algemeen is er in de vrije markt een relatie tussen de prijs van een product, en de benodigde hoeveelheid arbeid om dat product te krijgen.
Bij bouwgrond is die relatie er niet, en is het alleen afhankelijk van een kruisje door een ambtenaar. En vanwege de miljarden euro's die daarmee gemoeid zijn, zitten er mensen met enorme belangen tussen.

Het gaat niet om de relatie arbeid/product maar om de relatie schaarste/product. Iets wat schaars is (en gewild), kost geld!
Als jij arbeid kunt verrichtten die iedereen wel kan doen dan levert die arbeid weinig op. Kun je iets wat weinig mensen kunnen, dan levert het veel op (mits er meer vraag is)
The End Times are wild
  maandag 21 maart 2011 @ 19:53:48 #39
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94435081
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 19:50 schreef Whuzz het volgende:
Goede nieuwe regelgeving. Weg met aflossingsvrije hypotheken.
Hoorde daarnaast dat een nieuw bestuurslid van de rekenkamer zei dat de rekenkamer de HRA maar eens moest doorrekenen op effecten. Uiteraard was dit een GL-lid :')

Anyways, de bouwsector gaat hier natuurlijk onder lijden.
110% hypotheek, waarvan de eerste 6 al weg is aan overdrachtsbelasting en de volgende 4 aan notariskosten, NHG, enz enz.
Einde bouwdepot dus.
Ik denk eerder dat de keuken / vloeren en stuc bedrijven hier niet blij mee zijn.
Ik vind het persoonlijk een goed dat dit soort regelgeving word in gevoerd. Helaas 20 jaar te laat :')
  maandag 21 maart 2011 @ 19:55:39 #40
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94435184
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 19:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat de keuken / vloeren en stuc bedrijven hier niet blij mee zijn.
Ik vind het persoonlijk een goed dat dit soort regelgeving word in gevoerd. Helaas 20 jaar te laat :')
Stuc bedrijven vind ik al onder de bouwsector vallen.

Ik vind het ook goed hoor, daar niet van. Had inderdaad al laaaang geleden moeten gebeuren.
Mijn huis is nu uiteraard ineens erg gewild. Net een nieuwe badkamer, keuken, vloeren, kozijnen, ketel en binnekort al het stucwerk. Geen bouwdepot meer nodig na aankoop! :D

Jammer dat hij niet te koop is :P
  maandag 21 maart 2011 @ 19:56:09 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94435222
In ieder geval zal deze regeling de financieringsmogelijkheden zeer sterk terugbrengen. Als de rente nu nog een paar procentpunt stijgt, zijn huizen enkel nog tegen normale (lees ca. 1990-1995-prijzen) te verkopen.

Huizenmarkt zal wel blijven stagneren, want financiering is weer moeilijker. Wellicht dat starters nog bij gratie van het ministerie die 6% overdrachtsbelasting kwijtgescholden wordt om de markt nog een beetje levend te houden.

Dan zit iemand in de situatie van géén eigen huis, voldoende eigen vermogen en inkomen, en als starter gewoon heel erg goed. Leen je de bank bedrag X, leent de bank bedrag X + Y aan jou, kun je toch nog lekker aftrekken. Met andere woorden: dan is het ijzer mij heet genoeg!
The End Times are wild
  maandag 21 maart 2011 @ 19:58:56 #42
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94435404
Verder staan alle lichten nu op felgroen voor een versnelling van de daling van de vraagprijs, dus ik stel mijn eerdere prognose van -3% tot -5% die ik begin 2011 gemaakt heb bij naar -10% voor maart 2012.
The End Times are wild
  maandag 21 maart 2011 @ 19:59:54 #43
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94435480
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 19:58 schreef LXIV het volgende:
-10% voor maart 2012.
Is dat voor of na het einde van de wereld? :o :P
pi_94436125
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 19:55 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Stuc bedrijven vind ik al onder de bouwsector vallen.

Ik vind het ook goed hoor, daar niet van. Had inderdaad al laaaang geleden moeten gebeuren.
Mijn huis is nu uiteraard ineens erg gewild. Net een nieuwe badkamer, keuken, vloeren, kozijnen, ketel en binnekort al het stucwerk. Geen bouwdepot meer nodig na aankoop! :D

Jammer dat hij niet te koop is :P
Ik zie constructies ontstaan waarbij met de verkopers wordt afgesproken dat die nog even snel de keuken vervangen (naar smaak van de kopers) zodat die nog onder de hypotheek kan vallen :D
  maandag 21 maart 2011 @ 20:13:18 #45
323876 michaelmoore
pi_94436340
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zie constructies ontstaan waarbij met de verkopers wordt afgesproken dat die nog even snel de keuken vervangen (naar smaak van de kopers) zodat die nog onder de hypotheek kan vallen :D
dan moet je er daar ook overdrachtsbelasting e.d. over betalen, vroeger deden we dat juist andersom ;) _O-
Dan gaf je 10.000 gulden aan de koper voor de ondertekening bij de notaris, scheelde weer 1000 gulden
pi_94436459
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

dan moet je er daar ook overdrachtsbelasting e.d. over betalen, vroeger deden we dat juist andersom ;) _O-
Ja :P
  maandag 21 maart 2011 @ 20:16:38 #47
323876 michaelmoore
pi_94436529
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja :P
lekker dure financiering dan :W
pi_94437148
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 19:58 schreef LXIV het volgende:
Verder staan alle lichten nu op felgroen voor een versnelling van de daling van de vraagprijs, dus ik stel mijn eerdere prognose van -3% tot -5% die ik begin 2011 gemaakt heb bij naar -10% voor maart 2012.
Hoezo? Had je deze ellende destijds niet aan zien komen dan? :')
pi_94437737
de zzp'ers gaan het nog moeilijk krijgen zonder al het bouwdepot geld
namaste
pi_94438500
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 19:56 schreef LXIV het volgende:
In ieder geval zal deze regeling de financieringsmogelijkheden zeer sterk terugbrengen. Als de rente nu nog een paar procentpunt stijgt, zijn huizen enkel nog tegen normale (lees ca. 1990-1995-prijzen) te verkopen.

Huizenmarkt zal wel blijven stagneren, want financiering is weer moeilijker. Wellicht dat starters nog bij gratie van het ministerie die 6% overdrachtsbelasting kwijtgescholden wordt om de markt nog een beetje levend te houden.

Dan zit iemand in de situatie van géén eigen huis, voldoende eigen vermogen en inkomen, en als starter gewoon heel erg goed. Leen je de bank bedrag X, leent de bank bedrag X + Y aan jou, kun je toch nog lekker aftrekken. Met andere woorden: dan is het ijzer mij heet genoeg!
ik denk dat de laatste twee jaar nauwelijks hypothecaire leningen zijn afgesloten die niet al aan deze eisen voldeden (lees: alle NHG leningen).

Leen je de bank bedrag X, leent de bank bedrag X +Y is al geprobeerd (waarbij bank bedrag X als zekerheid voor lening X mocht gebruiken + opslag), deed de bank niet :) Het verschil tussen spaar en leenrente in dit geval werd niet goedgemaakt door het belastingvoordeel, so why bother?

Opnieuw: ik zie weinig nieuws onder de zon.

Rentestand, werkgelegenheid en schaarste zijn key. Zoals al sinds de tweede wereldoorlog of al daarvoor.

Het zal vast extreem druk worden aan de onderkant van de markt. Hopelijk kun je een aantal stappen overslaan :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')