quote:
Op zaterdag 23 april 2011 15:38 schreef Twinkle20 het volgende:Ik vind het ook vrij wazige posts van mezelf

... Het is me uiteindelijk nog niet gelukt na zo'n lap tekst om in 1 zin samen te vatten wat ik nu eigenlijk bedoel

ach, de dingen zijn ook nog wazig voor jou. En een heel verhaal over een depressie is lastig samen te vatten in 1 zin.

Het kost mij ook zeer veel moeite om geen "testament" vol te schrijven
quote:
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over en weet niet of dat de juiste insteek is om weer in therapie te gaan. Ik wuif mijn problemen een beetje weg met de gedachte 'ach zo erg is het niet als ik zonder die dingen het leven door moet'. Maar aan de andere kant baal ik er godsgruwelijk van als ik mijn vrienden weer in de achtbaan zie stappen en ik een beetje hulpeloos aan de zijlijn sta omdat ik gewoon niet durf.
Ik denk dat dat wegwuiven van je problemen een vluchtmethode is, een manier om het voor jezelf goed te praten terwijl je weet dat de situatie niet goed is.
En dat je bereid bent naar een psycholoog te gaan is al wat, de juiste insteek heb je als jij bereid bent eraan te werken, en dat staat los van het goedpraten ervan.
Dus de vraag is eigenlijk ben je bereid aan je probleem te werken en wil je eraan werken? Want als beide antwoorden nee zijn, heb je er niks aan, en als 1 van de 2 een ja is dan is het het proberen waard. Als het niks is kan je altijd nog stoppen.
quote:
Maar door de jaren heen ben ik gedrag gaan ontwikkelen waarbij ik andere mensen wil pleasen. Ik zal er alles aan doen om anderen te pleasen, omdat ik dan het gevoel heb dat mensen mij dan pas aardig vinden. Ik wil aardig gevonden worden door mensen. En ik sloeg daar behoorlijk in door zonder dat ik het zelf in de gaten had.
Totdat mijn huidige werkgever waar ik sinds november voor werk dat in de gaten kreeg. En mij met 1 opmerking liet beseffen waar ik eigenlijk mee bezig was. Dat was een heel gevoelige snaar maar hij sloeg de spijker wel op zijn kop. Ik liep de laatste jaren rond met het idee dat niemand mij begreep, en ik voelde van binnen frustratie.
Door die ene opmerking wist ik gewoon dat hij mijn gedrag precies in de gaten had. Maar ik was mijzelf totaal niet bewust van dat gedrag.
Via gesprekken en rake opmerkingen van zijn kant ben ik nu aan het veranderen in de persoon die ik werkelijk wil zijn. In twee maanden tijd heb ik hierin al zoveel vooruitgang geboekt voor mezelf, het heeft me al zoveel winst opgeleverd.
het is mooi en fijn dat je een begripvolle baas hebt, die erbij wilt helpen, en ik zou zeggen ga er vooral mee door.
En ook dit is weer iets wat je bijvoorbeeld met je psycholoog kan "bewerken", ze zijn getraind in het begeleiden van mensen.
En nu ik jou post las, besefde ik eigenlijk pas, dat dit bij mij ook het geval is. Bij het maken van de loodzware keuze waar ik mee zit, kan ze me niet helpen. Ze kan het alleen met mij bespreken.
Maar zij is mij aan het helpen om mijzelf te vormen en te herontdekken. Net als een zwakke muur die extra verstevigd moet worden.
quote:
Op zaterdag 23 april 2011 09:31 schreef Twinkle20 het volgende:Wat ik eigenlijk wil zeggen is: Vanbinnen zat er blijkbaar nog zoveel leed en woede, maar ik kon het niet plaatsen voor mezelf. Door gesprekken aan te gaan met een buitenstaander, lukt het mij nu om die woede voor mezelf te relativeren. Ik heb nu pas het idee dat ik al dat geestelijk leed aan het verwerken ben. Ondanks dat ik altijd het gevoel had dat dat allemaal al verwerkt was.
De mens heeft vaak de neiging nare dingen uit het verleden te rationaliseren om ze op die manier onder controle te krijgen. Alleen werkt dit meestal maar tijdelijk. Want door het rationaliseren zie je alleen 1 kant van de gebeurtenis, namelijk het feit. Je haalt als het ware de emoties er los van.
Een herinnering is meestal een gevoel met een feit. En als je die 2 loskoppelt heeft de mens de neiging naar de feiten te kijken en een feit is als het ware van buiten naar de gebeuretenis kijken.
maar de emoties die erbij horen worden alleen weggestopt...maar die halen je ooit wel in.En verwerken is aan de slag met de emoties en het feit. Het is het durven voelen van wat je toen voelde. Om het uiteindelijk een plek te kunnen geven.
quote:
Die persoon die mij daarin coacht kwam op een dag gewoon mijn leven in stappen, ik was er niet actief naar op zoek. En belangrijker nog, bij hem durf ik mijzelf bloot te geven, ik heb vertrouwen in hem.
Ik hoop dat jij zo'n persoon ook tegen komt binnenkort.
Ik heb een paar jaar geleden bji een psycholoog rond gelopen, maar de klik was er totaal niet. Ik zat daar iedere week voor mijn gevoel mijn tijd te verdoen. Heb dat ook heel snel afgekapt. Je moet je wel veilig voelen om al je gevoelens op tafel te durven leggen, anders komt het er nog niet uit.
Kijk dit is vaak zo des te harder je iets zoekt, des te minder je het vind.
En het belangerijkste binnen de hulpverlening is dat je je op je gemak voelt, dat je durft jezelf te zijn.
En als je jezelf niet bent, doordat je zoals bijvoorbeeld bij mij jezelf kwijt bent dan kan een psycholoog je goed helpen jezelf te vinden. Ook anderen niet-proffesionals kunnen helpen, maar het is lastiger doordat je dan met emoties van 2 kanten werkt, en een psycholoog heeft minder emoties tov. jou persoon. En kan jou dus minder vormen naar eigen wens, en laat meer jou jezelf vormen met wat begeleiding en hulp erbij.
Zo een hele lap tekst maar voor mij is het bijna bedtijd. De afgelopen dagen waren eigenlijk best redelijke dagen, op het feit na dat mijn gedachten stroom niet stopt.
Ik zit constant met als ik dit doe dan ..... en anders.......
Maar ik blijf heen en weer schommelen doordat ik niet weet wat ik wil..en ik wil wat ik niet wil willen.
En het is voor mij zo'n zooitje momenteel. De keuze zit eigenlijk tussen emotie en ratio..zoals vaak het geval is...en ik moet tussen nu en 3 maanden echt een keuze maken, maar ik moet eerst 8 weken wachten op antwoord van de DUO.
En tussendoor een sollicitatieplicht, nou ik heb meer dan 10 sollicitaties gedaan maar telkens afgewezen. Dus de reiskosten lopen op, maar ik krijg er niks voor terug. Dus doe nu even 2 weken rustig aan..maar tegelijk kan ik dat niet omdat ik het onder controle moet hebben.
En k constant iets aan mijn hoofd moet hebben om andere gedachten en twijfels(ivm. wachttijd van 8 weken) te blokkeren, want ik schiet er zo echt niks mee op.
Maar afgelopen dagen veel geklust in huis en geverfd, ook een hek in de tuin.
En morgen een bbq met wat vage bekenden waarbij ik mij eigenlijk niet zo op mijn gemak voel...omdat ik bewust 5 jaar geleden ofzo al het contact heb verbroken, maar tja, ze zijn "kennisen" van mijn ma, en ik woon thuis.
Dus eigenlijk zou ik me het liefst opsluiten in mijn kamer het vlees roosteren op de bbq en weer terug naar mijn kamer...maar dat is sociaal weer "onvriendelijk"..
En dat zorgt toch voor wat gepieker