abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 maart 2011 @ 17:11:49 #1
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94381456
Ik heb een vraagje over het KMARNS (is toch de goede afkorting of niet?).

Stel ik doe (en dat ben ik wel van plan) de officiersopleiding tot officier der mariniers, en ik doe alleen die opleiding. Ik hoor vaak dat je vroeger dan als je zeg maar 'uitgerangeerd' was (als je lichaam begint te verslechteren en ze willen je dus niet meer in het korps) een baantje achter een bureau kreeg. Maar, hoorde ik, door bezuinigingen zou dit wel eens helemaal niet door kunnen gaan. Weet iemand hoe dit nou zit want het is wel belangrijk vind ik :P.
De jongste :)
  Redactie Frontpage zondag 20 maart 2011 @ 17:16:53 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_94381667
Jij hoort een hoop, maar zou eens moeten gaan informeren bij Defensie, naar carrieremogelijkheden.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zondag 20 maart 2011 @ 17:20:27 #3
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94381803
Haha oke bedankt :)

Ik zat ook al te kijken zeg maar op de site van het korps, maar had niet echt iets daarover gevonden, dus ik dacht, laat ik het hier maar vragen ;)
pi_94381960
Wat ik wel weet is dat veel mariniers zon oficiertje van de opleiding over het algemeen niet echt serieus nemen, als jij je halve leven voor lul wilt staan tegenover een groep echte mannen wens ik je veel succes.
  zondag 20 maart 2011 @ 17:26:51 #5
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94382044
Ook in het korps mariniers? Ik las dat dat al zwaar was om alleen maar toegelaten te worden, je moet nog een paar extra testen doen voor leiderschap enzo, bewijzen dat je dus ook echt bevel zou kunnen leveren, bovendien doe je voor de rest dezelfde opleiding als de anderen, alleen langer omdat je ook nog bevelvaardigheden enzo moet leren. En hoezo zouden ze mij niet serieus nemen? Ik snap je post ook niet helemaal eerlijk gezegd...
  zondag 20 maart 2011 @ 17:39:36 #6
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_94382539
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 17:26 schreef FadetoGreen het volgende:
Ook in het korps mariniers? Ik las dat dat al zwaar was om alleen maar toegelaten te worden, je moet nog een paar extra testen doen voor leiderschap enzo, bewijzen dat je dus ook echt bevel zou kunnen leveren, bovendien doe je voor de rest dezelfde opleiding als de anderen, alleen langer omdat je ook nog bevelvaardigheden enzo moet leren. En hoezo zouden ze mij niet serieus nemen? Ik snap je post ook niet helemaal eerlijk gezegd...
Want geen ervaring. Is altijd een beetje de discussie. Officieren rechtstreeks opgekomen vanuit burger of vanuit de manschappen. Tja, beiden heeft voor- en nadelen.

De POTOM is inderdaad geen grap qua opleiding.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  zondag 20 maart 2011 @ 17:46:06 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_94382874
Als ik dit topic zo lees is TS überhaupt geen leger materiaal.
So we just called him Fred
  zondag 20 maart 2011 @ 17:58:44 #8
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94383436
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 17:39 schreef Vortix het volgende:

[..]

Want geen ervaring. Is altijd een beetje de discussie. Officieren rechtstreeks opgekomen vanuit burger of vanuit de manschappen. Tja, beiden heeft voor- en nadelen.

De POTOM is inderdaad geen grap qua opleiding.
Oh oke, dat las ik ook dat die heel hard was. Ook las ik over de POST, waarbij je zeg maar moet bewijzen dat je aan de opleiding mag beginnen, toch?. Die was ook heel hard, met 60 % die uitbvalde las ik :P. Kan je eigenlijk met vwo-opleiding de normale mariniersopleiding wel doen? Want sommige opleidingen heb je dan een 'te hoge' opleiding gehad (bv als ik kapper zou willen worden). Btw, weet iemand van jullie hoe oud je maximaal kan zijn en nog dienen binnen het korps? Of is dat pas bij pensioenleeftijd? (En ik bedoel actief dus niet achter een bureau :P)

En FredvZ, hoezo niet? Zou ik daar wat uitleg over mogen?
pi_94384477
Waar is Rave als je hem nodig hebt ;)?
  zondag 20 maart 2011 @ 19:33:54 #10
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94387298
Bovendien zoals er al eerder gezegd is dat ik geen respect zou krijgen als ik ipv eerst soldaat en dan omhoog gelijk de officiersopleiding doe, wat zou dan de beste manier zijn om dat respect wel te verdienen? Ik zou zeggen zorgen dat je zo ongeveer op hun niveau zit en niet helemaal uit de hoogte gaat doen, maar kan natuurlijk dat ik het mis heb ;)

[ Bericht 33% gewijzigd door FadetoGreen op 20-03-2011 19:42:49 ]
  zondag 20 maart 2011 @ 20:36:19 #11
102442 demspec
Tequilla suicide
pi_94390556
De potom is inderdaad een pittige opleiding. Op het moment dat je gaat soliciteren wordt je naast de medische en psychische keuringen ook opgeroepen voor de post. Dat zijn 3 selectiedagen op de vgkaz in rotterdam waarbij je waar wordt gekeken naar je fitheid en potentiële leiderschapskwaliteiten. Enkele onderdelen zijn een presentatie geven, een zwemtest en een stuk roadwork. Hierbij wordt je uiteraard constant opgejaagd door het kader. Aan het einde van de post wordt je voor de aanname en adviescommissie geroepen waar je nog eens aan de tand wordt gevoeld.
De opleiding zelf volg je deels aan het KIM in den helder en deels bij het MOC in Rotterdam. Deze opleiding staat volledig los van de EVO (hoewel je op bivak mogelijk wel EVO-ers onder je hoede krijgt).
In het verleden was het zo dat er een lang (5jaar opleding incl. master en 7 jaar nadienen) en een kort traject, maar ik had begrepen dat dit recentelijk weer veranderd is. Voor specifieke vragen en/of vacatures kan je het beste contact opnemen met de organisatie zelf.

edit: http://www.werkenbijdemar(...)&itemID=74&groupID=2

[ Bericht 5% gewijzigd door demspec op 20-03-2011 20:48:47 ]
  zondag 20 maart 2011 @ 23:04:57 #12
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94399918
Hardstikke bedankt demspec :)
Heeft er iemand hier zelf de POST gedaan? Is die niet geheim ofzo, zodat ik kan vragen wat je daar zo ongeveer voor moet kunnen en verhaal over hoe het ging? Vind ik wel interessant en kan ook zijn (want ik weet nog niet zeker welke richting ik uit ga (qua studie in het algemeen, maar mariniers staat wel op nummer 1 :P)) dat ik dan ook weet of ik dat zelf wel aan kan enzo, maarja, realiteit is natuurlijk wel anders maar het zou me wel kunnen helpen :)

Iedereen hier bedankt ea :)
pi_94402539
Heel geheim, ik zou mijn vingers er niet aan branden als ik TS was.
pi_94405266
Sloggi had vd week de POST en is tot dag 2gekomen misschien eventjes een PM naar hem sturen ;)
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
pi_94409715
Er zijn andere fora die de POST en EVO uitgebreid behandelen. POTOM info is volgens mij wat schaarser. Ik zou zeggen; weet waar je aan begint, het is geen 3-dagen durende ontspannen gymles :)
You know how to curl up like a bitch, don't you, reporter?
pi_94411784
Op www.korpsmariniers.com staat aardig wat informatie, er is ook een forum waarvoor je je moet registreren als je de posts wil lezen.

Over de POST: we begonnen met 18 man, na de eerste dag waren er nog 11 man over; de tweede dag eindigde met 7 man. De POST zwaar noemen is een understatement. Sommige mensen worden naar huis gestuurd, anderen geven het op. Bij ons waren ook een paar mensen (waaronder ik) die uit eigen beweging zijn gestopt omdat ze toch iets anders zochten.
  maandag 21 maart 2011 @ 17:11:31 #17
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94426890
Oke ik las ook al dat het idd heel hard was, en ik weet ook dat ik dan nog veel moet trainen voordat ik überhaupt kans maak om door te gaan. Maar t moet ook wel zwaar zijn, anders heb je er ook niks aan. Voor check-up kun je gewoon bij een dokter jezelf een keer laten controleren? Want in mijn familie zijn er waarvan hun rug scheef gegroeid is en ik wil wel weten of dat bij mij wel goed komt, want anders doe je al die moeite en word je bij de medische keuring nog afgekeurd :(. Ik las ook een verhaal van iemand dat ze een ammo kist in het water hadden laten vallen en dat ze de volgende ochtend in de winter die dr uit moesten halen, en dat je vooral geen grote mond moet hebben.

Anderen ook bedankt :)
  Moderator maandag 21 maart 2011 @ 17:58:53 #18
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  maandag 21 maart 2011 @ 18:13:25 #19
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94430052
Ben ik ook van plan, alleen zijn die dagen meestal doordeweeks en dan krijg ik een probleem met school die mij pas in de 5de vrij willen geven om naar zoiets te gaan.
  Moderator maandag 21 maart 2011 @ 18:43:13 #20
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_94431303
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 18:13 schreef FadetoGreen het volgende:
Ben ik ook van plan, alleen zijn die dagen meestal doordeweeks en dan krijg ik een probleem met school die mij pas in de 5de vrij willen geven om naar zoiets te gaan.
Dan zou ik het nu nog even lekker laten voor wat het is. Over 2 of 3 jaar is er weer vanalles veranderd.
  maandag 21 maart 2011 @ 18:57:55 #21
102442 demspec
Tequilla suicide
pi_94431926
quote:
Op zondag 20 maart 2011 23:04 schreef FadetoGreen het volgende:
Hardstikke bedankt demspec :)
Heeft er iemand hier zelf de POST gedaan? Is die niet geheim ofzo, zodat ik kan vragen wat je daar zo ongeveer voor moet kunnen en verhaal over hoe het ging?
Heb zelf de post gedaan (welliswaar in iets afgeslankte vorm omdat er vlak voor de opkomst nog heel veel plaatsen beschikbaar waren) Ben toen tot de AAC gekomen. Heb me daar toen toch wel op verkeken. Meen me te herinneren dat ik ooit ergens een verslag heb gelezen van de post.

Edit: over je school: snap niet dat die lui zo moeilijk doen, het gaat tenslotte over je mogelijke vervolgopleiding.

[ Bericht 7% gewijzigd door demspec op 21-03-2011 19:06:01 ]
pi_94436323
quote:
Op zondag 20 maart 2011 18:25 schreef EllaN het volgende:
Waar is Rave als je hem nodig hebt ;)?
Is die nog niet terug van de wintersport vakantie? ;)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_94436411
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 18:57 schreef demspec het volgende:

[..]

Heb zelf de post gedaan (welliswaar in iets afgeslankte vorm omdat er vlak voor de opkomst nog heel veel plaatsen beschikbaar waren) Ben toen tot de AAC gekomen. Heb me daar toen toch wel op verkeken. Meen me te herinneren dat ik ooit ergens een verslag heb gelezen van de post.

Edit: over je school: snap niet dat die lui zo moeilijk doen, het gaat tenslotte over je mogelijke vervolgopleiding.
Op de AAC? In welk opzicht?
pi_94436415
quote:
Op maandag 21 maart 2011 20:13 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Is die nog niet terug van de wintersport vakantie? ;)

Kan niet lang meer duren denk ik
  maandag 21 maart 2011 @ 20:15:59 #25
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94436495
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 18:57 schreef demspec het volgende:

[..]

Ja, zo doet mijn school nou eenmaal. Maar de AAC, is dat niet ook nog deel van je (om het zo maar even te noemen) toelatingsexamen? Met vragen enz? Wel klote als je de POST wel goed gehaald hebt, wat was je advies daar?
  maandag 21 maart 2011 @ 20:21:02 #26
102442 demspec
Tequilla suicide
pi_94436806
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:14 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Op de AAC? In welk opzicht?
Ik had de post wel doorlopen, maar had onder andere een slechte score voor de zwemtest. Ben toen met een matige score voor de post voor de AAC gekomen en wist mezelf hier toen niet voldoende te verkopen om het voordeel van de twijfel te krijgen. Zoals ik al zei heb ik me op de post behoorlijk verkeken. Hierna ben ik mezelf meer gaan opwerken en heb daarna de EVO met succes doorlopen.
  maandag 21 maart 2011 @ 20:24:35 #27
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94437042
Ah ok, dus je moet echt oefenen met het zwemmen (wat trouwens favoriet bij mij zou zijn, dr zijn maar weinig dingen leuker dan ff een paar baantjes trekken :)), ik las ook in die verhalen al dat er nogal wat mensen waren die dat onderschatten. Voor mij gaat vooral het rennen lastig worden, nu ren ik echt VEEL te langzaam (2.4 km in ong 12 mn, echt zwaar slecht, ik weet het), dus dat moet ik nog trainen. Ik las ook dat je zelf kisten moet kopen omdat je anders echt last van je voeten krijgt. Heb jij dat ook gehad?
pi_94437354
quote:
Op maandag 21 maart 2011 20:14 schreef EllaN het volgende:

[..]

Kan niet lang meer duren denk ik
Ik ben benieuwd naar de vakantie foto's.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator maandag 21 maart 2011 @ 20:34:54 #29
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_94437727
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:24 schreef FadetoGreen het volgende:
Ah ok, dus je moet echt oefenen met het zwemmen (wat trouwens favoriet bij mij zou zijn, dr zijn maar weinig dingen leuker dan ff een paar baantjes trekken :)), ik las ook in die verhalen al dat er nogal wat mensen waren die dat onderschatten. Voor mij gaat vooral het rennen lastig worden, nu ren ik echt VEEL te langzaam (2.4 km in ong 12 mn, echt zwaar slecht, ik weet het), dus dat moet ik nog trainen. Ik las ook dat je zelf kisten moet kopen omdat je anders echt last van je voeten krijgt. Heb jij dat ook gehad?
Je moet in alles oefenen, ga alsjeblieft eerst naar een voorlichtingsdag voordat je vanalles gaat trainen.
  maandag 21 maart 2011 @ 20:38:02 #30
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94437926
Ben toch al van plan om te gaan trainen ;)
Bovendien mag dat nog niet ivm met mijn school, en als ik wacht kan het zijn dat ik niet genoeg tijd heb...
pi_94438025
quote:
Op maandag 21 maart 2011 20:38 schreef FadetoGreen het volgende:
Bovendien mag dat nog niet ivm met mijn school, en als ik wacht kan het zijn dat ik niet genoeg tijd heb...
Jij mag niet sporten ivm school!?
  Moderator maandag 21 maart 2011 @ 20:42:56 #32
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_94438273
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:38 schreef FadetoGreen het volgende:
Maar bel dan een keer naar voorlichting, die kunnen je perfect uitleggen hoe en wat je moet trainen.
  maandag 21 maart 2011 @ 20:43:53 #33
102442 demspec
Tequilla suicide
pi_94438341
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:24 schreef FadetoGreen het volgende:
De zwemtest bestaat onder andere uit een stuk onder water zwemmen, een paar baantjes in verschillende slagen. een stukje met wapen zwemmen, een pop opduiken en een stukje reddend zwemmen. Dit alles met overall. Aan het einde moet je al watertrappelend de overal uittrekken, deze boven je hoofd houden en je nummer roepen. Voor hardlopen zijn er op internet prima opwerkschema's te vinden, maar onthoudt dat je ook weer geen marathonloper hoeft te zijn. Het belangrijkste is allround goed fit zijn.

Qua schoeisel is het nogal wisselvallig de laatste jaren. In de evo mocht alleen door de baas verstrekt materiaal gebruikt worden, maar weet niet hoe dit bij de potom is. De schoenen die ik destijds verstrekt heb gekregen van het kpu vind ik persoonlijk ronduit kut, maar er zijn ook opleidingen uitgerust met lowa/meindl en daarmee zit je gewoon goed. Zorg in ieder geval dat je 100% zeker weet dat je de goede maat hebt (voor beide paren, want dat wil nog wel eens minimaal verschillen), want wat bij het kpu wel lekker lijkt te zitten, zit na een week bivak bij een eindmars op een tankbaan ineens toch wel een beetje krap. Maar misschien loop ik hiermee een beetje op de zaken vooruit: bij de post krijg je een paar oude gevechtslaarzen te leen.
  maandag 21 maart 2011 @ 20:44:07 #34
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94438353
Ja oke jitzzzze daar heb je wel gelijk in.
En Cobra4 nee zoals ik al eerder zei: mag niet naar een voorlichtingsdag van school. Sporten mag wel. Kan alleen niet op school (behalve gymles, maar dat is niet echt sporten)
  maandag 21 maart 2011 @ 20:45:00 #35
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94438406
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:43 schreef demspec het volgende:

[..]

De zwemtest bestaat onder andere uit een stuk onder water zwemmen, een paar baantjes in verschillende slagen. een stukje met wapen zwemmen, een pop opduiken en een stukje reddend zwemmen. Dit alles met overall. Aan het einde moet je al watertrappelend de overal uittrekken, deze boven je hoofd houden en je nummer roepen. Voor hardlopen zijn er op internet prima opwerkschema's te vinden, maar onthoudt dat je ook weer geen marathonloper hoeft te zijn. Het belangrijkste is allround goed fit zijn.

Qua schoeisel is het nogal wisselvallig de laatste jaren. In de evo mocht alleen door de baas verstrekt materiaal gebruikt worden, maar weet niet hoe dit bij de potom is. De schoenen die ik destijds verstrekt heb gekregen van het kpu vind ik persoonlijk ronduit kut, maar er zijn ook opleidingen uitgerust met lowa/meindl en daarmee zit je gewoon goed. Zorg in ieder geval dat je 100% zeker weet dat je de goede maat hebt (voor beide paren, want dat wil nog wel eens minimaal verschillen), want wat bij het kpu wel lekker lijkt te zitten, zit na een week bivak bij een eindmars op een tankbaan ineens toch wel een beetje krap. Maar misschien loop ik hiermee een beetje op de zaken vooruit: bij de post krijg je een paar oude gevechtslaarzen te leen.
En bij de POST mag je niet je eigen gevechtslaarzen meenemen? die kun je toch ook kopen bij particulieren?
pi_94438440
quote:
Op maandag 21 maart 2011 20:44 schreef FadetoGreen het volgende:
En Cobra4 nee zoals ik al eerder zei: mag niet naar een voorlichtingsdag van school. Sporten mag wel. Kan alleen niet op school (behalve gymles, maar dat is niet echt sporten)
Dan doe je dat sporten toch buiten je school uren?
pi_94438459
De zwemtest is een eitje als je je hebt voorbereid. Een paar gasten verzopen bijna toen ik de POST deed, maar dat heb je toch echt zelf in de hand.

Tijdens de POST mag je eigen kisten meenemen, en dat is zeker aan te raden.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2011 20:46:09 ]
  maandag 21 maart 2011 @ 20:48:58 #38
102442 demspec
Tequilla suicide
pi_94438736
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 20:45 schreef FadetoGreen het volgende:

[..]

En bij de POST mag je niet je eigen gevechtslaarzen meenemen? die kun je toch ook kopen bij particulieren?
edit: zie dat mijn voorganger de vraag al beter heeft beantwoord.
  maandag 21 maart 2011 @ 22:48:11 #39
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94447919
bedankt sloggi en demspec :)
Cobra... Dat snap ik maar ik had het over de voorlichtingsdagen (die mag ik van school niet dnaartoe, pas in de 5de) en sporten ga ik denk ik gewoon in een fitnesscentrum doen met zon trainer derbij...
  donderdag 24 maart 2011 @ 15:49:55 #40
293800 John_Gotti2
Qua Patet Orbis
pi_94557918
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 22:48 schreef FadetoGreen het volgende:
bedankt sloggi en demspec :)
Cobra... Dat snap ik maar ik had het over de voorlichtingsdagen (die mag ik van school niet dnaartoe, pas in de 5de) en sporten ga ik denk ik gewoon in een fitnesscentrum doen met zon trainer derbij...
Je zou dan nog beter met een TRX kunnen gaan trainen. Eigen lichaamsgewicht. Buikspieroefeningen, optrekken en opdrukken. Daarbij loopvermogen (interval en duur).
Daar heb je bij de baas, en in je opleiding veel meer aan.

Kom je door de opleiding heb je altijd wel een stukje respect, POTOM is gewoon zwaar. Maar het zal er daarna toch op neer komen hoe jij jezelf weet te handelen. Hoe ga je met je peleton om in het veld, maar ook gewoon op de kazerne. Respect voor de rang en voor de man zijn 2 verschillende zaken, het 2de moet je verdienen.

Daarbij de meeste lt's gaan van spijkerbroek naar officier. Er zijn natuurlijk wel lt's die eerst marinier zijn geweest maar een stuk minder. Tussen die lui zit ook wel een merkbaar verschil, maar het wil echt niet zeggen dat een spijkerbroek dus geen lt zou moeten worden. (een spijkerbroek zou in ieder geval nooit kpl moeten worden.

Heb je nog echt specifieke vragen (ben geen steekneus maar toch)

[ Bericht 11% gewijzigd door John_Gotti2 op 24-03-2011 16:08:38 ]
  donderdag 24 maart 2011 @ 17:21:45 #41
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94561371
John, bedankt :) (ik ben het er overigens mee eens dat je respect voor de man idd moet verdienen ;)) Ik heb nog wel een vraag (ok, best wel dom, maar goed): Wat is een TRX? Edit: Heb het al gegoogled.
Maar krachttraining enzo bij de fitness heb je dus niet zo veel aan?

Oh en ik denk ik laat het ff weten: nu heb ik mijn school zo ver gekregen dat het ''niet onmogelijk is'' om naar de voorlichtingsdag te gaan, liggen mijn ouders dwars -.-

[ Bericht 2% gewijzigd door FadetoGreen op 24-03-2011 17:37:53 (Vraag al beantwoord) ]
pi_94561622
Zit je in VWO4?
  donderdag 24 maart 2011 @ 17:29:05 #43
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94561644
Ja, hoezo?
pi_94562050
Dan zou ik die voorlichtingsdagen lekker laten voor wat ze zijn. Ga naar de vlootdagen, landmachtdagen of weet ik veel wat ze dit jaar doen. Aan zo'n voorlichtingsdag heb je nu nog weinig, wie weet hoe de zaken er over twee jaar voor staan. Met een beetje pech bestaat het Korps dan niet eens meer.
  donderdag 24 maart 2011 @ 17:45:46 #45
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94562218
Oke, wordt er dan zoveel bezuinigd dat dat ook al weg gaat??

En die TRX lijkt me wel goed John, maar gebruik jij die ook? Want ik kwam zeg maar op zo'n pagina met alleen maar reclame drvoor dus wil wel weten of die goed zijn, verder iemand hier die ze gebruikt? Aub ff vertellen of die dingen goed werken enzo, want 200 euro is niet niks (heb het zelf niet jammer genoeg :()
pi_94565456
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 17:45 schreef FadetoGreen het volgende:
Oke, wordt er dan zoveel bezuinigd dat dat ook al weg gaat??

En die TRX lijkt me wel goed John, maar gebruik jij die ook? Want ik kwam zeg maar op zo'n pagina met alleen maar reclame drvoor dus wil wel weten of die goed zijn, verder iemand hier die ze gebruikt? Aub ff vertellen of die dingen goed werken enzo, want 200 euro is niet niks (heb het zelf niet jammer genoeg :()
Misschien wat ge-dramatiseerd door Sloggi, maar gelijk heeft hij dat het beeld over 2 jaar heel anders kan zijn :). Pin niet al je hoop er op vast, maar je blijven oriënteren om op de hoogte te blijven is natuurlijk altijd goed denk ik.
  donderdag 24 maart 2011 @ 19:12:15 #47
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94565606
Nee ik heb ook nog studie psychologie misschien, of chirurg (wat ik eerst wou, maar nadat een chirurg me daar wat over had vertelt leek het me niets (die man was pas op zijn 38-ste (!!!!) klaar met studeren), en ik had daarvoor ook al wel van in het leger lijkt me wel vet (niet echt een concreet idee, zoals nu)).

Wat zeggen jullie eerst de basisstudie geneeskunde doen (is ook nodig voor psychologie :() of gewoon gelijk naar de mariniers (proberen ofc)?
pi_94565651
Ik reageer even op je in het SC topic.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:20:21 #49
293800 John_Gotti2
Qua Patet Orbis
pi_94644128
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 17:21 schreef FadetoGreen het volgende:
John, bedankt :) (ik ben het er overigens mee eens dat je respect voor de man idd moet verdienen ;)) Ik heb nog wel een vraag (ok, best wel dom, maar goed): Wat is een TRX? Edit: Heb het al gegoogled.
Maar krachttraining enzo bij de fitness heb je dus niet zo veel aan?

Oh en ik denk ik laat het ff weten: nu heb ik mijn school zo ver gekregen dat het ''niet onmogelijk is'' om naar de voorlichtingsdag te gaan, liggen mijn ouders dwars -.-
Sorry voor de trage reactie, maar ja ik gebruik (en redelijk wat gasten in mijn pel ook (80% heeft er 1)) een TRX. Maar het is geen absolute noodzaak. Ik gebruik hem naast krachttraining, aangezien je effectiever en meer gericht op het werk traint. Ook kan die overal mee naartoe. Training met eigenlichaamsgewicht heb je gewoon meer aan, zeker op het gebied van core stability en krachtuithoudingsvermogen. Fitness word vaak alleen maar verkeerd gebruikt, dus laat je daarbij dan goed begeleiden/goed trainigsschema ipv alleen maar groot (willen) worden.
(2 linkjes die ik nog had over de TRX. Gaf het ook meer aan als een optie, doordat ik weet hoe fijn dat traint en overal gedaan kan worden las je hem kan ophangen (en bomen enzo heb je altijd wel).
http://www.trxtraining.com/trx-training/military-fitness/

Laat Sloggi maar lekker gaan met zijn gedachte dat het koprs mogelijk zou verdwijnen. Never niet. Wel krijgen ook wij met bezuinigingen te maken natuurlijk, maar de landmacht krijgt de grootste klappen. Het aantal opleidingen wat draait is al wel teruggeschaald. Wat de bezuinigingen in gaan houden is nog afwachten, ik hoor (tenzij de mindef ook dat weer opschuift) 1 april aanstaande wat de bezuinigingen voor het korps gaan inhouden.
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:34:43 #50
293800 John_Gotti2
Qua Patet Orbis
pi_94644550
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 19:12 schreef FadetoGreen het volgende:
Nee ik heb ook nog studie psychologie misschien, of chirurg (wat ik eerst wou, maar nadat een chirurg me daar wat over had vertelt leek het me niets (die man was pas op zijn 38-ste (!!!!) klaar met studeren), en ik had daarvoor ook al wel van in het leger lijkt me wel vet (niet echt een concreet idee, zoals nu)).

Wat zeggen jullie eerst de basisstudie geneeskunde doen (is ook nodig voor psychologie :() of gewoon gelijk naar de mariniers (proberen ofc)?
Gezien hoe het er nu bij defensie aan toe gaat kan ik je aanraden eerst gewoon een studie te doen. Dat geeft je later altijd weer iets om op terug te vallen. Nu word er zwaar bezuinigd, maar dat is niet voor het eerst. Heb je dus je basisstudie in de tas, dan kun je daar altijd mee aan de slag als je de POTOM niet haalt (wat een hoop niet doen) of als je besluit om na een tijd weg terug te gaan naar de burgermaatschappij.
-Tenzij het echt is wat je wil, dan moet je ervoor gaan. De POTOM kost je tenslotte ook 4 jaar.
Een infodag van het korps, en specifiek de POTOM kan geen kwaad. Ook in deze, forgot sloggi. Landmacht dagen en vlootdagen geven je geen beeld van het korps, en het korps blijft echt wel bestaan. Wie zou onze taken moeten overnemen, de landmacht lol.
Die infodag kan 2 zaken doen voor je. Je direct een beeld geven waardoor jij niet eens meer die kant op zou willen of je merkt dat je dat juist wel willt. Ook kun je direct praten met lui die er ervaring mee hebben (de POTOM).
  zaterdag 26 maart 2011 @ 17:59:45 #51
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94645373
Hartelijk bedankt John ;) 27 april mag ik misschien van school maar nu liggn mijn ouders dwars :(

Enige kans dat ik iemand van hier de 27ste nog zie?
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:12:28 #52
336227 Mores
Nil Nobis Absurdum
pi_94645797
Ik zie dat je geneeskunde ook interessant vind, volg een verpleegkunde opleiding ( HBO ) en ga bij de Geneeskundige dienst, kun je ook doen, combineer je die twee
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:16:53 #53
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94645988
quote:
Op zaterdag 26 maart 2011 18:12 schreef Mores het volgende:
Ik zie dat je geneeskunde ook interessant vind, volg een verpleegkunde opleiding ( HBO ) en ga bij de Geneeskundige dienst, kun je ook doen, combineer je die twee
Ja, alleen wil ik niets meer geneeskundigs doen, alleen chirurg sprak me aan maar tot mijn minimaal met specialisaties 33ste studeren ligt mij echt helemaal niet. Zo'n hekel aan school :p
Wat ik dan zou doen is bachelor cursus psychologie en daarna het leger in. (korps dan ;))
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:22:59 #54
336227 Mores
Nil Nobis Absurdum
pi_94646231
Houd er wel rekening mee dat je in het leger ook moet blijven studeren ;)
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:47:21 #55
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94647134
Ja maar dat is niet hetzelfde, bij het leger is het meer al doende en hoort het bij je werk dat je jezelf 'upgrade' en je zit dan ook niet de hele week in de studiebanken (na je beginopleiding) toch?
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:53:19 #56
293800 John_Gotti2
Qua Patet Orbis
pi_94647385
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 18:47 schreef FadetoGreen het volgende:
Ja maar dat is niet hetzelfde, bij het leger is het meer al doende en hoort het bij je werk dat je jezelf 'upgrade' en je zit dan ook niet de hele week in de studiebanken (na je beginopleiding) toch?
Nee klopt. Jezelf blijven ontwikkelen is wel belangrijk bij de baas, maar dat doe je niet alleen door te studeren. Specialiseren is daar ook een voorbeeld van.Tijdens een opleiding/specialisatie kun je wel in je vrije tijd nog aan de bak moeten, maar dat hoort erbij. Voor de rest heb je normaal ook gewoon je vast werken (en ruimte voor eventuele zelf studie)
  zaterdag 26 maart 2011 @ 18:58:34 #57
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_94647591
quote:
Op zaterdag 26 maart 2011 18:53 schreef John_Gotti2 het volgende:

[..]

Nee klopt. Jezelf blijven ontwikkelen is wel belangrijk bij de baas, maar dat doe je niet alleen door te studeren. Specialiseren is daar ook een voorbeeld van.Tijdens een opleiding/specialisatie kun je wel in je vrije tijd nog aan de bak moeten, maar dat hoort erbij. Voor de rest heb je normaal ook gewoon je vast werken (en ruimte voor eventuele zelf studie)
Wat heb jij voor specialisatie (als je dat wil zeggen :p)
  zaterdag 26 maart 2011 @ 19:12:07 #58
293800 John_Gotti2
Qua Patet Orbis
pi_94648090
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 18:58 schreef FadetoGreen het volgende:

[..]

Wat heb jij voor specialisatie (als je dat wil zeggen :p)
Nog geen, maar wil naar de assault engineers of marinier verkenner worden. Aan de andere kant heeft mijn compagnie een aantal leuke zaken in het vooruit zicht en die wil ik niet missen. En wil richting de VVO in voorjaar 2013 (klinkt ver, maar met wat ik al weet aan planning is dat vrij dichtbij - voorzover def zich laat plannen natuurlijk - houten kaak kan je altijd nog krijgen)

[ Bericht 1% gewijzigd door John_Gotti2 op 26-03-2011 19:20:08 ]
  zaterdag 26 maart 2011 @ 19:28:18 #59
336227 Mores
Nil Nobis Absurdum
pi_94648720
edit- verkeerde topic
  dinsdag 29 maart 2011 @ 12:07:19 #60
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_94756082
Beter doe je eerst een studie en ga je daarna voor de baas werken. Studeren in de baas z'n tijd gaat em niet worden.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_95168061
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 17:11 schreef FadetoGreen het volgende:
Ik heb een vraagje over het KMARNS (is toch de goede afkorting of niet?).

Stel ik doe (en dat ben ik wel van plan) de officiersopleiding tot officier der mariniers, en ik doe alleen die opleiding. Ik hoor vaak dat je vroeger dan als je zeg maar 'uitgerangeerd' was (als je lichaam begint te verslechteren en ze willen je dus niet meer in het korps) een baantje achter een bureau kreeg. Maar, hoorde ik, door bezuinigingen zou dit wel eens helemaal niet door kunnen gaan. Weet iemand hoe dit nou zit want het is wel belangrijk vind ik :P.
In de regel moet je eruit voor je 35e, tenzij je korporaal bent geworden. Als je echt fysieke problemen hebt zal je er eerder uit worden gezet.
  donderdag 7 april 2011 @ 16:08:18 #62
339668 FadetoGreen
Carpe Diem Baby!
pi_95172262
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 14:39 schreef kontknager het volgende:

[..]

In de regel moet je eruit voor je 35e, tenzij je korporaal bent geworden. Als je echt fysieke problemen hebt zal je er eerder uit worden gezet.
Dat is, korporaal of hoger? Want ik zei al opleiding tot officier der marns...
pi_95179165
quote:
1s.gif Op donderdag 7 april 2011 16:08 schreef FadetoGreen het volgende:

[..]

Dat is, korporaal of hoger? Want ik zei al opleiding tot officier der marns...
Dan kan je in principe ook blijven. Zijn meestal contracten voor onbepaalde tijd.
pi_95202798
quote:
Op donderdag 7 april 2011 18:58 schreef kontknager het volgende:

[..]

Dan kan je in principe ook blijven. Zijn waren meestal contracten voor onbepaalde tijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')