quote:
Op maandag 26 september 2011 22:53 schreef stoeltafel het volgende:Ziet er echt goed uit! Had afgelopen week mijn eerste cheesecake gemaakt maar hij was mislukt. Niemand vond het lekker en het leek meer op boter met een smaakje. Hij was vooral te dik.
Hoe krijg ik een luchtige cheesecake? Afgelopen jaar had ik een perfecte cake gegeten in Afrika. Hij was wit met een citroen smaakje en heel licht maar zo lekker.
'Mijn' recept proberen?
300 gram mon chou
180 ml melk
110 gram kristalsuiker + een zakje vanille suiker of 120 gram kristalsuiker als je echte vanille gebruikt
55 gram boter
55 gram maizena
20 gram cakebloem
4 eiwitten
4 eidooiers
Halve theelepel cream of tartar
Geraspte citroenschil (van een hale citroen)
1 grote eetlepel citroensap
Vervarm de oven voor op 150 graden
Vet een bakblik of springvorm* in, bekleed met bakpapier
1. Melk, boter en monchou au bain-marie smelten - goed roeren en laten afkoelen
2. Eidooiers door het inmiddels afgekoelde melk/boter/kaasmengels kloppen
3. Zeef de maizena en bloem bij het kaasmengsel, even mixen met een garde (hoeft maar heel even) en doe vervolgens de citroensap en rasp erbij - zet apart
4. Eiwit, suiker en de cream of tartar met een mixer opkloppen. De suiker er in delen bijdoen en ongeveer 4-5 minuten mixen
5. Doe een flinke eetlepel eiwit bij het kaasmengsel en goed mixen/kloppen met een grote lepel of spatel. Doe vervolgens de rest van het eiwit er in delen bij - voorzichtig spatelen, niet mixen of kloppen!
6. Giet/spatel alles voorzichtig in het bakblik
7. Bak 'm in een waterbad in ongeveer 1 uur op 150 graden (controleer na 50 minuten met een sateprikker)
8. Doe de oven uit, zet de deur op een kiertje en laat de cheesecake nog ongeveer een half uur in de oven staan
9. Cheesecake uit de oven halen, laten afkoelen (uurtje, dan is 'ie nog lauw) en voorzichtig uit de springvorm/bakblik halen
*Ik gebruik een bakblik van PME. Wanneer ik een springvorm gebruik komt er op de een of andere manier altijd water bij mijn cheesecake. Het maakt niet uit hoe goed ik 'm heb ingepakt met aluminiumfolie.