repost die is hier gisteren al voorbijgekomen ... maar inderdaad een goede!quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:06 schreef Maanvis het volgende:
XKCD had vandaag een mooie chart voor radoactiviteitswaardes.
http://xkcd.com/radiation/
Van de 800.000 liquidators zijn er 80.000 overleden en 165.000 gehandicapt. Een beetje een erg fout stukje van de Pers dit.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 08:14 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
18-03-2011
De vergelijking dringt zich op met de liquidators die zich een kwart eeuw geleden inzetten om de rotzooi rond de ontplofte centrale van Tsjernobyl op te ruimen. Een half miljoen arbeiders (en sters) in totaal hebben toen in overall en gewapend met een mondkapje door de resten gebanjerd. Hoe is het met hen afgelopen? Wel, het zal u verheugen en verbazen: prima. Drie jaar geleden kwam er een VN-rapport uit waarin geconstateerd werd dat er géén aanwijzingen waren dat zich onder hen meer kanker had voorgedaan dan onder een vergelijkbare, niet blootgestelde ploeg. En u begrijpt: hetzelfde gold voor de bevolking van Wit-Rusland en de Oekraïne (de reactor lag net op de grens). Géén extra kanker. Wat er wél is gebeurd, is dat de ontploffing en de brand (niet de straling) honderd doden veroorzaakte, in de directe omgeving, en dat de autoriteiten na de klap veel te laat begonnen zijn met het uitdelen van jodiumpillen, waardoor veel mensen radioactief jodium binnenkregen (vooral dankzij besmette melk uit de omgeving) en daardoor een begin van schildklierkanker kregen. Maar dat is prima en effectief te bestrijden. Weet u het nog? Gans Europa zette in 1986 zijn koeien op stal. Het was volstrekte onzin. Paniekzaaierij.
(depers.nl)
Dus de radioactieve straling is niet gevaarlijk?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 08:14 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
18-03-2011
De wereld gaat gebukt onder gekmakende straling
[ afbeelding ]
knip
(depers.nl)
9u15:quote:"Als ze de kernenergie niet onder controle krijgen, dan proberen ze de informatie erover te controleren". Dat zegt nucleair expert Paul Gunter in een column op Kyodo News.
quote:Reuters zet enkele cijfers op een rijtje:
- Dodentol: officieel staat die op 9.079. Er zijn officieel ook nog 12.645 personen vermist.
- 318.614 mensen werden geëvacueerd en verblijven in schuilkelders. Iedereen in een straal van 20km rond de kerncentrale van Fukushima moet weg. Op 12 maart was dat nog 10km. Sinds die dag werden er nog 177.500 Japanners geëvacueerd. Tot op 30km van de site van Fukushima Daiichi wordt aangeraden binnen te blijven en ramen en deuren te sluiten.
- 216.977 gezinnen zitten nog zonder elektriciteit. Dat is een lichte daling tov maandag. Toen ging het nog om 220.871 huishoudens.
- Zeker 880.000 gezinnen hebben geen stromend water. Ten opzichte van zondag is dat een verbetering. Toen waren het nog 1,02 miljoen gezinnen.
- Minstens 14.713 gebouwen werden helemaal verwoest.
- De totale kostprijs van de ramp wordt geschat op iets tussen de 122 en de 235 miljard dollar (of tussen de 90 en 170 miljard euro). Dat is 2,5 tot 4 procent van het BNP.
- 128 landen, waaronder het onze, boden al hulp aan, net als 33 internationale hulporganistaties.
het ligt ietsje genuanceerder. want het is nu al een flinke tijd geleden. wanneer je een groep van 800.000 'gewone' mensen bekijkt op die tijdsperiode, zullen daar ook doden en gehandicapte mensen tussen zitten. het probleem is dat je het nauwelijks vergelijken kan omdat je niet altijd de oorzaak van het ziek worden/sterven kan nagaan. kreeg iemand longkanker omdat die persoon met straling in aanraking kwam, omdat die persoon rookte of gewoon door domme pech?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:17 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Van de 800.000 liquidators zijn er 80.000 overleden en 165.000 gehandicapt. Een beetje een erg fout stukje van de Pers dit.
dat haal ik er niet uit. wel dat de media zaken nogal hype'tquote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:29 schreef t-8one het volgende:
[..]
Dus de radioactieve straling is niet gevaarlijk?
quote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:36 schreef simmu het volgende:
[..]
dat haal ik er niet uit. wel dat de media zaken nogal hype't
En toen dacht de pers laten we het de andere kant op hypen?quote:Zeker, straling is gevaarlijk. In hoge doses. Dan kun je er misselijk van worden, en bij nog meer straling kun je ook kanker krijgen. Het is dus net zoiets als benzeen, teer, roetdeeltjes, pindakaas, borrelnootjes en ga zo maar door. In hoge doses carcinogeen.
logisch toch? is ook mediaquote:Op dinsdag 22 maart 2011 09:40 schreef t-8one het volgende:
[..]
[..]
En toen dacht de pers laten we het de andere kant op hypen?
quote:
quote:Furthermore, the government of Russia has never been keen on giving the true figures for the disaster, or even on making serious estimates. However, according to a study by Belarusian physicians, rate of cancers among this population is about four times greater than the rest of the population. All the figures quoted by various agencies are controversial see the main article, Chernobyl disaster for more on this.
In April 1994, a commemoration text from the Ukrainian embassy in Belgium counted 25,000 dead among the liquidators since 1986.
According to Georgy Lepnin, a Belarusian physician who worked on reactor #4, "approximately 100,000 liquidators are now dead", of a total number of one million workers.
According to Vyacheslav Grishin of the Chernobyl Union, the main organization of liquidators, "25,000 of the Russian liquidators are dead and 70,000 disabled, about the same in Ukraine, and 10,000 dead in Belarus and 25,000 disabled", which makes a total of 60,000 dead (10% of the 600 000, liquidators) and 165,000 disabled.[2]
9u50:quote:De Japanse minister van Financiën ontkent dat de regering staatsobligaties gaat uitschrijven om de wederopbouw na de ramp te financiere.
quote:Tohoku Electric zegt dat het begin juni de elektriciteitscentrale in Higashi-Niigata weer zal opstarten om de energiecapaciteit in Japan te verhogen. De site werd in april vorig jaar stilgelegd.
Een Wikipedia-stukje zonder bronnen heeft voor mij niet erg veel waarde.quote:
De bron voor dat stuk uit het artikel is Le Monde, alleen het bewuste artikel staat niet meer op zn plek. Maar dit zijn de getallen die je vaker tegenkomt.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:51 schreef goeiemoggel het volgende:
[..]
Een Wikipedia-stukje zonder bronnen heeft voor mij niet erg veel waarde.
Feit is wel dat elk onderzoekje (want grootschalig onderzoek is er nooit gedaan) weer wat anders beweert. De IAEA ziet juist geen verbanden tussen kanker/overlijden en stralingsblootstelling bij de liquidators (bron). Afgezien van het eerste kleine groepje liquidators dan, daar zijn er wel enkele tientallen van overleden door acute stralingsziekte.
Dat dat in Le Monde heeft gestaan geloof ik ook wel. Alleen over de persoon/organisatie die dat in dat artikel beweerd heeft is vrijwel niks te vinden, en andere artikelen komen ook nergens met bronnen als ze getallen noemen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De bron voor dat stuk uit het artikel is Le Monde, alleen het bewuste artikel staat niet meer op zn plek. Maar dit zijn de getallen die je vaker tegenkomt.
1 kerncentrale of 100 , uitzichtverpestende, molens ik zou het wel weten...quote:Op dinsdag 22 maart 2011 10:45 schreef Dance99Vv het volgende:
Gisteren iemand aan de deur ,of ik de petitie wilde tekenen tegen de plaatsing van windmolens ergens hier in de buurt,.......maar ik ben voor meneer.....want als het alternatief kernenergie is is mijn keuze snel gemaakt
Ik ook:quote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:10 schreef mschol het volgende:
[..]
1 kerncentrale of 100 , uitzichtverpestende, molens ik zou het wel weten...
En hoeveel rijen molens zoals uit plaatje 1 heb je nodig om de hoeveelheid stroom op te wekken als de fabriek in plaatje 2?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik ook:
[ afbeelding ]
Of:
[ afbeelding ]
Dan is de keuze voor het eerste toch snel gemaakt.
4.13quote:In the aftermath of the Chernobyl accident many claims have been made of
diverse health effects among people who were evacuated, those living in
contaminated regions and among recovery workers. Most of these effects have
not been associated in the past with radiation exposure and are treated sceptically
by many experts in radiation medicine. These claims and counter claims are a
cause of widespread confusion and distress in the affected communities and
beyond.
4.14quote:Much is still not known about the biological effects of radiation. Ionising
radiation is the direct cause of health detriment, both cancer and non-cancer
morbidity and mortality, but there is little consensus in the scientific community
as to the consequences, qualitative or quantitative, of exposures such as those
arising from the Chernobyl accident.
Ze hebben de gezondheidsproblemen dus niet direct aan Chernobyl kunnen linken en zien de algemene levensomstandigheden in de voormalige Sovjetrepublieken (m.n. buiten de steden) als belangrijke oorzaak van allerlei gezondsheidsproblemen.quote:Ukraine, Belarus and Russia for example, have declining populations, with death
rates exceeding birth rates by a significant factor. These phenomena have
occurred throughout the Former Soviet Union and therefore cannot be a result of
Chernobyl. In reality, they are a consequence of factors such as emigration and
the difficult economic circumstances facing these countries, which have led to
increased ill-health and caused young couples to defer having children
dit begint er een beetje op te lijken denk ik...quote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:15 schreef jeoff het volgende:
[..]
En hoeveel rijen molens zoals uit plaatje 1 heb je nodig om de hoeveelheid stroom op te wekken als de fabriek in plaatje 2?
5quote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:15 schreef jeoff het volgende:
[..]
En hoeveel rijen molens zoals uit plaatje 1 heb je nodig om de hoeveelheid stroom op te wekken als de fabriek in plaatje 2?
Als je het over vermogen hebt, dan wordt het al snel 1000 windmolens ipv 100.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik ook:
[ afbeelding ]
Of:
[ afbeelding ]
Dan is de keuze voor het eerste toch snel gemaakt.
Borselle heeft een vermogen van 485MW, de windmolens voor de kust 3,5 en er zijn inmiddels windmolens die 6,5 MW produceren. Van die laatste zou je er dus +/- 75 moeten plaatsen (3,5 rij dus, en van de gene zoals we nu gebruiken 138, 6,5 rij dus..).quote:Op dinsdag 22 maart 2011 11:20 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Als je het over vermogen hebt, dan wordt het al snel 1000 windmolens ipv 100.
En dan heb ik liever 1 kerncentrale ipv 1000 windmolens.
Dat zijn dan 100 molens met een vermogen van zo'n 3,5 MW per stuk. Dus 350MW. Een moderne kerncentrale trekt veel meer vermogen dan dat.quote:
laten we het makkelijk houden op 1 megawattquote:Een standaard windmolen met 2 of 3 wieken, met een diameter van 40 m en een masthoogte van 50 m, kan bij een optimale windsnelheid (windkracht 6) 500 - 750 KW (KiloWatt) leveren. Een grotere windmolen met een rotordiameter van 60 m en een masthoogte van 70 m kan een vermogen hebben van 1 tot 1,5 MW (MegaWatt).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |