abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 maart 2011 @ 11:38:52 #1
175345 windsurfer_1970
no wind... no fun!
pi_94368418
Misschien kan iemand hier mij adviseren inzake WOZ en gemeentelijke belastingen?

Situatie als volgt:

Ik heb een woning aangekocht in mei 2010, welke op 2 percelen staat (van twee woningen is er 1 gemaakt met 1 entree).
Nu heb ik van de gemeente een aanslag ontvangen met per perceel een WOZ waarde en heffingen als volgt vermeld:

- 2x OZBE tarief (voor elk perceel apart)
- 2x RIOE tarief (ik heb 1 badkamer met wc/douche/wastafel)
- 1x AFV tarief voor 1 persoons huishouden (correct)

De woning (2 bouwlagen) is als volgt ingedeeld:

- buitenpandige berging (niet veel meer dan een afgesloten gedeelte tussen schutting en woning)
- keuken met entree en toegang tot woonkamer en badkamer
- boven twee slaapkamers
Totaal 3 kamers dus

Voor beide percelen heb ik de taxatierapporten digitaal opgevraagd bij de gemeente en er worden per perceel 3 kamers genoemd?:

Perceel 1:
- 1e bouwlaag: 1 woonkamer, 1 keuken, 1 wc/dc combi, 1 gang/hal
- 2e bouwlaag: 2 (slaap)kamers, 1 overloop
- bijgebouwen: 1 berging

Perceel 2:
- 1e bouwlaag: 1 (slaap)kamer, 1 toilet, 1 gang/hal
- 2e bouwlaag: 2 (slaap)kamers
- bijgebouwen: 1 berging

Tegen de duidelijk foutieve taxatierapporten, en daardoor een foutieve WOZ waardebepaling ga ik uiteraard bezwaar willen aantekenen. Ik ben overigens in het bezit van een taxatierapport, welke ik voor de financiering nodig had (is dit bruikbaar in het bezwaarschrift?).

Daarnaast vindt ik de dubbele rioolrechten heffing ook onterecht (of is dit gebruikelijk met 2 percelen waar 1 woning op staat?).

Heeft iemand hier wat meer kennis van zaken en kan mij wat op weg helpen in deze, voor mij nieuwe, materie? Ik wil i.i.g. een pro-forma bezwaar indienen omdat ik nog niet weet hoe ik de argumentatie moet gaan aanpakken.
'summer is a state of mind'
pi_94368626
Is het niet mogelijk om de 2 perselen door kadaster naar 1 perseel aan te laten passen.

Denk dat dan veel problemen opgelost zijn.

Lijkt nu wel of de gemeente je gewoon voor 2 losse woningen aanslaat.
  zondag 20 maart 2011 @ 20:13:28 #3
175345 windsurfer_1970
no wind... no fun!
pi_94389189
Die optie ga ik zeker onderzoeken, dan zal de gemeente m.i. vanzelf getriggerd worden voor een nieuwe taxatie (niet op mijn kosten dan tenminste).
Daar zal dan w.s. wel weer een notaris aan te pas moeten komen, met bijkomende kosten. :(
  zondag 20 maart 2011 @ 23:05:34 #4
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_94399958
Hoeveel wijkt de WOZ-waarde af van de taxatie bij aankoop?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  maandag 21 maart 2011 @ 09:47:44 #5
175345 windsurfer_1970
no wind... no fun!
pi_94410169
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2011 23:05 schreef Mark het volgende:
Hoeveel wijkt de WOZ-waarde af van de taxatie bij aankoop?
Verschil is dan iets meer dan een ton. Dan ga ik uit van de WOZ van beide percelen bij elkaar opgeteld en dit verminderd met de onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik na verbouwing (van het taxatierapport).

Dat is dus een aanzienlijk verschil.
pi_94509575
Reclame op FOK! Kan via pr@fok.nl geregeld worden :)

[ Bericht 87% gewijzigd door Sjeen op 23-03-2011 18:08:09 ]
  vrijdag 25 maart 2011 @ 09:18:28 #7
175345 windsurfer_1970
no wind... no fun!
pi_94587982
De gemeente geeft aan dat ik het beste bezwaar kan maken en aangeven dat het om een onjuiste object afbakening gaat. Dit wordt in behandeling genomen en er volgt een nieuwe taxatie, waarna een herziene aanslag zal gestuurd worden.
Als alles goed gaat zal dan ook de dubbele rioolheffing komen te vervallen op de nieuwe aanslag.

Het kadaster kan de percelen eventueel samenvoegen voor 263 Euro, indien de tenaamstelling op beide percelen identiek is en er 1 hypothecaire inschrijving is (dat is de situatie bij mij).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')