Ik kan er zo snel niet een bedenken. Maar sommige markten zijn vrijer dan andere. En niet toevallig zien we juist in die markten een constante kwaliteitsverbetering gepaard met een constante prijsverlaging. In de onvrijere markten, zoals onderwijs, rijzen de kosten de pan uit en blijft de kwaliteit ver achter.quote:
je bent weer dogmatisch bezigquote:Op vrijdag 18 maart 2011 01:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik kan er zo snel niet een bedenken. Maar sommige markten zijn vrijer dan andere. En niet toevallig zien we juist in die markten een constante kwaliteitsverbetering gepaard met een constante prijsverlaging. In de onvrijere markten, zoals onderwijs, rijzen de kosten de pan uit en blijft de kwaliteit ver achter.
Nee...... dat is jouw gedachtenkronkel ... waarom zou ik?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 00:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is voeding nog veel meer. Pleit je nu ook voor het nationaliseren van bakkerijen?
dream on....quote:Integendeel, door onderwijs als een produkt te zien pleit je voor klantvriendelijkheid, innovatie, budgetbeheersing, kwaliteitsverbetering, concurrentie, differentiatie en zo nog wat positieve effecten die in iedere vrije markt optreden en in iedere met geweld gemonopoliseerde markt ontbreken.
TS komt over als een typische VVD-stemmer die kennelijk nog niet in de gaten heeft hoe schadelijk alle privatiseringsacties en toenemende marktwerking in de publieke sector zijn geweest. Het onderwijs wordt er NIET goedkoper op, de kwaliteit gaat er NIET op vooruit. Bovendien is (recht op) onderwijs veel te belangrijk om aan marktwerking over te laten. Onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn. Ga je marktwerking toepassen en is er voor een bepaalde school meer vraag (leerlingen die erheen willen) dan aanbod (beschikbare plaatsen) dan zegeviert het recht van de rijkste. Prima dat er peperdure privéscholen zijn, maar niet ten koste van algemeen toegankelijk onderwijs voor iedereen.quote:Op donderdag 17 maart 2011 22:15 schreef robin007bond het volgende:
Stel dat heel het onderwijs geprivatiseerd zou worden. Jullie zullen vast wel denken dat dit niet gaat werken, laat mij even kort uitleggen wat mijn ideaal is. Als heel het onderwijs geprivatiseerd wordt gaat de kwaliteit vooruit en misschien zelfs ook de prijs van het onderwijs omlaag!
Denk ik nu te idealistisch over marktwerking en zo? Wat denken jullie? Dit was even een hersenspinsel dus het zou zeer fout kunnen zijn![]()
Ah, er wordt nu geweldige kwaliteit geleverd in het onderwijs voor een almaar dalende prijs?quote:
De vraag is echter of dit wel gaat gebeuren in een volledig vrije markt. Jullie hopen dit maar concrete aanwijzingen zijn er niet.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 05:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ah, er wordt nu geweldige kwaliteit geleverd in het onderwijs voor een almaar dalende prijs?
De bewijzen zitten in de markten die wel redelijk vrij zijn.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 07:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
De vraag is echter of dit wel gaat gebeuren in een volledig vrije markt. Jullie hopen dit maar concrete aanwijzingen zijn er niet.
Ik ben meer voor stampen, maar dat is het hele punt. Het is, als ik ouder zou zijn, aan mij en niet aan eoa. nietsjesrammer wat er mijn kind geleerd wordt.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:22 schreef Resistor het volgende:
Meer vrijheden voor particuliere scholen ben ik wel voor.
Ik zat vroeger op Rens en Rens, dat was toen ik er begon 1 van de beste scholen. Tot ze aan de 'algemene' eisen moesten voldoen, en de eigen lesmiddelen in moesten ruilen voor de boeken die de andere scholen ook hadden. Toen werd voor mijn gevoel het onderwijs een stuk minder.
Hear, hear. Vooral de uiterst treffende (en op o zo veel manieren absurde) vergelijking tussen het onderwijs en de bakker. Geniaal hoe iemand op die quatsch komt. Maar wat je zegt: Keep chasing the dream!quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:26 schreef Transport_Ink het volgende:
Wou even zeggen dat ik me kostelijk heb vermaakt om de verkondiger van het utopisch-libertarische woord: de heer Osewoudt.
Blijf die schim najagen m'n waarde
Curriculi laten uittekenen door het bedrijfsleven lijkt me eerder bijdragen aan het verval van algemene kennis dan een toename er van. En we zijn allemaal al zo ver verwijderd van de basis. Maar gelukkig hebben we huishoudkunde (ofwel: nee, niets is perfect).
Iemand met zo'n onderschrift diskwalificeert zichzelf per direct wat mij betreft, laat ik dat even vooropstellen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:34 schreef Lyrebird het volgende:
Ik ben hier een groot voorstander van.
Als mensen zelf voor onderwijs betalen, geeft dat de overheid minder ruimte om politieke spelletjes met het onderwijs te spelen. Bij iedere bezuiniging op onderwijs nu begint heel links te kermen, zonder dat er eens goed naar de cijfers (uitgaven, inkomsten en opbrengsten) wordt gekeken. Bij prive-onderwijs wordt er alleen nog maar naar die cijfers gekeken, en reken maar dat die scholen op output gaan concurreren. Waarom denk je dat iedereen in de VS naar Harvard toe wil?
Dat wist ik ook niet. Waar maak je dat uit op?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:36 schreef Transport_Ink het volgende:
Ik wist niet dat in de VS alle scholen geprivatiseerd waren
Nou, omdat je de VS er (uiteraard) bijhaalt. Maar het ging je dus puur om Harvard. De rest van het zooitje daar, dat laat je voor het gemak buiten beschouwing.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:37 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat wist ik ook niet. Waar maak je dat uit op?
je snapt dat er verschil zit tussen de verschillende soorten markten?quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:16 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De bewijzen zitten in de markten die wel redelijk vrij zijn.
Nee, leg eens uit.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
je snapt dat er verschil zit tussen de verschillende soorten markten?
Dat zal wel degelijk gebeuren. In eerste instantie zullen scholen beter hun beleid aan de leerlingen kunnen aanpassen. Dat gebeurt nu niet op de reguliere scholen, want er zijn algemene normen die uit Den Haag worden opgelegd.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 07:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
De vraag is echter of dit wel gaat gebeuren in een volledig vrije markt. Jullie hopen dit maar concrete aanwijzingen zijn er niet.
Heel goed. Je begint het te leren.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 08:39 schreef Transport_Ink het volgende:
[..]
Nou, omdat je de VS er (uiteraard) bijhaalt. Maar het ging je dus puur om Harvard. De rest van het zooitje daar, dat laat je voor het gemak buiten beschouwing.
Want er is natuurlijk een keerzijde.
dat is niet wat ik zeg.... maar zonder sponsoring zal het onderwijs duurder worden voor ouders .. dus jouw heilstaat zal mensen op kosten jagen en vooral de rijken profiteren ervan...quote:Op vrijdag 18 maart 2011 05:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ah, er wordt nu geweldige kwaliteit geleverd in het onderwijs voor een almaar dalende prijs?
stop eens met afkraken en relativeer je heilige huisjes eensquote:Op vrijdag 18 maart 2011 09:36 schreef Lyrebird het volgende:
Want het door de overheid gesubsidieerde onderwijs is een grote puinzooi!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |