abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:13:36 #1
253516 Oorlogsheld
Supermarkt oorlog veteraan
pi_94216129
stel nou dat het overgrote gedeelte van de bevolking dom is (veel landen). Dan wil je toch geen democratie??
Have been helt kepsteetsj at a prisson
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:15:29 #2
333374 Lithia
Too serious
pi_94216255
Slimme mensen kunnen ook domme beslissingen maken, toch?
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
  Boks-Chick woensdag 16 maart 2011 @ 22:15:39 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_94216267
Eens. Dat is ook de reden waarom we hier op FOK! ook geen democratie hebben *O*.
lolwut
pi_94216374
Slimme mensen zijn doortrapt en gemeen, ik heb daarom liever een land waar domme en naieve mensen aan de macht zijn zodat we leuke dingen kunnen doen
pi_94216377
quote:
19s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:15 schreef BrandX het volgende:
Eens. Dat is ook de reden waarom we hier op FOK! ook geen democratie hebben *O*.
Deze moet ik gequote hebben :')
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:24:21 #6
329980 Taartjeh
In je Face-jeh
pi_94216836
Als ik er niet was dan was dit een arm landje.
What is meant to be, will be.
pi_94217039
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:24 schreef Taartjeh het volgende:
Als ik er niet was dan was dit een arm landje.
Misschien moeten we je exporteren naar de derde wereld daar zullen ze blij met je zijn
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:27:54 #8
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_94217068
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:17 schreef Karzai het volgende:
Slimme mensen zijn doortrapt en gemeen, ik heb daarom liever een land waar domme en naieve mensen aan de macht zijn zodat we leuke dingen kunnen doen
We hebben hier in NL anders meer dan genoeg domme kortzichtige poltici zonder visie aan de macht, die de boel weten te verneuken.

Persoonlijk heb ik liever gewoon slimme mensen aan de macht, met zowel een hoog IQ alswel een hoog EQ (minstens net zo belangrijk), die rationeel kunnen nadenken en een langere termijnsvisie hebben, dat kunnen uitvoeren, EN kunnen uitleggen zodat er ook draagkracht voor is...
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:28:28 #9
329980 Taartjeh
In je Face-jeh
pi_94217101
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:27 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

We hebben hier in NL anders meer dan genoeg domme kortzichtige poltici zonder visie aan de macht, die de boel weten te verneuken.

Persoonlijk heb ik liever gewoon slimme mensen aan de macht, met zowel een hoog IQ alswel een hoog EQ (minstens net zo belangrijk), die rationeel kunnen nadenken en een langere termijnsvisie hebben, dat kunnen uitvoeren, EN kunnen uitleggen zodat er ook draagkracht voor is...
Dit
What is meant to be, will be.
pi_94217144
quote:

[..]

Ik ren liever in me blote kont door het oerwoud
pi_94217167
alsof politieke mensen slimme dingen doen :D
pi_94217195
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:29 schreef langspeelplaat het volgende:
alsof politieke mensen slimme dingen doen :D
Precies
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:30:22 #13
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94217204
quote:

[..]

Dat wil iedereen.

Het hele probleem is de mensen zelf, die mensen als Wilders en Verhagen als zulke mensen zien.
pi_94217468
Heb liever zo min mogelijk mensen aan de macht. Kleine overheid en ze zijn er alleen voor je rechten. Spontaneous order. ^O^
Noodles
pi_94217510
We hebben trouwens steeds minder te vertellen over wat er in dit land gebeurd, dat wordt steeds meer bepaald door de EU en grootmachten zoals Amerika, Rusland en straks ook China
pi_94217583
Democratie is een soort hoax.
Als het volk iets wil, bepalende de grote mensen daar boven toch wel of het zal gebeuren of niet.
En meestal wil het volk ook wel het goede, maar daar luisteren ze eigenlijk wel/niet naar.

9/10 willen de mensen wel, maar hebben de grote mensen daar boven problemen met elkaar, terwijl het volk elkaar wel de handen willen schudden.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:38:35 #17
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94217696
Iemand Chomsky gehoord laatst toevallig? Hij was hier en gaf een lezing!

Kon het er alleen maar mee eens zijn. De tekst (Engels):

http://www.nrcnext.nl/blo(...)mocratie/#more-55866
pi_94217732
De Nederlandse politiek is toch een lachertje, belangrijkste punt is tegenwoordig het hoofddoekje, kom op zeg.
pi_94217743
quote:

[..]

Ook slimme mensen kunnen alles naar zich toe nemen en rest andere dumpen als een stuk vuil.

Ik heb liever iemand die veel geduldig, altijd naar andere luisteren, altijd bezig met oplossingen bedenken desnoods samen met deskundige. Maar ook toch kunnen beslissen wanneer het nodig is.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_94217776
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:38 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

Gooi het voor de niet goed engels lezende door de ohzo goede google vertaler :P
-
Straks is kijken wat de man te vertellen had, dank :)
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:44:19 #21
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94217957
In het NRC van ergens deze week stonden twee pagina's vol met de 'korte' versie. Ik heb em op pdf @ werk, in het Nederlands dus. Zal em morgen wel even uploaden.
pi_94217996
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:44 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
In het NRC van ergens deze week stonden twee pagina's vol met de 'korte' versie. Ik heb em op pdf @ werk, in het Nederlands dus. Zal em morgen wel even uploaden.
Doen ^O^
:)
pi_94218175
Kenniseconomie top 10? doet een deel van de Nederlanders het toch wel goed, alhoewel de grote import de afgelopen jaren niet veel zal hebben bijgedragen aan onze plaats (op de positieve manier) :s) Doe maar iedereen slim, dan zijn we misschien van die stereo-vmbo-sluts af en gaan ze inzien dat 5 cm plamuur, nickelson-jassen en andere troep niet bepaald in de smaak valt bij de normale(slimme) Nederlander :s)
~In nomine Patris et Filii et Boobies Sancti~
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:48:17 #24
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94218201
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:45 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Doen ^O^
:)
Stond nog in m'n mail zelfs :Y is in pdf

http://www.megaupload.com/?d=N0BCG2WE

edit: Je moet alleen ff de afbeelding draaien of je scherm op z'n zijkant leggen :P

edit-rapidshare: http://rapidshare.com/fil(...)en_op_democratie.pdf
pi_94218322
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:48 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Stond nog in m'n mail zelfs :Y is in pdf

http://www.megaupload.com/?d=N0BCG2WE
Ah, super ;)
Alleen: Het bestand dat u probeert te downloaden is tijdelijk niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.

Ik zal het later dus even weer proberen ;)
  woensdag 16 maart 2011 @ 22:53:48 #26
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94218494
nog eentje op rapidshare gezet

vond eigenlijk dat zoveel mensen dit moesten lezen, dus gelijk gescand :)
pi_94219589
Churchill is het met je eens. Zo zei hij ooit:

quote:
"Het beste argument tegen democratie is een conversatie van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde."
Hij zei echter ook:

quote:
"Democratie is de ergste manier van regeren, op alle andere manieren die al geprobeerd zijn na dan."
To err is human, to forgive bovine.
  woensdag 16 maart 2011 @ 23:15:53 #28
333833 spacer1
Vlekje op je scherm.
pi_94219692
Hoe zit het dan met "the wisdom of the crowds?"

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds

Wij werden daarmee doodgegooid op de opleiding.
  donderdag 17 maart 2011 @ 01:21:31 #29
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_94224414
De domheid is geen argument tegen democratie:
quote:
4s.gif Op maandag 26 april 2010 12:25 schreef Terecht het volgende:
In antwoord op de TT: nee, daar zijn ze immers te dom voor. De slimmen zullen doorgaans altijd wel de dommen te slim af zijn en zullen dus wrs de bestuurlijke machtsposities bezetten. In die zin zullen de dommen de wereld niet overnemen, althans niet voor langdurige tijd. Het aandeel dommen in de wereldpopulatie zou op zich wel toe kunnen nemen, maar is dat erg? Een kenmerk van domheid is het onvermogen zelfstandig na te kunnen denken, dat maakt de domme kneedbaarder voor bepaalde gewenste gedachten en geschikter als kanonnenvoer. Dit gegeven zou je kunnen misbruiken maar dat is enkel weggelegd voor de slimmen. Dat maakt uiteindelijk ook dat het werkelijke gevaar niet van de dommen komt. Er zijn hier 3 categorieën in te onderscheiden:

1. Zij die te dom zijn om gevaarlijk te kunnen zijn.
2. Zij die slim genoeg zijn om gevaarlijk te kunnen zijn maar te dom om uit te vogelen hoe.
3. Zij die het in zich hebben een gevaar te vormen en zich daar ook bewust van zijn.

De eerste twee groepen zijn in essentie ongevaarlijk, het zijn de lieden die in de laatste categorie vallen waarvoor je moet uitkijken. Het leven is dan ook het zwaarst voor hen die er besef van hebben, je zit immers altijd met de gedachte dat een ander het op jou gemunt heeft en je wil beroven van de privileges die je als slimme hebt verworven over de dommen. Kortom, gezegend zijn de dommen met hun onwetendheid.
  donderdag 17 maart 2011 @ 01:54:18 #30
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_94225120
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 01:21 schreef Terecht het volgende:
De domheid is geen argument tegen democratie:

[..]

Eigenlijk wel, want categorie 3 kan prima misbruik maken van categorie 1 en 2 om aan de macht te komen en bepaalde nare zaken te realiseren...
pi_94225233
quote:
19s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:15 schreef BrandX het volgende:
_O-

Ein Volk, ein Reich, ein forum !! w/
pi_94225404
Eens met TS, daarom is een democratie ook kut.

quote:

[..]

Technocratie?
  donderdag 17 maart 2011 @ 02:17:15 #33
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_94225563
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 22:38 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

Pfffff... tldr. En dit was nog wel de ingekorte versie :')
  donderdag 17 maart 2011 @ 02:21:41 #34
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_94225621
quote:
14s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:08 schreef gamezz het volgende:

[..]

Technocratie?
Mjah.... nee... ook niet echt, want zoals we het dan hier in NL doen is dat we voor de meest idiote zaken achterlijk dure onderzoeken laten doen door onderzoekbureaus, waar dan weer jaren overheen gaan enzo...

Ik ben er meer voor dat we IQ EN EQ eisen gaan stellen aan de mensen die zich verkiesbaar mogen stellen voor onze volksvertegenwoordiging, en dat we ze ook daadwerkelijk verantwoordelijk houden wanneer ze falen (en met falen bedoel ik dus wanneer het falen ze daadwerkelijk aan te rekenen is, en niet wanneer het door onvoorziene omstandigheden komt).

Als je bijvoorbeeld gewoon een al een eis stelt van een IQ en EQ van minimaal 120 (wat eigenlijk nog vrij doorsnee is trouwens...), dan verhoog je in ieder geval de kans dat deze mensen daadwerkelijk zelf connecties/verbanden kunnen leggen, een lange termijnsvisie kunnen inzien, de gevolgen van bepaald beleid kunnen inschatten (niet alleen de economische gevolgen maar ook voor de mensen die het treft), etc etc.

...en nee, dat is nog steeds niet ideaal, en ja, er zullen nog steeds idioten tussen zitten, maar je je verkleint de kans op incompetente populistische faalhazen wel wat meer.

Uiteraard zou het allerbeste systeem voor dit land gewoon een dictatuur zijn, met mij aan de macht....maar goed.... totdat ik klaar ben met het trainen van mijn leger dwerghamsters, is dat nog niet aan de orde.
pi_94225760
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:21 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Mjah.... nee... ook niet echt, want zoals we het dan hier in NL doen is dat we voor de meest idiote zaken achterlijk dure onderzoeken laten doen door onderzoekbureaus, waar dan weer jaren overheen gaan enzo...

Ik ben er meer voor dat we IQ EN EQ eisen gaan stellen aan de mensen die zich verkiesbaar mogen stellen voor onze volksvertegenwoordiging, en dat we ze ook daadwerkelijk verantwoordelijk houden wanneer ze falen (en met falen bedoel ik dus wanneer het falen ze daadwerkelijk aan te rekenen is, en niet wanneer het door onvoorziene omstandigheden komt).

Als je bijvoorbeeld gewoon een al een eis stelt van een IQ en EQ van minimaal 120 (wat eigenlijk nog vrij doorsnee is trouwens...), dan verhoog je in ieder geval de kans dat deze mensen daadwerkelijk zelf connecties/verbanden kunnen leggen, een lange termijnsvisie kunnen inzien, de gevolgen van bepaald beleid kunnen inschatten (niet alleen de economische gevolgen maar ook voor de mensen die het treft), etc etc.

...en nee, dat is nog steeds niet ideaal, en ja, er zullen nog steeds idioten tussen zitten, maar je je verkleint de kans op incompetente populistische faalhazen wel wat meer.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. IQ en EQ zegt niets over levens- en werkervaring.
Slimme kinderen kunnen ook puzzeltjes oplossen en daarmee een hoog IQ scoren, maar dat betekent nog niet dat ze verstand hebben van economische en maatschappelijke problemen.
Je moet mensen hebben die echt dingen bereikt hebben, deskundig zijn, goede studies hebben gevolgd en weten waar ze over praten.

quote:
Uiteraard zou het allerbeste systeem voor dit land gewoon een dictatuur zijn, met mij aan de macht....maar goed.... totdat ik klaar ben met het trainen van mijn leger dwerghamsters, is dat nog niet aan de orde.
:D
  donderdag 17 maart 2011 @ 02:30:45 #36
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_94225763
quote:

Helemaal mee eens en het liefst zie ik dat ze naast die IQ/EQ vereiste ook een technische en economische studie hebben afgerond. Technisch zodat we zeker weten dat ze logisch kunnen nadenken (filteren we de gelovige idioten er gelijk uit) en economisch zodat ze niet alleen wat gaan roeptoeteren maar zelf ook de cijfertjes kunnen doorrekenen wat haalbaar is. (in dat geval was waarschijnlijk nooit de 100-miljoen-dollar-per-stuk-en-toch-nog-inferieure-JSF erdoorheen gekomen, of de BetuweLijn, of de weer afgeschafte vliegtax, etc...)

quote:
14s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:30 schreef gamezz het volgende:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. IQ en EQ zegt niets over levens- en werkervaring.
Slimme kinderen kunnen ook puzzeltjes oplossen en daarmee een hoog IQ scoren, maar dat betekent nog niet dat ze verstand hebben van economische en maatschappelijke problemen.
Je moet mensen hebben die echt dingen bereikt hebben, deskundig zijn, goede studies hebben gevolgd en weten waar ze over praten.
gamezz is me net een paar seconden voor met z'n reactie :D
  donderdag 17 maart 2011 @ 02:33:26 #37
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_94225798
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 01:54 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Eigenlijk wel, want categorie 3 kan prima misbruik maken van categorie 1 en 2 om aan de macht te komen en bepaalde nare zaken te realiseren...
Waarom zou je dat de dommen in de schoenen schuiven? Het zijn toch de slimmen die hen manipuleren? Dienen zij -de slimmen dus- daar dan ook niet de verantwoordelijkheid voor te dragen?
quote:
14s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:08 schreef gamezz het volgende:

[..]

Technocratie?
Een technocratie is eng. Het is een beetje het nieuwe libertarisme op FOK!. Allemaal zelfverklaarde intellectueeltjes die zich superieur voelen tav het klootjesvolk en daarom menen dat er een raad van wijze mannen hen dient te beschermen tegen de grillen van het volk. :')
pi_94225900
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:33 schreef Terecht het volgende:
Een technocratie is eng. Het is een beetje het nieuwe libertarisme op FOK!. Allemaal zelfverklaarde intellectueeltjes die zich superieur voelen tav het klootjesvolk en daarom menen dat er een raad van wijze mannen hen dient te beschermen tegen de grillen van het volk. :')
Er zijn geen landen waarbij dit systeem toegepast wordt, dus lastig te zeggen of zoiets zou werken.
Maar het hele punt is dat je echt de perfecte mensen moet hebben, dan zou het wel een ideale oplossing zijn. Helaas kan dat praktisch bijna niet, er zullen altijd mensen zijn die er misbruik van maken.
Een democratie kan ook heel eng worden en niet effectief, met een land vol dom volk.
  donderdag 17 maart 2011 @ 02:46:38 #39
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_94225923
quote:
14s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:30 schreef gamezz het volgende:

[..]

IQ en EQ zijn basiskwaliteiten, voor logisch nadenken en empathisch nadenken. Voor de 2de kamer is dat ruim genoeg, aangezien je sowieso over een heel breed scala aan onderwerpen zult moeten meedenken en beslissen.

Dan kun je wel 20 jaar een prima gevangenisdirecteur zijn geweest, maar als je geen empathisch vermogen hebt en juist daardoor die baan zo goed kon uitvoeren, dan wil ik je toch liever niet laten beslissen over het lot van daklozen of asielzoekers ofzo.

Daarnaast zul je gewoon zo slim moeten zijn om jezelf dus informeren, of te laten informeren, over al die onderwerpen die aan bod komen. En dat doe je dan binnen je fractie waarschijnlijk zodat iedereen weet waar het over gaat.

Zoals ik al aangaf, het zal nog steeds niet ideaal zijn, want dat kun je nu eenmaal nooit 100% afdwingen met bepaalde eisen, maar het is een goede basis qua kwaliteiten die je mag eisen voor mensen in deze functie van volksvertegenwoordiging.
  donderdag 17 maart 2011 @ 02:47:28 #40
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_94225933
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:44 schreef gamezz het volgende:

[..]

Er zijn geen landen waarbij dit systeem toegepast wordt, dus lastig te zeggen of zoiets zou werken.
Maar het hele punt is dat je echt de perfecte mensen moet hebben, dan zou het wel een ideale oplossing zijn. Helaas kan dat praktisch bijna niet, er zullen altijd mensen zijn die er misbruik van maken.
Een democratie kan ook heel eng worden en niet effectief, met een land vol dom volk.
Nazi-Duitsland en de Sovjetunie waren anders bij uitstek technocratisch bestuurde naties.
  donderdag 17 maart 2011 @ 02:49:53 #41
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_94225960
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:33 schreef Terecht het volgende:

[..]

Waarom zou je dat de dommen in de schoenen schuiven? Het zijn toch de slimmen die hen manipuleren? Dienen zij -de slimmen dus- daar dan ook niet de verantwoordelijkheid voor te dragen?

Ik heb het er geloof ik nergens over dat we domme mensen iets in de schoenen schuiven!? Ik zeg alleen dat ze in het democratische systeem 'een probleem' kunnen zijn wanneer er misbruik van ze wordt gemaakt om een meerderheid te krijgen voor zaken die niet goed zijn.

Dan hangt het een beetje af van hoe je 'schuld' wilt omschrijven en welke waarde je er in dit geval aan wilt verbinden.
pi_94225994
@Yi-Long
IQ en EQ zijn dan ook zeker belangrijk, maar men moet echt wel verstand van vele zaken hebben. Want als je alleen een superhoog IQ en EQ zou hebben zou je nog nergens komen. Voor ieder onderwerp je apart over laten informeren heeft ook weinig zin, want daar zijn de meeste zaken veel te genuanceerd voor.
quote:
14s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:47 schreef Terecht het volgende:

[..]

Nazi-Duitsland en de Sovjetunie waren anders bij uitstek technocratisch bestuurde naties.
Dat waren vooral dictaturen.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:02:17 #43
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_94234968
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:49 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Ik heb het er geloof ik nergens over dat we domme mensen iets in de schoenen schuiven!? Ik zeg alleen dat ze in het democratische systeem 'een probleem' kunnen zijn wanneer er misbruik van ze wordt gemaakt om een meerderheid te krijgen voor zaken die niet goed zijn.

Dan hangt het een beetje af van hoe je 'schuld' wilt omschrijven en welke waarde je er in dit geval aan wilt verbinden.
Je kunt het de dommen niet aanrekenen dat zij achter een demagoog of volksmenner aanlopen, het zijn vnl de slimmen die bedenkelijke ideeen aandragen en promoten - niet zelden bijgestaan door andere slimmeriken die ook aanstekelijk blijken te zijn voor dergelijke ideetjes of er op cynische wijze op persoonlijk vlak een slaatje uit denken te kunnen slaan. Zeker als de slimmen onderling de vetpot gaan verdelen, daartoe in staat gesteld door een aantal vrolijke fransen die ze in het zadel hebben geholpen onder het motto "ik ben bang voor het klootjesvolk, geef mij maar een raad van wijze mannen". De domheid kortom, is een uitstekend argument vóór de democratie.
quote:
14s.gif Op donderdag 17 maart 2011 02:54 schreef gamezz het volgende:

[..]

Dat waren vooral dictaturen.
Zie daar één van de gruwelijke resultaten van de technocratie. De communisten meenden dat hun leer keiharde wetenschap was, met als gevolg dat het de mens degradeerde tot een radertje in een gigantische machine waarin ze tewerkgesteld werden in de kwikmijnen in Siberie bijv. De nazi's dachten dat hun rassentheorie wetenschappelijk onderlegd was en hadden de Endlösung logistiek gezien dan ook tot in de puntjes verzorgd.

Liever een ineffectieve democratie dan een effectieve technocratie.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:16:41 #44
309742 toetsenbordridder
Schopt kont op jouw typtafel.
pi_94235504
quote:

[..]
Yi-Long _O_

Verder lijkt mij die eis van minimale IQ en EQ niet alleen voor verkiesbaren, maar ook voor de kiezers een vrij redelijk iets.
Mensen uit mijn buurt stemden bijvoorbeeld op PVV of CDA "omdat hij zo een leuke kop heeft".

Wat valt daar nou aan te doen? Mensen die mogen stemmen maar daar geen interesse in hebben.
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:25:03 #45
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_94235781
quote:
10s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:16 schreef toetsenbordridder het volgende:

[..]

Yi-Long _O_

Verder lijkt mij die eis van minimale IQ en EQ niet alleen voor verkiesbaren, maar ook voor de kiezers een vrij redelijk iets.
Mensen uit mijn buurt stemden bijvoorbeeld op PVV of CDA "omdat hij zo een leuke kop heeft".

Wat valt daar nou aan te doen? Mensen die mogen stemmen maar daar geen interesse in hebben.
Dat lijkt mij nu een bijzonder dom idee. Als je een morrige meute op de been wilt brengen moet je vooral een vorm van het censuskiesrecht invoeren.
pi_94236139
Eens met de stelling.
celebrate your money
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:55:21 #47
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_94236913
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:02 schreef Terecht het volgende:

[..]

Je kunt het de dommen niet aanrekenen dat zij achter een demagoog of volksmenner aanlopen, het zijn vnl de slimmen die bedenkelijke ideeen aandragen en promoten - niet zelden bijgestaan door andere slimmeriken die ook aanstekelijk blijken te zijn voor dergelijke ideetjes of er op cynische wijze op persoonlijk vlak een slaatje uit denken te kunnen slaan. Zeker als de slimmen onderling de vetpot gaan verdelen, daartoe in staat gesteld door een aantal vrolijke fransen die ze in het zadel hebben geholpen onder het motto "ik ben bang voor het klootjesvolk, geef mij maar een raad van wijze mannen". De domheid kortom, is een uitstekend argument vóór de democratie.

Ik zeg ook niet dat je het ze kunt aanrekenen, want er wordt dus MISBRUIK van die domheid gemaakt.... maar dan kunnen ze nog wel onderdeel van het probleem zijn.

Als mijn kind iedere dag doodziek is omdat ze allergisch is voor de kat, dan is die kat 1 deel van het probleem, maar dat kun je die kat niet aanrekenen ("je had een dwerghamster moeten zijn, rotbeest!").

Net als dat het kind het andere deel van het probleem is, maar die kun je het ook niet aanrekenen want die is allergisch. Oftewel het gaat in sommige gevallen niet om 'schuld' en 'schuldvraag', maar gewoon een oorzaak/gevolg.

quote:
10s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:16 schreef toetsenbordridder het volgende:

[..]

Yi-Long _O_

Ik ben er absoluut tegen dat domme mensen niet zouden mogen stemmen. Dat hoort gewoon bij de rechten die je hebt als burger in deze samenleving, hoe achterlijk iemand ook is.

... daarom zie ik dus liever dat je die eis legt bij diegenen die straks daadwerkelijk beleid moeten gaan voeren en beslissingen maken etc etc, want daar moet je wel gewoon geschikte mensen met fatsoenlijk verstand en menselijkheid enzo hebben.En dan verklein je dus ook de kans dat alle domme kiezers opeens achter een populistische idioot aan kunnen rennen, en dwing je het politieke debat dus tot INHOUD, ipv populisme.

...en zoals ik al aangaf, daarbij hoort ook dat je daadwerkelijk verantwoording moet afleggen wanneer er weer een blunderend prestige-project enzo voorbij komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')