Unassisted houdt een aantal dingen in, waaronder geen gebruik mogen maken van de motor, als ook geen materialen aan boord mogen brengen voor reparatie, en ook geen voedingsmiddelen. Er mogen dan ook geen derden aan boord komen, en je mag geen haven bezoeken, zelfs niet voor reparatie. Reparatie mag dan alleen gebeuren met wat je aan boord hebt, en je moet je schip dan aan wal trekken op een strand.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 02:49 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Vet, wat doe je dan als beroepsmatig zeiler? Kapitein op verhuurboten ofzo?
Overigens houdt unassisted ook in dat ze dus zelf reparaties uitvoert. Ik geloof er geen moer van dat ze dat daadwerkelijk doet als ze in een haven ligt met boten die haar 'escorteren'
Overigens vind ik haar, in tegenstelling tot Jessica Watson, helemaal niet sympathiek.
Maar dat was voor de start. Ze was toen onderwag naar het startpunt.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 03:06 schreef tjoptjop het volgende:
Alleen die aanvaring van Watson was jammer
Oh dan is het niet jammer?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 03:08 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Maar dat was voor de start. Ze was toen onderwag naar het startpunt.
Dat veronderstelde ik dan ook nietquote:Op dinsdag 22 maart 2011 03:29 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Dan is het geen onderdeel van de recordpoging.
Dan doet het er ook niet toequote:
Heb je de reactie van Laura daarop nog gelezen in de krant?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 04:12 schreef tjoptjop het volgende:
Sjezus, zo diep zit ik er niet in hoor
en vwb Watson, het doet er in zoverre toe dat het toch een beetje een smet op het hele avontuur is![]()
Nope, ze heeft geen AIS.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 04:28 schreef tjoptjop het volgende:
Nee haar reactie niet meegekregen. Maar wtf, heeft ze geen AIS?
Die units kosten maar een paar honderd Euro ofzo
http://www.binnenvaart.be/nl/waterwegen/ais_vragen.asp#05kostquote:Het AIS-toestel kost 2800 tot 3200 euro. De kosten voor de installatie variëren van schip tot schip.
Optioneel kun je ook AIS-software aanschaffen, om je AIS aan je pc en je digitale navigatiekaarten te koppelen. Die software kost 250 tot 400 euro. Daarin is de prijs van Inland-Ecdis-kaarten niet inbegrepen. Als je je AIS wilt integreren in je radar (in het zogenaamde radar overlay-systeem) kost je dat 6700 tot 6900 euro.
Dat zijn class A apparaten. Voor pleziervaart (ook op zee;) ) is een class B goed genoeg. Zelfs alleen ontvangen zou evt al goed genoeg zijn.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 04:43 schreef Banjerkanjer het volgende:
En daarbij, kost een AIS systeem toch heus wat meer dan slechts een paar honderd euro.
[..]
http://www.binnenvaart.be/nl/waterwegen/ais_vragen.asp#05kost
Je kunt het natuurlijk zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt. Maar voor een klein zeiljachtje is het belangrijker om vooral zelf gezien te worden. Zonder AIS, kun je al snel een blindganger zijn. Juist op de route die Laura volgt.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 04:56 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat zijn class A apparaten. Voor pleziervaart (ook op zee;) ) is een class B goed genoeg. Zelfs alleen ontvangen zou evt al goed genoeg zijn.
http://www.yachtcontrol.nl/site/gps-ais-multiplex.html voor voorbeeldjes
AIS-B receiver (alleen ontvangen) +/-¤300, AIS-B-Transponder (ontvangen en zenden) +/-¤750. Komt gewoon nmea uit en kan dus op bijna iedere chartplotter aangesloten worden. Jouw voorbeeld is voor beroepsvaart en die hebben een ander 'systeem' (groter zendvermogen snellere dataintervals etc. etc.) Het is dus bij lange na niet zo duur als in jouw quote.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 05:01 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Je kunt het natuurlijk zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt. Maar voor een klein zeiljachtje is het belangrijker om vooral zelf gezien te worden. Zonder AIS, kun je al snel een blindganger zijn. Juist op de route die Laura volgt.
quote:
quote:Met radar, EPIRB, SART, AIS transponder, sextant, twee actieve radar-reflectoren, twee waterdichte shockproof laptops met ingebouwde GPS, navigatiesoftware, twee marifoons met DSC, handheld VHF, twee motoren, tweesatelliettelefoons, kortegolfzender, camera en een GSM moet het haar zeker lukken om haar grote droom waar te maken.
bron
Het is ook een vakantie, ze zeilt op haar gemak de makkelijke routes en ze viert leuk feestjes als ze maandenlang aan vaste wal verblijft. Het is heel leuk voor haar en ongetwijfeld een mooie ervaring om mee te maken als je 14, 15 jaar bent.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 02:26 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Welnee, ik ken genoeg cruisers die ook met gemak hele stukken op de motor varen, dat is echt geen bijzonderheid. Zelf zou ik het denk ik niet doen maar dat is omdat ik nogal goedkoop ben
En vwb slecht weer, ze heeft de "mooi weer" route genomen dus echt getest word je niet. En orkanen vermijd iedere zeiler
De zeilers die nonstop een rondje Antarctica doen zijn echt in de minderheid hoor, het leeuwendeel pakt de 'makkelijke' route met veel stops.
quote:22-3-2011
Lief logboek,
Het is echt prachtig hier, de zon is eindelijk weer terug van vakantie en maakt de omgeving nog mooier. Door de zon zie je alle verschillende kleuren van het water, lichtblauw is zand, donkerblauw is diep, en bruin is rif. Gisteren heb ik aan boord van een Canadees jacht gegeten. Heerlijk om niet zelf te hoeven koken, en perfect om m'n Engels te oefenen. Vanavond is er een party op een van de eilandjes voor alle jachten. Dus ik hoop daar wat informatie over Panama te kunnen verzamelen en natuurlijk een hoop mensen te leren kennen.
Laura
Ps er is hier geen internet, dus ik kan helaas geen foto's op mijn website plaatsen.
Ze stuurt tekstberichtjes aan haar vader die ze vervolgens op haar weblog zet.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 21:36 schreef Trommeldaris het volgende:
Hoe kan ze dat plaatsen zonder internet? Madness i say!
Jij bent gewoon net zo lui als LDquote:Op dinsdag 22 maart 2011 23:18 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
ok, ik ging op de woorden van banjerkanjer af. Had geen zin om het zelf op te zoeken
Ze heeft geen AIS. Dat lijstje wat je daar hebt gequote, gaat over de apparatuur die ze op de Hurley 800 had.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 23:35 schreef spuitje het volgende:
[..]
Jij bent gewoon net zo lui als LDMaar deze dame en haar vader blijken in staat om nogal veel bij elkaar te schooien. Geen idee waarom maar ook bedrijven stinken er dus in. Ze heeft sinds haar vertrek uit Nederland nogal het 1 en ander aan navigatie materiaal etc. kunnen uitbreiden.
En opzoeken is niet echt heel moeilijk hoor, gewoon deze Hyves af en toe volgen.
Nah, zo interessant vind haar nu ook weer nietquote:Op dinsdag 22 maart 2011 23:35 schreef spuitje het volgende:
[..]
Jij bent gewoon net zo lui als LDMaar deze dame en haar vader blijken in staat om nogal veel bij elkaar te schooien. Geen idee waarom maar ook bedrijven stinken er dus in. Ze heeft sinds haar vertrek uit Nederland nogal het 1 en ander aan navigatie materiaal etc. kunnen uitbreiden.
En opzoeken is niet echt heel moeilijk hoor, gewoon deze Hyves af en toe volgen.
Jeetje wat een zuurheidquote:Op dinsdag 22 maart 2011 12:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het is ook een vakantie, ze zeilt op haar gemak de makkelijke routes en ze viert leuk feestjes als ze maandenlang aan vaste wal verblijft. Het is heel leuk voor haar en ongetwijfeld een mooie ervaring om mee te maken als je 14, 15 jaar bent.
Wat storend is, is dat ze grootgepraat wordt door de media die daar belang bij hebben omdat ze gesponsord wordt. En de daarmee gepaard gaande grootspraak. Ze zou vanaf haar 6e al zeilen en ze komt er net pas achter dat je toch wel in de gaten moet houden dat je tuigage hard kan slijten, aldus het recente interview.. Goh, ze moet eens iets doen.. en ze kon nog niet eens met een sextant omgaan.
Hoe vaak hebben we niet moeten horen dat ze aan boord van een schip geboren is, terwijl dat gewoon bullshit is. Buiten het feit om dat het een drogredenering is. Het boeit echt niet waar of waarop of waarin je geboren werd voor je talent als zeiler later.
Als ik je vertel dat ik in een vliegtuig geboren ben, dan denk je toch ook niet dat ik automatisch kan vliegen?
De onderneming werd in de eerste instantie gebracht als een queeste, een kind dat in haar eentje de wereld rondzeilt, de ultieme uitdaging, 2 jaar alleen op zee, blabla..
Zie bv.: http://www.maidentrip.com/about/
Het is niks bijzonders wat ze doet. Hier en daar een stukje zeilen, leuke uitjes maken aan het handje van volwassenen en wat feest vieren.
En toen het erop leek dat ze haar zin niet gelijk kreeg werd ze baldadig.
Ik gun het haar van harte, ze moet alleen niet zo arrogant doen.
Het is een meisje - dat eigenlijk naar school zou moeten, alleen al omdat ze niet kan spellen - op een begeleide wereldreis, waar anderen alles voor haar doen en betalen. Meer niet.
Vind je? Omdat ik stel dat het een vakantie is en geen recordpoging?quote:
c’est le ton qui fait la musiquequote:Op woensdag 23 maart 2011 05:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Vind je? Omdat ik stel dat het een vakantie is en geen recordpoging?
De nuchtere waarheid, anders niets.
Ongetwijfeld.quote:
Het is gewoon een beetje lullig dat alle tieners gewoon naar school moeten en dat voor deze een uitzondering wordt gemaakt zodat ze twee jaar vakantie kan vieren.quote:
En dat eeuwige geschooi om geld en spullen........quote:Op woensdag 23 maart 2011 09:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Het is gewoon een beetje lullig dat alle tieners gewoon naar school moeten en dat voor deze een uitzondering wordt gemaakt zodat ze twee jaar vakantie kan vieren.
Volgens mij wijzigt dat lijstje regelmatig. Er staan nu immers ook twee waterdichte en stootvaste laptops in. En een sextant. En die stonden er volgens mij eerder niet in.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 23:50 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Ze heeft geen AIS. Dat lijstje wat je daar hebt gequote, gaat over de apparatuur die ze op de Hurley 800 had.
Die heeft ze er in de afgelopen maanden bijgekregen volgens de berichten in de krant en in haar weblog. De rest van het lijstje is overgenomen uit haar "vraag en antwoord", en die antwoorden betroffen allemaal de Hurley 800 die ze op dat moment had. Ze vaart echter niet met een Hurley 800, maar met een Jeanneau Gin Fizz Ketch. En zonder AIS.quote:Op woensdag 23 maart 2011 12:17 schreef spuitje het volgende:
[..]
Volgens mij wijzigt dat lijstje regelmatig. Er staan nu immers ook twee waterdichte en stootvaste laptops in. En een sextant. En die stonden er volgens mij eerder niet in.
Maar heb je dat gelezen dat die Jeanneau geen AIS heeft of ben je er vanuit gegaan omdat het nergens vermeld staat? Die dingen zijn natuurlijk relatief makkelijk over te zetten.quote:Op woensdag 23 maart 2011 12:45 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Die heeft ze er in de afgelopen maanden bijgekregen volgens de berichten in de krant en in haar weblog. De rest van het lijstje is overgenomen uit haar "vraag en antwoord", en die antwoorden betroffen allemaal de Hurley 800 die ze op dat moment had. Ze vaart echter niet met een Hurley 800, maar met een Jeanneau Gin Fizz Ketch. En zonder AIS.
Laura geeft wel eens interviews, waarin ze precies aangeeft over welke apparatuur ze wel en niet beschikt.quote:Op woensdag 23 maart 2011 15:26 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Maar heb je dat gelezen dat die Jeanneau geen AIS heeft of ben je er vanuit gegaan omdat het nergens vermeld staat? Die dingen zijn natuurlijk relatief makkelijk over te zetten.
quote:Wist je dat...
Laura Dekker door Bluestar Security & Services beveiligd werd tijdens de HISWA
Bluestar ook gezorgd heeft voor de bewaking van Guppy en Laura de nacht voor haar vertrek uit Den Osse en de ochtend van haar vertrek
bron
Alle héél belangrijke mensen worden beveiligd, dat weet je toch zeker wel?quote:Op woensdag 23 maart 2011 16:08 schreef spuitje het volgende:
He? Waarom moest LD beveiligd worden?? Zelfs toen ze bij haar vader was?
[..]
Ik begrijp van jullie dat een dergelijk systeem best belangrijk is. Maar waarom dan niet overgezet vraag ik me af? Of die boot moet al zijn verkocht inc. bepaalde systemen, kan natuurlijk.quote:Op woensdag 23 maart 2011 15:59 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Laura geeft wel eens interviews, waarin ze precies aangeeft over welke apparatuur ze wel en niet beschikt.
Bijvoorbeeld in dit interview van YachtBlast, Sint Maarten:
http://velovoyeur.blogspo(...)view-st-maarten.html
Of dit interview van de Australische zender SBS:
http://www.sbs.com.au/you(...)ra-Dekker-28-12-2010
Zelf controleren kan natuurlijk ook via:
http://www.marinetraffic.com/ais/nl/default.aspx
Die Hurley 800, heeft ze compleet met alles er op en eraan gekregen van een weldoener. Vervolgens besloot ze dat het bootje toch te klein was (hoewel al groter dan de Hurley 700 waarmee ze aanvankelijk wilde vertrekken). De Hurley 800 is toen verkocht inclusief alle toebehoren, en daarvoor in de plaats kwam de Jeanneau Gin Fizz Ketch opknapper. Die ziet er aan de buitenkant iig een stuk imposanter uit. Alleen ontbraken daar dus alle technische snufjes. Maar dat ziet niemandquote:Op woensdag 23 maart 2011 16:11 schreef spuitje het volgende:
[..]
Ik begrijp van jullie dat een dergelijk systeem best belangrijk is. Maar waarom dan niet overgezet vraag ik me af? Of die boot moet al zijn verkocht inc. bepaalde systemen, kan natuurlijk.
Aha, zo wordt het verhaal een stuk duidelijker! Maar dat ze zelfs een compleet ingerichte boot heeft gekregen wist ik niet. Moet dan ook eerlijk toegeven dat ik niet alles heb gelezen en geluisterd. En bovendien zit ik niet in het zeilwereldje, scheelt misschien ook. Maar hoe belangrijk is het systeem wat ze niet heeft? In het kort?quote:Op woensdag 23 maart 2011 16:14 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Die Hurley 800, heeft ze compleet met alles er op en eraan gekregen van een weldoener. Vervolgens besloot ze dat het bootje toch te klein was (hoewel al groter dan de Hurley 700 waarmee ze aanvankelijk wilde vertrekken). De Hurley 800 is toen verkocht inclusief alle toebehoren, en daarvoor in de plaats kwam de Jeanneau Gin Fizz Ketch opknapper. Die ziet er aan de buitenkant iig een stuk imposanter uit. Alleen ontbraken daar dus alle technische snufjes. Maar dat ziet niemand
Zien en gezien worden, is belangrijk op zee. Nu zie je vanuit een zeilbootje niet snel een tanker over het hoofd, maar omgekeerd kan dat wel degelijk het geval zijn. Dan ben je in de praktijk al snel een zogenaamde "blindganger". In de commerciële vaart is het gebruik van AIS (naast radar) verplicht. Nadeel daarvan is, dat het vooral dit systeem is wat in de gaten gehouden wordt. Voor de recreatieve vaart is het gebruik van AIS als toevoeging op de radar (nog) niet verplicht gesteld.quote:Op woensdag 23 maart 2011 16:28 schreef spuitje het volgende:
[..]
Aha, zo wordt het verhaal een stuk duidelijker! Maar dat ze zelfs een compleet ingerichte boot heeft gekregen wist ik niet. Moet dan ook eerlijk toegeven dat ik niet alles heb gelezen en geluisterd. En bovendien zit ik niet in het zeilwereldje, scheelt misschien ook. Maar hoe belangrijk is het systeem wat ze niet heeft? In het kort?
Dat laatste had ik inderdaad gelezen. Het lijkt me ook slopend hoor, maar goed dat wist ze van te voren! Tamelijk onverantwoord dus om zo lang te gaan liggen pitten. Want je bent naast een enorme tanker toch maar een heel klein stipje denk ik.quote:Op woensdag 23 maart 2011 16:36 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Zien en gezien worden, is belangrijk op zee. Nu zie je vanuit een zeilbootje niet snel een tanker over het hoofd, maar omgekeerd kan dat wel degelijk het geval zijn. Dan ben je in de praktijk al snel een zogenaamde "blindganger". In de commerciële vaart is het gebruik van AIS (naast radar) verplicht. Nadeel daarvan is, dat het vooral dit systeem is wat in de gaten gehouden wordt. Voor de recreatieve vaart is het gebruik van AIS als toevoeging op de radar (nog) niet verplicht gesteld.
Maar wie solo vaart, zou het maar liever toch aan boord hebben. Normaal gesproken, is er altijd iemand die de wacht houdt. Solozeilers proberen middels slaapmanagent na ieder uur waken een hazeslaapje van uiterlijk 20 minuten te houden. Laura Dekker haar "hazeslaapjes" duren echter minimaal(!) 2 uur! Dat heeft ze zowel in haar weblog, als ook in haar column in het AD, als ook in meerdere interviews uitgesproken. 2 Uur, is een lange tijd. Zeker, zonder AIS.
Dat een kind van deze leeftijd veel slaap nodig heeft, staat buiten kijf. Alle pubers hebben veel slaap nodig, Laura is daarop geen uitzondering. Maar tegelijkertijd is dat ook een reden, waarom lange afstanden solozeilen niet geschikt is voor zulke jonge mensen. Een jong mens is er (in de meeste gevallen) fysiek niet toe in staat om met zo weinig slaap goed te kunnen functioneren.quote:Op woensdag 23 maart 2011 16:59 schreef spuitje het volgende:
[..]
Dat laatste had ik inderdaad gelezen. Het lijkt me ook slopend hoor, maar goed dat wist ze van te voren! Tamelijk onverantwoord dus om zo lang te gaan liggen pitten. Want je bent naast een enorme tanker toch maar een heel klein stipje denk ik.
Heb trouwens even gegoogled op beide boten maar schrok van de prijzen. En dan heb ik het over gebruikte boten he. Moet iemand zijn geweest die heel dol is op het kind en haar droom om zo iets te schenken.
Onze zonen vinden dat ze het al reuze getroffen hebben dat ze in de states een splinternieuwe camper van A naar B mogen brengen en daar ruim twee weken de tijd voor hebben. Hoeven ze geen huur te betalen. Vinden ze al een kadootjeIk eigenlijk ook wel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |