Helaas heb ik geen scannerquote:Op zondag 20 maart 2011 10:09 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Zou je het kunnen inscannen? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
Trouwens, +6 maanden, wat is dat nou eigenlijk? Ik ken diverse mensen met een woning die +3 jaar in de verkoop staat.
Ik hoor eigenlijk weinig over woning-leners die net hun huis hebben verkocht en er nu achter komen dat ze geen hypotheek kunnen afsluiten voor een gelijkwaardig huis?quote:Op maandag 21 maart 2011 08:30 schreef droom_econoom8 het volgende:
Afgelopen december zou er een eindspurt zijn van leenkneusjes die dit jaar niet meer genoeg mogen lenen om een huis te kopen (omdat dat voor hen onverstandig is).
Goh, nu je het zegt, hoe zou dat toch komen. Misschien omdat er bijna niks meer verkocht wordt?quote:Op maandag 21 maart 2011 08:35 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik hoor eigenlijk weinig over woning-leners die net hun huis hebben verkocht en er nu achter komen dat ze geen hypotheek kunnen afsluiten voor een gelijkwaardig huis?
Maar wel genoeg mensen die een huis kopen toch? Ik kan in mijn omgeving heel wat mensen aanwijzen die in het afgelopen jaar een huis hebben gekocht. Dan is er ook een verkopende partij natuurlijk he..quote:Op maandag 21 maart 2011 08:37 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Goh, nu je het zegt, hoe zou dat toch komen. Misschien omdat er bijna niks meer verkocht wordt?
Je zult ze de kost moeten geven, eerst het huis gaan verkopen, om vervolgens te informeren naar de nieuwe hypotheek-regels.quote:Op maandag 21 maart 2011 08:37 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Goh, nu je het zegt, hoe zou dat toch komen. Misschien omdat er bijna niks meer verkocht wordt?
quote:Op maandag 21 maart 2011 08:30 schreef droom_econoom8 het volgende:
Ik verwacht eerlijk gezegd dat ze verder dalen. Maar het zou zomaar kunnen zijn dat die stuiptrekking van afgelopen december in de cijfers te zien is.
Ja? Ik merk er persoonlijk weinig van, zie hier in mijn omgeving ook al jaren dezelfde woningen te koop staan (toegegeven, het betreft hier wel de wat duurdere categorie boven 4 ton).quote:Op maandag 21 maart 2011 08:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar wel genoeg mensen die een huis kopen toch?
Uiteraard. Als dat zo is, is er ook een verkopende partij.quote:Ik kan in mijn omgeving heel wat mensen aanwijzen die in het afgelopen jaar een huis hebben gekocht. Dan is er ook een verkopende partij natuurlijk he..
Jij was toch van de stagnatie?quote:Op maandag 21 maart 2011 08:47 schreef Whuzz het volgende:
Ik ben het met je eens, ik denk ook dat het gaat stijgen of dalen!
Ik ken ook wat 020'ers met onverkoopbare pandjes.... ondanks de unieke toplocatie, gestegen prijzen en aangetrokken markt. Wel veel kijkers maar niet kopersquote:Op maandag 21 maart 2011 08:48 schreef Asfyxia het volgende:
Zelfs een bevriend stel gaat er nu van pure ellende toe over hun al enige tijd in Amsterdam (naar eigen zeggen op een toplocatie) te koop staande appartement te verhuren, omdat ze de dubbele lasten niet meer trekken.
Ik zie het wel. In mijn wijk staan huizen van ruim boven de 4 ton, en die zijn heel rap gegaan. In mijn straat hebben ook verschillende te koop gestaan maar die zijn net zo rap gegaan, op 1 na, en dat is zelfverkoop volgens mij.quote:Op maandag 21 maart 2011 08:48 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ja? Ik merk er persoonlijk weinig van, zie hier in mijn omgeving ook al jaren dezelfde woningen te koop staan (toegegeven, het betreft hier wel de wat duurdere categorie boven 4 ton).
Zelfs een bevriend stel gaat er nu van pure ellende toe over hun al enige tijd in Amsterdam (naar eigen zeggen op een toplocatie) te koop staande appartement te verhuren, omdat ze de dubbele lasten niet meer trekken.
[..]
Uiteraard. Als dat zo is, is er ook een verkopende partij.
Ok, weet je wat... ik denk dat het stagneert, maar dat er ook factoren zijn die zouden kunnen zorgen voor een daling. Daarnaast kan het zijn dat er zaken in de cijfers zijn meegenomen die voor een stijging zorgen.quote:
Zelfde verhaal bij dat stelletje dat ik ken inderdaad. Kijken kijken nie kopen.quote:Op maandag 21 maart 2011 09:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ken ook wat 020'ers met onverkoopbare pandjes.... ondanks de unieke toplocatie, gestegen prijzen en aangetrokken markt. Wel veel kijkers maar niet kopers
kom maar op met de adressen/links zal wel weer niet, hequote:Op maandag 21 maart 2011 09:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ken ook wat 020'ers met onverkoopbare pandjes.... ondanks de unieke toplocatie, gestegen prijzen en aangetrokken markt. Wel veel kijkers maar niet kopers
Erger nog, ik ken zelfs panden die op het hoogtepunt van de markt vier jaar te koop stonden. In tegenstelling tot 2007 en eerder ken ik echter niemand die eerst een huis koopt, en vervolgens zijn huidige huis verkoopt, wel alles in omgekeerde variant (eerst verkopen, dan kopen). Wat ik trouwens altijd al de juiste volgorde vond, zelfs in een oplopende markt...quote:Op maandag 21 maart 2011 08:48 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ja? Ik merk er persoonlijk weinig van, zie hier in mijn omgeving ook al jaren dezelfde woningen te koop staan (toegegeven, het betreft hier wel de wat duurdere categorie boven 4 ton).
[..]
Uiteraard. Als dat zo is, is er ook een verkopende partij.
Ja, doh, want als je het verkeerd om doet zit je met dubbele lasten te kijken. Dan ben je dom bezig. Nu heb ik wel begrepen dat je de verantwoordelijk altijd ergens anders neer kunt leggen, dus het was dan vast niet de schuld van die verkopende mensen zelf, om alvast een nieuw huis te kopen. Dat lag vast aan iemand anders ofzo.quote:Op maandag 21 maart 2011 09:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Erger nog, ik ken zelfs panden die op het hoogtepunt van de markt vier jaar te koop stonden. In tegenstelling tot 2007 en eerder ken ik echter niemand die eerst een huis koopt, en vervolgens zijn huidige huis verkoopt, wel alles in omgekeerde variant (eerst verkopen, dan kopen). Wat ik trouwens altijd al de juiste volgorde vond, zelfs in een oplopende markt...
Ik weet natuurlijk niet waar jij woont (gokje: Utrecht/'t Gooi of ergens in die regio?). Ikzelf woon in een plattelandsgemeente in ZHZ, met relatief veel duurdere woningen die bewoond worden door relatief rijke babyboomers (opvallend veel X5-rijders hier). Die denken allemaal nog de hoofdprijs te kunnen vangen voor hun stulpje, maar met massaal wegtrekkende jongeren en zonder nieuwe aanwas zie ik dat niet snel meer gebeuren.quote:Op maandag 21 maart 2011 09:17 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zie het wel. In mijn wijk staan huizen van ruim boven de 4 ton, en die zijn heel rap gegaan. In mijn straat hebben ook verschillende te koop gestaan maar die zijn net zo rap gegaan, op 1 na, en dat is zelfverkoop volgens mij.
En dan is er nog een bevriend stel van mijn ouders, die in de rijkste wijk van de omgeving wonen, en het huis naast hun heeft een paar maanden geleden te koop gestaan voor meer dan 2 miljoen, ongeveer een week heeft het te koop gestaan, toen was het weg (maar dat is natuurlijk wel een hele andere categorie dan waar starters wonen, dus die vergelijking is niet eerlijk).
Maar er zijn natuurlijk ook huizen die heel lang te koop staan. Overigens, toen ik mijn huis kocht was ik ontzettend kritisch, en als ik een huis het niet waard vond betaalde ik 't ook niet. Mijn huidige huis is het 4e huis waar ik naar ben gaan kijken. Ik maakte het mezelf wel moeilijk, want ik ben lang bezig geweest met kopen, omdat ik per se alleen maar in deze wijk wilde wonen
Wat hebben wegtrekkende jongeren te maken met de verkoop van rijke-X5-rijdende-babyboomers-huizen te makenquote:Op maandag 21 maart 2011 09:50 schreef Asfyxia het volgende:
rijke babyboomers (opvallend veel X5-rijders hier). Die denken allemaal nog de hoofdprijs te kunnen vangen voor hun stulpje, maar met massaal wegtrekkende jongeren en zonder nieuwe aanwas zie ik dat niet snel meer gebeuren.
Dat er op termijn waarschijnlijk bevolkingskrimp zal zijn, iets waar de politiek het hier overigens al veelvuldig over heeft. Daar reageert men dan op door te willen bijbouwen, met de gedachte "als we eerst die huizen maar neerzetten, dan komen de mensen vanzelf", maar volgens mij is dat de verkeerde reactie. Op een markt met een krimpende vraag moet je niet reageren door het aanbod te vergroten.quote:Op maandag 21 maart 2011 09:53 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Wat hebben wegtrekkende jongeren te maken met de verkoop van rijke-X5-rijdende-babyboomers-huizen te maken
Eh ja!quote:Op zondag 20 maart 2011 00:57 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Wat een onzin. Lees jij ook de produkt-, leverings-, en garantievoorwaarden voordat je een nieuwe televisie of computer aanschaft? Nee, natuurlijk niet. Het produkt moet gewoon deugen, zo staat het ook in de wet. Dat dat voor financiėle produkten blijkbaar niet hoeft te gelden, zegt alleen iets over de macht van de banken binnen onze samenleving. Levensgevaarlijk.
Wat denk je van al die banen van die pensionado die opgevuld gaan worden door die jongeren? Dat er teveel woningen zullen zijn ben ik met je eens (was hier laatst bij een bijeenkomst in het dorp, en wat een hoop grijze koppen), maar om kwaliteit zal imho verhevigd geconcurreerd worden. Nee, niet om Leidsche Rijn, Almere, Dronten en aanverwantenquote:Op maandag 21 maart 2011 09:57 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Dat er op termijn waarschijnlijk bevolkingskrimp zal zijn, iets waar de politiek het hier overigens al veelvuldig over heeft. Daar reageert men dan op door te willen bijbouwen, met de gedachte "als we eerst die huizen maar neerzetten, dan komen de mensen vanzelf", maar volgens mij is dat de verkeerde reactie. Op een markt met een krimpende vraag moet je niet reageren door het aanbod te vergroten.
Die babyboomers zullen de komende 20 jaar redelijk massaal het loodje leggen (gebeurt nu al). Dat betekent dat er steeds meer van die dure woningen te koop zullen komen. Zonder nieuwe aanwas en zonder doorstroming van onderaf (waar je dus die jongeren voor nodig hebt), zie ik niet hoe men die woningen kwijt zal raken zonder niet eerst de prijs substantieel te verlagen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |