Samenvatting onderaan. Ik heb hierover al eerder een topic geopend, ging over dat ik redelijk obsessief bezig ben met het krijgen van een relatie, dit lijkt me maar niet te lukken ondanks dat ik veel te bieden heb qua uiterlijk en innerlijk. De vraag was toen hoe ik dat idee uit mijn hoofd kan krijgen, hoe ik kom tot een punt waarop ik er niet eens meer bij stil sta en dat ik in mijn eentje gelukkig kan zijn. In het vorig topic werd me aangeraden dat ik het idee zelf niet uit mijn hoofd moest zetten maar dat ik eens op datingsites moest gaan kijken. Zo gezegd, zo gedaan. Paar dates gehad, nooit een vervolg op gekomen. Ook in het echte leven blijven daten, dat was nóg funester. Ik blijf vastzitten in hetzelfde denkpatroon. En doordat de datingsites ondanks dat het best leuke ervaringen zijn allemaal, toch ook falen voor mij, is mijn zelfvertrouwen op gebied van relaties aangaan nog verder onderuit gehaald.
Ik zeg maar vast eerlijk dat ik een emotionele bui heb en dat ik er vandaag niet zo positief tegenaan kan kijken. Het komt erop neer dat ik me de laatste tijd betrap op rare gedachten als 'er zou niemand echt 'gebroken' zijn als ik zou springen'. Ik heb al een mogelijke locatie gespot niet ver van mijn werk zelfs

.
Feit dat ik het hier post geeft natuurlijk wel aan dat dit een schreeuw om aandacht is en geen werkelijk voornemen. En zover zou het ook nooit komen. Maar sinds het voor eerst in mijn gedachten kwam, denk ik er wel steeds vaker aan.
Verduidelijking van mijn gedachtengang: dit alles komt dus voort uit de gedachte dat er geen significant other in mijn leven is en dat niemand daarvoor ook genoeg om me geeft. Ik ben altijd de begripvolle vriendin, de zelfverzekerde partychick, de collega waarmee je je slap kunt lachen en die altijd om zichzelf kan lachen, die ene chick met leuke statusupdates waar iedereen dagelijks om lacht, de zus die anders is, de zelfstandige maar tegendraadse dochter en noem mijn rollen zo maar op. Maar voor niemand ben ik die ene waarmee je de rest van je leven samen hoopt te zijn, met wie je het krijgen van kinderen niet uitsluit en met wie je je ouwe dag zou willen slijten.
Mijn leven is écht leuk. Maar het alleen zijn staat me op sommige momenten zo enorm tegen, dat ik me afvraag, in ALLE rollen die ik heb aangenomen (en die passen allemaal goed bij me in de gegeven context), ben ik dan voor niemand onmisbaar? De enigen die misschien een jaartje geknakt zouden zijn, is mijn gezin. De band is hecht en liefdevol maar niet bepaald frequent, dus echt moeten wennen aan het feit dat ik er niet meer ben, is er niet echt bij. Het enige dat ik ze echt liever niet aan zou doen is dat ze zich afvragen 'waarom?'. Dat verdienen ze ook niet, uiteindelijk hebben zij aan alle kanten hun best gedaan om van mij een gelukkig mens te maken. En grotendeels is ze dat ook gelukt. Mijn vrienden zouden enorm schrikken en me missen maar die zouden toch ook binnen no time de draad weer oppakken, daar het allemaal optimisten zijn die niet blijven hangen in het verleden (net als ik). Mijn collega's zouden me missen omdat ik de sfeermaker ben op de afdeling maar inhoudelijk ben ik zeker vervangbaar. Goed in mijn werk maar ook nog behoorlijk onervaren. Goed, ter verduidelijking, dit is dus het nieuwe gedachtenpatroon waarin ik verzeild dreig te raken. Ik sta er echt niet dagelijks bij stil maar wel een paar keer per week.
Met al die rollen kan ik echt een groot deel van mijn leven opvullen maar IETS ontbreekt en ik word er zo onderhand gestoord van. Ik begin eigenlijk, hoe langer dit duurt, de waarde van al het andere minder te waarderen omdat het voor niemand een onmisbaar onderdeel van zijn leven is.
Dit begint dus zieke vormen aan te nemen. Ik wil niet terug naar een psycholoog, ik denk namelijk dat ik zelf een heel eind kan komen. Bovendien zou voor mij de volgende stap groepstherapie zijn en dit soort dingen durf ik echt niet bloot te geven in een groep. Aan een psycholoog zou ik het wel vertellen maar met de individuele sessies maakte ik na verloop van tijd niet echt vooruitgang meer omdat de doelen die ik wilde bereiken, wel bereikt waren. Het heeft blootgelegd dat ik een enorme angst heb in het aangaan van relaties en ik weet van mezelf grotendeels wel hoe ik reageer in die situaties (niet bevorderlijk voor het aangaan van, kan ik je zeggen). Verder kwam eruit naar voren dat de familieband voor mij nu OK is, dat vriendschappen en werk OK zijn en dat ik een leuk leven heb, ik heb wel altijd veel moeite gehad met het inschatten hoe ik op anderen overkom en dat zal ik ook altijd hebben. Dus mijn beeld over die 'rollen' van hierboven is vooral gebaseerd op hoe ik hoop dat het overkomt, denk ik. Ook met mijn eigen karakter was ik tot voor kort heel OK, maar doordat dit aan sleept, komt mijn zelfvertrouwen op dat gebied ook op de helling te staan, misschien moet ik toch veranderen. Je bewust zijn van die shit is echter iets heel anders als er daadwerkelijk iets aan kunnen veranderen.
Dus mijn logische conclusie is ook dat als ik niet meer obsessief bezig ben met het krijgen van een relatie (wat op zichzelf al de doodsteek is voor het vinden van een leuke partner), dat ik dan ook geen obsessie kan ontwikkelen met het persé bijzonder willen zijn voor een ander.
Ik geloof heilig dat ik mezelf inderdaad een hoop aanpraat, hoewel het natuurlijk op waarheid berust. In mijn hoofd moet dit dus weer normale proporties aannemen, ik heb niet de illusie dat ik ooit 100% OK zal zijn met een toekomstbeeld met alleen mij, mijn familie, vrienden en werk erin. Maar hoe stop ik deze cirkel? Want het bestaat uiteindelijk alleen in mijn hoofd.
Opluchting om dit eens van me af te schrijven trouwens.
Samenvatting: TS is al bijna een jaar bezig met 'hoe strik ik een leuke partner' maar door onzekerheid in het aangaan van relaties, mislukt dit keer op keer. Het laatste half jaar beginnen deze gedachten het leven van TS te beheersen en dit uit zich ook in het gedrag. Sinds het vorige topic is het bergafwaarts gegaan en TS kampt nu zelfs met gedachten als 'niemand zou haar echt missen' en vreest met grote vrees dat zelfmoord de volgende obsessie wordt, al zou het nooit zover komen. Hoe stopt deze stroom aan gedachten?
[ Bericht 0% gewijzigd door Non.stop op 16-03-2011 00:45:50 ]