quote:
Op vrijdag 5 augustus 2011 10:38 schreef SnuggLe het volgende:Wordt waarschijnlijk oktober/november/december ergens
Zuid-India (mogelijk vanaf 18 november 3 weken). Het noorden hebben we al gehad. Maar meteen dan wat vragen:
- welke dingen moeten we in Zuid-India niet missen?
- wanneer is het vakantieseizoen precies in India? Ik hoorde rond deze tijd. Is het dan HEEL lastig om vervoer (/trein, vliegtuig) en hostels te boeken? Een keer tijdens het einde van de Ramadan in Indonesie geweest...was NIETS te vinden/boeken...
En last but not least: de monsoon in Zuid-West India is rond eind oktober afgelopen. Maar... ik lees dat de monsoon aan de Zuid-Oost kant wat later is, maar wel heftiger en korter. Wie kan daar wat meer informatie over geven?
Rond die tijd is het prima reizen, pas rond kerstmis wordt het erg druk, met name in bestemmingen als Kochin en Pondicherry. Pondi is compleet volgeboekt rond kerstmis/nieuwjaar.
Je kan wel een staartje regen meemaken aan de oostkant denk ik, maar de ZO monsoon is de laatste jaren erg onvoorspelbaar. Vrij chaotisch, ik zou me er niet te druk om maken omdat je er simpelweg tegenwoordig weinig kan zeggen. Als het te erg is. Vorig jaar had het tot medio november in Chennai nog niet echt geregend..... een paar jaren ervoor in dezelfde periode in zuid India rondgereisd en alleen rond medio/eind december een flinke regendag.
Voor wat betreft bussen: er rijdt altijd wel wat, en er zit niet echt een limiet op hoeveel mensen ze meenemen

Voor wat betreft treinen kun je veelal gebruik maken van tourist quota (vragen op het treinstation). Plus dat je geboekte tickets vaak tegen een kleine fee kunt retourneren, op de populaire trajecten (Chennai naar Kochin bijvoorbeeld), is het het hele jaar nagenoeg ommogelijk om een ticket te boeken op korte termijn. Wel heb je iets wat Tatkal heet, waarbij twee dagen voor de reis om 8 uur 's ochtends een zooi tickets loskomen. Veelal kan er wel iets geregeld worden in India

En anders altijd wel een travel agent die een oom bij de spoorwegen heeft ofzo

Wat niet te missen?
- backwaters Kochin vond ik erg mooi, Kochin eiland ook erg leuk om een dag of wat rond te dwalen (tip/aanrader: als je van het veer afkomt, en rechtsaf slaat, kom je na een paar honderd meter aan de rechterkant een drankstalletje tegen met een onzettend aardige familie die ook fietsen verhuurt voor erg weinig). Kochin eiland is vrij verkeersluw en dus prima befietsbaar
- omgeving Kannur (boven Kochin) ook erg positieve verhalen over gehoord
- aan de oostkant: voor een alleraardigst tempelstadje zou ik in afwijking van de gidsen Tanjuvar en Tiruvannemalai aanraden. En als je mensen niet erg vind, en religie fascinerend, en de uitdaging ziet van minimaal 3 tot 4 uur als vee samen met de locals door gangen gedreven te worden: Tirupati (de drukst bezochte tempel ter wereld; drukker bezocht dan Mekka dus).
- voor de backpackerssfeer aan de oostkant: Mamalapuram (ook prima als je Chennai wil omzeilen, want 1,5 uur van de airport), en in zekere zin ook Pondicherry (dat laatste is meer upmarket). Aeroville is best wel weird, maar of dat een reis waard is....
Afstanden zijn best wel heftig om zowel de westkant als oostkant te doen (alhoewel de oostzijde naar mijn mening wel veel van hetzelfde is)
Als het in je reis zit: ik heb met name voor Mamalapuram en Chennai wel wat hoteltips, en vwb Chennai ook legio te doen/te zien/te ervaren/te eten tips

Eigenlijk is de gewetensvraag: wat trekt je: natuur, mensen, religie/spiritualiteit, gebouwen, etc.