quote:
Zoiets:
- dag 1 vliegen op Chennai; door naar Mamalapuram (van te voren kamer reserveren bij Hotel Daphne; wellicht kunnen die ook vervoer pre-arrangen als je met de taxi gaat, bussen kan ook wel, maar meeste vluchten komen 's avond aan
- dag 2 Mamalapuram; beetje rondbanjeren, visje eten, als je gelagged bent is het aardig om 's ochtends vroeg te gaan kijken hoe de vis binnengehaald wordt. Note: Mamalapuram zou ik niet echt Indiaas noemen, het is vergeven van de toeristen en backpackerts;
- dag 3 Bus naar Tiruvannemallai. Leuke tempel die 's avonds in een soort van social event/picknick plaats verandert. Evt. proberen af te stemmen om daar rond full moon te zijn. Vlak buiten de stad ligt ook nog een ashram en een heilige berg
- dag 4 bus naar Pondicherry, wandel door de oude straatjes
- dag 5 Pondicherry; ashram Mother, huur een brommertje en vergaap je aan de paranoia die Aeroville heet (of zijn het zienders). De 'dome' is mindboggling. Vergeet niet eerst de 'verplichte' video te bekijken, ja eng, maar wel verhelderd

- dag 6 bus naar Tanjavur. Tempel die gezien moet worden in zonsondergang, de steen kleurt dan waanzinnig warm op. Vriendelijk stadje, a la Tiruvannemallai, net iets off the beaten track imho.
- dag 7 reserve
- dag 8 bus naar Trichy. Waanzinnige tempel op rots midden in stad. Grote stad, is soms ook wel prettig ter afwisseling na de meer toeristische dingen. Lekker met locals prakken op straat. Chai lurken (die hier trouwens teleurstellen tea heet ;-) Tamils zijn meer van de koffie. Probeer vooral filtercoffee in zo'n ellendig heet metalen bekertje met metalen bakje. Overgieten is een hele kunst, en als je cool wil zijn hou je het bakje ongeveer op voethoogte, en het bekertje met gestrekte arm boven je hoofd ;-)
- dag 9 reserve
- dag 10 - 17 als nu zin hebt in een hillstation is Kodaikanal een optie (zelf niet geweest overigens), hoor ook veel positieve verhalen over Ooty, maar dat ligt noordwestelijker. Anders bussen/treinen naar Kerala. Hier heb ik niet veel gereisd anders dan Cochin (aanrader, zelf je visjes kopen en dan laten klaarmaken in 1 van de shacks, beetje rondrijden op je gehuurde fietsje), en Allepey (backwaters; dad/avond op het water kan wel prijzig zijn). Maar de usuals suspects zijn hier Varkala, Kovalam ten zuiden van Cochin, terwijl ten noorden van Cochin - in de buurt van Comboitore een aantal geweldige natuurparken zouden zitten. Maar te weinig ervaring mee om een concrete getaileerde reis te kunnen plannen.
- dag 17-21 evt zou je de trein naar Goa kunnen nemen en een fijn strand uitzoeken (Agonda goede ervaringen mee), en dan terugvliegen vanaf daar.
Note. Chennai sla ik nu over. De charme van Chennai is niet zo geschikt voor hurry-up and go. Ik kan je legio leuke en rare dingen in Chennai aanraden, maar Chennai is niet behept met absolute zienswaardigheden, en is imho meer voor slowtraveler.
(aanraders on the fly: hardrocken op zijn Indiaas in Geoffrey's pub (1 keer per 1 a 2 maanden), Burmese market en dan vooral de eet en theestalletjes achter court house (de market zelf is niet veel soeps). Ride the local train van Beach naar Velacherry, al hangend uit de deuropening, ook gegarandeerd goed voor een paar boeiende gesprekken. Ga shoppen in een weekend @ T Nagar. De ultieme can-I-stand-India test, kan ultiem claustrofobisch zijn als je niet groter dan 1.65 bent. Kijk hoe overgrootmoeder-grootmoeder-dochter-en-de-rest-van-de-extended-family een bruidssari komt uitzoeken, vergaap je aan de mensen _en_ de stofjes. Of verbaas je over de husstle en bustle van de muslim wijk Triplicane, ga eens naar de Express Avenue mall om te kijken wat het favoriete tijdsverblijf van de jonge Chennad is (en scan de geweldige tantra t-shirts in de basement), wandel de nauwe straatjes van Mylapore rondom de Kapelishwar temple. Of neem gewoon een willekeurige bus en get lost
Slaaptips in Chennai zijn overigens de omgeving rondom Hotel Comfort in Triplicane. Ook veel goede budgetgevallen, die nieuw zijn, maar primair cateren voor Indians.
Note 2: Zelf zou ik proberen de omgeving van Kannur (noord Kerala) in te passen. Wildenthousiaste verhalen gehoord als in natuurlijke omgeving, sereen, etc. Maar nog niet geweest dus

Ben niet maatgevend, ik zou over bovenstaande denk ik het volle visum van drie maanden doen

Maar ik ben dan ook traaaaaaaaaag

PS: en als je in Chennai (of Kochin) een IPL cricket wedstrijd kan meepikken (als je in het seizoen bent althans): doen. Groot feest. Koop de goedkoopste tickets en vergeet je dansschoenen niet!
PS2: bijna vergeten. Chennai is ook een goed uitvalsputn voor een dagtrip naar Tirupati/Tirumala (in Andra Pradesh). Drukst bezochte tempel ter wereld (drukker dan Mekka

) en da's dus druk! Koop een VIP tickets en wordt op een drie uur durende reis (als je geluk hebt) door de catacomben geleid tussen de locals die vinden dat je op een Engelse cricketster lijkt, en die steeds enthousiaster worden naarmate ze dichter bij het inner sanctum komen. Voel de energie van deze mensen die soms een decennium hebben gespaard om de reis hierheen te kunnen bekostigen. Bepaald niet voor claustrofobici. Beetje het idee van een pot haringen onder hoge druk. Energie die volledig loskomt als je het inner sanctum bereikt en terwijl je voorgeduwt wordt een paar seconden een glimp van het beeld van Lord V. mag aanschouwen. Not for the faint harted. En voor wie de achtbaan leuk vindt, de busrit omhoog en omlaag is India op zijn best: scheuren door blinde bochten met een Tata bus voor gevorderden....
[ Bericht 4% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 14-08-2011 09:41:14 ]