abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 maart 2011 @ 22:17:29 #1
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_94119472
Vorige topic: De kunst van het loslaten van je ex # 155

De 5 fasen van liefdesverdriet

Iedereen krijgt er wel een keer mee te maken. Misschien maar één keer, misschien wat vaker. De één verwerkt het anders dan de ander, maar we weten allemaal dat het niet leuk is: liefdesverdriet!

Ineens alleen
Samen zijn jullie erachter gekomen dat jullie niet zo'n fantastisch koppel zijn als jullie dachten. Als er een einde komt aan je relatie is dit erg vervelend. Degene met wie je altijd alles deelde is ineens weg. Je bent je beste maatje kwijt. Bij veel mensen resulteert dit besef in liefdesverdriet.

In eerste instantie zal je denken en voornamelijk hopen dat het allemaal wel goed komt. Jullie waren toch zon fantastisch koppel? De ontkenningsfase is de eerste fase die liefdeverdriet kent. Je bent er bijna helemaal zeker van dat jullie in de toekomst toch weer samen komen.

Uit je dak gaan

Na een tijdje ga je inzien dat jullie toch niet samen komen. Je komt dan in de fase waarin je erg boos kan worden. Bij mannen gaat dit ook vaak gepaard met veel agressie. In deze fase worden de meeste mensen ook erg losbollig, gaan veel stappen en sjansen met anderen. Voornamelijk om het zelfvertrouwen op te krikken.

Tot inkeer komen

Na dit gedrag kom je snel weer tot jezelf. Zoveel zelfvertrouwen geven die one night stands je echt niet, als je erachter komt dat het toch allemaal maar voor één nachtje is. Je gaat je eenzaam voelen. Je krijgt het gevoel alsof niemand je meer wil, je voelt je lelijk en alleen. Waarschijnlijk zal je zelfs gaan denken dat je voor altijd een hopeloze single blijft!

Achter de wolken schijnt de zon!

Gelukkig ga je langzamerhand realistisch worden. Dit is de vierde fase van je liefdesverdriet. Je gaat merken dat je leven echt niet alleen maar draait om de liefde. Je gaat je oude liefde loslaten en je eigen leven leven. Natuurlijk heb je het nog af en toe moeilijk, maar het komt allemaal wel goed. Veel vrouwen gaan in deze fase zichzelf helemaal opknappen. Ze nemen een nieuw verfje in hun haren, gaan flink shoppen met vriendinnen en besteden veel aandacht aan hun uiterlijk. Mannen gaan veel met vrienden ondernemen en leuke dingen doen.

Jezelf en de situatie accepteren

In de laatste fase ga je accepteren dat je liefde met je ex-lover echt helemaal over is. Je gaat inzien dat een leven als single helemaal niet zo slecht is. Het heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen. Geen vieze haren in het doucheputje, geen gore sokken, lekker stappen en sjansen met mooie andere mensen, noem maar op!

Natuurlijk verwerkt iedereen op zijn eigen manier zijn liefdesverdriet. Soms doorloop je alle fasen en soms maar een paar en sla je er eentje over. In ieder geval weten we één ding zeker: Het komt allemaal goed!

'You don't have to but eventually, you will want to.'
why didn't the kid see the pirate movie? because it was rated Aarrh!
  maandag 14 maart 2011 @ 22:18:03 #2
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_94119521
Kut, één te hoog. :P
pi_94119555
En een teveel :P
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_94119851
Je kunt nie tellen nie :+ :W back to 156 ;)
pi_94120994
ik ben nu in de fase "tot inkeer komen".

niet tof.
pi_94121193
Tijd voor een positieve OP :P
  maandag 14 maart 2011 @ 22:40:27 #7
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_94121223
quote:
15s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:37 schreef Lieveroos het volgende:
ik ben nu in de fase "tot inkeer komen".

niet tof.
Maar waarom is het nou uitgegaan tussen jou en je ex?
  maandag 14 maart 2011 @ 22:41:35 #8
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_94121302
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:39 schreef Cocktailprikker het volgende:
Tijd voor een positieve OP :P
Dit is toch best positief? De laatste twee stappen in ieder geval. ;)
pi_94121989
Ik zit in een combinatie van deze 3 fases:

quote:
Uit je dak gaan
Na een tijdje ga je inzien dat jullie toch niet samen komen. Je komt dan in de fase waarin je erg boos kan worden. Bij mannen gaat dit ook vaak gepaard met veel agressie. In deze fase worden de meeste mensen ook erg losbollig, gaan veel stappen en sjansen met anderen. Voornamelijk om het zelfvertrouwen op te krikken.

Tot inkeer komen
Na dit gedrag kom je snel weer tot jezelf. Zoveel zelfvertrouwen geven die one night stands je echt niet, als je erachter komt dat het toch allemaal maar voor één nachtje is. Je gaat je eenzaam voelen. Je krijgt het gevoel alsof niemand je meer wil, je voelt je lelijk en alleen. Waarschijnlijk zal je zelfs gaan denken dat je voor altijd een hopeloze single blijft!

Achter de wolken schijnt de zon!
Gelukkig ga je langzamerhand realistisch worden. Dit is de vierde fase van je liefdesverdriet. Je gaat merken dat je leven echt niet alleen maar draait om de liefde. Je gaat je oude liefde loslaten en je eigen leven leven. Natuurlijk heb je het nog af en toe moeilijk, maar het komt allemaal wel goed. Veel vrouwen gaan in deze fase zichzelf helemaal opknappen. Ze nemen een nieuw verfje in hun haren, gaan flink shoppen met vriendinnen en besteden veel aandacht aan hun uiterlijk. Mannen gaan veel met vrienden ondernemen en leuke dingen doen.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_94122105
Mijn vriendin heeft het vorige week uitgemaakt, maar we hebben nog steeds heel goed contact. We smsen nog iedere dag en waren dit weekend gewoon op hetzelfde feestje waar we ook gewoon hebben gepraat. Als we smsen en praten geeft het mij een goed gevoel. Daarna voel ik me weer shit omdat ik haar mis en dan wil ik weer met haar praten om weer vrolijk te worden.

Wat moet ik doen? We hebben afgesproken dat we goede vrienden willen blijven en dat het in de toekomst misschien nog wel goed komt, maar dat zij even de ruimte wil.
pi_94123482
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 22:52 schreef roelvde het volgende:
Mijn vriendin heeft het vorige week uitgemaakt, maar we hebben nog steeds heel goed contact. We smsen nog iedere dag en waren dit weekend gewoon op hetzelfde feestje waar we ook gewoon hebben gepraat. Als we smsen en praten geeft het mij een goed gevoel. Daarna voel ik me weer shit omdat ik haar mis en dan wil ik weer met haar praten om weer vrolijk te worden.

Wat moet ik doen? We hebben afgesproken dat we goede vrienden willen blijven en dat het in de toekomst misschien nog wel goed komt, maar dat zij even de ruimte wil.
Vaak moet je eerst even wat afstand nemen.
Als je meteen je normale contact behoud kun je het namelijk moeilijk loslaten.
Even eerst voor jezelf alles op een rijtje zetten en dan pas denken aan vrienden blijven..
Want als dat vrienden blijven niet werkt ben je nog een keer teleurgesteld en is de klap alleen maar groter.

Hoelang waren jullie samen?
pi_94123598
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:13 schreef CeeZee het volgende:

[..]

Vaak moet je eerst even wat afstand nemen.
Als je meteen je normale contact behoud kun je het namelijk moeilijk loslaten.
Even eerst voor jezelf alles op een rijtje zetten en dan pas denken aan vrienden blijven..
Want als dat vrienden blijven niet werkt ben je nog een keer teleurgesteld en is de klap alleen maar groter.

Hoelang waren jullie samen?
we waren bijna 2 jaar samen.. en kwam voor mij best onverwacht
pi_94124693
Fase "uit je dak gaan"...

Ik dacht dat ik deze fase ook in zou gaan, maar ik heb er totaal geen behoefte meer aan.. Bij de vorige verkering (wat lang niet zo serieus was als deze) heb ik dit wel gedaan, dus ik vraag me nu af of ik het wel op een juiste manier verwerk. Ik heb met vriendinnen wel gezellige avonden, maar ik heb absoluut geen zin om lekker oppervlakkig op een dansvloer te gaan staan om aandacht van het andere geslacht te krijgen. En ik weet nou niet of dat nou met genoeg zelfvertrouwen te maken heeft, of met 't feit dat ik het niet op een juiste manier aan het verwerken ben :? Ik heb wel het idee dat ik genoeg zelfvertrouwen heb namelijk, maar ergens stel ik wel vragen bij mezelf en ik herken mezelf niet echt in tegenstelling tot hoe ik de dingen "vroeger" aanpakte..

Misschien vaag verhaal, hoop dat t begrijpbaar is :P
Que Sera ~
  maandag 14 maart 2011 @ 23:39:41 #14
212599 Lux0rious
Apen zijn een beetje cool!
pi_94125050
Bleeh, ik haat de dipjes :(. Zit je in een hele leuke bui, maar dan schiet er opeens iets over je ex door je gedachten...
  maandag 14 maart 2011 @ 23:40:01 #15
287148 Kridje
Ik krijg nog geld van je...
pi_94125064
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:33 schreef Chilled het volgende:
Fase "uit je dak gaan"...

Ik dacht dat ik deze fase ook in zou gaan, maar ik heb er totaal geen behoefte meer aan.. Bij de vorige verkering (wat lang niet zo serieus was als deze) heb ik dit wel gedaan, dus ik vraag me nu af of ik het wel op een juiste manier verwerk. Ik heb met vriendinnen wel gezellige avonden, maar ik heb absoluut geen zin om lekker oppervlakkig op een dansvloer te gaan staan om aandacht van het andere geslacht te krijgen. En ik weet nou niet of dat nou met genoeg zelfvertrouwen te maken heeft, of met 't feit dat ik het niet op een juiste manier aan het verwerken ben :? Ik heb wel het idee dat ik genoeg zelfvertrouwen heb namelijk, maar ergens stel ik wel vragen bij mezelf en ik herken mezelf niet echt in tegenstelling tot hoe ik de dingen "vroeger" aanpakte..

Misschien vaag verhaal, hoop dat t begrijpbaar is :P
Het verhaal in de OP is over het algemeen wel waar, maar de duur van de fases en de manier waarop verschilt natuurlijk per persoon, ik denk niet dat er een "juiste manier" is van verwerken. Gewoon doorzetten ( hoe kut dat natuurlijk nu ook klinkt) en dan valt alles vanzelf welweer op z'n plek. :)
Miauw
  maandag 14 maart 2011 @ 23:40:41 #16
287148 Kridje
pi_94125117
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:39 schreef Lux0rious het volgende:
Bleeh, ik haat de dipjes :(. Zit je in een hele leuke bui, maar dan schiet er opeens iets over je ex door je gedachten...
Ja dat, of je komt hem/haar tegen, en dan krijgje meteen zo'n zwaar gevoel in je maag. :r
Miauw
  maandag 14 maart 2011 @ 23:52:33 #17
212599 Lux0rious
pi_94125792
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:40 schreef Kridje het volgende:

[..]

Ja dat, of je komt hem/haar tegen, en dan krijgje meteen zo'n zwaar gevoel in je maag. :r
Ik zie d'r zelf nog wel geregeld. Dus dat ik bij mij ( gelukkig ) al wat minder. Ben met mijn hoofd al lang over de breuk heen, alleen mijn hart is nogal traag :P
  maandag 14 maart 2011 @ 23:54:08 #18
287148 Kridje
pi_94125873
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:52 schreef Lux0rious het volgende:

[..]

Ik zie d'r zelf nog wel geregeld. Dus dat ik bij mij ( gelukkig ) al wat minder. Ben met mijn hoofd al lang over de breuk heen, alleen mijn hart is nogal traag :P
Hier hetzelfde, denk ik. Ik weet het niet echt zeker, alhoewel het wel al een half jaar uit is. Ze heeft me nu ook van msn afgeflikkert en gaat bitchen als ze me ziet. Terwijl we niet slecht uit elkaar zijn gegaan of iets dergelijks, en er ook later niks van belang tussen ons is gebeurd, voelt het nu gewoon bijzonder naar om bij haar in de buurt te zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kridje op 14-03-2011 23:54:56 (Aanvulllende info.) ]
Miauw
  maandag 14 maart 2011 @ 23:56:26 #19
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_94125982
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:54 schreef Kridje het volgende:

[..]

Hier hetzelfde, denk ik. Ik weet het niet echt zeker, alhoewel het wel al een half jaar uit is. Ze heeft me nu ook van msn afgeflikkert en gaat bitchen als ze me ziet. Terwijl we niet slecht uit elkaar zijn gegaan of iets dergelijks, en er ook later niks van belang tussen ons is gebeurd, voelt het nu gewoon bijzonder naar om bij haar in de buurt te zijn.
Des te meer reden om geen contact op te nemen.
  maandag 14 maart 2011 @ 23:59:48 #20
287148 Kridje
pi_94126112
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:56 schreef goofy_goober het volgende:

[..]

Ja nouja, dat zit me de laatste tijd best wel dwars, want ik vraag me best wel af hoe het met haar gaat. En via via vragen vindt ik niet echt chill.
Miauw
pi_94126167
Hooooi :D

Zo, inmiddels al bijna 3 weken geleden dat ik hier voor het laatst gepost heb, volgens mij nog nooit zolang niet hier gepost ( sinds ik ben begonnen dan, :') )..

Het gaat echt een heel stuk beter met me, pijn heb ik amper meer, behalve wanneer ik ga terugdenken naar bijvoorbeeld '' vorig jaar rond deze tijd toen... ''..
Niet eens zozeer het gemis van mijn ex, maar gewoon het feit dat ik het ( mijn hele leven al ) enorm moeilijk vind om vertrouwde dingen los te laten...
Nu was dit extreem intiem natuurlijk, eerste relatie etc etc, als dat dan wegvalt, zoiets valt me kennelijk erg zwaar..

De verstandhouding tussen mijn ex is enerzijds perfect, anderzijds minimaal te noemen. Als we elkaar tegenkomen (zelden overigens), dan is het altijd wel even gezellig, veel lachen, ''plagen'' over en weer, maar verder zijn we gewoon heel afstandelijk naar elkaar. We hebben in de afgelopen maanden nog wel wat sms- contact gehad, maar dat was alleen over noodzakelijke dingen zoals bijvoorbeeld feliciteren met verjaardagen etc, vriendelijk maar zakelijk allemaal...
Ik blijf daar moeite mee hebben...

Maar wat nu wel anders is, en daar ben ik blij mee, is dat ik van haar af ben, en die gedachte dat ik daar blij mee ben, heb ik nooit eerder gehad, het was altijd een kwestie van noodzakelijk accepteren, maar nu ben ik er dus blij mee :D
En waarom : Ik kan jullie vertellen, ik ben verliefd :@ Een heerlijk gevoel, dat ik echt al heel lang niet gehad heb...

En wel op het ''oud en nieuw'' meisje, waar ik sindsdien mee sms. Even opfrissend: In september al eens gezoend, beste vriendin zei dat ze me wel ziet zitten, met oud en nieuw kwam ze speciaal voor mij, samen geslapen en gesekst, en toen vanaf 1 januari tot zo' n beetje half februari veel sms - contact...

Echter was ik toch nog veel bezig met mijn ex, zat nog een beetje in de fase dat ik zelfs de leukste meid niet zag staan en alleen maar mijn ex nog wou... Daardoor heb ik het een beetje op afstand gehouden, en nu hebben we de laatste weken geen contact eigenlijk...
Dat vind ik inmiddels best klote, want ik vind haar sinds 2 weken eigenlijk pas echt leuk.. Zit constant op haar hyves, denk veel aan haar, zit wel eens te fantaseren hoe vet het me lijkt om met zo' n lekkere en lieve chick bij mn vrienden aan te komen :')

Zij vindt mij ook echt wel leuk, lees hierboven.. Sms' en was ook voornamelijk haar initiatief... Met oud en nieuw kwam ze naar ons toe, met 1 vriendin waardoor ze mij kent, terwijl haar eigen vriendinnengroep ergens anders oud en nieuw vierde, ze kwam speciaal voor mij...
Toch ben ik nu te scheiterig om weer eens een sms' je naar haar te sturen :{ Toch nog een beetje onzeker denk ik...
  dinsdag 15 maart 2011 @ 00:04:32 #22
212599 Lux0rious
pi_94126331
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:56 schreef goofy_goober het volgende:

[..]

Wat hij zegt. Als zij geen vriendschap oid wilt, moet je het gewoon laten gaan. Maar begrijp volledig wat je bedoelt. Had enigszins de zelfde situatie toen we net uit elkaar gingen.
Hoe lang heb je al geen contact meer met d'r gehad dan?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 00:07:15 #23
301168 goofy_goober
knucklehead mcspazatron
pi_94126472
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 23:59 schreef Kridje het volgende:

[..]

Ja nouja, dat zit me de laatste tijd best wel dwars, want ik vraag me best wel af hoe het met haar gaat. En via via vragen vindt ik niet echt chill.
Je moet ook niet via via vragen, je moet je focussen op je eigen dingen en die meid lekker links laten liggen.
  dinsdag 15 maart 2011 @ 00:07:43 #24
287148 Kridje
pi_94126497
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 00:04 schreef Lux0rious het volgende:

[..]

Wat hij zegt. Als zij geen vriendschap oid wilt, moet je het gewoon laten gaan. Maar begrijp volledig wat je bedoelt. Had enigszins de zelfde situatie toen we net uit elkaar gingen.
Hoe lang heb je al geen contact meer met d'r gehad dan?
We zien elkaar weleens bij een gezamelijke vriend, maar dan is het bijna letterlijk doen alsof we onzichtbaar voor elkaar zijn. De laatste keer dat ik daadwerkelijk een gesprek het maar heb gehad is ook ongeveer een half jaar geleden, en op msn ietsje minder lang maar dat hield inhoudelijk niks in.
Miauw
  dinsdag 15 maart 2011 @ 00:09:53 #25
287148 Kridje
pi_94126598
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 00:07 schreef goofy_goober het volgende:

[..]

Je moet ook niet via via vragen, je moet je focussen op je eigen dingen en die meid lekker links laten liggen.
Daar hebje helemaal gelijk in. En dat vindt ik ook niet persé moeilijk, wel jammer, we hebben toch een hele leuke tijd gehad samen waar ik tochnogwel met redelijk veel plezier aan terugdenk en ik vindt het jammer dat je dan dat niet in een normale verstandhouding nog kan "delen" met elkaar. Niet dat ik hoop heb dat dat ooit weer terugkomt.
Miauw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')