Het was een waterstofexplosie.. Waterstofgas dat vrijkomt bij de koeling van de splijtstof verzamelde in een bijgebouw en reageerde explosief met zuurstof tot water.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:59 schreef THEFXR het volgende:
[..]
dat klopt,maar er zitten hier mensen die nog geloven dat het een stoomexplosie was en dat de core nog intact is. terwijl je de beelden ziet van die explosie, daar zat geen wit in,maar wel bruin.

Dat was al een tijdje bekend toch?quote:Op maandag 14 maart 2011 22:01 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
indd. jammer ..
i.i.g. post ik net nog een artikel van kyodonews , waarin ook word gezegd dat er toch wel degelijk gedeeltelijk "meltdown "heeft plaatsgevonden reactors have partially melted.
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/77870.html

voorde laatste keer dan :quote:

okaj , ja ik weet niet precies wat hier allemaal bekend is , maar het artikel meld ook dingen over hoe ver / hoe vaak en hoe lang ze dus gedeeltelijk "droog"hebben gestaan ... i.i.g. is het 1 van de weinige artikels nu die redelijk uptodate is en redelijk wat info geeft ( had je em ook gelezen ?quote:Op maandag 14 maart 2011 22:04 schreef Rp2009 het volgende:
[..]
Dat was al een tijdje bekend toch?
Dacht gelezen te hebben dat in 3 centrales een partial meltdown was geweest.
(voor de mensen onder de alu hoedjes: partial meltdown zegt helemaal niks, met genoeg koeling is er niks aan de hand)
 )
 )

De mensen daar schijnen nogal moeite te hebben met de komst van een windmolenpark. Ik woon midden tussen de windmolens en vind het prima. Mooi toch? Al die gratis energie, geen rook, geen stank, geen gevaarlijke straling, gewoon een windmolen met draaiende wieken.... half Nederland is er vroeger mee drooggelegd en nu genereren ze de stroom om je PC mee te voeden.quote:

deletedquote:Op maandag 14 maart 2011 22:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het was een waterstofexplosie.. Waterstofgas dat vrijkomt bij de koeling van de splijtstof verzamelde in een bijgebouw en reageerde explosief met zuurstof tot water.
Reken maar dat er genoeg kerngeleerden flink aan het opletten zijn op dit moment. Kernexplosies in bewoonde gebieden hou je niet verborgen als regering.

Is een waterstofexplosie bruin van kleur?quote:Op maandag 14 maart 2011 22:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het was een waterstofexplosie.. Waterstofgas dat vrijkomt bij de koeling van de splijtstof verzamelde in een bijgebouw en reageerde explosief met zuurstof tot water.

ah, ff kijken...quote:Op maandag 14 maart 2011 22:13 schreef IntensiveGary het volgende:
nieuwsuur nu bezig... expert uit Petten weer aan 't woord.

Voor een expert weet hij niet veelquote:Op maandag 14 maart 2011 22:13 schreef IntensiveGary het volgende:
nieuwsuur nu bezig... expert uit Petten weer aan 't woord.

Ja...quote:Op maandag 14 maart 2011 22:14 schreef The_Avatar het volgende:
De mensen die daar eigenlijk in de buurt zijn om het te besturen/fixen/onderhouden zijn eigenlijk al een beetje tot dood veroordeelt met zulke dosis of niet?

bericht is weer ge updatequote:Op maandag 14 maart 2011 21:53 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
[..]
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/77966.html
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/77969.htmlquote:Seawater was injected and water levels were increased temporarily but started dropped to fully expose them again late Monday night.

Jah, leukquote:Op maandag 14 maart 2011 22:06 schreef quirigua het volgende:
[..]
voorde laatste keer dan :
Temlinobyl liedje :
(opgedragen aan alle atoomstroomliefhebbers)
de dominee van Urk,
die ging op Schokland preken,
door de quake+atoom storm,
was hij de preek vergeten

hier doelde ik dus op,maar ik werd uitgemaakt voor dramaqueen. wat een kleuters hieroquote:Op maandag 14 maart 2011 22:11 schreef gebrokenglas het volgende:
ook wel bijzonder, ook al weer van de nrc blog:
Update 21.30: Een Russische diplomatieke bron laat aan persbureau Interfax weten dat Moskou betrouwbare informatie afwacht uit Tokio over de situatie bij de Japanse kernreactoren. Russische autoriteiten houden er rekening mee dat Japan wellicht de situatie rooskleuriger voorstelt dan die daadwerkelijk is, met als doel grootschalige paniek te voorkomen. Moskou is van plan om seismologen te sturen naar Japan om zeker te zijn dat het gevaar geweken is.
En hoe gedroeg Rusland zich in 1986? Ook ontkennen en afzwakken....
Dat vind ik dan weer zo apart...

waterstof geeft een blauw tot bijna onzichtbare vlam en daarna water als reactieproduct. Bij die explosies heel veel stof (wit/grijs) + heleboel andere rotzooi (bruin/zwart)quote:Op maandag 14 maart 2011 22:16 schreef gebrokenglas het volgende:
Echt een enorme explosie... Je ziet aan de linkerkant weer wat zwaars neerkomen, echt vele tientallen meters omhoog geslingerd.

Als je 't onder nette omstandigheden doet, levert het slechts waterdamp op. Ofwel, witte wolken. Maar in 't echt wordt een boel zand en stof meegeblazen, vandaar de bruinige kleur.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:11 schreef THEFXR het volgende:
[..]
een waterstofexplosie en dan bruin van kleur? helaas ben het niet met je eens.

Stof kan bijna niet, omdat alles nog drijfnat is van de vloedgolf van twee dagen geleden.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je 't onder nette omstandigheden doet, levert het slechts waterdamp op. Ofwel, witte wolken. Maar in 't echt wordt een boel zand en stof meegeblazen, vandaar de bruinige kleur.
Kernexplosies zijn wat groter dan een paar flatgebouwen hoog.. en gloeien flink..

is dat gezien de energiebehoefte wel logisch?quote:Op maandag 14 maart 2011 21:37 schreef maartena het volgende:
Ik denk dat ze over een paar weken, als het allemaal wat rustiger is, gewoon aankondigen dat de hele centrale definitief gesloten gaat worden.

Of het verdampt dus door de hitte, of het lekt weg....quote:Op maandag 14 maart 2011 22:17 schreef doeterniettoezegiktoch het volgende:
Seawater was injected and water levels were increased temporarily but started dropped to fully expose them again late Monday night.

Om de druk in de reactor (wegens oververhitting) te verlagen, is er een aantal keren gecontroleerd stoom vrijgelaten. Dit bevat een lichte hoeveelheid radioactieve deeltjes. Dit is vanaf zaterdag gebeurd.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:22 schreef Bart884 het volgende:
Maar hoe kan het dan dat er toch verhoogde, soms zelf een flinke verhoogde, straling wordt gemeten. Dan zijn die 2 zogenaamd extra beschermlagen niet zo onbeschadigd als men zegt. Er lekt dus wel degelijk straling naar buiten, toch?

Een reactor waarin zeewater is gegoten kan nooit meer functioneren.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:20 schreef mschol het volgende:
[..]
is dat gezien de energiebehoefte wel logisch?

wow ik wist daar nog niks vanaf ..( zit ff te google, valt me op dat ik veel belgische artikels tegen kom , en tot nu toe geen van nederlandse pers ??)quote:Op maandag 14 maart 2011 22:19 schreef tass het volgende:
Er waren er de 1e dag al verklaringen vanuit medewerkers daar met de woorden:
"we cannot look inside the reactor, so we don't know exactly what is going on"
En heb je die beelden van die 2e explosie gezien zeg!? Daarbij was de 1e een peuleschilletje! Er is verklaard dat de 2e 40 kilometer!! verderop gevoeld werd.
Lijkt me niet dat het dan alleen maar een omhuizing is die afknalt.
Ik ben er niet zo 1 die van het ergste uitgaat, maar ook in Rusland hebben ze 3 dagen gewacht voor ze wel moesten toegeven wat er was gebeurd.
En weet iemand anders hier de 2e grootste ramp met een kerncentrale?
Zoek eens op MAYAK, en schrik niet als je leest dat die ramp dertig jaar geheim is gehouden!!

Lijkt mij ook, want normaal gesproken hoort er geen straling vrij te komen.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:22 schreef Bart884 het volgende:
Wat ik niet zo goed begrijp, misschien kan iemand me helpen:
Er wordt telkens gezegd dat de ontploffingen alleen het gebouw om de reactoren beschadigd hebben. De reactor wordt nog beschermd door een omhulsel en een extra laag, die zijn beide nog in takt. Net ook nog bevestigd in Nieuwsuur door de expert uit Petten.
Maar hoe kan het dan dat er toch verhoogde, soms zelf een flinke verhoogde, straling wordt gemeten. Dan zijn die 2 zogenaamd extra beschermlagen niet zo onbeschadigd als men zegt. Er lekt dus wel degelijk straling naar buiten, toch?

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |