De afname in de populatie van deze bijen valt eigenlijk niet meer te ontkennen. Waar het precies door komt is moeilijk vast te pinnen, maar dat het gevolgen voor ons heeft is duidelijk. Zij zijn een essentieel onderdeel van onze voedselproductie, en sinds jaar en dag een natuurlijk element hiervan. Het gaat heel slecht met de bijen momenteel, en we gaan de gevolgen daarvan voelen.quote:The mysterious collapse of honey-bee colonies is becoming a global phenomenon. Declines in managed bee colonies, seen increasingly in Europe and the US in the past decade, are also now being observed in China and Japan and there are the first signs of African collapses from Egypt, according to the report from the United Nations.
Bayer idd, in dit geval. Echter werkt Monsanto wel nauw met hen samen. Er is gister een uitzending van Zembla over geweest, link daarnaar en andere interessante links over de omkopingen van Bayer jegens Britse en Amerikaanse imkers zodat zij hun mond houden en artikelen schrappen die de verantwoordelijkheid bij de pesticiden van Bayer legt, op onderstaande website.quote:
Exact. En nu nog steeds hun ogen gesloten houden.quote:Op zondag 13 maart 2011 10:57 schreef Evienne het volgende:
Overigens hoeft dit niet per se te betekenen dat we allemaal zullen sterven van de honger. Genetisch gemanipuleerde gewassen hebben bij mijn weten geen bestuiving door bijen nodig. Dood aan de diversiteit, dood aan kleine boeren, lang leve Monsanto en Bayer.
Met dank aan consumenten die decennia lang hun ogen hebben gesloten voor deze praktijken teneinde zich zo goedkoop mogelijk vol te kunnen vreten.
als dat verdwijnen van de bijen waar is, dan is dat inderdaad ernstig. maar hoe hebben ze aangetoond dat het verdwijnen wereldwijd aan Monsanto en Bayer ligt??quote:Op zondag 13 maart 2011 10:57 schreef Evienne het volgende:
Overigens hoeft dit niet per se te betekenen dat we allemaal zullen sterven van de honger. Genetisch gemanipuleerde gewassen hebben bij mijn weten geen bestuiving door bijen nodig. Dood aan de diversiteit, dood aan kleine boeren, lang leve Monsanto en Bayer.
Met dank aan consumenten die decennia lang hun ogen hebben gesloten voor deze praktijken teneinde zich zo goedkoop mogelijk vol te kunnen vreten.
Google maar eens op clothianidin.quote:Op zondag 13 maart 2011 11:16 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
als dat verdwijnen van de bijen waar is, dan is dat inderdaad ernstig. maar hoe hebben ze aangetoond dat het verdwijnen wereldwijd aan Monsanto en Bayer ligt??
bronquote:After a lot of urgent research conducted in the past few years, some tests on dead bees have shown that 99% of the ones examined had a high level of clothianidin in their system -- the chemical sold under the name "Poncho" by Bayer AG in Germany. It's used as a pesticide for sweet corn and rapeseeds
In Zembla ook, die man uit Wageningen (van 't bijensterfteonderzoek) begon helemaal te hakkelen en stotteren. Het was echt heel duidelijk dat hij onder de plak zat van Bayer.quote:
en met de bijen bijna de complete landbouwindustriequote:Op zondag 13 maart 2011 10:19 schreef Hathor het volgende:
Mooi, alle bijen het land uit, zoemende niksnutten.
quote:Ophef over bijensterfte na Zembla-docu
GroenLinks wil op korte termijn in debat met staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie Henk Bleker (CDA) over de bijensterfte in Nederland. De partij wil dat hij onderzoek laat doen naar het verband tussen het gebruik van landbouwgif en de massale sterfte van de honingbij. De Partij voor de Dieren ziet niets in meer onderzoek en wil onmiddellijk actie.
Aanleiding voor de Kamervragen die GroenLinks aankondigt is een uitzending van Zembla over het onderwerp. De bijensterfte is al jaren een probleem, maar nam in 2008 sterk toe. Zo'n 30 procent van de bijenvolken legt in de winter het loodje. Wetenschappers van de Wageningen Universiteit noemen de varroamijt als de belangrijkste boosdoener.
Volgens Zembla zijn de onderzoekers echter niet onafhankelijk. Een rapport van de Verenigde Naties dat vorige week verscheen, betoogt dat de bijen vooral het loodje leggen door het gebruik van pesticides. Uit de uitzending van Zembla blijkt dat er financiële banden bestaan tussen chemiereus Bayer, een grote producent van deze pesticides, en de Wageningse wetenschappers.
Bleker wilde deze onderzoekers echter niet afvallen, zei hij in de uitzending, terwijl er bijvoorbeeld aan de Universiteit Utrecht niet door het bedrijfsleven gesponsord onderzoek wordt gedaan.
Volgens Zembla zijn de economische belangen groot en wil het ministerie dat boeren en tuinders een zo groot mogelijke productie halen. De Partij voor de Dieren ziet daarom niets in meer onderzoek. "De kabinetsstrategie is juist: blijven onderzoeken want we weten nog niet genoeg", twitterde Kamerlid Esther Ouwehand zondag. "Een slimme truc om maatregelen vooruit te schuiven."
Bekijk de Zembla-documentaire 'De moord op de honingbij' van afgelopen zaterdag.
http://beta.uitzendinggem(...)oord-op-de-honingbij
en de reden die hiervoor gegeven wordt nu is dat door het gif de weerstand tegen die parasieten en virussen erg laag is.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:16 schreef RabbitHeart het volgende:
Laatst nog een essay over geschreven. De reden voor de bijensterfte is niet bekend. Wel hebben ze ontdekt dat alle bijenkolonies die zijn verdwenen besmet waren met zowel een virus als een parasiet.
een kruising met een Afrikaanse bij die iets wat agressiever was dan ze verwachtenquote:Op zondag 13 maart 2011 06:57 schreef Beardy het volgende:
Een bekend probleem is import honing; die kan (als je de 'lege' pot weggooit) bijdragen aan de verspreiding van bijen ziekten. En vrijwel alle honing die je (in de supermarkt en zo) tegen komt is geimporteerde gemengde honing. Pot even HEET uitspoelen dus.
In de VS trekt een soort 'killer bijen' steeds verder op, ze komen uit zuid amerika van origine. Tevens in de VS is er een actie begonnen om te proberen een bepaald pesticide (of herbicide) verboden te krijgen omdat het van die stof bekend is dat ze erg slecht is voor bijen.
Dit is denk ik zo'n twee jaar geleden al in een docu geweest. Alleen trok het toen niet de aandacht die het nu krijgt.quote:Op zondag 13 maart 2011 21:41 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
en de reden die hiervoor gegeven wordt nu is dat door het gif de weerstand tegen die parasieten en virussen erg laag is.
Bayer betaald het onderzoek wat het Nederlandse beleid bepaald en als Bayer het niet eens is met de resultaten wordt er niet gepubliceerd.
Bayer is hetzelfde bedrijf dat hiv besmette hemofilie medicatie verkocht toen ze al wisten dat een deel van hun handel wel besmet moest zijn
Leg uit.quote:Op zondag 13 maart 2011 06:57 schreef Beardy het volgende:
Een bekend probleem is import honing; die kan (als je de 'lege' pot weggooit) bijdragen aan de verspreiding van bijen ziekten. En vrijwel alle honing die je (in de supermarkt en zo) tegen komt is geimporteerde gemengde honing. Pot even HEET uitspoelen dus.
In de VS trekt een soort 'killer bijen' steeds verder op, ze komen uit zuid amerika van origine. Tevens in de VS is er een actie begonnen om te proberen een bepaald pesticide (of herbicide) verboden te krijgen omdat het van die stof bekend is dat ze erg slecht is voor bijen.
Waarom mogen baby's dan geen honing?quote:Op zondag 13 maart 2011 22:01 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Leg uit.
Honing is antibacterieel.
quote:http://www.volkskrant.nl/(...)r-bijensterfte.dhtml
HAAG - GroenLinks wil een onderzoek naar de samenhang tussen grote bijensterfte en het gebruik van landbouwgif. Tweede Kamerlid Rik Grashoff van de oppositiepartij heeft zondag een verzoek hiertoe gedaan bij staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) na de uitzending van tv-programma Moord op de honingbij van Zembla een dag eerder.
Grashoff wil ook op korte termijn een debat met Bleker over de bijensterfte. 'Deze uitzending werpt weer een steen in de vijver. Er zijn veel aanwijzingen zijn dat het landbouwgif Imidacloprid bijdraagt aan de massale bijensterfte van de laatste jaren', aldus het GroenLinks-Kamerlid.
Volgens Zembla heeft Nederland van alle Europese landen de grootste bijensterfte en maken natuurbeheerders zich grote zorgen over de gevolgen die dit heeft voor onze voedselketen. Door wetenschappers en imkers wordt landbouwgif gezien als de belangrijkste oorzaak van de sterfte, maar wegens economische belangen zou een verbod op de schadelijke middelen bij de Nederlandse overheid lastig liggen.
De Partij van de Dieren (PvdD) zal Bleker tijdens een Kamerdebat oproepen tot een verbod op het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw en in de tuin. Volgens PvdD-Kamerlid Esther Ouwehand is het verband tussen het landbouwgif en de bijensterfte allang aangetoond en is verder onderzoek niet nodig. De oppositiepartij heeft al eerder gepleit voor een verbod op de middelen, ook voor de veiligheid van het drinkwater.
wat mogen baby's wel behalve melkquote:Op zondag 13 maart 2011 22:06 schreef apple_pie het volgende:
[..]
Waarom mogen baby's dan geen honing?
Het was een retorische vraag. Honing kan wel degelijk gevaarlijke bacterien bevatten voor mensen met een zwak imuunsysteem.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:11 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
wat mogen baby's wel behalve melk
misschien kunnen ze het nog niet goed verteren
Nee hoor. We worden alleen afhankelijk van een paar fabrieken die gemodificeerde plantenzaden verkopen. En die planten produceren geen zaden, zodat je zaden moet blijven kopen. Komt in de buurt van een monopoly. Dat is erg.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:04 schreef ToT het volgende:
Ik vind dit wel echt fucking beangstigend hoor.
Als dit door zou zetten, sterven we binnen een paar jaar de hongerdood.
Hehehe daar zat ik ook al aan te denken, maar ik dacht dat dat onzin was. Niet dus?quote:Op zondag 13 maart 2011 23:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. We worden alleen afhankelijk van een paar fabrieken die gemodificeerde plantenzaden verkopen. En die planten produceren geen zaden, zodat je zaden moet blijven kopen. Komt in de buurt van een monopoly. Dat is erg.
quote:Op zondag 13 maart 2011 23:16 schreef truepositive het volgende:
En daar komen we weer bij Monsanto uit.
Niet als mensen gewoon voor zichzelf kunnen zorgen.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:39 schreef Naxilor het volgende:
We zullen misschien niet allemaal aan ons einde komen, maar de voorraad voedsel zal enorm snel afnemen, en daarmee zullen de prijzen torenhoog worden. Als dit patroon zich doorzet zal het armste deel van de wereldbevolking een hele zware periode tegemoet gaan. Je kan gerust uitgaan van vele miljoenen zo niet een miljard aan slachtoffers als gevolg van het verdwijnen van de bij
Die kende ik nog niet eens.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee hoor. We worden alleen afhankelijk van een paar fabrieken die gemodificeerde plantenzaden verkopen. En die planten produceren geen zaden, zodat je zaden moet blijven kopen. Komt in de buurt van een monopoly. Dat is erg.
En ze zijn zo vriendelijk om boeren aan te klagen die "hun zaad" verbouwen en daar niet voor betaald hebben.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:00 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Die kende ik nog niet eens.
Iedereen die wil bikken voor altijd afhankelijk van zo'n bedrijf. En zodra dat begint krijgt zo'n bedrijf alleen maar meer macht en gaat het nog meer verderf zaaien.
Dat wil ik nietik wil gerse vruchten van moeder natuur, ik pluk ze zelf [ afbeelding ]
Vooral via veevoer komen GGO's ons land binnen. Dierlijke produkten dus lekker biologisch, en met mate, gaan kopen.quote:Fabrikanten zijn sinds 2004 verplicht op het etiket te vermelden als een product meer dan 0,9% genetisch aangepaste bestandsdelen bevat. Er staat dan 'genetisch gemodificeerd' of 'geproduceerd met genetisch gemodificeerde' achter het ingrediënt. Er zijn in Nederland weinig genetisch gemodificeerde producten te koop.
Bij melk, vlees en eieren van dieren die genetisch gemodificeerd veevoer hebben gegeten hoeft dat niet op het etiket vermeld te worden. Als katoen van genetisch gemodificeerde katoenplanten geen levensvatbaar zaad meer bevat, hoeft dat ook niet op het etiket.
Geen voedsel hier vandaan halen. Gewoon boycotten. Etiketjes lezenquote:Commercial GM crop production in five EU Member States. Spain, France, Portugal, Germany and the Czech Republic are home to genetically modified crops in the EU.
Het gedoe rond Bayer en bijen en Morsanto en zaden gaat wel die kant op.quote:Op zondag 13 maart 2011 23:15 schreef ToT het volgende:
[..]
Hehehe daar zat ik ook al aan te denken, maar ik dacht dat dat onzin was. Niet dus?
Heb je ook. Er zijn zat winkels/boerderijen te vinden tegenwoordig. Gemakzucht van alles kopen in de supermarkt is het 'probleem'.quote:
Ben je gek.quote:Op maandag 14 maart 2011 00:45 schreef truepositive het volgende:
Zeker waar, maar het is soms wat lastig in de grotere steden.
Idd, dat viel me ook al op. Let ook op hoe hij elke vraag die gesteld wordt herhaald om tijd te winnen om na te denken.quote:Op zondag 13 maart 2011 12:46 schreef BasEnAad het volgende:
In Zembla ook, die man uit Wageningen (van 't bijensterfteonderzoek) begon helemaal te hakkelen en stotteren. Het was echt heel duidelijk dat hij onder de plak zat van Bayer.
Thanks voor linkquote:Op maandag 14 maart 2011 00:50 schreef popolon het volgende:
[..]
Ben je gek.
http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=1&k=100
En iedereen heeft een diepvriezer tegenwoordig.
quote:Op maandag 14 maart 2011 00:50 schreef popolon het volgende:
[..]
Ben je gek.
http://www.bewustbiologisch.nl/index.php?p=1&k=100
En iedereen heeft een diepvriezer tegenwoordig.
Aardig populair in Califorie, ook midden in LA.quote:Urban and Periurban Agriculture...what?
Urban Agriculture is different from, and complementary to, rural agriculture in local food systems. One of its main characteristics is its integration into the local urban economic and ecological system. Its strength resides in the fact that it often finds its origin in community spirit and existing strong social cohesion. The competition of UA with other land uses has been put forward as typical for UA leading to one possible definition: UA is that form of agriculture carried out within or on the outskirts of a city where non-agricultural use of local resources is a real option.
Gewoon steden dusquote:
Er zouden natuurlijk planten ontwikkeld kunnen worden die beter tegen parasieten kunnen maar iets minder voedsel opleveren dan planten maken die beter tegen landbouwgif kunnen. Maar dan verkopen ze veel minderquote:Op maandag 14 maart 2011 00:27 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[ afbeelding ]
Dit vergif verkopen ze ook nog steeds.
In Nederland gebruikt het merendeel van agrariërs en tuinders het tegen onkruid. Het is echt pure marketing en reclame die dit product verkopen, want het is echt heel slecht voor zowel mensen als hun omgeving. En er wordt steeds meer verkocht.
Daar is natuurlijke weerstand voor. Bijen zijn van nature zeer goed beschermd tegen zulke dingen. Pesticiden en degradatie van de natuurlijke leefomgeving doet ze de das om. Zodra die weer op peil is, zal de bij weer zijn opmars maken.quote:Op maandag 14 maart 2011 05:55 schreef ToT het volgende:
stel dat het echt om een virus of parasiet of zo zou gaan, dan zijn we de lul: de bijen van de imkers zou je per generatie nog wel medicijnen kunnen geven door ze te besproeien, maar wilde bijen sterven dan sowieso uit, met alle gevolgen van dien.
Ik hoop hetquote:Op maandag 14 maart 2011 17:33 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Daar is natuurlijke weerstand voor. Bijen zijn van nature zeer goed beschermd tegen zulke dingen. Pesticiden en degradatie van de natuurlijke leefomgeving doet ze de das om. Zodra die weer op peil is, zal de bij weer zijn opmars maken.
Juist door medicijnen lijkt mij de kans groter dat de populatie zichzelf niet herstelt.
Niks groeit en bloeit tenslotte voorspoediger dan in zijn natuurlijke omgeving![]()
Ja, het is precies zo gegaan als ik beschrijf. Het was en is een wonderbaarlijke gebeurtenis.quote:Op maandag 14 maart 2011 23:51 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
is dit serieus?
zo ja, meesterlijkmijn steun heb je [ afbeelding ]
In Detroit zijn ze ook aardig bezig. Hele verlaten wijken plat in ruil voor tuinbouw.quote:Op maandag 14 maart 2011 01:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
[..]
Aardig populair in Califorie, ook midden in LA.
Of bijvoorbeeld Brooklyn:
https://uclaextensionppp.(...)in-the-21st-century/
[ afbeelding ]
Katoenquote:Op zondag 13 maart 2011 23:09 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Koop dan biologisch vreten en katoen ofzo
Hennep kan zoveel problemen oplossen maar op bijna de hele planeet illegaalquote:
Klinkt goed, ik overweeg een volkstuintje laterquote:Op zaterdag 19 maart 2011 00:42 schreef Evienne het volgende:
Grappig, de farmville/farmerama-ads onder dit topic. Online tuinieren is wel leuk en kunnen we dus wel?
Mensen, ga toch es naar buiten of zo
Ik begin met aardappels, mais en boontjes. Goed eetbaar en niet te moeilijk te kweken. Aan de schutting komen potjes met bloemen en kruiden te hangen. Hopelijk komen er veel bijen op af. Desnoods begin ik zelf een korf. Bijen zijn liev, sorry buren.
quote:Op zaterdag 19 maart 2011 00:43 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Klinkt goed, ik overweeg een volkstuintje later
Balkon kan ik hier nog wel wat doen qua plantjes, maar als ik iets wil eten moet ik uitbreiden. Maar daar heb ik later vast alle tijd voorquote:Op zaterdag 19 maart 2011 00:54 schreef Evienne het volgende:
[..]
Heb je geen tuintje bij je huis?
Ach, genoeg gelegenheid om 'droog' te oefenen op een balkon. Of zoek een leuke plek op in het bos oid. Om echt te tuinieren teneinde zelfvoorzienend te worden heb je volgens mij een beste lap grond nodig! (Volgens inet zeker een hectare voor 6 personen om van te eten, en nog een hectare om evenzoveel personen van brandhout en bouwmaterialen te voorzien... Als alles eerlijk verdeeld zou worden is er stiekem toch voldoende ruimte)
Mijn bedoeling is idd vooral oefening, en alvast een boel zaden te vergaren en de kennis om groenten (of vlees, want ik wil, als vegetariër zijnde, toch mijn eigen kipjes gaan fokken) te kweken en te bewaren, for when shit hits certain fans.
Veel tuinderszaken verkopen kant-en-klare zakjes bloemenzaden die bijen en vogeltjes aan zouden trekken, makkelijker kan haast niet. Zijn ook bloemen die je in potten kan doen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 00:57 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Balkon kan ik hier nog wel wat doen qua plantjes, maar als ik iets wil eten moet ik uitbreiden. Maar daar heb ik later vast alle tijd voor![]()
En er zijn hier genoeg volkstuintjes in de buurt, barst ervan. Zit nu zelf meer met vetbollen, maar ik moet me ook maar op bijen gaan richten en vlinders, wellicht een vlinderstruikje.
Ik draag zelfs de lieveheersbeestjes uit de keuken naar buitenquote:Op zaterdag 19 maart 2011 01:06 schreef Evienne het volgende:
[..]
Veel tuinderszaken verkopen kant-en-klare zakjes bloemenzaden die bijen en vogeltjes aan zouden trekken, makkelijker kan haast niet. Zijn ook bloemen die je in potten kan doen.
Ah en aan volkstuintjes heb ik lieflijke herinneringen. Daar komen echt mensen op af die het iets kan schelen. Volgens mij is het ook niet zo gek duur? Zeker in een stad (mij overkomt de benijdenswaardige luxe van een mooi lapje tuin en een boerderij als erfenis) lijkt het mij tenminste goedkoper om een volkstuin te nemen naast je flat, dan op zoek te gaan naar een huis met tuin. Daarbij heb ik een jachthond die elke dag wel een eend of konijn zou willen&kunnen vangen, ware het niet voor zijn flexi-lijn.
Oh en ik trof zowel gister als vandaag een hommel.Zó lief en aaibaar. Echter er zijn dus nog steeds mensen die ze liever doodmeppen, blijkens de reactie van mijn paniekerige collegae.
Afdwalen is een kwestie van perceptie denk ik. We zullen ons kikkerlandje aantrekkelijk moeten houden voor bloemetjes en bijtjes, en dat begint in eenieders achtertuintje, waar anders heb je zoveel invloed? Het is een heel delicaat evenwicht, wat veel mensen zich niet direct realiseren, maar wat mij betreft is het nog niet te laat, en ik vind het heerlijk te merken dat ik daar niet alleen in sta.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 01:10 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik draag zelfs de lieveheersbeestjes uit de keuken naar buiten![]()
Naja, er is inderdaad een hoop mogelijk qua tuinieren. Ik ga dan van de week wel eens kijken voor die bloemenzaden, bedanktMja, ik ben nog maar een student, maar mijn moeder heeft inderdaad ook een leuk tuintje voor en achter, waar mijn vader de vogeltjes voert
![]()
Maar we dwalen af, hoewel er nu wel een goede tip staat voor mensen.
En dat is waarschijnlijk helemaal waar.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 03:39 schreef courgette het volgende:
Albert Einstein: "if the bee disappeared off the surface of the globe, then man would have only four years of life left. No more bees, no more pollination, no more plants, no more animals, no more man."
De eer gaat geheel naar de topicopener.quote:
Mee eens, tot op zekere hoogte. Muggen gaan plat, keihard. Dan zoekt die vleermuis maar even verder.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 01:21 schreef Evienne het volgende:
Je voorzichtige omgang met zoiets kleins als lieveheersbeestjes is herkenbaar en bovenal erg lief! Ik probeer ook alles wat leeft in mijn huis weer de wijde wereld in te sturen. Het is juist belachelijk hoe afkeurend mensen daarop kunnen reageren. Alle bee(s)tjes helpen.
Deze week is zo'n bak die daarvoor nodig hebt in de aanbieding bij de boerenbond/welkoop:quote:Tuinieren op de "square foot", ook wel 'flexibel' of 'makkelijk' tuinieren genoemd, is een ecologische methode van tuinieren die verondersteld wordt zo efficiënt mogelijk te zijn. Deze methode werd bedacht door Mel Bartholomew. In 1981 publiceerde hij zijn eerste boek met de titel Square Foot Gardening. Ook had hij in de jaren tachtig een televisieserie over deze methode op de Amerikaanse zender PBS.
Square foot (vierkante voet) refereert aan een vierkant van 1 bij 1 voet, ongeveer 30 bij 30 centimeter. Tuinieren op de "square foot" gebeurt op een vierkant van 4 bij 4 voet, ongeveer 120 bij 120 centimeter welke wordt onderverdeeld in 16 kleinere vierkanten van 30 bij 30 centimeter. Zoals te zien in bijgaand figuur kunnen de kleine vierkanten op verschillende manieren gebruikt worden voor het verbouwen van verschillende groenten. Ook kunnen de kleinere vierkanten gecombineerd worden.
Door niet alles tegelijk te zaaien en te planten wordt de oogst verdeeld over het hele seizoen en is de verwachting dat er sprake is van minder verspilling. Het compacte formaat zorgt er ook voor dat onkruid gemakkelijk verwijderd kan worden.
Voor deze vorm van tuinieren kan een speciale aarde-mix gebruikt worden die eenvoudig zelf te bereiden is. Deze mix bestaat uit een derde deel compost, een derde deel turfmolm en een derde deel vermiculiet. Door de combinatie van turfmolm met vermuciliet wordt vocht langer vastgehouden.
De methode is toepasbaar in gebieden met slechte grond of weinig ruimte, voor tuinders met weinig ervaring, en voor mensen die om fysieke redenen niet op de traditionele manier kunnen tuinieren. Doordat de gewassen niet in de volle grond hoeven te staan kan de methode ook gebruikt worden door rolstoelgebruikers, of door mensen die enkel over een balkon beschikken. Bartholomew beweert dat met deze methode de wereldhonger bestreden kan worden en heeft een organisatie opgericht om dat doel door middel van deze methode van tuinieren te bereiken.
Als je er van wilt leven wel. Maar dat past niet op mijn balkon :-).quote:Op zaterdag 19 maart 2011 15:21 schreef truepositive het volgende:
Ziet er interessant uit, zou wel een stuk of 4-5 van die bakken in 1 keer in gebruik nemen denk ik.
quote:Vóór je denkt dat één bak van 1,20 bij 1,20 meter niks op kan brengen...
De opbrengst van 1 seizoen:
* 1 kool
* 1 broccoli
* 1 bloemkool
* 4 kroppen botersla
* 4 kroppen romeinse sla
* 4 kroppen eikenbladsla
* 9 bosjes veldsla
* 1,5 kilo sugar snaps
* 1 kilo tomaten
* 8 bosjes snijbiet
* 9 bosjes spinazie
* 16 worteltjes
* 16 bieten
* 32 radijsjes
* 16 uien
Het is licht off-topic, maar dat gaf ik ook al aan in de eerste regel van mijn post volgens mij.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, wat heeft een balkonmoestuin nu met bijensterfte te maken?
Zonder pesticide was het vreten nog veel duurderquote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:55 schreef Gulo het volgende:
[..]
Het is licht off-topic, maar dat gaf ik ook al aan in de eerste regel van mijn post volgens mij.
Anderzijds is er misschien nog iets te redden als zoveel mogelijk mensen zich onafhankelijk van criminele organisaties als Monstanto en Bayer maken. Het hebben van een eigen moestuin draagt daarbij zijn steentje aan bij natuurlijk.
Ja dus? Dan moet er maar meer voor betaald worden.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zonder pesticide was het vreten nog veel duurder
De prijsstijging die er nu is heeft al geleid tot de revoluties in Noordafrika, mensen hebben honger, wat denk je wat er gebeurd als de prijzen vertienvoudigen?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:00 schreef Gulo het volgende:
[..]
Ja dus? Dan moet er maar meer voor betaald worden.
omdatquote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De prijsstijging die er nu is heeft al geleid tot de revoluties in Noordafrika, mensen hebben honger, wat denk je wat er gebeurd als de prijzen vertienvoudigen?
Goed voornemen. Ga je dan pesticiden gebruiken of verwijder je het onkruid manueel?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb geen tuin, maar in mijn volgende huis komt dat wel, een moestuin en een stel kippen. Wellicht een stukje land met 2 varkentjes die etensresten krijgen van wat bevriende horecaffers
Wat hebben pesticiden met onkruid te maken?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:18 schreef Gulo het volgende:
[..]
Goed voornemen. Ga je dan pesticiden gebruiken of verwijder je het onkruid manueel?
true, maar je gaat de wereld niet van voldoende voedsel voorzien als je geen pesticiden inzet.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:17 schreef Gulo het volgende:
[..]
omdat
De prijzen hoeven niet te vertienvoudigen. Biologisch producten zijn vooral duurder omdat het veel arbeidsintensiever is, het is dus tijd dat mensen zelf de handen uit de mouwen steken.
En wat betreft het vertienvoudigen van prijzen, wat denk je dat er gebeurt als deze bijensterfte zich doorzet?
Pardon? Vraag je je dit nu serieus af? Wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat hebben pesticiden met onkruid te maken?
Sorry, maar ga je eens inlezen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:24 schreef Gulo het volgende:
[..]
Pardon? Vraag je je dit nu serieus af? Wat denk je zelf?
De meest bekende pesticiden zijn nota bene herbiciden.
Ja, ok, strikt gezien heb je gelijk. Maar in de volksmond worden alle bestrijdingsmiddelen als pesticiden aangeduid.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sorry, maar ga je eens inlezen.
Pesticiden zijn middelen die je inzet tegen beestjes
Herbiciden zijn middelen tegen plantjes
Fungiciden zijn middelen tegen schimmel
En herbiciden zoals round-up zijn ook schadelijk voor bijen. Pesticiden worden echt vaak als synoniem gebruikt voor bestrijdingsmiddelen, let daar maar eens op in bijvoorbeeld de media.quote:Chemische bestrijdingsmiddelen zijn stoffen die worden gebruikt om ziekten, plagen of onkruiden in de landbouw te bestrijden of organismen te bestrijden die hinderlijk of schadelijk zijn (bijv. mieren, ongedierte, aantasting van materialen, algen, ontsmetting van voorwerpen en installaties en houtbescherming). Men onderscheidt: gewasbeschermingsmiddelen (voor in de landbouw) en biociden (de overige). In de dagelijkse omgang worden bestrijdingsmiddelen vaak pesticiden genoemd.
Er zijn anders hele goede resultaten behaald met natuurlijke bestrijding. Ik weet nog een verhaal over sluipwespen in Nederlandse plantenkassen.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
true, maar je gaat de wereld niet van voldoende voedsel voorzien als je geen pesticiden inzet.
Roundup schadelijk voor bijen? Heb je daar een serieuze bron voor?quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:33 schreef Gulo het volgende:
[..]
Ja, ok, strikt gezien heb je gelijk. Maar in de volksmond worden alle bestrijdingsmiddelen als pesticiden aangeduid.
Je strooit zelf altijd graag met wikipedia-links, dus bij dezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pesticiden
[..]
En herbiciden zoals round-up zijn ook schadelijk voor bijen. Pesticiden worden echt vaak als synoniem gebruikt voor bestrijdingsmiddelen, let daar maar eens op in bijvoorbeeld de media.
Klopt, en kan veel met dat soort inzet, maar ik zie je geen mais, bonen, rijst en andere granen in voldoende hoeveelheden verbouwen zonder chemie om de wereld te voeden.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er zijn anders hele goede resultaten behaald met natuurlijke bestrijding. Ik weet nog een verhaal over sluipwespen in Nederlandse plantenkassen.
Gelezen in een Engelstalig (ik geloof Amerikaans) wetenschappelijk document. Waar precies weet ik niet meer.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Roundup schadelijk voor bijen? Heb je daar een serieuze bron voor?
Dan zijn pesticiden dus niet nodig.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, en kan veel met dat soort inzet, maar ik zie je geen mais, bonen, rijst en andere granen in voldoende hoeveelheden verbouwen zonder chemie om de wereld te voeden.
En voor de rest is de paniek en angst voor chemie zwaar overdreven, enig idee wat planten zelf produceren tegen vraat?
Er zijn al kamervragen gesteld, maar het CDA is gekocht door de neo-cons.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:55 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Waarom hoor je hier in Den Haag niets over? Of heb ik iets gemist? Klinkt toch ernstig allemaal.
Stadbewonerquote:Op zaterdag 19 maart 2011 19:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan zijn pesticiden dus niet nodig.
Dat is vrij simpel.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 20:55 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Waarom hoor je hier in Den Haag niets over? Of heb ik iets gemist? Klinkt toch ernstig allemaal.
En wat voor de bijen geldt, geldt ook voor de mens. Met medicatie maken we ons zelf zwakker en zwakker.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:33 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Daar is natuurlijke weerstand voor. Bijen zijn van nature zeer goed beschermd tegen zulke dingen. Pesticiden en degradatie van de natuurlijke leefomgeving doet ze de das om. Zodra die weer op peil is, zal de bij weer zijn opmars maken.
Juist door medicijnen lijkt mij de kans groter dat de populatie zichzelf niet herstelt.
Niks groeit en bloeit tenslotte voorspoediger dan in zijn natuurlijke omgeving![]()
klinkklare bullshit. Paar wietplanten tussen je gewas en klaar.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
true, maar je gaat de wereld niet van voldoende voedsel voorzien als je geen pesticiden inzet.
Een volksopstand. Dat er letterlijke koppen gaan rollen in de regering. En dat zou heel heel hard nodig zijn in Den Haag.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De prijsstijging die er nu is heeft al geleid tot de revoluties in Noordafrika, mensen hebben honger, wat denk je wat er gebeurd als de prijzen vertienvoudigen?
Ojawel hoorquote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De natuur is een en al chemie. Dus waarom niet iets gebruiken wat al miljoenen jaren feilloos functioneert, in plaats van eigenwijs zelf iets in elkaar te flansen dat eigenlijk een heel twijfelachtige werking heeft ten opzichte van de gewassen en het milieu in het algemeen. Nog even buiten beschouwing gelaten wat voor werking het heeft op ons.quote:Op zaterdag 19 maart 2011 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, en kan veel met dat soort inzet, maar ik zie je geen mais, bonen, rijst en andere granen in voldoende hoeveelheden verbouwen zonder chemie om de wereld te voeden.
En voor de rest is de paniek en angst voor chemie zwaar overdreven, enig idee wat planten zelf produceren tegen vraat?
preciesquote:Op maandag 21 maart 2011 01:34 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Ojawel hoor
De manier waarop nu gewassen worden verbouwd, is gewoon verpauperd en totaal achterhaald. Door de centen die het oplevert, is men het oorspronkelijke doel uit het oog verloren (efficiënte massaverbouwing en voedselvoorziening) en steeds maar meer richting het geld gegaan. Nieuwe methodes zijn wenselijk om de voedselproductie efficiënt en gezond te houden.
Waar in het begin van de landbouw de gewassen onderling nog diversiteit vertoonden, zelfs bij dezelfde soorten, is er de laatste eeuwen (milennia?) steeds meer sprake geweest van kunstmatige selectie; de 'beste' gewassen worden geselecteerd en doorgeteelt. Hierdoor verdwijnt diversiteit, en kan een heel veld van hetzelfde gewas (monocultuur) ook in zijn geheel slachtoffer worden van plagen of andere aangetrokken narigheid zoals ziektes. Een hoge concentratie dezelfde gewassen, trekt namelijk veel sneller en meer grote groepen aasgieren aan, plus dat een ziekte zich binnen no time over het gehele veld verspreid, door gebrek aan onderlinge weerstand.
Oplossingen zijn er in allerlei soorten en maten. De meest simpele en voor de hand liggende manier is nog wel gewassen verbouwen a la polycultuur. Het verbouwen van verschillende gewassen door elkaar, om zo de gewassen van elkaars natuurlijke weerstand te laten profiteren, is al zo oud als de eerste begroeiing op aarde en wordt nog steeds effectief gebruikt door 'zelfvoorzienende' stammen en gemeenschappen. Het ene gewas is weer goed om bepaalde insecten te weren, of om de bodem te bedekken en te beschermen tegen ongewenste gewassen en wildgroei. Het andere gewas is weer goed voor de aantrek van bepaalde insecten, bijvoorbeeld roofinsecten, die plagen kunnen voorkomen. Bovendien is de kans op massale ziekte een stuk kleiner, doordat gewassen door elkaar staan en zo meeliften op de natuurlijke weerstand van omringende gewassen. Een bos is een prima voorbeeld van een zeer productief en doeltreffende polycultuur; een die zelfs al bestaat en overleeft heeft in voorspoed, lang voordat de mens arriveerde, en dat nog zal doen tot ver nadat wij niet meer zijn.
Waar een monocultuur totaal geen diversiteit heeft, en in principe in een klap allemaal verpest kunnen worden door bijvoorbeeld insecten, knaagdieren, schimmels of virussen, biedt een polycultuur veel meer weerstand daartegen en is die bovendien naar eigen gelang in te delen. Polyculturen zijn vaak ook veel productiever doordat er meerdere gewassen per m2 kunnen staan, leveren een grotere variatie aan voedsel, en zijn makkelijker te onderhouden (als ze eenmaal staan), grotendeels door het ecosysteem dat zich daar met grote diversiteit ontplooit. Plus het mooie is uiteraard dat dit allemaal kan zonder toevoeging van bestrijdingsmiddelen en andere milieuonvriendelijke alternatieven, omdat het ecosysteem binnen een goede polycultuur zichzelf prima in biologische zin kan handhaven. In de perfecte polycultuur, hoeft een boer in principe (naast veel kennis van de natuur te hebben) alleen maar te planten, te verzorgen, en te oogsten.
Kleinere vormen zijn hiervan alom aanwezig op elk continent. De laatste tijd trekt dit steeds meer de aandacht van zowel kleine als grote boeren, tot aan universiteiten (oa. Wageningen UR). Een goede kennis van plantfysiologie en ecologie is hierbij vereist om tot een optimaal resultaat te komen, plus de middelen om hierin te investeren en het waar te maken. Dat laatste is vaak ook de grootste drempel; geen enkele boer wil natuurlijk risico lopen al z'n middelen in te zetten en te verliezen aan iets wat niet per se direct resultaat en geld oplevert. Door de focus op monoculturele verbouwing die de laatste eeuwen het toonbeeld is geweest van landbouw, is de kennis van de harmonie die een polycultuur kent buiten beschouwing gebleven; Trial and error zullen nog veel komen kijken bij verbouwing op de schaal die van de hedendaagse boer minimaal verwacht wordt. Ons land zou wat betreft kennis en innovatie op dit gebied, een leidinggevende rol kunnen aannemen, als de boer hiervan overtuigd kan worden (subsidie!).
Daarentegen biedt deze methode de boer wel de mogelijkheid tot zeer vergevorderde innovatie, mogelijkheid om meerdere gewassen tegelijk te verbouwen met een hogere gemiddelde productie, vernieuwing aan te brengen in de landbouw, gezondere voedselproductie a la biologisch (=de toekomst), nieuwe kennis op te doen (=voorsprong in de markt), en daarbij ook nog eens een bijdrage te leveren aan een veel gezondere leefomgeving.
De natuur is alom en heerst gewoonDes te meer we daar van leren, des te voorspoediger zal het gaan.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)jen-in-zombies.dhtmlquote:Parasiet verandert miljoenen bijen in zombies
Horrorvliegje is mede-veroorzaker van massale sterfte
Miljoenen honingbijen, die al geteisterd worden door dodelijke virussen en schimmels, sterven ook nog eens door een parasiet die het op hen heeft voorzien. Biologen in San Francisco ontdekten dat het kleine vliegje zich nestelt in het bijenlichaam, waardoor de insecten ander gedrag gaan vertonen. Zo verlaten ze hun korf en lopen rond als zombies. Kort daarna vallen ze dood neer.
De ontdekking van de parasiet verklaart mede waarom hele bijenpopulaties sterven. De dodelijke Apocephalus Borealis werd aangetroffen in driekwart van de 31 bijenkorven die onderzocht werden door de wetenschappers, zo schrijft MercuryNews.com op zijn website.
Horrorfilm
De parasiet legt zijn eitjes in de buik van de bij en vreet die dan langzaam van binnenuit op. De geïnfecteerde bijen worden volkomen gek. Ze verlaten hun korf en vliegen de brandende zon in. Vervolgens lopen ze rondjes over de grond en lijken alle gevoel voor richting te hebben verloren. Sommige beestjes kunnen niet meer op hun benen staan. 'Het deed denken aan zombies in een horrorfilm', legt professor John Hafernik van de California Academy of Sciences uit.
Stukje van de puzzel
De ontdekking van de parasiet draagt bij aan het verklaren van wat genoemd wordt de Colony Collapse Disorder (CCD). Dit staat voor het fenomeen dat honingbijen steeds minder functioneren, hun lichaamsfuncties verliezen en uiteindelijk instorten en sterven. Dit is een grote zorg voor de agrarische gemeenschap die afhankelijk is van de kleine bestuivers.
Al jaren onderzoeken wetenschappers de oorzaken van de verontrustende massale bijensterfte over de hele wereld. Naast schimmels en dodelijke virussen, kan nu ook deze parasiet als boosdoener worden aangewezen. 'Het is een stukje van de puzzel, maar we weten nog niet eens hoe die puzzel er eigenlijk uit moet zien,' laten de onderzoekers weten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |