abonnement Unibet Coolblue
pi_94039655
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:28 schreef o.us het volgende:

[..]

Berbers zijn nog veel trotser op hun roots dan de gemiddelde PVV-er..
:{ De meeste terroristen zijn Arabier.
Allah Al Watan Al Malik
pi_94039757
Overigens is de hele Chemal Riffijns/Berbers. Meteen ook het mooiste stuk van Marokko. Tetouan, Mdiq, Fnideq, Tanger, Larache, Cabo Negro, Martil.
Allah Al Watan Al Malik
pi_94039901
Mutant, nu verkoop je onzin. Dat is wat Berbers denken, als ook claimen. Het gebied Tetouan-Tanger is van de oorspronkelijke bewoners, de Jbellla. De Riffijnen wonen er pas sinds de begin jaren 1900. Jullie hadden honger en zijn toen massaal naar Tanger en Tetouan gevlucht.

Ik heb een hekel aan Berbers die denken dat dat gebied van hen is. Dat is niet zo, jullie zijn er slechts op 'bezoek.' En als het jullie niet bevalt, dan keren jullie maar terug naar Rif.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2011 12:21:33 ]
pi_94039923
Ken je de metla: ey ketel ga hela besla? Nou, dat refereert naar jullie ( Berbers) hongertijd.
pi_94039956
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:29 schreef ntm het volgende:
wees trots op waar je vandaan komt he! :)
Inta ketkelem fieh darija Tunsieya?
pi_94039989
Ik mis mijn mooie Tetouan... ;(
pi_94040014
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:15 schreef Maghrebijnse het volgende:
Mutant, nu verkoop je onzin. Dat is wat Berbers denken en ook claimen. Het gebied Tetouan-Tanger is van de oorspronkelijke bewonders, de Jbellla. De Riffijnen wonen er pas sinds de begin jaren 1900. Jullie hadden honger en zijn toen massaal naar Tanger en Tetouan gevlucht.

Ik heb een hekel aan Berbers die denken dat dat gebied van hen is. Dat is niet zo, jullie zijn er slechts op 'bezoek.' En als het jullie niet bevalt, dan keren jullie maar terug naar Rif.
LOL, de grap van de eeuw. Marokko is van oorsprong al nooit Arabisch geweest, wat dat betreft: Als je het niet bevalt, keer dan maar terug naar het schiereiland, waar je met Burka rond mag lopen. Ten tweede is Berbers een overkoepelend woord voor feitelijk allerlei minderheden die een seperate doch aan elkaar gelieerde taal spreken. Want hoewel ik een Amazigh uit Fes niet kan verstaan, zijn er veel woorden die overeenkomen. De bewoners uit de Jbella zijn evengoed Berbers. Geen Riffijnen, maar wel Berbers. Knoop dat in je oren. Er is feitelijk niets Arabisch aan Tetouan (wat in het Amazigh "Ogen" betekent, hoe bedoel je puur Berbers) of enig andere stad in de Chemal.
Allah Al Watan Al Malik
pi_94040197
Als je het zo doet, kan ik in de geschiedenis teruggaan en zeggen dat Berbers ook niet meer honderd procent berbers zijn, maar zo vermengd zijn als het maar kan. Jullie hebben dan ook geen recht meer op Marokko volgens het *kuch* zuiver bloedlijn. Bovendien, accepteer het gewoon dat de Arabieren het land nu hebben en nu de baas uitmaken. Zo gaat dat in de geschiedenis.

En Tetouan is van de Jbella. Jbella zijn nog altijd van een ander slag dan de Berbers uit Hoceima en omgeving. Als jullie dan toch zo fier zijn op jullie amazigh nationaliteit, wat doen jullie dan in de zomers in Tetouan en Tanger?
pi_94040432
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:24 schreef Maghrebijnse het volgende:
Als je het zo doet, kan ik in de geschiedenis teruggaan en zeggen dat Berbers ook niet meer honderd procent berbers zijn, maar zo vermengd zijn als het maar kan. Jullie hebben dan ook geen recht meer op Marokko volgens het *kuch* zuiver bloedlijn. Bovendien, accepteer het gewoon dat de Arabieren het land nu hebben en nu de baas uitmaken. Zo gaat dat in de geschiedenis.
Jij wilt toch zo graag de geschiedenis in. Jij begint toch over "1900" en de " honger van de Berbers". Dan moet je niet gaan huilen als ik nog even wat verder terug ga en je op je vingers wijs. Ten tweede heeft dit niets met "recht op Marokko" te maken, aangezien het een multicultureel land is. Daar hebben veel Arabieren moeite mee, die accepteren niet dat er minderheden zijn die hun eigen cultuur en taal spreken en ook al sinds het bestaan van het land eigen gebieden hebben. Ten derde zijn de Arabieren (vermengd als het maar kan, de echte Arabieren zijn zelfs op het Arabisch schiereiland praktisch uitgestorven) zeker niet de "baas in Marokko". Dat is onder Hassan II (je Arabische vriendje) al duidelijk geworden, die poogde de Berbers uit te roeien (de loden jaren) - en zelfs dat is hem niet gelukt. Sterker nog, als de Berbers niet en masse geld zaten te storten richting thuisland (de Berbers in Europa), dan lag het land al aan de rand aan de afgrond. Zeker gezien het feit dat de Arabieren geen reet investeren in het noorden (Tetouan, Tanger etc.) - en al het geld naar Rabat en Casa gaat.

quote:
En Tetouan is van de Jbella. Jbella zijn nog altijd van een ander slag dan de Berbers uit Hoceima en omgeving. Als jullie dan toch zo fier zijn op jullie amazigh nationaliteit, wat doen jullie dan in de zomers in Tetouan en Tanger?
Jbella = Berbers. Dat het een andere slag mensen is doet er niet toe. Het zijn géén Arabieren. Overigens behoort de Jbella gewoon tot de RIF. Verder is er geen "Amazigh nationaliteit", net als dat er geen "Arabische nationaliteit" is. Het is wel duidelijk wie er pleit voor seperatisme in plaats van sociale cohesie.
Allah Al Watan Al Malik
pi_94041171
Ik blijf het frappant vinden dat mensen nog zoveel waarde hechten aan lokale afkomst (ik kom uit dorp X en dat is het beste dorp ter wereld, yeah right :') ). Precies dat landjepik-gedoe op micro-schaal zorgt ervoor dat een land zich nooit één zal kunnen voelen en beter kan organiseren. Wat geeft jou het recht om je beter te voelen ten opzichte van een ander omdat je (voor-)ouders uit een of andere plaats komen?
Cool story, Hansel.
  zondag 13 maart 2011 @ 12:55:06 #61
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_94041313
:D. Menschen happen nog steeds even goed op me. Ben 't niet verleerd door m'n modperiode.
Feyenoord Rotterdam
  zondag 13 maart 2011 @ 12:55:43 #62
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_94041342
Mutant, je weet dat ik van je hou.
Feyenoord Rotterdam
pi_94041410
quote:
9s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:51 schreef wikwakka2 het volgende:
Ik blijf het frappant vinden dat mensen nog zoveel waarde hechten aan lokale afkomst (ik kom uit dorp X en dat is het beste dorp ter wereld, yeah right :') ). Precies dat landjepik-gedoe op micro-schaal zorgt ervoor dat een land zich nooit één zal kunnen voelen en beter kan organiseren. Wat geeft jou het recht om je beter te voelen ten opzichte van een ander omdat je (voor-)ouders uit een of andere plaats komen?
Exact, mij kan het dan ook geen reet schelen. Maar je ziet in dit topic (zoals je al eerder juist constateerde) zeer misplaatste superioriteits gevoelens vanuit Arabieren richting Berbers. Voor mij is Marokko een multicultureel land, waarbij eenieder zich thuis hoort te voelen, of je nu uit de Rif komt, de Chemal of uit de Westelijke Sahara. In het dagelijks leven boeit de gemiddelde Marokkaan het trouwens ook geen reet, maar Marokkanen buiten Marokko lijken meer gefocused te zijn op verschillen tussen minderheden.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 13 maart 2011 @ 13:01:19 #64
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_94041601
quote:
Op zondag 13 maart 2011 12:56 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Exact, mij kan het dan ook geen reet schelen. Maar je ziet in dit topic (zoals je al eerder juist constateerde) zeer misplaatste superioriteits gevoelens vanuit Arabieren richting Berbers. Voor mij is Marokko een multicultureel land, waarbij eenieder zich thuis hoort te voelen, of je nu uit de Rif komt, de Chemal of uit de Westelijke Sahara. In het dagelijks leven boeit de gemiddelde Marokkaan het trouwens ook geen reet, maar Marokkanen buiten Marokko lijken meer gefocused te zijn op verschillen tussen minderheden.
Rak 3ndek al-7ak :Y.
Feyenoord Rotterdam
  zondag 13 maart 2011 @ 13:18:15 #65
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94042300
Sorry dat ik jullie wakker maak, maar Marokko moet behoren tot de Turken 14.gif
AFC AJAX
pi_94042852
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 12:17 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Inta ketkelem fieh darija Tunsieya?
yess ik praat tunesisch-arabisch alleen ik weet niet zo goed hoe je het moet schrijven haha :)
Op maandag 21 oktober 2013 22:14 schreef pussycatdoll het volgende:
Karamelkindje meldt zich.
  zondag 13 maart 2011 @ 13:41:01 #67
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_94043324
quote:
Op zondag 13 maart 2011 13:30 schreef ntm het volgende:

[..]

yess ik praat tunesisch-arabisch alleen ik weet niet zo goed hoe je het moet schrijven haha :)
Hoe doe jij het dan in Marokko? Spreek je dan Frans (als je dat kan)?
Feyenoord Rotterdam
  zondag 13 maart 2011 @ 13:56:11 #68
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_94043880
Ik bespeur hier fresh meat 8-)
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_94059584
Mutant, ook ik heb geen enkel probleem met het feit dat er diversiteit bestaat. Sterker nog, ik vind het prachtig. Wel erger ik me blauw aan Berbers die een eigen land willen en denken de ubermenschen onder de Marokkaantjes te zijn. Of de Rwaffa die huilen dat ze oh zo onderdrukt worden, wat best zo kan zijn, maar heb je die mensen in de Atlas eens gezien? Dat is pas onderdrukking, maar die hoor je niet. En zo kwam je net op me over, maar met je laatste bericht heb je dat inmiddels al weer rechtgetrokken.

Verder blijf ik erbij dat Jbella rasiaal gezien niet tot de Rwaffa behoren.
pi_94059686
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:30 schreef ntm het volgende:

[..]

yess ik praat tunesisch-arabisch alleen ik weet niet zo goed hoe je het moet schrijven haha :)
Aaha, tayyib! Vind jullie accent niet echt denderend, moet ik bekennen. Maar goed, alsof over het Marokkaans-Arabisch om over naar huis te schrijven is. =p

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2011 19:31:22 ]
pi_94059833
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:56 schreef Montelly het volgende:
Ik bespeur hier fresh meat 8-)
Ben jij ook een Marokkaan?
pi_94059907
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 19:27 schreef Maghrebijnse het volgende:
Mutant, ook ik heb geen enkel probleem met het feit dat er diversiteit bestaat. Sterker nog, ik vind het prachtig. Wel erger ik me blauw aan Berbers die een eigen land willen en denken de ubermenschen onder de Marokkaantjes te zijn. Of de Rwaffa die huilen dat ze oh zo onderdrukt worden, wat best zo kan zijn, maar heb je die mensen in de Atlas eens gezien? Dat is pas onderdrukking, maar die hoor je niet. En zo kwam je net op me over, maar met je laatste bericht heb je dat inmiddels al weer rechtgetrokken.

Verder blijf ik erbij dat Jbella rasiaal gezien niet tot de Rwaffa behoren.
Berbers zijn geen ras, nogmaals het is een overkoepelende term. En het huilen over onderdrukking was 10-15 jaar geleden zeker terecht, nu een stuk minder. Hassan II was gewoonweg slechte PR voor de "Arabische" bevolking van Marokko. Ik erger mij net zo goed aan het onafhankelijkheidsstreven van bepaalde berbergroeperingen, maar als jij zegt dat "de arabieren het land besturen en dat de Berbers maar pech hebben" begrijp ik steeds meer hun standpunt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_94060062
Mutant, je draai oorzaak en gevolg om. Ik ben pas sinds ik steeds maar hier van de berbers moet aanhoren dat zij ubermenschen zijn en alles wat Arabisch is, zijn vieze hoeren, op deze mening gekomen. Doe eens een rondje Den Haag... en je zal versteld zijn wat de Berbers daar uitkakken over de Arabische Marokkanen. Walgelijk! Daarom al ben ik maar te blij dat ik niet in de Randstad woon. Verder heb ik geen enkel problemen met Berbers, tenzij zij zich superieur achten, dan heb ik ze liever niet in mijn buurt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 13-03-2011 19:37:42 ]
pi_94060240
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 13:18 schreef msnk het volgende:
Sorry dat ik jullie wakker maak, maar Marokko moet behoren tot de Turken 14.gif
Ga elders de lollige Turk ( oh dat is een contradictio in terminis) uithangen.
pi_94060280
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 19:35 schreef Maghrebijnse het volgende:
Mutant, je draai oorzaak en gevolg om. Ik ben pas sinds ik steeds maar hier van de berbers moet aanhoren dat zij ubermenschen zijn en alles wat Arabisch is, zijn vieze hoeren, op deze mening gekomen. Doe eens een rondje Den Haag... en je zal versteld zijn wat de Berbers daar uitkakken over de Arabische Marokkanen. Walgelijk! Daarom al ben ik maar te blij dat ik niet in de Randstad woon. Verder heb ik geen enkel problemen met Berbers, tenzij zij zich superieur achten, dan heb ik ze liever niet in mijn buurt.
Oorzaak en gevolg omdraaien, say what? Ik hoor net zo goed van dat soort termen, maar dan afkomstig van Arabieren jegens de Berbers. Echter zal dat nooit effect hebben op mijn mening over Arabieren, daar sta ik namelijk veel te ver boven. Wellicht dat je dat ook eens moet proberen. In mijn familie zijn veel Arabieren en anderssoortige Berbers aangetrouwd, dat heeft nooit een probleem gevormd en dat zal het ook nooit worden.
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')