Hoe kom je op dit antwoord? Ik loop namelijk vast bij de -12x. Ik weet niet wat ik daar mee moet en deze materie is nog vrij nieuw voor me.quote:Op vrijdag 1 april 2011 11:15 schreef GlowMouse het volgende:
(3x2 - 12x)(x4 - 1) = 3x6 - 3x2 - 12x5 + 12x
(x3 - 6x2)(4x3) = 4x6 - 24x5
Jij wil kubische vergelijkingen met de hand gaan oplossen op je tentamen? Ga je maar vast verdiepen in Cardano. En vraag om extra tijd ...quote:Op vrijdag 1 april 2011 13:07 schreef .aeon het volgende:
Ah tuurlijk. Hoe zou je dit dan met de hand kunnen oplossen? We mogen namelijk geen rekenmachine gebruiken op het tentamen.
http://mediatheek.thinkqu(...)kjes/page_uitleg.htmquote:Op vrijdag 1 april 2011 13:37 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Hoe kom je op dit antwoord? Ik loop namelijk vast bij de -12x. Ik weet niet wat ik daar mee moet en deze materie is nog vrij nieuw voor me.
Vrij eenvoudige sommen zoals (2)(2X2) lukken me nog wel, maar zodra ze met -12X ofzoiets gaan gooien raak ik de weg kwijt.
Haha, ik raad .aeon Glowmouse's tip aan.quote:Op vrijdag 1 april 2011 13:44 schreef Riparius het volgende:
[..]
Jij wil kubische vergelijkingen met de hand gaan oplossen op je tentamen? Ga je maar vast verdiepen in Cardano. En vraag om extra tijd ...
o, ik zie je post nu pas (ik neem aan dat je reageerde op mijn post...?). Het lukte niet, ik probeerde uit te leggen waarom, maar dat lukte blijkbaar nietquote:Op woensdag 30 maart 2011 23:43 schreef minibeer het volgende:
werkt toch niet helemaal goed. Op het punt dat de lijn zou snijden met de grafiek die op afstand 1 van de parabool ligt, is de afstand van de parabool tot de lijn kleiner dan 1, omdat de lijn de parabool snijdt. Nu kijk ik alleen naar de punten die op afstand 1 van de lijn liggen, niet naar punten die dichterbij liggen.
Ah, handigquote:Op vrijdag 1 april 2011 18:44 schreef Nelis89 het volgende:
In het geval dat 2 van de 3 variabelen aan elkaar gelijk zijn (bijv. a=b) en alle 3 gehele getallen zijn er maar een paar mogelijkheden...
Lijkt me allemaal wat omslachtig. Als er een rationaal nulpunt is, dan moet dat geheel zijn en een deler van de constante coëfficiënt. Dus je hoeft maar weinig dingen uit te proberen.quote:Op vrijdag 1 april 2011 18:44 schreef Nelis89 het volgende:
a+b+c = -11
ab+ac+bc = 39
abc = -45
Door substitutie, maar dan wordt het wel een bitch van een vergelijking.
Aangezien deze vraag zonder rekenmachine op te lossen moet zijn kun je er wel van uit gaan dat het om gehele getallen gaat (of eenvoudige breuken).
In het geval dat a=b=c dan wordt abc=45=a3 geldt a = b = c = -451/3
Echter voldoet dit niet aan a + b + c = 3a = 3 * -451/3 =/= -45
In het geval dat 2 van de 3 variabelen aan elkaar gelijk zijn (bijv. a=b) en alle 3 gehele getallen zijn er maar een paar mogelijkheden:
a b c
3 3 -5
1 1 -45
-1 -1 -45
-3 -3 -5
deze vier mogelijkheden toetsen aan a+b+c = -11 en je houdt enkel a=b=-3 en c=-5 over. Ter controle ook nog even toetsen aan ab + ac + bc = 39
Vervolgens is er een opgave waarvan je de standaardafwijking van deze lijst moet uitrekenen:quote:Gegeven is een bestand van in totaal n data. Stel dat
er vier verschillende waarden zijn: x1, x2, x3, x4 met
frequenties f1, f2, f3, f4. Dan geldt:
• f1 + f2 + f3 + f4 = n
• het gemiddelde van x = a ⋅ (f1⋅x1 + f2⋅x2 + f3⋅x3 + f4⋅x4)
• de standaardafwijking σx of Sd(x) = √(f1⋅(x1-x)2+f2⋅(x2-x)2+f3⋅(x3-x)2+f4⋅(x4-x)2)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |