Ik wel.quote:Op zondag 6 maart 2011 18:09 schreef whiplash1990 het volgende:
ik weet niet meer wat de uitkomst was
kan je het ook verklaren, waarom je te pletter gaat?quote:Op zondag 6 maart 2011 18:12 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ik wel.
Myth busted, je bent hartstikke dood.
De lift heeft een snelheid van 35 m/sec.quote:Op zondag 6 maart 2011 18:12 schreef 7sins het volgende:
een beetje domme vraag; relatief sta je toch stil t.o.v. liftvloer?
M.a.w.zeg jij : al sta je op de vloer je , je maakt toch een vrije val??quote:Op zondag 6 maart 2011 18:20 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
De lift heeft een snelheid van 35 m/sec.
Om die snelheid volledig te neutraliseren moet je zodanig afzetten dat je ook 35 m/s gaat.
Dan stoot je dus je hoofd...
Maar stel dat de liftkooi aan de bovenzijde open is, weet je dan hoe hoog je komt met die beginsnelheid?
Precies de 60 meter waar je vandaan kwam
en om die vrije val te kunnen breken (neutraliseren ) moet je met dezelfde snelheid omhoog springen??quote:Op zondag 6 maart 2011 18:26 schreef 7sins het volgende:
[..]
M.a.w.zeg jij : al sta je op de vloer je , je maakt toch een vrije val??
Ik zeg dat je vlak voordat de lift de grond raakt een sprong moet maken alsof je 60 meter hoog uit stand springt. Als je dat kun zit je goed.quote:Op zondag 6 maart 2011 18:26 schreef 7sins het volgende:
[..]
M.a.w.zeg jij : al sta je op de vloer je , je maakt toch een vrije val??
In een fractie van een seconde afremmen van 125km/h naar 0km/h, dat trekt je lichaam niet, ongeacht je houding.quote:Op zondag 6 maart 2011 19:08 schreef MdMa98 het volgende:
Is vlak op de vloer liggen geen optie? met je hoofd tegen de vloer (achterkant)
Liggende zou het enigszins beter zijn dan staand omdat de kracht over een groter oppervlakte verdeelt word.quote:Op zondag 6 maart 2011 19:49 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
In een fractie van een seconde afremmen van 125km/h naar 0km/h, dat trekt je lichaam niet, ongeacht je houding.
Bij Mythbusters kwam het erop neer, dat je met afzetten maar een heel beperkte opwaartse snelheid kan realiseren, waardoor je nog steeds met een erg hoge (en dodelijke) snelheid de vloer raakt.
eindelijk snap ik het, dus het hele probleem is van hoge snelheid in korte tijd stil staan je lichaam het gewoon niet trekt. bedanktquote:Op zondag 6 maart 2011 19:49 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
In een fractie van een seconde afremmen van 125km/h naar 0km/h, dat trekt je lichaam niet, ongeacht je houding.
Bij Mythbusters kwam het erop neer, dat je met afzetten maar een heel beperkte opwaartse snelheid kan realiseren, waardoor je nog steeds met een erg hoge (en dodelijke) snelheid de vloer raakt.
Neehoor, liggend is zeker beter ten opzichte van staand, maar bij dergelijke snelheden maakt de houding niet meer uit voor het resultaat.quote:Op zondag 6 maart 2011 19:52 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Liggende zou het enigszins beter zijn dan staand omdat de kracht over een groter oppervlakte verdeelt word.
Of zeg ik nu iets heel onlogisch?
Een voetbal is dus altijd eerder beneden dan een knikker?quote:Op zondag 6 maart 2011 20:10 schreef daftme het volgende:
Trouwens, krijg je geen gewichtloosheid toestanden? De lift is zwaarder dan je lichaam dus zal de lift sneller vallen. Of zeg ik nu wat raars?
Dat dan weer niet, omdat een voetbal groter isquote:Op zondag 6 maart 2011 20:49 schreef PeeJay1980 het volgende:
Een voetbal is dus altijd eerder beneden dan een knikker?
Nee. Alle objecten vallen even snel (in een vacuüm).quote:Op zondag 6 maart 2011 20:10 schreef daftme het volgende:
Trouwens, krijg je geen gewichtloosheid toestanden? De lift is zwaarder dan je lichaam dus zal de lift sneller vallen. Of zeg ik nu wat raars?
De grotere luchtweerstand van de lift speelt geen rol?quote:Op zondag 6 maart 2011 20:55 schreef daftme het volgende:
[..]
Dat dan weer niet, omdat een voetbal groter is. Maar de lift is zwaarder en groter dus leek het mij logisch dat de lift sneller valt dan een persoon.
Normaal gesproken zal er bij het wegvallen van de trekkracht van de kabels een stuk of wat remsloffen en pinnen naar buiten schieten en valt de lift helemaal niet.quote:Op zondag 6 maart 2011 21:10 schreef daftme het volgende:
In een vacuüm. Dat is niet echt aan de orde bij een liftschachtEn de grotere luchtweerstand zal wel een rol spelen,. Ik zit ook maar met geringe kennis te speculeren
in dit geval hangt het erg af van hoe groot de badkuip is. je kan het (ongeveer) zien als dat je vanaf die hoogte in een bak met water valt. je hebt gelukkig geen last van de oppervlaktespanning, want je ligt er al in, maar verder is het redelijk hetzelfde.quote:Op zondag 6 maart 2011 21:03 schreef Schonedal het volgende:
Nu heb ik een aanvulling op deze vraag:
Stel je voor dat je dezelfde proef doet maar nu lig je in een badkuip met water, of beter nog je drijft of zweeft in een vloeistof met hetzelfde soortelijk gewicht als je lichaam.
Naar mijn idee word je dan perfect afgeremd zonder nadelige gevolgen.
Je zou het kunnen uitproberen met een ei in een bak zout water.
Als je in het water zweeft dan zal bij een sterke versnelling of vertraging van het bad een drukverhoging optreden die de drukverhoging in je lichaam precies tegengaat.quote:Op maandag 7 maart 2011 18:18 schreef Asphias het volgende:
[..]
in dit geval hangt het erg af van hoe groot de badkuip is. je kan het (ongeveer) zien als dat je vanaf die hoogte in een bak met water valt. je hebt gelukkig geen last van de oppervlaktespanning, want je ligt er al in, maar verder is het redelijk hetzelfde.
en alleen een badkuipje zal je dan niet genoeg afremmen om het realistisch te overleven. als je echter een heel zwembad van 5m diep mee laat vallen dan zal het weer redelijk waarschijnlijk zijn dat je het overleefd.
Niet geheel mee eens. Įls je het daadwerkelijk voor elkaar krijgt om vlak voordat de lift de grond raakt omhoog te springen met dezelfde snelheid omhoog (ten opzichte van de lift), dan sta je dus stil ten opzichte van de grond, en bevind je je ook nog eens vlak boven de grond. Je zult dan niet te pletter slaan.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 02:30 schreef vergezocht het volgende:
Nee want je hebt alleen de impact uitgesteld, niet geannuleerd. Het traject van de vrije val die je meemaakt wordt beschreven door:
[ afbeelding ]
waar vi*t = 0
oftewel 1/2 a t*t
wat overigens de eindsnelheid weergeeft.
Dus bij 20 verdiepingen hoog waar wij ons veronderstellen dat de desbetreffende hoogte 35 m is,
gebruiken we de tweede kinematische gelijkstelling om de eindsnelheid te bepalen:
[ afbeelding ]
Dus:
35 m = 0,5 a (t2)
70m = a (t*t)
70m/9,8 m/s2 = t2
7,143 s = t *t
t = 2,6726
Nu steken we die waarde in equatie 3
vf = vi + at
= at
= 9,8 m/s2 * 2,6726 s
= 26,1916 m/s
Dat is dus de eindsnelheid oftwel 94,28976 km/u.
En zoals je wilt gaan we ervan uit dat de kooit niet breekt:
Je snelheid en energie in de neerwaartse richting verandert niet kwantitatief, alleen kwalitatief. Want zodra je "sprongetje" voorbij is, krijg je dat terug.
Het enige probleem is het dak van de liftquote:Op dinsdag 8 maart 2011 10:04 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Niet geheel mee eens. Įls je het daadwerkelijk voor elkaar krijgt om vlak voordat de lift de grond raakt omhoog te springen met dezelfde snelheid omhoog (ten opzichte van de lift), dan sta je dus stil ten opzichte van de grond, en bevind je je ook nog eens vlak boven de grond. Je zult dan niet te pletter slaan.
Het probleem is alleen dat je om die enorme opwaartse snelheid te creėren, je evenveel energie moet leveren als je lichaam op zou moet vangen bij de crash. Je bent in beide gevallen namelijk je kinetische energie aan het aanpassen met Ek = 1/2 * m * v^2, en die moet ergens vandaan komen.
Geen idee hoe je zoveel energie in een sprong kan krijgen zonder alsnog je hele lichaam te slopen.
Haha, jij hebt het over geringe waarden zoals 2, 5 en 3 meter terwijl zijn neerwaartse snelheid 94 km/u bedraagt. Ik weet al wie er gaat winnen.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:28 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als je het wereldrecord hoogspringen er bij pakt zou je een soort van theoretische verticale topsnelheid kunnen bepalen die een mens kan halen.
Of misschien geen hoogspringer maar een ski-schansspringer.
Een lichte topgetrainde schansspringer springt wel 2,5 meter uit stand heb ik wel eens gehoord.
Zo'n mannetje weegt denk ik 55 kg.
Ja, dat weet ik ook wel.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:03 schreef vergezocht het volgende:
[..]
Haha, jij hebt het over geringe waarden zoals 2, 5 en 3 meter terwijl zijn neerwaartse snelheid 94 km/u bedraagt. Ik weet al wie er gaat winnen.
Ik heb het even geprobeerd, waarbij ik de luchtweerstand buiten beschouwing laat. De bewegingsvergelijking wordt dan x=v0*t-0.5*g*t2, invullen en oplossen levert dan v0=7 m/s = 25 km/h. Ik denk inderdaad dat het wel duidelijk is wat er dan gebeurt.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:09 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik ook wel.
Het gaat me er om dat je zo aan TS kunt aantonen wat het effect zou kunnen zijn.
Iemand die handig is met formules enzo kan volgens mij wel uitrekenen welke startsnelheid iemand van 55 kg die 2,5 meter hoog springt heeft.
Dan is daarna de mythe ook hier op Fok gekraakt.
Kijk. Daar hebben we wat aan!quote:Op dinsdag 8 maart 2011 20:30 schreef M.rak het volgende:
[..]
Ik heb het even geprobeerd, waarbij ik de luchtweerstand buiten beschouwing laat. De bewegingsvergelijking wordt dan x=v0*t-0.5*g*t2, invullen en oplossen levert dan v0=7 m/s = 25 km/h. Ik denk inderdaad dat het wel duidelijk is wat er dan gebeurt.
Leuke proef. Het ei heeft als het bovenin zweeft een remweg van 30 cm ipv 1 mm dus dat zal de val een heel eind breken.quote:Op zondag 13 maart 2011 12:47 schreef Schonedal het volgende:
Ik heb de proef met het vallende ei zojuist uitgevoerd.
Ik nam een 1 liter petfles en knipte die op de helft van de hoogte langs de omtrek door, plaatste er een ei in en plakte met sterk breed plakband de twee fleshelften weer aan elkaar.
De fles werd met water gevuld en er zoveel keukenzout aan toegevoegd dat het ei ging zweven.
De dop er op en toen van de tweede verdieping rechtstandig uit het raam laten vallen.
De klap kwam zo hard aan dat het plakband afscheurde en het ei met het water uit de fles gelanceerd werd.
Bij nadere inspectie bleek het ei wel gebarsten maar verder niet kapot te zijn.
De proef schreeuwt om herhaling maar nu met een petfles met een wijdere schroefdop zodat openknippen van de fles niet meer nodig is.
Objecten in vrije val zijn gewichtloos en vallen daarom ook even snel.quote:Een tweede vraag kwam bij mij op:
Is het mogelijk dat tijdens de val het ei in het water gaat zweven zonder dat er zout aan toegevoegd is?
Ik denk niet dat het ei naar de bodem schiet als de fles de grond raakt maar netjes in het midden blijft hangen.quote:Op zondag 13 maart 2011 13:32 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Leuke proef. Het ei heeft als het bovenin zweeft een remweg van 30 cm ipv 1 mm dus dat zal de val een heel eind breken.
[..]
Objecten in vrije val zijn gewichtloos en vallen daarom ook even snel.
Het kan zelfs zo zijn dat door de massatraagheid een zwevend ei gaat zinken omdat het een tikje van de vallende fles krijgt.
Raketten met vloeibare brandstof die tijdens de lancering een lege trap afwerpen en daarna een nieuwe trap opstarten moeten eerst een kleine voorversnelling krijgen om de brandstof weer netjes onder in de tank te krijgen.
Hmmz...zit wat in. Dit vereist nader onderzoek. Bij voorkeur met een camera die de fles filmt als deze de grond raakt.quote:Op zondag 13 maart 2011 22:14 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het ei naar de bodem schiet als de fles de grond raakt maar netjes in het midden blijft hangen.
Zweven vindt plaats ongeacht welke versnelling of vertraging of in welk zwaartekrachtveld dan ook.
Het ei zweeft in zout water op aarde, op de maan of op Jupiter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |