abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94702100
Lynx landde op verkeerde plek

Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG - De Lynx die zondag 27 februari een ingenieur van Royal Haskoning in Libië probeerde te evacueren, is op honderden meters van het afgesproken rendez-vous geland omdat de crew vanuit de lucht zag dat de Nederlander niet alleen op het strand stond, maar in gezelschap was van een Arabisch ogende man.

De enorm lawaai makende 31 jaar oude helikopter van het voor de kust patrouillerende fregat Hr. Ms. Tromp vloog een aantal keren laag over, daarmee de Libische militairen die vlak bij in een door Gadaffi betaald uitrust-hotel verbleven alarmerend.

Dertig man van de Republikeinse Garde hesen zich uit het zwembad, pakten hun wapens en renden richting de Lynx. Het toestel zou op open terrein bij de afgelegen toegangsweg naar de haven landen, maar zette door de gewijzigde omstandigheden vlak bij het resort en een voortdurend door speciale eenheden bewaakte villa van de Libische leider de wielen aan de grond.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)de_plek__.html?p=9,1
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator maandag 28 maart 2011 @ 13:16:24 #202
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_94710466
mooi verhaal, als de helikopter honderden meters verderop is geland, en gelijk tegen de lamp liep ... hoe hebben ze de haskoningman dan te pakken gekregen?

die is op het enorme lawaai van de 31 jaar oude helikopter afkomen rennen?
en waar is die zweedse chick ... die zien er meestal niet uit als Arabisch ogende kerels :~)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 28 maart 2011 @ 13:40:54 #203
273703 MangoTree
I wish I had...
pi_94711516
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 13:16 schreef sp3c het volgende:

en waar is die zweedse chick ...
...van 64! :D
2019: The Great Awakening
  maandag 28 maart 2011 @ 18:05:48 #204
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_94723403
quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2011 13:16 schreef sp3c het volgende:
mooi verhaal, als de helikopter honderden meters verderop is geland, en gelijk tegen de lamp liep ... hoe hebben ze de haskoningman dan te pakken gekregen?

die is op het enorme lawaai van de 31 jaar oude helikopter afkomen rennen?
en waar is die zweedse chick ... die zien er meestal niet uit als Arabisch ogende kerels :~)
Die haskoning man had beter die griekse boot kunnen nemen, dit was erg dom
Dan maar geen paspoort
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_94754750
Vanavond vanaf 1800 uur het Kamerdebat over de mislukte evacuatie. Is te volgen op politiek24.nl
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_94777851
Pechtold hekelt 'arrogantie' Hillen

Laatst gewijzigd: 29-03-11 20:08

DEN HAAG – D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold ergert zich aan de houding van Defensie-minister Hans Hillen in de evacuatie-zaak.

Volgens Pechtold legt Hillen bij iedereen de schuld van de mislukte evacuatie van een Nederlander uit het onrustige Libië, behalve bij zichzelf.

"De vleesgeworden arrogantie van een oud-collega", stelt hij dinsdagavond in het debat. "Hij suggereert liever een lek dan geklungel te erkennen."

Volgens Pechtold wijst Hillen naar de commandant van het marinefregat Tromp, naar de MIVD en naar het Zweedse ministerie van Buitenlandse Zaken.

"Wij zien minister Hillen zijn schouders ophalen en de kritiek bagatelliserend wegwuiven." Pechtold vraagt van de minister tijdens het debat een politiek oordeel over zijn eigen handelen.

Risico's

SP-Kamerlid Harry van Bommel verwijt het kabinet geen goede inschatting van de risico's te hebben gemaakt. "Er was direct levensgevaar. Het is eerder geluk dan wijsheid dat Libische militairen de helikopter niet uit de lucht hebben geschoten."

De Kamer wil van de minister antwoord op de vraag of het daadwerkelijk noodzakelijk was om de gevaarlijke evacuatie-operatie uit te voeren. Veel partijen achten dit op basis van de verkregen informatie niet bewezen.

Volgens PvdA-Kamerlid Frans Timmermans lijkt de actie eerder uitgevoerd 'omdat het kon' en dus niet 'omdat het moest'.

MIVD

Ook vragen veel partijen zich af waarom er geen advies van de militaire inlichtingendienst MIVD is afgewacht over de veiligheidssituatie. Een verzoek voor dit advies is wel gedaan, maar door een keten aan miscommunicatie niet verkregen. Toen het advies uitbleef is toch besloten de actie door te zetten.

CDA-Kamerlid Henk Jan Ormel noemt het 'ongewenst' dat er geen navraag bij de MIVD is gedaan, maar wil voor een definitief oordeel de antwoorden van het kabinet afwachten.

Lek

ChristenUnie-Kamerlid Joel Voordewind wil van Hillen uitleg over het feit dat de Libische militairen op de hoogte leken van de actie. Dit blijkt uit het feit dat de evacue en de helikopter vrijwel direct werden omsingeld door tientallen militairen. Hillen liet eerder weten dat niet te achterhalen is waar het lek zit.

"Zolang niet duidelijk is hoe deze informatie is gelekt zal dit ook bij toekomstige acties boven de missie hangen", aldus Voordewind. "Die argwaan zal blijven bestaan."

Frans Timmermans gelooft niet in een lek. Volgens hem is het plausibeler dat de militairen van Kadaffi de helikopter simpelweg hebben opgemerkt, nadat hij een tijdje boven de evacuatie-lokatie cirkelde.

Lessen

Ook wil de Kamer van het kabinet weten welke lessen er uit deze zaak getrokken worden. Hillen zal later dinsdagavond aan het woord komen. Ook premier Mark Rutte, minister Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken) en vicepremier Maxime Verhagen zijn bij het debat aanwezig.

De minister ligt al wekenlang onder vuur om de mislukte evacuatie-actie. Ondanks eerdere schriftelijke beantwoording is de Kamer nog altijd niet tevreden over de verdediging van de actie door het kabinet.

© NU.nl
pi_94780875
'Evacuatie kon niet anders'

DEN HAAG - Het CDA vindt dat er op basis van de beschikbare informatie een dringende noodzaak was om op 27 februari de werknemer van het bedrijf Haskoning uit Libië te evacueren. Volgens CDA-Tweede Kamerlid Henk Jan Ormel was vertrek over de weg of met een vliegtuig niet meer mogelijk en was het onrustig in het gebied.

Tijdens het debat dinsdagavond over de mislukte evacuatie zei Ormel te begrijpen dat de betrokken ministers toestemming hebben gegeven voor de evacuatie. Die mislukte omdat zo'n dertig gewapende mannen opdoken toen de Nederlandse helikopter, afkomstig van het fregat Hr. Ms. Tromp, geland was. Volgens Ormel was het beter geweest als gewacht was op een analyse van de veiligheidssituatie door inlichtingendienst MIVD.

Evacuatie in het buitenland is wat het CDA betreft weggelegd voor Nederlanders in levensgevaar en in potentieel levensgevaar.

Bron: www.telegraaf.nl
  dinsdag 29 maart 2011 @ 21:29:27 #208
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_94781047
Zijn er al koppen gerold? Ik ben gestopt met kijken.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_94788933
Hillen betuigt spijt aan helikopterbemanning
29 mrt. 2011, 22:52

Minister Hans Hillen van Defensie heeft „enorme spijt“ voor wat de bemanning van de helikopter is overkomen. „Ze vallen onder mijn verantwoordelijkheid en vanaf het eerste moment heb ik het me persoonlijk zeer aangetrokken”, zei Hillen in het Kamerdebat over de mislukte evacuatie-operatie bij het Libische Sirte eind februari.

Hillen gaf toe dat de drie bemanningsleden in levensgevaar zijn geweest en dat hem dat spijt. Tegelijk zei hij dat ze daar op voorbereid zijn.

Hillen zei dat hij de afgelopen tijd als zwaar heeft ervaren. De gevangenschap van de bemanning greep hem aan. „Het was echt geen aangename tijd.” Hij bedankte de drie bemanningsleden voor hun vakmanschap en de professionaliteit die ze hebben getoond. Hun optreden was in elk opzicht klasse, zei Hillen. „Daar heb ik grote bewondering voor.”

pi_94790478
Rosenthal: achteraf verkeerde afweging

Achteraf gezien was het een verkeerde afweging om op zondagmiddag 27 februari vanaf het strand bij het Libische Sirte de werknemer van het bedrijf Haskoning proberen te evacueren.

Rosenthal was de eerste minister die de Kamer antwoordde na een nieuw spervuur van vragen en forse kritiek van de oppositie op de evacuatie en de manier waarop het kabinet daarover achteraf uitleg gaf. De PvdA, SP, D66, GroenLinks, ChristenUnie en de PvdD wilden dat het kabinet de fouten ruim zou erkennen zodat er lessen uit kunnen worden getrokken.

Onderste steen boven

De PvdA trok het felste van leer, vooral tegen minister Hans Hillen (Defensie). PvdA-Tweede Kamerlid Frans Timmermans zei dat zijn fractie er op dit moment niet het vertrouwen in heeft dat Hillen de Kamer correct en volledig informeert. De onderste steen moet nu echt boven, want anders heeft het kabinet „een probleem” met de PvdA, de grootste oppositiepartij, waarschuwde Timmermans.

Volgens D66-leider Alexander Pechtold moet juist in een tijd dat Defensie actief is in Libië en aan de vooravond staat van grote bezuinigingen de organisatie staan als een huis. „Een kijkje in de keuken van Hillen schetst een somber beeld”, zei Pechtold.

Ook de regeringspartijen VVD en CDA meenden dat zaken niet goed zijn gegaan maar vinden het vooral belangrijk dat er lessen uit worden getrokken. Ook gedoogpartij PVV zat op die lijn, net als de SGP. Naast Hillen en Rosenthal zaten ook premier Mark Rutte en vicepremier Maxime Verhagen in de kerngroep die een politiek besluit nam over de evacuatie.

Andere mogelijkheden

De oppositie ging niet mee in de bewering van het kabinet dat er een absolute noodzaak was om de werknemer van Royal Haskoning weg te halen uit Sirte. Meerdere partijen wezen op andere mogelijkheden om hem te evacueren. Rosenthal bleef bij de penibele situatie waarin de man verkeerde en risico's werden genomen, omdat het niet zeker was dat de evacuatie op maandag nog mogelijk was.

Paleis

Rosenthal zei ook dat hij liever van Royal Haskoning tijdig had gehoord dat de plek waarop de werknemer werd opgepikt, vlak naast een beveiligd resort en een paleis van de Libische leider Muammar Kaddafi en de kustwacht lag. De Kamer nam het de kerngroep kwalijk dat ze niet het advies heeft afgewacht van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst MIVD. Die had een verzoek binnengekregen maar merkte dat niet op. Defensie verzuimde bovendien het verzoek na te bellen vanwege urgentie.

De evacuatie mislukte na de landing, toen zo'n dertig gewapende mannen de driekoppige bemanning overmeesterden. De Kamer wilde weten hoe het kon dat de geheime actie mogelijk bekend was in Libië. Rosenthal erkende dat er bij de uitwisseling van informatie binnen Europa zaken zijn fout gegaan, waardoor het mogelijk te breed bekend werd dat Nederland een geheime evacuatie-operatie zou uitvoeren. Ook vanuit een internationaal coördinatiecentrum op Malta kwam niet de benodigde informatie. „Dat trek ik mij aan”, aldus Rosenthal.

Moderator woensdag 30 maart 2011 @ 13:42:43 #211
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_94806655
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 maart 2011 21:29 schreef ouderejongere het volgende:
Zijn er al koppen gerold? Ik ben gestopt met kijken.
nope, lijkt me ook niet waarschijnlik

misschien Hillen in de toekomst maar daar zou ik ook niet echt wakker van kunnen liggen
  Moderator woensdag 30 maart 2011 @ 13:47:27 #212
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_94806813
quote:
De Kamer nam het de kerngroep kwalijk dat ze niet het advies heeft afgewacht van de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst MIVD.
die vind ik wel mooi ... als men wel had gewacht tot alle papierwinkel in orde was en de goede man was verkracht en daarna evt vermoord dan stonden diezelfde figuren te huilen over gebrek aan daadkracht en vermiste fotorolletjes

kapitein van het schip zou het land uit moeten vluchten ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')