En dat is dan ook precies de reden dat mijn messen wel de vaatwasser ingaan na het snijden van bijvoorbeeld kip.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 20:50 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik probeer ook een beetje op te letten met dergelijke zaken, maar ik vraag me altijd af in hoeverre het afwassen van keukengerei nu effectief hygiënisch werkt.
Ik was met de hand af, en echt niet in kokend water.
Hoe deed je dat voor het vaatwasser-tijdperk dan? Toch ook gewoon afwassen in een teiltje?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:10 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
En dat is dan ook precies de reden dat mijn messen wel de vaatwasser ingaan na het snijden van bijvoorbeeld kip.
Met kokend water. Dan is het ding in de vaatwasser leggen een stuk makkelijker en als je een beetje nadenkt bij wat voor messen je koopt en hoe en waar je ze in de vaatwasser legt geloof ik er niet zo in dat het zo enorm schadelijk is voor je messen.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:12 schreef Ludd het volgende:
[..]
Hoe deed je dat voor het vaatwasser-tijdperk dan? Toch ook gewoon afwassen in een teiltje?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There is no love sincerer than the love of food.
Wat bedoel je met een beetje nadenken bij wat voor messen je koopt?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:17 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Met kokend water. Dan is het ding in de vaatwasser leggen een stuk makkelijker en als je een beetje nadenkt bij wat voor messen je koopt en hoe en waar je ze in de vaatwasser legt geloof ik er niet zo in dat het zo enorm schadelijk is voor je messen.
Oh zo, ja dat helpt al. Maar ook een mes met een ABS handvat voorkomt niet dat het zijn scherpte en hardheid verliest.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:31 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik bedoel o.a. geen houten handvatten. En ik koop inderdaad geen messen van ¤100 of meer.
Interessant. Hoe gebeurt dat dan precies? We hebben het hier over een roestvast, metalen object dat op een rekje ligt, waar er heet water en zeep overheen worden gespoeld. Ik geloof er geen reet van dat het daardoor botter of zelfs zachter wordt.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:21 schreef Ludd het volgende:
Daarmee verpest je je mes gewoon. De snede wordt slechter (sneller bot), je mes oxideert en kan zelfs zijn hardheid verliezen.
Het is dus niet gewoon zeep, vaatwasmiddel bevat redelijk wat zouten en chemicaliën die de snede (sneller) aantasten dan afwassen met de hand. En als je hem in zo'n bakje zet ipv in de machine legt dan is dat niet al te best voor de punt. Maar volgens mij is het effect redelijk overschat. Ik slijp mijn messen zelf, en tegelijkertijd vaak ook die van mijn ouders, en zij leggen hem altijd in de vaatwasser. Ik merk iig weinig verschil in scherpte. Zachter word het staal echt niet, een vaatwasser komt nooit boven de 100 graden , en staal gaat pas veranderen rond de 700 graden, dus dat is onzinquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:44 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Interessant. Hoe gebeurt dat dan precies? We hebben het hier over een roestvast, metalen object dat op een rekje ligt, waar er heet water en zeep overheen worden gespoeld. Ik geloof er geen reet van dat het daardoor botter of zelfs zachter wordt.
Het is eerder andersom: eerst komt de zeep, die maakt vet oplosbaar in water (dat is de functie van zeep), daarna spoel je met stromend water het "vuil" weg.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:03 schreef Boe-man het volgende:
Ik was altijd in de veronderstelling dat het schoonmaken van je handen en de vaat voornamelijk komt door het schrobben/borstelen en daarna pas de zeep. Aangezien je in de meeste gevallen je handen niet wast met water dat heet genoeg is om bacteriën te doden en geen heel agressieve schoonmaakmiddelen gebruikt.
Doordat er vaatwassermiddel etc. in het lemmet kan 'vreten' waardoor corrosie op kan treden.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:44 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Interessant. Hoe gebeurt dat dan precies? We hebben het hier over een roestvast, metalen object dat op een rekje ligt, waar er heet water en zeep overheen worden gespoeld. Ik geloof er geen reet van dat het daardoor botter of zelfs zachter wordt.
Ik zei ook niet dat dit per se gebeurt. Ligt er ook aan hoe je de vaatwasser 'inricht'. Maar dat gebeurt dan natuurlijk niet door hitte inderdaad.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:57 schreef Eltonno het volgende:
Zachter word het staal echt niet, een vaatwasser komt nooit boven de 100 graden , en staal gaat pas veranderen rond de 700 graden, dus dat is onzin
Van elektrolyse word het staal niet zachter..quote:Op woensdag 18 januari 2012 07:15 schreef Ludd het volgende:
[..]
Doordat er vaatwassermiddel etc. in het lemmet kan 'vreten' waardoor corrosie op kan treden.
Ik slijp overigens regelmatig messen van derden, en bij sommige roestvaste messen zie je dan van die lichtbruine puntjes. Typisch gevolg van vaatwasser. Als ik een volgende keer weer zo'n mes te slijpen heb, zal ik er eens een foto van maken.
Dat jij er geen reet van gelooft moet je zelf weten. Als jij het in de vaatwasser wilt stoppen moet je dat vooral blijven doen. Ik dacht eigenlijk dat het algemeen bekend was dat dit niet zo goed voor messen is. Alle kanalen waar ik m'n messen koop geven dat ook duidelijk aan overigens.
Daarbij hadden we het niet specifiek over roestvaste messen dacht ik? Ik niet tenminste. Of zou jij je carbon Robert Herder ook gewoon in de vaatwasser doen?
[..]
Ik zei ook niet dat dit per se gebeurt. Ligt er ook aan hoe je de vaatwasser 'inricht'. Maar dat gebeurt dan natuurlijk niet door hitte inderdaad.Wel door elektrolyse.
Als je verschillende hardheden hebt wel toch? Ik heb messen van 56 hrc, maar ook van 62 hrc.quote:Op woensdag 18 januari 2012 11:03 schreef Eltonno het volgende:
[..]
Van elektrolyse word het staal niet zachter..
Ik wel, heb sinds kort een nieuwequote:
Ik hoop dat messen daar niks mee van doen hebben?quote:
Ga op jezelf wonen danquote:Op maandag 16 januari 2012 13:45 schreef Scootmobiel het volgende:
[..]
Dat dus.![]()
En m'n vader heeft helaas de walgelijke gewoonte om iedere keer met z'n lepel een flinke schep uit een pot (jam, pindakaas enz.) te nemen, en dan met die afgelikte lepel steeds weer opnieuw die pot in te gaan.![]()
![]()
En hij blijft het ook doen, ongeacht hoe vaak je hem er al op aangesproken hebt.
Kijk, dat een kind dat doet kan ik me voorstellen, maar als volwassene hoor je gewoon zelf het besef te hebben dat zoiets uiterst onhygiënisch is voor de overige gezinsleden.
Oftopicquote:
En wie zegt dat ik dat niet al lang doe?quote:
Elektrolyse doet echt niks met je hardheid. Het enige wat elektrolyse doet is het ontleden van het ene staal en het afzetten op het andere. Waardoor er dus afbraak van het ene staal ontstaat en opbouw op het andere. Waardoor dus je ene mes heel langzaam zal verdwijnen, en de andere groter word.. Maar op de schaal in een vaatwasser zal het niet meer doen dan wat vlekjes op een mes maken, en hiervoor moeten de messen ook nog eens van een verschillende soort staal zijn.quote:Op woensdag 18 januari 2012 17:48 schreef Ludd het volgende:
[..]
Als je verschillende hardheden hebt wel toch? Ik heb messen van 56 hrc, maar ook van 62 hrc.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |