De andere kant van het verhaal is is dat de steden helemaal niet zo'n leuke plek zin als echt alle katten van straat verdwijnen.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 20:56 schreef BrammetjeBraam het volgende:
lees jij wel? die verwilderde katten kunnen een slachting uitvoeren onder pasgeboren dieren die je je niet kunt voorstellen.
niet om ze op te eten, want daarna laat ie ze liggen wegrotten. daar heb ik boswachters wel het een en ander over horen vertellen.
Katten pakken alles wat in hun omgeving leeft wat niet te groot is, van dat zeldzame vogeltje tot een jong konijn en dan ratten en de muizen uit de omgeving.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:08 schreef vergezocht het volgende:
Die mensen snappen niet eens wat de 'natuur' is. Al proberen ze een grote mond op te zetten.
De natuur betekent dat er levende wezens geboren worden, leven, en sterven. Ja sterven. Daar is niks onnatuurlijks aan.
Katten kunnen alleen de natuur helpen door een overmaat aan bepaalde soorten dieren tegen te gaan. Ze pakken toch niet hun geweer om daarmee "pleasure hunting" te gaan doenEn massaal slachten.
Wat een simpele ziel is die BrammetjeLul. Daarom heb ik ook gekapt om met hem te discussieren. Hij is namelijk ietsje te stom voor zelfs een discussie.
De dingo hoort ook niet in het australische ecosysteem, toch is hij opgenomen als zodanig na de tijd die hij daar dorgebracht heeft.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als het niet door toedoen van de mens was, zouden deze katten helemaal niet in deze contreien leven en onze huiskatten zouden nooit ontstaan zijn.
Ze horen niet thuis in ons ecosysteem, of wat daarvan over is, en derhalve is er helemaal niets natuurlijks aan schade die door huisdieren aan de natuur wordt toegebracht.
1 ding: katten krijg je niet aan een touwtje. Van meelopen hebben ze niet gehoord. En ook dan poepen en plassen ze lekker waar ze willen. Ik snap het probleem niet. Ik heb nog nooit in een kattendrol getrapt.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 19:49 schreef BrammetjeBraam het volgende:
iedereen ergert zich ook aan baasjes die hun hond los laten lopen omdat ze te lui zijn om hem uit te laten, ik zie niet in waarom dat bij katten anders moet zijn.
Dan moet die beesten maar opgevoed worden of niet naar buiten. Anders gewoon een dikke boete voor het baasje.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:38 schreef Mishu het volgende:
[..]
1 ding: katten krijg je niet aan een touwtje. Van meelopen hebben ze niet gehoord. En ook dan poepen en plassen ze lekker waar ze willen. Ik snap het probleem niet. Ik heb nog nooit in een kattendrol getrapt.
Of je stopt gewoon met een zure zeikerd te zijn.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:42 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan moet die beesten maar opgevoed worden of niet naar buiten. Anders gewoon een dikke boete voor het baasje.
Mijn kat loopt ook een stuk mee als ik boodschappen oid ga doen, tot een bepaalde plek en geen cm verder, soms blijft ie nog wachten tot ik terug komquote:Op zondag 6 maart 2011 12:43 schreef BrammetjeBraam het volgende:
sommige katten lopen dan wel weer mee als de hond uitgelaten wordt.
en sommige mensen lopen wel met ze aan een tuigje, maar daar is een kat veel te eigenzinnig voor, moet altijd wat lachen als ik dat zie.
Je slaat de spijker op z'n kop. Dat een dier van nature niet thuis hoort in een omgeving kan problemen geven omdat er dan teveel van komen, zoals met de konijnen in Australie gebeurd is.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:33 schreef erodome het volgende:
[..]
De dingo hoort ook niet in het australische ecosysteem, toch is hij opgenomen als zodanig na de tijd die hij daar dorgebracht heeft.
Zo is het ook met de kat, die is er al wat eeuwtjes zeg maar, het ecosysteem van onze steden is zelfs al eeuwen afgestemt op de aanwezigheid van katten.
Maar teveel is nooit goed.
Ik begrijp de wending in deze discussie niet zo. Prima, er komen problemen door dieren als huisdieren te houden. Dat is echter al jaren zo en het wordt al jaren niet getollereerd dat er mensen zijn die die dieren eigenhandig gaan aanpakken, mijn voorspelling is dat dat ook jaren voort blijft duren. Heeft het dan zin om met theorieen op de proppen te komen waarom het niet normaal is dat we die zes miljoen katten hebben? Ze zijn er nou eenmaal, het is een algemeen geaccepteerd huisdier en daar gaan we niets aan veranderen.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:29 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Dat een dier van nature niet thuis hoort in een omgeving kan problemen geven omdat er dan teveel van komen, zoals met de konijnen in Australie gebeurd is.
Anders is het natuurlijk geen probleem.
Hier zijn 6 miljoen katten en 3 miljoen honden, althans, dat zijn de cijfers van een aantal jaren geleden. Er worden hele veestapels in leven gehouden om die beesten te eten te geven die produceren ook weer allemaal mest, bv.
Omdat er zoveel zijn pakken katten ook nog wel eens jonge vogels, salamanders, jonge padden, etc.
Een enkele kat op een boerderij ofzo, die ook nog een functie heeft als 'ongedierte manager' is natuurlijk een heel ander verhaal.
Dat geld ook voor dieren die wel vanuit de oertijd doorgeevalueerd zijn voor die directe omgeving, niet voor niets worden er elk jaar weer vele reeen, herten, konijnen en hazen e.d. geschoten onder het mom populatiebeheersingquote:Op zondag 6 maart 2011 16:29 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Dat een dier van nature niet thuis hoort in een omgeving kan problemen geven omdat er dan teveel van komen, zoals met de konijnen in Australie gebeurd is.
Anders is het natuurlijk geen probleem.
Hier zijn 6 miljoen katten en 3 miljoen honden, althans, dat zijn de cijfers van een aantal jaren geleden. Er worden hele veestapels in leven gehouden om die beesten te eten te geven die produceren ook weer allemaal mest, bv.
Omdat er zoveel zijn pakken katten ook nog wel eens jonge vogels, salamanders, jonge padden, etc.
Een enkele kat op een boerderij ofzo, die ook nog een functie heeft als 'ongedierte manager' is natuurlijk een heel ander verhaal.
Nee, want katten worden bijgevoerd. De populatie katten daarmee kunstmatig hoog gehouden.quote:Op zondag 6 maart 2011 12:33 schreef erodome het volgende:
[..]
De dingo hoort ook niet in het australische ecosysteem, toch is hij opgenomen als zodanig na de tijd die hij daar dorgebracht heeft.
Zo is het ook met de kat, die is er al wat eeuwtjes zeg maar, het ecosysteem van onze steden is zelfs al eeuwen afgestemt op de aanwezigheid van katten.
Maar teveel is nooit goed.
tja, populatiebeheer.. Er is ook eigenlijk niet veel natuur meer in NL. anders hoefde er niet bijster veel beheerd te worden.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:42 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat geld ook voor dieren die wel vanuit de oertijd doorgeevalueerd zijn voor die directe omgeving, niet voor niets worden er elk jaar weer vele reeen, herten, konijnen en hazen e.d. geschoten onder het mom populatiebeheersing
Nogmaals, de kat is al vele en vele eeuwen in onze ecosystemen, de ecosystemen die door mensenhand gemaakt zijn(steden) zijn zelfs redelijk ondenkbaar zonder die katten, ze zijn opgebouwd met dat dier erin, ze zijn erop ingesteld dat dat dier er is, anders loopt het stevig uit de klauw met ratten(weer verwijs ik naar de zwarte pest, maar ook egypte heeft problemen gekend toen ze meer van kattenmummy's hielden dan van levende katten).
Wat veestapels betrefd, er is niet zo heel veel speciaal voor huisdieren, wel valt veel van ons nutsvee af voor menselijke consumptie, als het geen probleem met medicatie is wat het nutsdier heeft gekregen of geen besmettelijke ziekte dan wordt dat voor huisdiervoeders gebruikt.
Daarnaast is er veel restmatriaal wat geen mooi plakje vlees oplevert en wat in huisdiervoer gaat.
Nogmaals, in te grote getalen kunnen ze idd problemen opleveren, maar dat doen konijnen ook hier in nederland als de populatie's te groot worden.
Dat neemt toch niet weg dat ze stommer dan een deurpost zijn.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:38 schreef Mutant01 het volgende:
Katten zijn epische beesten. Sociaal. Slim. En in beginsel ook onafhankelijk. Katten bedekken trouwens ook hun eigen uitwerpselen en dus is de kans dat je in kattenschijt trapt, vrijwel nihil. Ze schijten namelijk niet op de stoep, maar in tuintjes of op plekken waar de aarde een beetje los zit. In tegenstelling tot honden hoef je dus niet hun schijt op te ruimen, kwijlen ze niet, zullen ze niet zomaar je been proberen te neuken en gaan ze ook niet je ballen besnuffelen.
Zei je iets?quote:Op zondag 6 maart 2011 17:35 schreef vergezocht het volgende:
En degenen waarop ik niet meer reageer, besef je je dat dat voor een reden is
Niet bestreden, veroorzaakt door de heksenjacht op katten.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
tja, populatiebeheer.. Er is ook eigenlijk niet veel natuur meer in NL. anders hoefde er niet bijster veel beheerd te worden.
Uiteraard geeft iedere diersoort overlast als er teveel exemplaren van rondlopen. Neem mensen nou
Ik weet niet in hoeverre de pest is bestreden door katten ipv. door de medische wetenschap, trouwens
Joh, ik wist helemaal niet dat er naast heksen ook katten werden verbrand. Ze moeten in die tijd toch ook hebben ingezien dat ze ongedierte bestreden?quote:Op zondag 6 maart 2011 20:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet bestreden, veroorzaakt door de heksenjacht op katten.
Het was een nogal achtelijke tijd toen waarin katten zogenaamd heksendieren waren en katten op de brandstapel gezet werden.
De kattenpopulatie in de steden werd ernstig gereduceerd, zo kregen de ratten vrij spel en in combi met de nogal gore leefgewoonten was dat de aanzet voor de zwarte pest.
Ik zou niet weten hoe katten de ziekte zelf kunnen bestrijden, ze kunnen alleen de rattenpopulatie in toom houden en zo de risiko's op een uitbraak van de betreffende ziekte zeer verlagen.
Maar goed, mijn punt is dat katten al zolang rondhobbelen naast de mens dat ze gewoon deel zijn geworden van het ecosysteem, dat het een beetje naast de waarheid is om te zeggen dat ze er niet horen, ecosystemen zijn veranderlijk uiteindelijk, na weet ik veel hoeveel eeuwen mag je wel zeggen dat iets uitheems inheems is geworden.
Dat bij steden het zelfs opgaat dat ze een onmisbaar element zijn in dat gevormde ecosysteem.
Het bijvoeren van katten is niet zo heel erg oud, dat als de standaart dan iig....quote:Op zondag 6 maart 2011 16:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, want katten worden bijgevoerd. De populatie katten daarmee kunstmatig hoog gehouden.
ja die nemen je niet meer serieusquote:Op zondag 6 maart 2011 17:35 schreef vergezocht het volgende:
En degenen waarop ik niet meer reageer, besef je je dat dat voor een reden is
Maar ze hebben blijkbaar de link tussen ongedierte en ziektes niet gelegd, of genegeerd, dat kan ook natuurlijk...quote:Op zondag 6 maart 2011 20:16 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Joh, ik wist helemaal niet dat er naast heksen ook katten werden verbrand. Ze moeten in die tijd toch ook hebben ingezien dat ze ongedierte bestreden?
Met de laatste 2 punten ben ik het eens, maar ik maak me sterk dat ze de link wel gelegd hebben tussen ongedierte en ziektes.quote:Op zondag 6 maart 2011 20:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar ze hebben blijkbaar de link tussen ongedierte en ziektes niet gelegd, of genegeerd, dat kan ook natuurlijk...
Daarbij wat geeft de macht om andere zaken dan macht, angst is een prachtig middel om te (be)heersen, zo af en toe opruien om met hooivork en fakkels een denkbeeldige vijand verslaan is goed voor het kuddegedrag.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |