Inderdaad. Zo ging het zo'n 100 jaar geleden. En dat had inderdaad effect op de appelprijs.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:48 schreef xenobinol het volgende:
Whuzz krijgt van zijn ouders iedere dag geld mee naar school om een appel te kopen, aangezien de overheid vind dat je minimaal 2 stuks fruit per dag moet consumeren geeft de overheid je ook nog eens iedere dag geld om 1 appel te kopen. Het gevolg is dat je iedere dag dus 2 appels kan kopen. Wat gebeurt er nu op de dag dat je geen geld meer krijgt van de overheid? Hoeveel appels kan je op die dag kopen?
In het begin werkte deze 'stimuleringsmaatregel' heel erg goed, Whuzz en zijn medeleerlingen konden iedere dag 2 appels kopen. Maar tegen de tijd dat Whuzz in de hoogste klas zat kon hij van zijn geld nog maar 1 appel kopen. Wat was er gebeurt? Er waren meer leerlingen op school gekomen terwijl de conciërge niet meer appels had besteld bij de fruithandelaar. Het gevolg was 'schaarste', hongerige leerlingen begonnen zelfs meer geld te bieden voor 1 appel, dit ging maar door totdat de prijs van 1 appel was verdubbelt. Iedere leerling kon hierdoor toch nog 1 appel eten maar de doelstelling van de overheid om leerlingen 2 stuks fruit te laten eten was mislukt. De overheid zat er over te denken om de maatregel dan maar af te schaffen. Toen ze dit idee opperden werd echter iedereen heel boos. De leerlingen brachten als argument naar voren dat ze van de honger om zouden komen, de conciërge bracht als argument in dat hij in de pauze niets meer te doen zou hebben, want niemand zou meer appels kunnen kopen. De fruithandelaar schreeuwde het hardst dat dit broodroof zou zijn... want als niemand meer appels zou kunnen kopen zou hij failliet gaan. De fruitsubsidie moest dus koste wat kost in stand gehouden worden want anders zou het voor iedereen slecht af lopen
Was je maar net zo goed met financiën dan...quote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:51 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Ik hoef dit soort dingen niet te berekenen. Ik 'zie' dat gewoon. Maarja, ik ben dan ook goed met getalletjes en wiskunde enzo.
De effecten vullen elkaar aan.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:54 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Inderdaad. Zo ging het zo'n 100 jaar geleden. En dat had inderdaad effect op de appelprijs.
Zo'n 20 jaar geleden echter, besloten steeds meer mensen om samen de appels te betalen. In plaats van één persoon de appel te laten betalen en daar allemaal van te eten, gingen ze nu met twee personen de appel betalen. In het begin kon men nu veel grotere appels kopen, of appels die lekkerder smaakten. Omdat er nu echter veel meer geld in de appelmarkt beschikbaar was gingen al vrij snel de appelprijzen omhoog. Een aantal jaar later hebben de appelprijzen zich aangepast aan de mensen die samen hun appels kopen en kunnen ze nu met meerderen nog maar net de appel betalen die ze vroeger in hun eentje kochten.
Welk van de effecten is nu groter op de appelprijs? De appelsubsidie? Of het samen gaan betalen voor appels?
Uiteraard. Maar welk effect is nu het grootst en hoe groot is het verschil tussen de effecten?quote:
Dus de HRA werkt hoe dan ook als een multiplier net als dat de dubbele inkomens in het begin als multiplier hebben gewerkt. Overigens is het maar de vraag of we daadwerkelijk zoveel wijzer geworden zijn van de dubbele inkomens. Veel arbeid die vroeger door de niet werkende partner werd verricht moet nu ingekocht worden. De kosten zijn daardoor ook gestegen en de vraag is dus hoeveel mensen daadwerkelijk meer zijn gaan verdienen. Ik vermoed dat voornamelijk jonge mensen zonder kinderen op 2 inkomens zijn gaan kopen, toen de kinderen er bij kwamen werd het leven wel een hele hectische boel natuurlijk. Ik heb ze gehad die collega's die de hele dag overleggen wie de kinderen gaat ophalen en brengen. Is de partner ziek? Dan kan ik niet komen werken vandaag.... etc. etc.. wat een vooruitgang allemaalquote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:54 schreef Whuzz het volgende:
Inderdaad. Zo ging het zo'n 100 jaar geleden. En dat had inderdaad effect op de appelprijs.
Toen er nog geen schaarste was kon je daadwerkelijk 2 appels blijven kopen, juist de grote aanvoer van appels zorgde er voor dat de fruitsubsidie kon werken.
Maar zoals in elk gesubsidieerd systeem zal de marktprijs aan inflatie onderhevig geraken door het bestaan van een subsidie. De conciërge had er voor kunnen kiezen meer appels te bestellen bij de fruithandelaar, echter de extra winst per appel was te aantrekkelijk voor hem.
[quote]
Zo'n 20 jaar geleden echter, besloten steeds meer mensen om samen de appels te betalen. In plaats van één persoon de appel te laten betalen en daar allemaal van te eten, gingen ze nu met twee personen de appel betalen. In het begin kon men nu veel grotere appels kopen, of appels die lekkerder smaakten. Omdat er nu echter veel meer geld in de appelmarkt beschikbaar was gingen al vrij snel de appelprijzen omhoog. Een aantal jaar later hebben de appelprijzen zich aangepast aan de mensen die samen hun appels kopen en kunnen ze nu met meerderen nog maar net de appel betalen die ze vroeger in hun eentje kochten.
Beiden hebben ze invloed maar in het geval van de HRA is het toch een stuk makkelijker te berekenen. Voor aflossingsvrije hypotheken betekend 40% minder teruggaaf daadwerkelijk 40% minder leencapaciteit. Voor annuiteiten ligt het een stuk complexer, voor spaarhypotheken zal het op zo'n 30% minder leencapaciteit uitkomen bij 40% aftrek.quote:Welk van de effecten is nu groter op de appelprijs? De appelsubsidie? Of het samen gaan betalen voor appels?
QFTquote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:59 schreef Asfyxia het volgende:
De effecten vullen elkaar aan.
Aan het eind van de rit kun je gerust stellen dat zonder appelsubsidie de appelprijzen 40% lager zouden zijn. Dat staat los van de prijsstijging door het samen gaan betalen. Die was er anders ook wel geweest, maar dan even goed op een 40% lager nominaal niveau.
Nee, als de huizenprijzen verdubbelen (bijvoorbeeld doordat mensen met hun dubbele inkomens ineens bereid zijn om 2x zoveel te betalen), dan komt 40% van die verdubbeling voor rekening van de HRA.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:02 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar welk effect is nu het grootst en hoe groot is het verschil tussen de effecten?
Is de appelsubsidie ter hoogte van 40% van één van de inkomens het grootsts? Of is het effect door het verdubbelen van de totale besteedbare inkomens het grootsts?
Dát is wat ik jullie vraag voor te rekenen. Aangezien jullie het allemaal zo makkelijk "zien", leg me dát dan eens uit als leek.
Als de HRA 40% effect zou hebben, dan zou het verdubbelen (min of meer) nóg eens 40-50% effect moeten hebben. Dus de huizenprijs kan met 90% omlaag?
Of zouden die effecten heel misschien niet 1-op-1 door te berekenen zijn?
He leuk een appel en peren discussie. Maar daar wil ik me toch niet aan wagen. De stelling die ik wil poneren en die jullie mogen ontkrachten is toch echt dat de HRA geen rol heeft gespeeld in de stijging van de afgelopen 10 jaar, dan zouden jullie theorieen namelijk pas sinds 10 jaar opgaan en daarvoor altijd gefaald hebben.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
QFT
Mogelijk dat het zelfs meer als 40% geweest zou zijn, in mijn voorbeeld ga ik uit van te lage rentes. De banken zijn met name over gegaan tot het uitlenen tegen zeer lage rente om de kredietzeepbel in stand te kunnen houden. Zonder alle subsidie maatregelen zou de marktrente hoger liggen.
Of het een vooruitgang is of niet lijkt me niet zo van belang. Dat moeten mensen voor zichzelf uitmaken. Ik heb al eerder gezegd dat ik een groot voorstander ben van een dubbele-parttime constructie. Beide partners 3 dagen werken of iets in die richting. Maar nogmaals, dat mag iedereen fijn zelf kiezen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:11 schreef xenobinol het volgende:
Dus de HRA werkt hoe dan ook als een multiplier net als dat de dubbele inkomens in het begin als multiplier hebben gewerkt. Overigens is het maar de vraag of we daadwerkelijk zoveel wijzer geworden zijn van de dubbele inkomens. Veel arbeid die vroeger door de niet werkende partner werd verricht moet nu ingekocht worden. De kosten zijn daardoor ook gestegen en de vraag is dus hoeveel mensen daadwerkelijk meer zijn gaan verdienen. Ik vermoed dat voornamelijk jonge mensen zonder kinderen op 2 inkomens zijn gaan kopen, toen de kinderen er bij kwamen werd het leven wel een hele hectische boel natuurlijk. Ik heb ze gehad die collega's die de hele dag overleggen wie de kinderen gaat ophalen en brengen. Is de partner ziek? Dan kan ik niet komen werken vandaag.... etc. etc.. wat een vooruitgang allemaal![]()
Waarom moeten zij meebetalen aan jouw zorgpremie? Jij zou dat gewoon in je eentje moeten regelen. En als je dan een ongeluk krijgt en je uit je Starlet geknipt moet worden en moet revalideren, dan moet je dat zelf kunnen betalen toch?quote:Waarom moet ik meebetalen aan de kinderopvang, scholing en zorpremies van andermans kinderen?
Dus zelfs voor de HRA is het al lastig. Het hangt van de hypotheekvorm af, van het deel aflossingsvrij, enz enz. En dan heb je het alleen nog maar in besteedbaar inkomen uitgerekend, wat niet wil zeggen dat dat 1-op-1 in de huizenprijs is door te berekenen. Misschien is de coefficient groter dan 1. Misschien kleiner. Ik weet het niet, maar als iemand dat voor kan rekenen vind ik dat heel interessant. Hoe groot is nou precies het effect van de HRA op de huizenprijs. En, hoe groot is het effect van de HRA op de sterke stijging in de afgelopen 20 jaar (die zeepbelquote:Beiden hebben ze invloed maar in het geval van de HRA is het toch een stuk makkelijker te berekenen. Voor aflossingsvrije hypotheken betekend 40% minder teruggaaf daadwerkelijk 40% minder leencapaciteit. Voor annuiteiten ligt het een stuk complexer, voor spaarhypotheken zal het op zo'n 30% minder leencapaciteit uitkomen bij 40% aftrek.
Nee, want de HRA telt maar voor één van beide inkomens.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:16 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nee, als de huizenprijzen verdubbelen (bijvoorbeeld doordat mensen met hun dubbele inkomens ineens bereid zijn om 2x zoveel te betalen), dan komt 40% van die verdubbeling voor rekening van de HRA.
De HRA heeft inderdaad geen rol gespeeld in het optreden van die stijging. Maar wel op de hoogte ervan in nominale termen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He leuk een appel en peren discussie. Maar daar wil ik me toch niet aan wagen. De stelling die ik wil poneren en die jullie mogen ontkrachten is toch echt dat de HRA geen rol heeft gespeeld in de stijging van de afgelopen 10 jaar, dan zouden jullie theorieen namelijk pas sinds 10 jaar opgaan en daarvoor altijd gefaald hebben.
Tja... de exacte nummers zijn onvindbaar, dat komt omdat menselijk gedrag zich heeft afgestemd op de marktontwikkeling. Voor het beste antwoord moet je denk ik een econoom met kennis van de geschiedenis en statistieken raadplegen. Deze zal een plaatje kunnen maken op basis van de historische informatie.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:02 schreef Whuzz het volgende:
Uiteraard. Maar welk effect is nu het grootst en hoe groot is het verschil tussen de effecten?
Is de appelsubsidie ter hoogte van 40% van één van de inkomens het grootsts? Of is het effect door het verdubbelen van de totale besteedbare inkomens het grootsts?
Dát is wat ik jullie vraag voor te rekenen. Aangezien jullie het allemaal zo makkelijk "zien", leg me dát dan eens uit als leek.
Zelfs bij een multiplier van 40% en 50% kom je niet op 90% uit. Als de huidige prijs 100% zou zijn dan zou de prijs zonder deze twee multipliers op 30% uit komen. Volgens de OESO is de overwaardering 48%quote:Als de HRA 40% effect zou hebben, dan zou het verdubbelen (min of meer) nóg eens 40-50% effect moeten hebben. Dus de huizenprijs kan met 90% omlaag?
Of zouden die effecten heel misschien niet 1-op-1 door te berekenen zijn?
quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:22 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Nee, want de HRA telt maar voor één van beide inkomens.
Als de multiplier van de HRA een feit is, dan heeft ze het effect zolang ze in stand gehouden word. Dus ja.... het multiplier effect van de HRA zit tot op vandaag nog steeds in de prijs.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He leuk een appel en peren discussie. Maar daar wil ik me toch niet aan wagen. De stelling die ik wil poneren en die jullie mogen ontkrachten is toch echt dat de HRA geen rol heeft gespeeld in de stijging van de afgelopen 10 jaar, dan zouden jullie theorieen namelijk pas sinds 10 jaar opgaan en daarvoor altijd gefaald hebben.
Exact. En het percentage is min of meer constant, omdat de belastingtarieven ook min of meer constant blijven.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als de multiplier van de HRA een feit is, dan heeft ze het effect zolang ze in stand gehouden word. Dus ja.... het multiplier effect van de HRA zit tot op vandaag nog steeds in de prijs.
quote:vr 04 mrt 2011, 09:11 | 19 reacties
Gemeentelijke woonlasten 2 procent omhoog
AMSTERDAM - De gemeentelijke woonlasten stijgen dit jaar met gemiddeld 2 procent. In doorsnee is een meerpersoonshuishouden 686 euro kwijt aan ozb, riool- en afvalstoffenheffing.
Dat heeft de Vereniging Eigen Huis becijferd.
Volgens de vereniging zijn er wel enorme verschillen.
In Borssele (+20,6 procent), Terneuzen (+20,1 procent) en Diemen (+15,7 procent) gaan de gemeentelijke woonlasten fors omhoog, terwijl huizenbezitters in Schouwen-Duiveland (+15,7 procent) een stuk goedkoper uit zijn.
Kwalijk
Kwalijk vindt de Vereniging Eigen Huis dat veel woningeigenaren meer ozb moeten betalen, terwijl de waarde van hun huis is gedaald. Vooral in Gemert-Bakel (31,3 procent), Bunschoten (+25,8 procent), Schinnen (+23 procent), Maassluis (+21,3 procent), Dongeradeel (+20,4 procent), Nijkerk (+18,8 procent) en Soest (+16,3
Nou.... duidelijker kan ik het ook niet maken.... misschien dat de jongens en meisje die het niet begrijpen weer eens terug moeten naar het klaslokaal voor een opfriscursus rekenkunde?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:16 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nee, als de huizenprijzen verdubbelen (bijvoorbeeld doordat mensen met hun dubbele inkomens ineens bereid zijn om 2x zoveel te betalen), dan komt 40% van die verdubbeling voor rekening van de HRA.
Sterker nog... we kunnen de leencapaciteit voor leenkneuzen vergroten door de belastingtarieven te verhogenquote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:30 schreef Asfyxia het volgende:
Exact. En het percentage is min of meer constant, omdat de belastingtarieven ook min of meer constant blijven.
Tuurlijk. Ze houden de HRA in stand, maar beginnen gewoon aan een andere tiet te melken. Het geld voor de banken moet namelijk toch ergens vandaan komen. Aangezien er uit de armen weinig meer te knijpen valt, is nu de huizen"bezitter" aan de beurt.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
De eigenwoning bezitter wordt wel steeds meer leeggemolken
[..]
Zit wat in. Een sigaar uit eigen doos voor de huizen"bezitter".quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Sterker nog... we kunnen de leencapaciteit voor leenkneuzen vergroten door de belastingtarieven te verhogen![]()
Misschien is de VVD toch liberaler dan ik dacht met hun wens tot belastingverlaging
Goede zaak, zij betalen ook het minste aan IB dus moet de gemeente zijn geld maar op een andere manier innenquote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
De eigenwoning bezitter wordt wel steeds meer leeggemolken
[..]
Maar het multiplier effect kunnen jullie al niet eens bewijzen want dat zou voor de boom er ook al geweest moeten zijn. Laat ons dan eens wat grafieken zien dat in de jaren voor 1995 huizen ook al overpriced waren in nederland.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als de multiplier van de HRA een feit is, dan heeft ze het effect zolang ze in stand gehouden word. Dus ja.... het multiplier effect van de HRA zit tot op vandaag nog steeds in de prijs.
Precies..... broekzak vestzak... net als het HRA gedrocht.... maar goed.... mensen willen graag profiteren en het spelletje mee spelen. De nachtmerrie van elke liberaal imo.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:33 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Tuurlijk. Ze houden de HRA in stand, maar beginnen gewoon aan een andere tiet te melken. Het geld voor de banken moet namelijk toch ergens vandaan komen. Aangezien er uit de armen weinig meer te knijpen valt, is nu de huizen"bezitter" aan de beurt.
Een vriend van me was verheugd dat z'n woning minder waard was geworden voor de WOZ. Dat zou hem toch al gauw geld schelen. "Dan verhogen ze gewoon het WOZ-tarief en betaal je alsnog meer", vertelde ik hem. En zo geschiedde. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen.
In mijn geval is het wél gedaald. Niet dat ik er wat van merk, want het vorige tarief heb ik maar een maand betaald, maar toch. Het gebeurt welquote:Op vrijdag 4 maart 2011 10:33 schreef Asfyxia het volgende:
Een vriend van me was verheugd dat z'n woning minder waard was geworden voor de WOZ. Dat zou hem toch al gauw geld schelen. "Dan verhogen ze gewoon het WOZ-tarief en betaal je alsnog meer", vertelde ik hem. En zo geschiedde. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |