abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 maart 2011 @ 17:51:44 #101
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_93650193
Het is gewoon puur wat je gewend bent over een lange periode. Tevens heb je als speler ook een voorkeur. De één ramt er lekker op los en gaat voor de wat kortere punten/netwerk en zodoende wil men een snelle ondergrond. De ander moet je juist van lange rally's hebben en dan ga je gewoon richting de langzame banen.

Ieder zijn ding. Hetzelfde probleem heb je al met voetbal ( kunstgras/gras ) Het zou geen reet uit moeten maken, maar liever bij je op veld x dan op veld y. Dat mag :)
pi_93683043
En dan heb je ook nog het feit, dat iedere (gravel)baan per club weer uniek is.
De een is net een zandbak, en de andere is zo hard dat je amper kunt sliden.
pi_93683762
Kunstgras heeft niets met tennis te maken.
pi_93683879
Laat het even weten wanneer je weet wie er in dat team van Alkmaar spelen, Komakie, waarschijnlijk ken ik iedereen wel goed ^O^.
  zondag 6 maart 2011 @ 02:40:27 #105
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_93715598
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 15:47 schreef magik7777 het volgende:
Geldt voor gras ook, en daar word het grootste tennistoernooi ter wereld op gespeeld.
Gras is een totaal ander verhaal. Mede aangezien het een natuurlijke ondergrond is.

Enne.... gras met kunstgras vergelijken :')
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zondag 6 maart 2011 @ 02:43:37 #106
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_93715637
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 13:53 schreef Chriz2k het volgende:
Laat het even weten wanneer je weet wie er in dat team van Alkmaar spelen, Komakie, waarschijnlijk ken ik iedereen wel goed ^O^.
Hmm even tactieken uitwisselen >:)
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
  zondag 6 maart 2011 @ 03:04:49 #107
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_93715960
Het is altijd een beetje moeilijk te vinden, maar er zijn zoveel pro's die tegen kunstbanen zijn.

quote:
EINDHOVEN - Het is tennistrainer Alex Reijnders een doorn in het oog: de opkomst van de allweather-banen en het - daarmee samenhangende - verdwijnen van veel tennishallen.

De voormalig coach van Sjeng Schalken, Paul Haarhuis en Jacco Eltingh noemt het een verarming van de tennissport en waarschuwt: kinderen zullen straks veel minder slragen onder de knie krijgen.

Steeds meer tennisclubs kiezen voor een ondergrond waarop je het hele jaar door buiten kunt spelen. " Maar ik wil helemaal niet in de regen of de kou staan", pareert Reijnders. "Ballen worden loeizwaar door de regen en ingepakt in dikke kleren lever je veel bewegingsvrijheid in. Je doet hiermee ongelooflijk veel consessies aan je sport. In de winter moet je gewoon in een hal kunnen tennissen, in korte broek en shirtje."

Dat wordt steeds moeilijker. Waar in de jaren tachtig de tennishallen als paddenstoelen uit de grond schoten, gaan die nu bijna in hetzelfde tempo tegen de grond of krijgen een andere bestemming. Reijnders: "We hadden wat tennishallen betreft een ontzettend goede infrastructuur. Die zijn we nu in recordtijd aan het afbreken."

Zomaar een paar voorbeelden: de tennishal op sportpark De Braak in Helmond werd eerst voor de helft kinderspeelpaleis en daarna in zijn geheel een fitnesscentrum. Valkencourt in Valkenswaard offert drie binnenbanen op voor squash en fitness. En in Son zijn er plannen om de tennishal af te breken en op die plek een gewone sporthal te bouwen.

Dat er minder behoefte is aan binnenaccommodaties, komt omdat er bij bijna alle clubs voortaan het hele jaar door buiten kan worden getennist. "De tennisclubs willen allemaal 'twaalfmaandenverenigingen' worden", stelt Reijnders. "Daarom leggen ze die kunstgras- of andere allweather-banen aan. Een baantje buiten huren is goedkoper dan in een hal, dus wordt er nu veel meer buiten gespeeld. Dat is goed voor senioren die voor hun plezier nog een balletje slaan, maar niet voor de jeugd.

De oefenstof wordt dan aangepast aan de temperatuur. Ik heb wel eens gezien dat kinderen tussen de oefeningen door rondjes moesten lopen lopen om warm te blijven."

"Tennis is een heel technisch spel met veel verschillende slagen", vervolgt hij. "Neem nou de service, de belangrijkste slag. Die moet je lang oefenen, liefst een hele tijd achter elkaar. Dat doe je niet in de kou, dan vries je vast."

Zijn de weersomstandigheden niet ideaal, datzelfde geldt volgens hem ook voor de ondergrond: "Die allweather-banen bestaan namelijk allemaal uit matten. Die dempen als een gek. De ballen stuiten nauwelijks. Kinderen zullen vaak gaan slizen, maar leren zo geen vlakke slag of top-spin aan."

Reijnders noemt nog een voorbeeld. "Als je op kunstgras de bal in de hoek slaat, komt die niet meer terug. Dat betekent dat een speler die in de verdediging wordt gedrukt, probeert om direct te scoren. Daarmee probeert hij of zij te voorkomen in de hoek te worden gedreven."

De tenniscoach maakt zich geen illusies: "Het is een ontwikkeling die niet terug te draaien is. Ik pleit er wel voor dat verenigingen de jeugd tot niveau vier/vijf in de winter in een hal laten trainen. Een training binnen is vele malen beter dan buiten. Tennistalenten moeten op verschillende soorten ondergrond leren spelen. Jongens als Jacco Eltingh en Sjeng Schalken leerden tennissen op gravel, gras, hardcourt én indoorbanen."

Gravel is volgens Reijnders een in Nederland uitstervende baansoort. "Terwijl dat de ondergrond is waarop alle facetten van het tennis aan bod komen."
http://www.ed.nl/sport/41(...)tempo-afgebroken.ece

Elke debiel kan sowieso op kunstgras tennissen. Er is geen techniek meer voor nodig, want hoe vreemder je slag, hoe vreemder de bal reageert. Dat is op een gravel, tapijt of hardcourtbaan niet zo. Techniek wordt serieus meer naar de achtergrond verdreven.
  zondag 6 maart 2011 @ 08:20:56 #108
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_93717777
100% eens :)
  zondag 6 maart 2011 @ 10:38:28 #109
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_93719300
Ik ben trouwens zelf ook lid van een vereniging die op kunstgras speelt, dus het is niet zo dat ik helemaal geen idee heb waar ik over praat. Alleen train en speel ik competitie bij een vereniging op gravel.
Die 2de vereniging is gewoon omdat hij 5 min met de fiets is en omdat het lidmaatschap 100 euro per jaar is. Daarnaast tennissen mijn vriendin en haar vader daar ook, dus dat is ook een reden.
pi_93719953
Kan ik mee inkomen.
Maar je hebt ook baansoorten die erg veel lijken op gravel, zoals frenchcourt, smashcourt en probounce. Daar kan je de hele winter op spelen. Dus denk ik dat juist die banen wel prima zijn als vervanging van gravel.

Kunstgras en redcourt zijn inderdaad banen waarbij je van alles met de bal kan doen, hoe lomper, hoe moeilijker voor de tegenstander.
  zondag 6 maart 2011 @ 11:15:57 #111
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_93720137
Weet iemand trouwens wanneer men bekend maakt hoe laat je moet spelen bij de verschillende clubs? ( voorjaarscompetitie )
  zondag 6 maart 2011 @ 11:53:23 #112
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_93721266
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 11:09 schreef Daan2x256 het volgende:
Kan ik mee inkomen.
Maar je hebt ook baansoorten die erg veel lijken op gravel, zoals frenchcourt, smashcourt en probounce. Daar kan je de hele winter op spelen. Dus denk ik dat juist die banen wel prima zijn als vervanging van gravel.

Kunstgras en redcourt zijn inderdaad banen waarbij je van alles met de bal kan doen, hoe lomper, hoe moeilijker voor de tegenstander.
Het is beter dan kunstgras, maar ik vind het nog geen ultieme vervanging voor gravel.

Iedereen heeft het altijd over de secundaire voordelen van andere baansoorten (in de winter spelen, sneller spelen na regen, minder onderhoud, etc) maar er is niemand die zegt dat het ook echt lekkerder speelt. Bijna iedereen die op gravel speelt of gespeeld heeft zegt dat gravel fijner speelt en dat lijkt me toch het belangrijkste.
  zondag 6 maart 2011 @ 11:55:55 #113
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_93721327
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 11:15 schreef Drassss het volgende:
Weet iemand trouwens wanneer men bekend maakt hoe laat je moet spelen bij de verschillende clubs? ( voorjaarscompetitie )
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 11:15 schreef Drassss het volgende:
Over het algemeen bepalen clubs het zelf. De thuiswedstrijden zul je waarschijnlijk zelf al wel weten en de clubs waar je tegen speelt moeten het aan jou laten weten. Ik geloof dat de VCL dat via de VCL van de andere vereniging doet ofzo. Ik ben nooit captain (gelukkig :P ) dus ik weet niet precies hoe het werkt.
Standaard beginnen ze op zondag om 10:00
  zondag 6 maart 2011 @ 11:58:17 #114
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_93721396
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 11:55 schreef Komakie het volgende:

[..]

[..]

Over het algemeen bepalen clubs het zelf. De thuiswedstrijden zul je waarschijnlijk zelf al wel weten en de clubs waar je tegen speelt moeten het aan jou laten weten. Ik geloof dat de VCL dat via de VCL van de andere vereniging doet ofzo. Ik ben nooit captain (gelukkig :P ) dus ik weet niet precies hoe het werkt.
Standaard beginnen ze op zondag om 10:00
Ja thuis is geen probleem, maar uit kom je soms tot verrassingen te staan :P..
pi_93721430
Ga er gewoon van uit dat het 9.00 is, dan kan het altijd nog meevallen :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 6 maart 2011 @ 12:02:31 #116
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_93721510
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 11:59 schreef Norrage het volgende:
Sorry, ter info. Ik bal op de zaterdag, gemengd ;)
  zondag 6 maart 2011 @ 12:03:33 #117
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_93721535
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 11:59 schreef Norrage het volgende:
Ik heb altijd zo'n hekel aan 9:00 beginnen. Zeker de eerste paar weekenden kan het dan nog best wel koud zijn. Vorig jaar moesten wij de eerste de beste wedstrijd gelijk om 9:00 beginnen. Bijna niemand op het park en op 4 banen tegelijk beginnen. Echt een sfeer van 0,0 :(
  zondag 6 maart 2011 @ 12:04:05 #118
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_93721550
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 12:02 schreef Drassss het volgende:

[..]

Sorry, ter info. Ik bal op de zaterdag, gemengd ;)
Dan is het volgens mij 13:00 ( * Komakie kijkt even vragend naar anderen die op zaterdag spelen...)
pi_93721562
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 12:03 schreef Komakie het volgende:

[..]

Ik heb altijd zo'n hekel aan 9:00 beginnen. Zeker de eerste paar weekenden kan het dan nog best wel koud zijn. Vorig jaar moesten wij de eerste de beste wedstrijd gelijk om 9:00 beginnen. Bijna niemand op het park en op 4 banen tegelijk beginnen. Echt een sfeer van 0,0 :(
Vooral dat op 4 banen tegelijk is nogal kut, maakt me niet uit wanneer het begint...Staan al je spelers op de baan en heb je helemaal geen gezelligheid
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 6 maart 2011 @ 12:04:43 #120
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_93721566
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 12:04 schreef Komakie het volgende:

[..]

Dan is het volgens mij 13:00 ( * Komakie kijkt even vragend naar anderen die op zaterdag spelen...)
Ja eigenlijk weet ik de tijden wel :P alleen vroeg ik me af wanneer ze erop komen te staan ( bij de knltb ). Normaal ballen wij om 13.00/14.00
  zondag 6 maart 2011 @ 12:35:12 #121
332366 San_Andreas
Begin your tour here!
pi_93722318
de meteorologische lente !!!!!!!!!?!?!?!?!??????!
"Ik quote graag mezelf."
pi_93730471
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 12:04 schreef Norrage het volgende:

[..]

Vooral dat op 4 banen tegelijk is nogal kut, maakt me niet uit wanneer het begint...Staan al je spelers op de baan en heb je helemaal geen gezelligheid
Aan de andere kant, de hele dag 1 baan en 1 wisselbaan is ook niet alles, dan ben je echt de hele dag bezig. Non-stop 2 banen is het meest ideaal :).
  zondag 6 maart 2011 @ 20:23:12 #123
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_93739357
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 16:32 schreef Bak_Beest het volgende:

[..]

Aan de andere kant, de hele dag 1 baan en 1 wisselbaan is ook niet alles, dan ben je echt de hele dag bezig. Non-stop 2 banen is het meest ideaal :).
Oh 1 baan en een wisselbaan vind ik ook prima.
Ik heb er voor gekozen om competitie te spelen dus ik hou er rekening mee dat ik de hele dag zoet ben en zeker op de mooie dagen is dat prima :)
pi_93759022
" Maar ik wil helemaal niet in de regen of de kou staan", pareert Reijnders. "Ballen worden loeizwaar door de regen en ingepakt in dikke kleren lever je veel bewegingsvrijheid in. Je doet hiermee ongelooflijk veel consessies aan je sport. In de winter moet je gewoon in een hal kunnen tennissen, in korte broek en shirtje."

Dus als de omstandigheden "moeilijk" worden wil je ineens niet meer, wat als je op bezoek gaat bij een team dat op kunstgras tennist, en gewoon doortennist in de regen en wind? Zelfs veel professionele tennissers zien hun nivo drastisch dalen, wanneer de omstandigheden moeilijker worden. Dit is een hele kleine groep, maar er zijn veel tennissers die opgroeien op gravel banen, en 's winters de hal induiken. Maar zodra ze competitie spelen bij een vereniging met kunstgrasbanen, en regen en wind een factor is, finaal door het ijs zakken. Regen wind en kunstgras hebben dan volgens velen niks met tennis te maken, maar het maken je wel een betere tennisser. Mentaal sowieso, en je leert goed anticiperen.

"Dat wordt steeds moeilijker. Waar in de jaren tachtig de tennishallen als paddenstoelen uit de grond schoten, gaan die nu bijna in hetzelfde tempo tegen de grond of krijgen een andere bestemming. Reijnders: "We hadden wat tennishallen betreft een ontzettend goede infrastructuur. Die zijn we nu in recordtijd aan het afbreken."

Tennissen in de hallen die ik ken, is vrij prijzig. En als een vereniging zowel indoor als outdoor banen heeft, hebben ze te weinig indoor banen, of moet je in veel gevallen extra betalen om binnen te (mogen) tennissen.

Zomaar een paar voorbeelden: de tennishal op sportpark De Braak in Helmond werd eerst voor de helft kinderspeelpaleis en daarna in zijn geheel een fitnesscentrum. Valkencourt in Valkenswaard offert drie binnenbanen op voor squash en fitness. En in Son zijn er plannen om de tennishal af te breken en op die plek een gewone sporthal te bouwen.

Dus? Outdoortennis is populairder en minder prijzig dan indoortennis?

Dat er minder behoefte is aan binnenaccommodaties, komt omdat er bij bijna alle clubs voortaan het hele jaar door buiten kan worden getennist. "De tennisclubs willen allemaal 'twaalfmaandenverenigingen' worden", stelt Reijnders. "Daarom leggen ze die kunstgras- of andere allweather-banen aan. Een baantje buiten huren is goedkoper dan in een hal, dus wordt er nu veel meer buiten gespeeld. Dat is goed voor senioren die voor hun plezier nog een balletje slaan, maar niet voor de jeugd.

Wat wou je er tegen doen dan? Mensen willen het hele jaar door tennissen, en niet teveel geld kwijt zijn aan hun hobby. Helaas leven we hier niet in Spanje of zuid frankrijk, waar je vrijwel het hele jaar op gravel uit de voeten kunt. Hoezo niet goed voor de jeugd? Ik ben van mening dat iedere bal die je slaat, je een betere tennisser maakt, ongeacht wat voor ondergrond. Je techniek, conditie, voetenwerk, vastheid oefenen kan gewoon op iedere ondergrond.

De oefenstof wordt dan aangepast aan de temperatuur. Ik heb wel eens gezien dat kinderen tussen de oefeningen door rondjes moesten lopen lopen om warm te blijven."

Rondjes lopen is niks mis mee, tennis is een groot deel conditie en voetenwerk. Tevens moet een tennisleraar capabel zijn om de oefeningen aan elkaar te laten aansluiten. Het is iets anders als een groot deel van de training word vervangen door rondjes lopen. Maar bij 9 van de 10 sporten begin je met een warming up, en als je de training goed indeelt, hoef je echt geen rondjes te lopen op warm te blijven.

"Tennis is een heel technisch spel met veel verschillende slagen", vervolgt hij. "Neem nou de service, de belangrijkste slag. Die moet je lang oefenen, liefst een hele tijd achter elkaar. Dat doe je niet in de kou, dan vries je vast."

Als je 50 services achter elkaar geslagen hebt, dan kost dat kracht en uithoudingsvermogen. Ook al vriest het, dan vries je niet vast. Ja ik spreek uit eigen ervaring. Tijdens oefeningen in de vrieskou, heb ik het nooit koud gehad. En dat was niet omdat ik me warm aankleedde, maar omdat de training gewoon goed in elkaar stak. Bij een graad of 2-3 stond ik gewoon in mijn korte broek op de baan, en ik kwam volledig bezweet van de baan af.

Zijn de weersomstandigheden niet ideaal, datzelfde geldt volgens hem ook voor de ondergrond: "Die allweather-banen bestaan namelijk allemaal uit matten. Die dempen als een gek. De ballen stuiten nauwelijks. Kinderen zullen vaak gaan slizen, maar leren zo geen vlakke slag of top-spin aan."

Ik heb het spelletje op kunstgras geleerd, en sla al mijn slagen vlak of met topspin. Vooral oudere mensen slizen veel, maar vooral de jeugd speelt gewoon aanvallend. Je ziet een jonge tennisser bijna nooit slizen. Tevens word er bij de training aan slize een stuk minder aandacht besteedt dan aan topspin. En terecht. Een kind zal niet gaan slizen, als hij/zij niet weet hoe dat moet. Wel zal hij/zij het leren om aanvallend te spelen.

Reijnders noemt nog een voorbeeld. "Als je op kunstgras de bal in de hoek slaat, komt die niet meer terug. Dat betekent dat een speler die in de verdediging wordt gedrukt, probeert om direct te scoren. Daarmee probeert hij of zij te voorkomen in de hoek te worden gedreven."

Dus? Degene die aanvallend speelt, word beloond? Is het ook niet zo op gras? Degene met de goede service/return neemt het initiatief in de ralley, en eist 9 van de 10 keer het punt op. Kortom harde vlakke slagen, of slagen met topspin worden beloond. Dat was toch hetgeen Alex Reijnders wou? Het is echt niet zo dat als je een bal in de hoek slaat, dat het punt direct voor jou is. Er zijn wel degelijk ralleys, van meer dan 10 slagenwisselingen op iedere niveau. Op kunstgras wordt je beloond als je een half court bal aanvalt. Maar met goed voetenwerk, zijn veel ballen te halen, en ook goed te halen, zodat je niet hoef te slicen.

Gravel is volgens Reijnders een in Nederland uitstervende baansoort. "Terwijl dat de ondergrond is waarop alle facetten van het tennis aan bod komen."

Mee eens, gravel is de beste ondergrond, maar dat wil niet zeggen dat de rest niks met tennis te maken heeft. Gravelbanen worden bij zo ontzettend veel verenigingen slecht onderhouden. Lijnen die niet vlak liggen, stukken bij de base line die zijn uitgetrapt enz enz. Om het een beetje eerlijk te houden, is het wel zo fijn als de bal normaal opstuit, en niet alle kanten opspringt.

Kortom, niet miepen en gewoon tennissen. Het is heel makkelijk om te zeggen dat kunstgras niks met tennis te maken heeft, maar om dat te doen, alleen omdat het anders is, is wel heel makkelijk. De afmeting van het veld en het net blijft hetzelfde, en spelregels blijven hetzelfde. Vochtig of droog weer maken ook een wereld van verschil op gravelbanen. Maar het blijft toch ook gewoon tennis.
pi_93760792
Volgens mij is er niet echt een start tijd voor de zaterdag gemengd competitie, Vaak is het wel in de vroeg in de middag omdat op veel clubs de jeugd er voor speelt.
Maar af en toe heb je een verdwaalde club die het nodig vind om 09:00 te starten.
sudo is powerrrr
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')