quote:
Op zaterdag 5 maart 2011 19:40 schreef Dribbel_ het volgende:Ben wel benieuwd wat er allemaal bij is komen kijken qua materiaal en mensen, zou je dat eens (redelijk) uitgebreid kunnen vertellen. We zijn van plan van de zomer ook een keer zoeits te doen

Dat kan ik vast wel.
Stap 1:
Idee van de clip bespreken.
Wat wil je in je clip vertellen? Een soort verhaal, of gewoon live/band shots, of compleet geanimeerd...
Wij hebben een stuk verhaal afgewisseld met bandshots. We wilden naast onszelf ook een soort boodschap of verhaal meegeven. Drummer, die de tekst ook geschreven heeft had er wel ideeën bij, die hebben we toen uitgewerkt. Ook vind een regisseur/cameraman dit erg leuk om te weten en over mee te praten. Die mensen hebben vaak hun eigen inbreng, omdat ze het al in clipvorm zien. Daardoor kan je soms helderder dingen wegstrepen of mogelijke obstakels overwinnen.
Dit heeft bij ons enkele weken geduurd om alles lekker rustig door te nemen na elke oefensessie. Biertje erbij en ideeën op tafel gooien.
Stap 2:
Locatie bepalen.
Dit kan eventueel natuurlijk in samenspraak met de regisseur/cameraman. Wat jij een leuke locatie vind kan hij soms met hoekpunten en belichting niks mee.
Wij hebben voor het bandgedeelte een enorme leegstaande fabriekshal gekozen. Daar al het licht uit gezet en gewerkt met de belichting van de cameraman.
We hadden een radio mee met de EP erin, zodat we met de track mee konden spelen. Uiteraard natuurlijk ook alle gitaren en versterkers. Een oningeplugde gitaar staat echt onnozel. Tenzij je Slash bent en voor een wit kerkje in de woestijn een solo speelt, dan mag het.
Als je een tijdelijke locatie [bijvoorbeeld in afbraak zijnd fabriekspand, circus, e.d.] zal je de andere stappen soms sneller moeten doorlopen, of daar het deel opnemen wat je al kan doen. Het kan ook voorkomen dat je je verlies moet nemen en op zoek moet naar een andere locatie.
Het volgende klinkt logisch, maar zorg er wel voor dat je contact hebt gehad met de eigenaar/uitbater van je verkozen locatie. Vraag hem/haar/hun toestemming. Meestal heb je geen vergunning ofzo nodig, gewoon even afspreken waar je wil filmen, wat er eventueel wel en niet in beeld mag, en wanneer je komt.
De locatie die wij hadden bevond zich achter het pand waar onze zanger werkt, en is officieel nog eigendom van dat bedrijf, dus voor ons was het enigzins makkelijk.
Ik ben wel door verschillende instanties zoals gemeenten en andere bedrijven afgewezen, maar dat hoort er bij. Soms heb je ook dat je ineens wel mag, terwijl je het niet verwacht.
Wij hebben tevens in de stad Leeuwarden gefilmd [centrum], en gewoon mensen op straat. Volgens de cameraman zaten we niet met inbreuk op privacy en dat soort dingen, omdat mensen wel degelijk konden zien dat er gefilmd werd.
Tevens is het huis in de clip van onze bassiste, de winkel van mijn moeder dus dat was helemaal een makje.
Stap 3:
Het opnameteam.
Onze zanger kent de cameraman die onze clip geschoten heeft, dus dat was ook allemaal vrij snel geregeld. Deze dude deed ook de nodige regie en uiteraard het nabewerken allemaal.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe je een camereman kan vinden, maar mensen in de muziek en muzikale opleidingen kennen altijd viavia wel iemand. Voor de rest wellicht Marktplaats eens afstruinen en mensen in de buurt mailen over tarieven enzo.
Wij hadden dus één persoon die alles deed, wat wel erg lekker werken was opzich. Beetje regie, opnemen, nabewerken. Hoef je ook niet meerdere mensen te betalen.
Met het opname team kan je ook de rest van de details van de clip bespreken, zoals de stijl/setting/vibe die je wil.
Stap 4:
Acteurs/figuranten.
Alles wat je naast de bandshots opneemt waar mensen in voorkomen is het soms aan te raden om acteurs/vrienden/figuranten aan te spreken. Hangt natuurlijk ook wat van het verhaal af.
Wij hadden voor de hoofdrol in het verhaal deel ook een acteur gevraagd, en enkele van de figuranten zijn we zelf omdat het toevallig even zo uitkwam, maar het meerendeel is vrienden, familie en aanhang en wat willekeurige mensen van de straat.
Dingen als de catering hebben we zelf gedaan. Klinkt wat overdreven, maar als je een halve dag in een koude stad staat te filmen, dan is een bakje warme koffie en wat broodjes erg aangenaam.
De stappen liggen uiteraard niet vast, maar dit is hoe het bij ons in zijn werk is gegaan.
Ik ben geheid dingen vergeten, maar die hoor je nog wel als ze me in me opkomen. Als je vragen hebt kan je ze gerust stellen natuurlijk