Echt klasse van je.quote:Op donderdag 3 maart 2011 17:02 schreef Staal het volgende:
Zal nog wel veel meer mailtjes krijgen. Heb de ganse provincie gemaild..
Bieb is vandaag dicht maar als ik morgenmiddag tijd heb ga ik toch even op zoek naar die drie titels.quote:Op donderdag 3 maart 2011 17:11 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Echt klasse van je.
Hoop dat er tussen de beleefde 'zoekzelfmaarverder 'mailtjes ook één of meer zitten met intrigerender info.
In de Arnhemse courant van 28 september 1962 staat een stukje met als titel: <Ronde huis: vakantie-oord met bijzondere geschiedenis>.quote:Op donderdag 3 maart 2011 16:58 schreef Staal het volgende:
Geachte *********,
Op 1 maart 2011 heeft het Provincieloket uw verzoek overCultuur / Cultuurhistorie / Gelderse geschiedenis ontvangen en geregistreerd onder het nummer V11-001462. Hierbij ontvangt u de reactie op uw verzoek.
Bij de provincie Gelderland hebben we hier geen gegevens over. U kunt zich wenden tot het Gelders Archief http://www.geldersarchief.nl/ in Arnhem. In "de Mothoek : kwartaalblad van de Heemkundige Vereniging Nuwenspete" en in de "Arnhemse Courant" van 1962 hebben artikelen gestaan over het Ronde Huis. Deze artikelen zijn aanwezig in de Gelderland Bibliotheek / Bibliotheek Arnhem. http://www.biblioarnhem.nl/index.php?pageId=gelderland
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben over deze e-mail, dan kunt u via onderstaande gegevens contact opnemen met het Provincieloket.
Met vriendelijke groet,
de medewerkers van het Provincieloket
quote:Op donderdag 3 maart 2011 17:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In de Arnhemse courant van 28 september 1962 staat een stukje met als titel: <Ronde huis: vakantie-oord met bijzondere geschiedenis>.
Was er niet een krantenarchief online omstreken Gelderland? Ik kan hem nu iig niet meer vinden.
Zoekmachines van bibliotheek Arnhem is trouwens gaar.
Ene D.W.L. Milo heeft in De Mothoek het contactorgaan van Heemkundige Vereniging "Nuwenspete" / Heemkundige Vereniging "Nuwenspete" Nunspeet, een driedelige serie geschreven over het ronde huis, in 1991. Bij elkaar 14 pp. + een reactie. Hier kan wrs nog via google verder op gezocht worden.
De publicatie van staatsbosbeheer is een inventasrisatie, lijkt me an sich niet interessant vooralsnog.
Door G. van Lith-Willems is er een stuk geschreven ook in de Mothoek met de titel: Mijn tijd in het Ronde Huis 1949-1954.
quote:Op zaterdag 26 februari 2011 15:35 schreef Staal het volgende:
http://snv.courant.nu/ind(...)ina=&sort=score+desc
Hier kun je alle knipsels vinden over Het Ronde Huis die in de Nunspeet Vooruit hebben gestaan.
Sowieso een heel archief.
Dit verbaasde mij echt. Heidenen op de Veluwe, terwijl we al bezig waren de rest van de wereld te kerstenen?quote:Nog in het jaar 1712, moest een gewapende magt, op last van het Hof, naar het Gortelsche bosch , onder Epe , trekken , om zich van de daar verscholene Heidenen meester te maken. Eerst in het midden dier eeuw schijnen de Heidenen deze oorden van hunne tegenwoordigheid verlost te hebben.
's Heerenloo:quote:ERMELO, gem. op de Over-Veluwe, prov. Gelderland, distr. Veluwe, kw. en arr. Arnhem, kant. Harderwijk (1 k. d., 4 m. k., 2s. d.); palende N. O. aan de gem. Harderwijk, N. aan Doornspijk, O. aan Epe en Apeldoorn , Z. aan Barneveld en Putten , W. aan de Zuiderzee.
Deze gem. bevat de d. Ermelo, Nunspeel en Elspeet, waartoe behooren de buurs. Drie, Koophuizen, Horst, Houtdorp, Hulshorst, Leuvenum, Oosteinde, Speulde, Staverden, Telgt, Tonsel, Veldwijk, Vierholten en Westeinde, alsmede het geh. de Zoom. Ook liggen in deze gem. de landgoederen den Essenburg en Leuvenum; het ten deele gesloopte kasteel Staverden, in het jaar 1841 , in een fraai, naar den hedendaagschen smaak aangelegd, landgoed herschapen; benevens het Speulderbosch, het Elspeterbosch , het Viernol terbosch en het Leuvenummerbosch. Vroeger had men er ook de adell. h. Hulshorst en Zeeburg, de kloosters Emaus en St. Jurian, alsmede eene'kommanderij van de Duitsche orde, 'sHeeren Loo geheeten.
De locatie van 's Heerenloo wordt mij nu onduidelijk, is het nu in Ermelo of niet? Zoeken op St. Jansridders brengt verwijzingen met zich mee naar de Johanniter Orde, de protestantse tegenhanger van de Maltezer Orde, waar onze goede vrind Prins Bernhard reeds voor de oorlog lid van was.quote:HEERENLOO ('S), ook wel St. Jans-dale genoemd, voorm. kloost. de Over-Veluwe, prov. Gelderland, gem. en 40 min. ten Z. van Harderwijk.
Dit kloost. plagt door St. Jansridders, onder het opzigt van eenen Kommandeur, bewoond te worden. Dit kommandeurschap moet een gedeelte geweest zijn van het landkommandeurschap van Utrecht. De kerk had drie altaren en vijf Kapellanen. De bewoners van dit kloost. waren mannen van aanzien. Ter plaatse, waar het gestaan heeft , bestaat thans nog slechts de poort, als woning ingerigt, met het boofd van Johannes den Dooper, in den gevel, alsmede het altaarstuk, uit albast heeriijk gebeeldhouwd, voorstellende de instelling van het H. Avondmaal.
De daartoe behoord hebbende gronden, beslaande eene oppervlakte van 140 bund. 48 v. ., worden thans in eigendom bezeten door den Heer Mr. W. A. Db Meestes , woonachtig te Harderwijk ; terwijl vele elders liggende goederen door het domein genaast zijn.
Lol.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:35 schreef Staal het volgende:
Vanavond even terugmailen:
Ik heb uw berichtje doorgestuurd naar iemand waarvan ik denk dat hij iets meer weet dan ik.
Over het gestelde dat er binnen onze vereniging een werkgroep Ronde Huis heeft bestaan kan ik u mede delen dat er nooit zon werkgroep actief is geweest. Dus dat is dus ook weer onzin. Over al die verhalen die de ronde doen over het Ronde Huis; ik denk dat het merendeel verzonnen is en door de burgerij aangedikt is. Wij als vereniging doen hier niet aan mee.
Succes met uw onzin verhaa,l om de waarheid wat er precies bij het Ronde Huis is gebeurd boven tafel te krijgen!!
Groet
Succes met uw onzin. Okay dan..
Onzinverhaal...dat zullen we nog weleens zienquote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:35 schreef Staal het volgende:
Vanavond even terugmailen:
Ik heb uw berichtje doorgestuurd naar iemand waarvan ik denk dat hij iets meer weet dan ik.
Over het gestelde dat er binnen onze vereniging een werkgroep Ronde Huis heeft bestaan kan ik u mede delen dat er nooit zon werkgroep actief is geweest. Dus dat is dus ook weer onzin. Over al die verhalen die de ronde doen over het Ronde Huis; ik denk dat het merendeel verzonnen is en door de burgerij aangedikt is. Wij als vereniging doen hier niet aan mee.
Succes met uw onzin verhaa,l om de waarheid wat er precies bij het Ronde Huis is gebeurd boven tafel te krijgen!!
Groet
Succes met uw onzin. Okay dan..
Vind je van niet dan?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:43 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Onzinverhaal...dat zullen we nog weleens zien
Ben nog steeds niet overtuigd dat daar helemaal niets raars is gebeurd.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vind je van niet dan?
We zijn nu al, hoe lang?, bezig met te onderzoeken of er enige grond van waarheid zit in de 'dirt' die in dat oorspronkelijke weblog stond, volgens mij zijn we niet eens 'close' gekomen. Hoe langer we hiermee bezig zijn, hoe meer duidelijk wordt dat het wrs idd om 'onzin' gaat.
Jij bent meer van het "spooky till proven innocent" dan andersom?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:51 schreef Lavenderr het volgende:
Ben nog steeds niet overtuigd dat daar helemaal niets raars is gebeurd.
Maar mocht dat zover komen geef ik het toe hoor.
Dan is het een spannend verhaal wat (gelukkig) niet op waarheid berust.
In dit geval wel jaquote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:52 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Jij bent meer van het "spooky till proven innocent" dan andersom?
Waarom in dit geval ja? Sluit het oorspronkelijke weblog aan bij bepaalde opvattingen van jou misschien?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:56 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
In dit geval wel ja
Komt bij dat ik de speurtocht op zich al hartstikke leuk vind.
Wat impliceer je hier nu mee?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Waarom in dit geval ja? Sluit het oorspronkelijke weblog aan bij bepaalde opvattingen van jou misschien?
Ik impliceer niets, ik vraag wat...quote:
We zitten hier op BNW, hét complotten-subforum, dus logisch toch dat ik me interesseer voor deze zaak?quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik impliceer niets, ik vraag wat...
Dit soort samenzweringsverhalen doen het in principe goed bij mensen die gevoelig zijn om één of andere reden voor samenzweringsverhalen in het algemeen. Weblog Hertsel de Republiek bijv. plaatst dit verhaal in een veel bredere context, waarin het volk geknecht en onmondig gehouden wordt door een sinistere bovenlaag die alle macht in handen heeft... Als zulks je wereldbeeld is, of als het erop lijkt, dan gaat dit specifieke verhaal er natuurlijk in als godswoord in een ouderling.
Nou goed, ik kom geen steek verder als ik aan jou wat probeer uit te leggen, vrees ik. Wat ik eerder vertelde pseudo-scepticisme werkt dus twee kanten op hè, het gaat er bij jou niet erg goed in, denk ik, of je weigert me bewust te geloven oid.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 12:24 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
We zitten hier op BNW, hét complotten-subforum, dus logisch toch dat ik me interesseer voor deze zaak?
Wat HersteldeRepubliek verder schrijft is voor hun rekening, daar heb ik me niet in verdiept.
Ben via Micha Kat's Klokkenluiders.nl bij deze 'zaak' terechtgekomen, that's it.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |