abonnement Unibet Coolblue
pi_93384506
Omdat we wellicht een woning aan gaan kopen waar nog het nodige moet gebeuren vroegen we ons af hoe de alwetende FOK!kertjes van het K&W forum over bepaalde dingen denken...

Het betreft een jaren '30 woning waar de laatste jaren een bejaarde man woont die alleen het puur noodzakelijke heeft gedaan qua onderhoud / verbeteringen.

Met name de keuken en badkamer zijn hierdoor eigenlijk direct aan vervanging toe. Het huis ziet er verder netjes, maar gedateerd, uit. Bouwtechnisch lijkt alles in orde (keuring volgt nog), en de buitenboel en dingen als kozijnen, dubbel glas, CV zijn redelijk in orde.

Wat er moet gebeuren:

1- Plafonds vervangen; is nu nog zachtboard en zou dus gipsplaten moeten worden
2- Keuken vervangen, ziet er momenteel zo uit:

Er is dus ruimte genoeg om er iets van te maken, maar deze keuken is (zoals de rest van de woning) zeer gedateerd. Hier komt ook nog aardig wat werk bij qua wegwerken van oude leidingen e.d.

3- Badkamer verbouwen; aangezien de badkamer nu niet meer is dan een ruimte van 1,4m2 waar je direct onder de douche staat als je binnenloopt is ons idee om de kamer grenzend aan de badkamer bij de badkamer te trekken (of dat de badkamer maken en de huidige badkamer een toilet als blijkt dat de muur niet weg kan).
Huidige badkamer :D :

Aangrenzende slaapkamer:

Ook zou op deze manier de ruimte onder het schuine dak wat optimaler benut kunnen worden door daar iets als een bad te plaatsen.

Ook heeft de huidige meterkast maar 2 ( :') ) stoppen en géén aardlekschakelaar, de stoppenkast zal dus vervangen moeten worden en waarschijnlijk (?) bij al bestaande stopcontacten een aardedraad aangelegd moeten worden, en her en der wellicht wat stopcontacten bijgeplaatst moeten worden. Ook hier geldt weer dat er redelijk wat leidingen weggewerkt kunnen/moeten worden.

4- Sowieso is het wegwerken van leidingen en bedrading een aparte klus denken we, aangezien door het hele huis dit soort constructies bestaan:

zijkant van douche aan overloop-zijde:


Boven de meterkast in de entree:

Hier zouden dus nog wat leidingen bij kunnen komen omdat dit direct onder de 'gewenste' badkamer ligt, overigens is de begane grond redelijk hoog, dus zou een verlaagd plafond oid uitkomst kunnen bieden.

Samenvatting: gedateerd huis, redelijk wat kluswerk, en de voornaamste vragen zijn hoeveel het ongeveer zou kunnen kosten (ruime schatting) en wat de ideeën van het K&W forum zijn over hoe te (laten) doen. Ook vragen we ons af in welke tijdspanne zoiets normaal uitgevoerd wordt, zeker met het oog op de BTW-verlaging op arbeid die tot 1 juli geldt.

Nog wat plaatjes ter verduidelijking:
Begane grond, entree met meterkast, woonkamer met open haard, keuken in aanbouw.


Verdieping met 'oude' badkamer en aangrenzend de gewenste 'nieuwe'.

De afmetingen zijn niet op de centimeter nauwkeurig, maar redelijke schattingen aangezien we niet alle maten hebben maar wel een aantal dingen hebben opgemeten

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2011 12:29:14 ]
  zondag 27 februari 2011 @ 12:35:35 #2
245963 poqpoq
eten geeft me troost
pi_93384942
wel een mooie vloer in de keuken. Die leidingen ga (laat) je toch wel wegwerken?
It's time to kick ass and chew bubblegum. And I'm all out of bubblegum.
pi_93385031
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 12:35 schreef poqpoq het volgende:
wel een mooie vloer in de keuken. Die leidingen ga (laat) je toch wel wegwerken?
Das zeil :+

Ja dat is wel de bedoeling, en uiteraard is het door deze staat voor de ligging en oppervlakte een prima betaalbaar huis, maar er moet nog wel redelijk wat geklust worden, vandaar dit topic.

Want wij als klusnoobs gaan natuurlijk niet al die leidingen zelf wegwerken, dus vragen ons ten zeerste af of zoiets kan (vast wel :P ), maar bovenal; quanta costa B-)
  zondag 27 februari 2011 @ 12:40:50 #4
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_93385134
die keukenvloer is zeker zeil he?

ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik zou alles zelf gaan verbouwen. ik zou van het 'kantoor' boven een mooie badkamer maken zodat je tijdens verbouwing nog steeds de douche kunt gebruiken.

later kun je dan je overloop groter maken door de douche weg te slopen of er een kast van maken.

maar als je er niet direct in trekt heb je niet zoveel aan dit advies :)
knolraap en lof schorseneren en prei
  zondag 27 februari 2011 @ 12:41:02 #5
245963 poqpoq
eten geeft me troost
pi_93385146
quote:
2s.gif Op zondag 27 februari 2011 12:38 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Das zeil :+

Ja dat is wel de bedoeling, en uiteraard is het door deze staat voor de ligging en oppervlakte een prima betaalbaar huis, maar er moet nog wel redelijk wat geklust worden, vandaar dit topic.

Want wij als klusnoobs gaan natuurlijk niet al die leidingen zelf wegwerken, dus vragen ons ten zeerste af of zoiets kan (vast wel :P ), maar bovenal; quanta costa B-)
oh dat kan absoluut. Mijn ervaring is dat je als klusnoob alles kan leren, en ook veel zelf kan. Enige nadeel is dat er heel veel tijd in gaat zitten, en dat je vaak niet zelf het juiste gereedschap hebt. Dus als je tijd, geduld en kennissen met goed gereedschap kent.. Alleen het plafon verlagen? Dat vind ik juist zo karakteristiek.
It's time to kick ass and chew bubblegum. And I'm all out of bubblegum.
pi_93385260
Bottomline is eigenlijk ook gewoon dat we een hoop zelf niet kunnen, en niet willen. Het zou dan onevenredig veel tijd gaan kosten. Dingen als schilderen, schrootjes of tegeltjes slopen kunnen we zelf wel en doen we ook zelf wel.

Maar de electra, leidingen wegwerken, een complete badkamer (incl vloer e.d.) aanleggen kunnen we simpelweg zelf niet en dat wíllen we ook niet. We werken beide 40 uur, en uiteraard is er wel vrij op te nemen, maar het waarschijnlijk duurt het dan een eeuwigheid voor dat alles klaar is. En vraag is dan maar hoelang alles blijft werken :+
pi_93385987
Zou iemand uitnodigen voor dat soort zaken en een offerte uit laten brengen :Y
Dat kan ook voordat je een huis koopt ;)

Leidingen infrezen kun je zelf althans de sleuven maken in de muur als iemand die er verstand van heeft het voor je aftekent. Je kan het allemaal zelf onder begeleiding maar denk niet dat jullie daarop zitten te wachten.
Het sleuven trekken is een rotweekend maar het scheelt je wel meteen een bak geld.

Plafonds vervangen is ook geen klus die een technieker vereist, wel een handig persoon en je moet per kamer (max 10x10) een avond werk voor 2 rekenen.

Kortom, iemand uitnodigen en van te voren bedenken of je alles door 1 aannemer wilt laten doen of zelf wilt kiezen (dat laatste kan flink wat geld schelen).
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 27 februari 2011 @ 13:06:16 #8
31922 florisje
er zit een aap in de koelkast!
pi_93386090
vraag eens aan je toekomstige buren of er ze een aannemer in de buurt kennen. veel van die eenmanszaakjes hebben nog steeds geen website.

zo ben ik ook aan mijn gevelvoeger gekomen.
knolraap en lof schorseneren en prei
pi_93386563
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 13:03 schreef Ml-etje het volgende:
Zou iemand uitnodigen voor dat soort zaken en een offerte uit laten brengen :Y
Dat kan ook voordat je een huis koopt ;)

Leidingen infrezen kun je zelf althans de sleuven maken in de muur als iemand die er verstand van heeft het voor je aftekent. Je kan het allemaal zelf onder begeleiding maar denk niet dat jullie daarop zitten te wachten.
Het sleuven trekken is een rotweekend maar het scheelt je wel meteen een bak geld.

Plafonds vervangen is ook geen klus die een technieker vereist, wel een handig persoon en je moet per kamer (max 10x10) een avond werk voor 2 rekenen.

Kortom, iemand uitnodigen en van te voren bedenken of je alles door 1 aannemer wilt laten doen of zelf wilt kiezen (dat laatste kan flink wat geld schelen).
We vinden het uiteraard niet erg wat simpele klussen zelf te doen en kennen wel wat handige mensen, maar het echt aanleggen van bv. een stoppenkast of een aardedraad ga ik liever zelf niet mee rommelen, idem voor badkamer geheel aanleggen in een kamer wat nu een slaapkamer is, en de keuken.
pi_93386571
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 13:06 schreef florisje het volgende:
vraag eens aan je toekomstige buren of er ze een aannemer in de buurt kennen. veel van die eenmanszaakjes hebben nog steeds geen website.

zo ben ik ook aan mijn gevelvoeger gekomen.
Das wel een handige ja :Y
pi_93386700
quote:
2s.gif Op zondag 27 februari 2011 13:17 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

We vinden het uiteraard niet erg wat simpele klussen zelf te doen en kennen wel wat handige mensen, maar het echt aanleggen van bv. een stoppenkast of een aardedraad ga ik liever zelf niet mee rommelen, idem voor badkamer geheel aanleggen in een kamer wat nu een slaapkamer is, en de keuken.
Heb je gelijk in hoor :)
Badkamer zou ik door een aannemer laten doen en daarnaast iemand inhuren voor leidingen, plafonds en stoppenkast. Een aannemer huurt daar vaak zelf ook weer iemand voor in en dan betaal je dus extra ;)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_93386894
Maar iemand uit de branche enig idee in welke richting je zou moeten denken qua kosten voor de 4 klussen uit de OP?
pi_93387392
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 13:24 schreef Loveless85 het volgende:
Maar iemand uit de branche enig idee in welke richting je zou moeten denken qua kosten voor de 4 klussen uit de OP?
Dat is niet haalbaar ;) we weten niet wat voor soort keuken je er in wilt.
Hoeveel leidingen er omgelegd moeten worden en ingefreest en wat voor een inhoud je in je meterkast wilt.
Voor de plafonds en badkamer idem eigenlijk.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_93387999
quote:
7s.gif Op zondag 27 februari 2011 13:34 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Dat is niet haalbaar ;) we weten niet wat voor soort keuken je er in wilt.
Hoeveel leidingen er omgelegd moeten worden en ingefreest en wat voor een inhoud je in je meterkast wilt.
Voor de plafonds en badkamer idem eigenlijk.
Neuh snap ik, ik bedoel ook meer gewoon een ruime schatting, plafonds is gewoon de gehele bovenverdieping en gaat dus om ongeveer 40m2, leidingwerk doel ik met name op bv. die aardedraad aanleggen bij de reeds bestaande aansluitingen e.d.
Keuken wordt gewoon IKEA, dus gaat met name om het installeren en wegwerken leidingen e.d.

Ik snap dat er niet zo even is te zeggen wat het allemaal kost zonder daar echt te kijken, maar een ruwe schatting kan toch wel :+

Of als dit niet kan, wat raden jullie dan aan? 3e bezichtiging en dan gewoon een zooi aannemers uitnodigen?
  Moderator zondag 27 februari 2011 @ 14:01:01 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_93388485
In een jaren 30 woning kan het natuurlijk zo zijn dat de bedrading en de leidingen compleet vervangen moet worden. Misschien zitten er zelfs nog stalen elektra buizen in en loop dat via allerlei rare constructies overal en nergens heen. Ook kan het zijn dat er nog oude kleuren in de installatie zitten (groen, rood, grijs, zwart i.p.v. het moderne bruin, blauw, groengeel, zwart) en kloppen de doorsneden qua draad ook niet met de huidige eisen.

Of zijn alle schakelaars en wandcontactdozen nog opbouw en wil je daar inbouw van maken.

Het is vaak wel iets meer werk dan even een aardedraadje erbij in trekken ;)
pi_93388628
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 14:01 schreef Vonkenboer het volgende:
In een jaren 30 woning kan het natuurlijk zo zijn dat de bedrading en de leidingen compleet vervangen moet worden. Misschien zitten er zelfs nog stalen elektra buizen in en loop dat via allerlei rare constructies overal en nergens heen. Ook kan het zijn dat er nog oude kleuren in de installatie zitten (groen, rood, grijs, zwart i.p.v. het moderne bruin, blauw, groengeel, zwart) en kloppen de doorsneden qua draad ook niet met de huidige eisen.

Of zijn alle schakelaars en wandcontactdozen nog opbouw en wil je daar inbouw van maken.

Het is vaak wel iets meer werk dan even een aardedraadje erbij in trekken ;)
Dat geloof ik, daarom dit topic... we hebben nou niet bepaald 2 linkerhanden maar zijn dit soort klussen niet gewend, dus daarom is een wat meer professionele kijk erop (zoals die van jou bv. :+ ) wel handig.

Dus stel, de hele rambam moet vervangen worden, waar praat je dan over qua schatting aan kosten?
pi_93391361
Wij zijn voor zoiets ( met zelf leidingen frezen en plafond maken en schilderen) denk ik ongeveer 35000 euro kwijt geweest. Maar daarbij is inderdaad de complete installatie vervangen. Want jaren 30 en in beroerde staat. Maar budget is idd erg afhankelijk van keuken badkamer en wat qua installatie nodig is.

Als je echt een goede inschatting wil maken zou ik idd derde bezichtigen doen met aannemer.
pi_93391585
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 15:06 schreef Zolena het volgende:
Wij zijn voor zoiets ( met zelf leidingen frezen en plafond maken en schilderen) denk ik ongeveer 35000 euro kwijt geweest. Maar daarbij is inderdaad de complete installatie vervangen. Want jaren 30 en in beroerde staat. Maar budget is idd erg afhankelijk van keuken badkamer en wat qua installatie nodig is.
Ja en dat is ff lastig te beoordelen zo natuurlijk, en ook lastig te láten beoordelen denk ik als het huis nog niet aangekocht is? Kan me zo voorstellen dat de huidige eigenaar het niet zo relaxed vindt dat we daar even een muurtje openbreken om het leidingwerk te bekijken en dan toch maar afzien van de koop :+

Even alle klussen afzonderlijk op Werkspot gezet, gewoon om even te kijken wat de vragen zijn en wat tips te ontvangen, daar zijn momenteel de biedingen ongeveer:

- Keuken: onbekend, wel wat mensen die uiteraard vragen om situatie e.d.
- Badkamer: 5500 - 6500
- Electra: 4600
pi_93398728
quote:
2s.gif Op zondag 27 februari 2011 15:11 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ja en dat is ff lastig te beoordelen zo natuurlijk, en ook lastig te láten beoordelen denk ik als het huis nog niet aangekocht is? Kan me zo voorstellen dat de huidige eigenaar het niet zo relaxed vindt dat we daar even een muurtje openbreken om het leidingwerk te bekijken en dan toch maar afzien van de koop :+

Even alle klussen afzonderlijk op Werkspot gezet, gewoon om even te kijken wat de vragen zijn en wat tips te ontvangen, daar zijn momenteel de biedingen ongeveer:

- Keuken: onbekend, wel wat mensen die uiteraard vragen om situatie e.d.
- Badkamer: 5500 - 6500
- Electra: 4600
Laat zo de heer des huizes hier wel even kijken als hij het tussen koken en voetbal kijken kan proppen ;)
Weet je of bovenstaande bedragen alleen de arbeids behelzen of leveren ze ook nog wat spullen?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_93398880
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 17:24 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Laat zo de heer des huizes hier wel even kijken als hij het tussen koken en voetbal kijken kan proppen ;)
Weet je of bovenstaande bedragen alleen de arbeids behelzen of leveren ze ook nog wat spullen?
In het geval van electra is het incl spullen, badkamer en keuken is het wel materiaal voor aansluiten (leidingen, afvoer, tegellijm, vloer in badkamer, etc. etc.) maar zijn we van plan zelf de keuken te kopen, en voor de badkamer het sanitair en de tegels.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2011 17:29:29 ]
pi_93399096
quote:
2s.gif Op zondag 27 februari 2011 17:28 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

In het geval van electra is het incl spullen, badkamer en keuken is het wel materiaal voor aansluiten (leidingen, afvoer, tegellijm, vloer in badkamer, etc. etc.) maar zijn we van plan zelf de keuken te kopen, en voor de badkamer het sanitair en de tegels.
Ok, heb geen idee qua prijzen maar het lijkt me behoorlijk goedkoop :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_93399243
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 17:33 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ok, heb geen idee qua prijzen maar het lijkt me behoorlijk goedkoop :Y
Electra zou wel fijn zijn als Mr. Ml daar wat in kon betekenen O-) Al is het alleen maar advies, snap dat hij niet zo bij elke vreemde aan de klus gaat.

Verder varieren de prijzen nu zo'n beetje van 4500 - 6500 voor badkamer, en keuken nog niet echt een indicatie voor, iedereen wil (logisch) eerst even komen kijken en vraagt zich af wat voor keuken er in moet en wie de oude er uit haalt.

Plafonds ook nog niet echt biedingen, maar begrijp / denk dat dit ook wel een klus is die we evt. zelf kunnen met wat hulp.
  Moderator zondag 27 februari 2011 @ 17:40:27 #23
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_93399383
quote:
2s.gif Op zondag 27 februari 2011 14:04 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Dat geloof ik, daarom dit topic... we hebben nou niet bepaald 2 linkerhanden maar zijn dit soort klussen niet gewend, dus daarom is een wat meer professionele kijk erop (zoals die van jou bv. :+ ) wel handig.

Dus stel, de hele rambam moet vervangen worden, waar praat je dan over qua schatting aan kosten?
Wat zijn je eisen aan de installatie ? Verwacht je in iedere hoek van een kamer een drietal wandcontactdozen en verlichting door een lamp onder de centraaldoos te hangen in het midden van de kamer ?

Of wil je zaken gaan automatiseren ? Wil je data aansluitingen voor internet om en rond het huis ?
Wil je domotica gaan toepassen ? Of toekomstige buitenverlichting laten schakelen d.m.v. een klok oid.?

Heel veel qua kosten hangen af van de eisen die jullie stellen. Willen jullie alles gaan uitbesteden, of gaan jullie zelf het sleuf/zaag/hak en breekwerk doen ?
pi_93399453
quote:
2s.gif Op zondag 27 februari 2011 17:37 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Electra zou wel fijn zijn als Mr. Ml daar wat in kon betekenen O-) Al is het alleen maar advies, snap dat hij niet zo bij elke vreemde aan de klus gaat.

Verder varieren de prijzen nu zo'n beetje van 4500 - 6500 voor badkamer, en keuken nog niet echt een indicatie voor, iedereen wil (logisch) eerst even komen kijken en vraagt zich af wat voor keuken er in moet en wie de oude er uit haalt.

Plafonds ook nog niet echt biedingen, maar begrijp / denk dat dit ook wel een klus is die we evt. zelf kunnen met wat hulp.
Hij klust niet meer ;) zijn collega's wel.
De oude keuken eruit halen is leuukkkkk en je moet de oude op MP zetten hoor :Y
wie weet doet iemand het wel voor je dan :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_93399586
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 17:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wat zijn je eisen aan de installatie ? Verwacht je in iedere hoek van een kamer een drietal wandcontactdozen en verlichting door een lamp onder de centraaldoos te hangen in het midden van de kamer ?

Of wil je zaken gaan automatiseren ? Wil je data aansluitingen voor internet om en rond het huis ?
Wil je domotica gaan toepassen ? Of toekomstige buitenverlichting laten schakelen d.m.v. een klok oid.?

Heel veel qua kosten hangen af van de eisen die jullie stellen. Willen jullie alles gaan uitbesteden, of gaan jullie zelf het sleuf/zaag/hak en breekwerk doen ?
Dat zijn een beetje de vragen waar we wat aan hebben, daarom is dit het ideeën topic en is het huis nog niet gekocht :+

Data en internet kan ik zelf wel, misschien is het handig één lijntje mee naar boven te laten leggen als de electricien toch bezig is, maar verder kan ik op dat gebied draadloos wel uit te voeten en heb ik zelf de kennis en kunde wel daar een goed netwerkje voor aan te leggen.

Verder is het ons eerste (koop)huis dus zijn de eisen echt niet torenhoog en hoeven dingen die niet direct MOETEN ook echt niet perse voor we er in gaan.
Het gaat ons er nu vooral om dat het netjes is, veilig is, er meer stoppen zijn, en er een aardlekschakelaar is. Ook genoeg contactpunten in iedere kamer, maar dat moet ik nog inventariseren.

Hetzelfde geldt voor de buitenverlichting, er is een schuurtje/berging met stroom, dus dat zit volgens mij wel goed. Het is leuk als het kán, maar zeker geen vereiste, de tuin is niet dusdanig groot dat er echt een hele paleistuin van gemaakt gaat worden incl verlichting en vijver ofzo :+

Ik denk dat sleuf/zaag/hak/breekwerk uitbesteed gaat worden, simpelweg omdat het dan sneller en beter gebeurt dan wanneer wij het zelf gaan doen, en we er nu aan denken om bv. de plafonds zelf te gaan doen.

Ook zijn we natuurlijk enigszins beperkt in onze tijd, als in; we kunnen niet onbeperkt verlof nemen. En om nou onbetaald verlof te gaan nemen om zelf een beetje aan te prutsen is denk ik zo mogelijk nog duurder dan het te laten doen :+

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-02-2011 17:51:27 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')