Maanden waarin je geen studiefinanciering (of OV) ontvangt tellen alleen mee aan het begin en het eind van het jaar (PDF)... Als je dus bijvoorbeeld alleen mei (bijvoorbeeld om het vakantiegeld niet te laten meetellen) geen studiefinanciering ontvangt gaat dat niet; je verzamelinkomen wordt nog steeds over alle twaalf de maanden bepaald, ook al heb je maar elf maanden stufi ontvangen.quote:Op zondag 6 maart 2011 16:46 schreef Jagärtrut het volgende:
Ik heb hem ook ontvangen. De beruchte brief. Ik ben het er niet mee eens:
ik heb zo'n 1500 euro teveel bijverdiend. Nu heb ik in 2008 in de maand januari gestudeerd, daarna m'n stufi stopgezet, ben een half jaar voltijd gaan werken, tot in September. Daarna ben ik naar het buitenland vertrokken en heb daar verder gestudeerd, en bijgeleend bij de IBG. Ik had geen recht op studifinanciering meer, maar heb wel een OV jaarkaart vergoeding gekregen. Ik snap dat ik die vergoeding eventueel moet terug betalen, maar meer kan het niet zijn toch? Ik heb ook m'n OV in begin februari 2008 ingeleverd, en heb zelfs het briefje nog.
Zie ik het zo goed? Ik zal de ov vergoeding van september tot december moeten terugbetalen, maar meer niet, right?
quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:26 schreef Sport_Life het volgende:
Belastbaar inkomen gaat naar beneden, dus alle toeslagen (waaronder stufi) gaan omhoog. Ik heb dit jaar zo'n 3000 euro aan studiekosten gehad, krijg veel terug en huurtoeslag/zorgtoeslag gaan (behoorlijk) omhoog.
quote:http://www.ib-groep.nl/pa(...)fho/bijverdienen.asp
Welk inkomen?
We kijken niet naar je nettoloon, maar naar je verzamelinkomen.
quote:http://financieel.infonu.(...)komen-berekenen.html
Verzamelinkomen en belastbaar inkomen
Het belastbaar inkomen is wat anders dan het verzamelinkomen. Het belastbaar inkomen is het bedrag waarover belasting wordt geheven: het totale inkomen min eventuele aftrekposten. Het verzamelinkomen is het totaal inkomen in de drie boxen.
maar ik heb helemaal geen stufi ontvangen, alleen maar een lening...quote:Op maandag 7 maart 2011 09:19 schreef CodeCaster het volgende:
[..]
Maanden waarin je geen studiefinanciering (of OV) ontvangt tellen alleen mee aan het begin en het eind van het jaar (PDF)... Als je dus bijvoorbeeld alleen mei (bijvoorbeeld om het vakantiegeld niet te laten meetellen) geen studiefinanciering ontvangt gaat dat niet; je verzamelinkomen wordt nog steeds over alle twaalf de maanden bepaald, ook al heb je maar elf maanden stufi ontvangen.
[..]
[..]
[..]
Ik wacht persoonlijk nog even op de brief, waarin alles wordt vastgesteld. Opdit moment kun je wel een hoop roepen. maar als je de uiteindelijke sanctie niet weet, dan kan je niks.quote:Op maandag 7 maart 2011 09:49 schreef CodeCaster het volgende:
De ontvangen stufi en OV(-vergoeding) worden dus samengetrokken. In jouw geval, enkel OV-vergoeding, zou ik inderdaad bezwaar aantekenen op de periode. Dat kan al voor de brief die je nu hebt ontvangen.
Als je aan kan tonen dat je die OV-studentenkaart alleen de eerste twee maanden in je bezit had hoef je wellicht alleen die maanden waarin je een vergoeding kreeg terug te betalen.
@de rest: hebben jullie al bezwaar aangetekend aan de DUO? Ik vraag me nog steeds af of dat nu al kan, of pas wanneer je de daadwerkelijke vordering ontvangt, aangezien op de laatste brief staat dat je daarop enkel bezwaar kunt aantekenen als je het niet eens bent met de periode waarover naar je inkomen wordt gekeken..
ik heb net even met ze gebeld, en voor mij is het inderdaad de OV vergoeding voor sept-okt-nov-dec. Aangezien ik kan bewijzen dat ik de ov in begin februari heb ingeleverd is dit geen probleem.quote:Op maandag 7 maart 2011 13:06 schreef timpie44 het volgende:
[..]
Ik wacht persoonlijk nog even op de brief, waarin alles wordt vastgesteld. Opdit moment kun je wel een hoop roepen. maar als je de uiteindelijke sanctie niet weet, dan kan je niks.
Eerst maar massaal bezwaar aantekenen op de vordering dus, daarna beroep aantekenen. Dat griffierecht neem ik wel voor lief.quote:Ik moet je er echter op wijzen dat dit allemaal is vastgelegd in een wettelijke regeling die is vastgesteld door de volksvertegenwoordiging en die slechts wordt uitgevoerd door DUO. De mogelijke onredelijkheid heeft dus democratische legitimatie. Dit wil niet zeggen dat het niet te bestrijden is, maar dan moeten er wel hele goede argumenten worden aangevoerd. Ik denk dat het heel erg moeilijk wordt. De enige mogelijkheid is trouwens een individuele zaak, zoals in jouw zaak. Ook kan je, als je uitgeprocedeerd bent, een beroep doen op de hardheidsclausule van artikel 11.5 Wet Studiefinanciering 2000. Echter denk ik dat je in beide gevallen een minimale kans maakt, want de wet is glashelder op dit punt. De reden dat het via een individuele zaak moet gebeuren is dat wij als burgers natuurlijk niet de direct wet kunnen aanpassen.
Ook wil ik je er op wijzen dat DUO slechts de wet uitvoert. Zij kunnen er dus ook niet veel aan doen. De bevoegdheid om te zorgen voor verandering ligt bij de wetgever en niet bij de uitvoerder.
quote:http://www.ib-groep.nl/pa(...)fho/bijverdienen.asp
Bijverdienen in 2008 en 2009
Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in dat kalenderjaar hebt ontvangen aan basisbeurs en aanvullende beurs.
Jij zit precies in hetzelfde schuitje als ik zit. Lening moet je terugbetalen, maar niet direct. Jij zult over het hele jaar, tot november, de OV kosten terug meoten betalen. 11*78 euro. Daar zullen ze je een acceptgiro voor sturen, maar als je het niet in 1 keer terug kunt betalen dan wordt het bij je lening opgeteld, vertelde de mevrouw aan de telefoon mij vanmorgen..quote:Op maandag 7 maart 2011 16:10 schreef anpan het volgende:
Laten we dan maar hopen dat die vordering snel komt. Deze onzekerheid is echt slopend...
Dank voor je snelle reactie!
Dat ik die lening terug moest betalen, wist ik inderdaad. Anders was het ook geen lening.quote:Op maandag 7 maart 2011 16:48 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Jij zit precies in hetzelfde schuitje als ik zit. Lening moet je terugbetalen, maar niet direct. Jij zult over het hele jaar, tot november, de OV kosten terug meoten betalen. 11*78 euro. Daar zullen ze je een acceptgiro voor sturen, maar als je het niet in 1 keer terug kunt betalen dan wordt het bij je lening opgeteld, vertelde de mevrouw aan de telefoon mij vanmorgen..
Ik hoop zo dat dit waar is.quote:Op maandag 7 maart 2011 16:48 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Jij zit precies in hetzelfde schuitje als ik zit. Lening moet je terugbetalen, maar niet direct. Jij zult over het hele jaar, tot november, de OV kosten terug meoten betalen. 11*78 euro. Daar zullen ze je een acceptgiro voor sturen, maar als je het niet in 1 keer terug kunt betalen dan wordt het bij je lening opgeteld, vertelde de mevrouw aan de telefoon mij vanmorgen..
Mooi kut. Wel interessant om te weten. Ik krijg binnenkort antwoord van de 2e kamer.quote:Op maandag 7 maart 2011 14:52 schreef CodeCaster het volgende:
Mail terug van de LSR, essentie:
[..]
Eerst maar massaal bezwaar aantekenen op de vordering dus, daarna beroep aantekenen. Dat griffierecht neem ik wel voor lief.
Dan pleeg je ook nog eens verzekeringsfraude. Je moet bij het nemen van een rechtsbijstandsverzekering namelijk verklaren dat je je op het moment van tekenen niet in een situatie bevindt waarvan het aannemelijk is dat je de rechtsbijstand nodig hebt.quote:Op zondag 27 februari 2011 17:55 schreef Oksel het volgende:
We moeten inderdaad eerst de vorderingsbrief afwachten. Dan kijken wat ze vorderen, naaien ze ons echt klimmen we in de pen. Aangetekend versturen, en alles netjes en beleefd verwoord. Dan wachten we het antwoord af, en trekken we bij negatief antwoord (en dat is te verwachten) aan de bel bij de Nationale Ombudsman.
Ik verwacht niet dat we veel kans hebben overigens. Ik ben in staat om de eerste 1000 EUR (wat ik teveel heb verdiend) te betalen, vervolgens te stoppen met betalen, om het vervolgens voor te laten komen. Dan neem ik wel eerst een rechtsbijstandsverzekering trouwens.
Kijk dat is goed nieuws!quote:Op dinsdag 8 maart 2011 15:07 schreef Oksel het volgende:
En een 2e kamer lid mailde me net met de vraag of ze mijn telefoonnummer mocht.
quote:Beste,
N.a.v. je mail wil ik graag even wat nadere informatie aan je mailen rond de nieuw ingevoerde glijdende schaal bij de bijverdiengrens. Ik heb even wat zaken uitgezocht over de wijze waarop we dit in 2009 behandeld hebben. Ik stuur daarom ook even twee bijlagen mee die wellicht wat aanvullende informatie bieden: een brief van voormalig minister Plasterk hieromtrent en het wetsvoorstel van begin 2009. Deze is aangenomen door de Kamer met een inwerkingtreding (bij mijn weten) van 1 januari 2010.
Op voorstel van de PvdA-fractie is de onredelijkheid van beboeting in 2009 uit de bijverdienregeling gehaald. Alleen betreft het een wetsvoorstel dat ingaat vanaf 2010 en dan dus geen betrekking heeft op inkomens uit 2008 en 2009 maar pas op inkomens vanaf dat jaar (voor de duur van 3 jaar in ieder geval). In de brief staat daar ook een passage over op blz. 3 onder gevolgen voor de uitvoering. Daarmee is er dan ook een antwoord waarom DUO vasthoudt aan een volledige boete onder de oude regeling. Je inkomen dateert namelijk uit 2008. Was dit inkomen van 2010 of later geweest dan had je alleen het overschrijdingsbedrag hoeven betalen. Bij deze wetgeving is geen sprake van een regeling met terugwerkende kracht, wat overigens veelal niet het geval is. dat is op dit moment in ieder geval mijn inschatting vanuit de situatie die je beschrijft.
Wat me daarbij wel verbaast is dat DUO je dit kennelijk niet zelf gemeld heeft in mogelijke contacten. Het is verstandig om de aanname die ik hiervoor schets even te checken bij ze. Men zou op de hoogte moeten zijn en kunnen aangeven dat het niet voor dat inkomensjaar geldt. Mijn inschatting op dit moment is dus dat DUO om deze reden volgens de oude systematiek werkt en vanaf belastingjaar 2010 (dus vanaf 2012) rekening houdt met alleen het overschrijdingsbedrag. Ik wou dat ik je een positievere inschatting mee kon geven.
Ik hoop je in ieder geval met deze mail verder geīnformeerd te hebben. In geval van aanvullende vragen of opmerkingen hoor ik het graag van je.
Met vriendelijke groet,
Precies dezelfde reactie die ik vorige week van ze kreeg. Wel respect, PvdA zit er als enige achteraan, andere fracties heb ik niks van gehoord! Wat beter klinkt: kamervragen! Maar ik heb zo'n gevoel dat zelfs dat niks uit gaat richten. Maar het geeft weer wat hoop!quote:
Van een 2e kamer lid van de PvdA.quote:Dag Oksel,
Zoals beloofd nog een update, vanuit bijna alle woorvoerders zullen gezamenlijk schriftelijke vragen komen omtrent de bijverdiengrens er zal worden gevraagd om een coulance regel
Hartelijke groet
Onzin. In 2008 is de regelgeving verandert, daardoor zijn er nu zoveel studenten de dupe. Ze hoeven dus allemaal de regels van 2010 ook door te trekken naar 2008 en 2009..quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:07 schreef Nielsch het volgende:
Kan nog een dure grap worden. Als de rechter uiteindelijk gaat bepalen dat de nieuwe regeling met terugwerkende kracht gaat gelden, dan moeten ze nog veel meer jaren terug dan 2008...
Het gaat om je brutoloon.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:43 schreef Renesite het volgende:
Gewoon in vervolg geen teruggave meer aanvragen wanneer je het weet!
Nou ja, dat is wat het DUO adviseerde aan mijn broer. Deze verdiende teveel op basis van zijn jaaropgaaf. Hij legde dit voor en zij vertelden: als je alles bruto/netto optelt moet je gaan overwegen: is mijn teruggaaf interessanter of is het voordeliger om dit te laten (terugbetalingstechnisch)quote:
Lekker relevant voor deze situatie.quote:Op woensdag 9 maart 2011 14:57 schreef Renesite het volgende:
[..]
Nou ja, dat is wat het DUO adviseerde aan mijn broer. Deze verdiende teveel op basis van zijn jaaropgaaf. Hij legde dit voor en zij vertelden: als je alles bruto/netto optelt moet je gaan overwegen: is mijn teruggaaf interessanter of is het voordeliger om dit te laten (terugbetalingstechnisch)
Ze weten čcht wel wat je verdient, ook al doe je geen aangifte. Je werkgever doet dat namelijk wel.quote:http://www.ib-groep.nl/pa(...)fho/bijverdienen.asp
Doe je geen aangifte bij de Belastingdienst? Dan controleren we je belastbaar loon.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |