grappig, want dit is juist 1 van de klassiekers die je nog wel regelmatig ziet rijden (net als de volvo amazon)quote:Op vrijdag 25 februari 2011 12:36 schreef NoBody122 het volgende:
Mooie bak zeg! Ook nog nooit (bewust) gezien
ja idd schitterdende bak! V4 motor doet me denken aan de Lancia fulvia coupe welke het in rallies vaak opnam tegen deze Saab... Heb jij ook je 1e versnelling links-onder zitten ipv links-boven??quote:Op donderdag 24 februari 2011 23:56 schreef Grielen het volgende:
V4 motor![]()
![]()
Legendarische rally-bak. Won het van Porsches die ruim 150 pk hadden
quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:28 schreef HFdude het volgende:
[..]
ja idd schitterdende bak! V4 motor doet me denken aan de Lancia fulvia coupe welke het in rallies vaak opnam tegen deze Saab... Heb jij ook je 1e versnelling links-onder zitten ipv links-boven??
Als je wilt wegrijden en je knalt ineens achteruit, is je bak niet kapot, maar dan heb je een "race"bak en zit je 1e versnelling linksonder ipv boven...quote:Op vrijdag 25 februari 2011 14:02 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
geen flauw idee, zal daar morgen eens naar kijken...
Helaas gebeurd er niets als ik het filmpje aanklikquote:Op vrijdag 25 februari 2011 14:53 schreef De_Melkboer het volgende:
Heel mooie wagen, ik heb een tijdje een donkerrode gehad met veel plezier. Een paar dingen om op te letten:
Versnellingsbak: Als de tweede versnelling lawaai maakt, kan de bak aan zijn einde zijn
Roest: Onder de achterbank, in de schermen achter de koplampen
Lekkage: Dan krijg je steeds een sloot roestwater over je broekspijpen
Die vrijloop komt nog uit de tweetakttjd waarbij remmen op de motor uit den boze was. Je kan deze wel uitschakelen met een hendel onder je dashboard. De kachel is bet zo groot als het motorblok en kan enorm veel warmte maken. De wielen waren met 15 inch voor die tijd echt groot.
De motor is de V4 van de Ford 15M, met een heerlijk geluid, zo'n soort doedoedoedoe klank uit je uitlaat. Ik heb zelfs het orginele instructieboekje nog waarin staat hoe je in de auto kan overnachten door de achterbank los te maken en deze als hoofdkussen te gebruiken. Met je benen naar achteren gericht is het inderdaad lang genoeg.
Veel plezier met de auto en hou ons op de hoogte.
En hier nog een filmpje van hoe de rally tweetakt klinkt, moet je zien, dit is echt muziek:
Altijd leuk een andere 96(-rijder) te zien, ik ben benieuwdquote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:01 schreef oppiedoppie het volgende:
Ja, de originele radio zit er nog in.
En ja, wel wat roest maar niet rot.
En nee, ik heb hem niet bij Misker weg.
En ja, ik woon best wel in de buurt, net buiten Emmen.
En als hij goedgekeurd is wil ik graag een keer langskomen zodat je wat dingen uit kunt leggen.
Cool man, dat je een foto van mijn auto hebt.........
Groen is mijn lievelingskleur, gaaf isdie auto van je, maar uiteindelijk toch besloten het in de originele kleur te laten spuiten straks.
Dat is, zoals de_Melkboer al zei, afkomstig inderdaad uit de tijd dat Saab tweetaktmotoren leverden (erg populair in de rally want ze hadden al vroeg koppel). Maar omdat een tweetaktmotor afhankelijk is van mengsmering loopt het blok dus droog als je op de motor uitrolt. Dit was vooral een probleem met het afrijden van een berg, en om dat op te lossen is er dus een vrijloop in de bak geplaatst; ingeschakeld valt de motor dus stil als er geen gas wordt gegeven. Bijkomend voordeel is dat je - behalve bij het wegrijden - verder de koppeling niet hoeft te gebruiken bij het schakelen. Maar het is inderdaad een erg vreemde gewaarwording als je op de snelweg rijdt, even het gas loslaat en de motor wordt helemaal stilquote:Op donderdag 24 februari 2011 23:17 schreef Palomar het volgende:
Heb je er ook al in gereden? Want heb wel es gehoord dat dit model een vrijloop in de versnelling heeft, waardoor die bij gas los niet remt op de motor. Lijkt me wel een aparte gewaarwording
Ik heb me nooit zo verdiept in de rally-exemplaren van de 96, maar ik betwijfel of die dingen met een 'race-bak' geleverd zijn zoals jij die beschrijft. De 96 heeft stuurversnelling en daarmee kan je al heel erg snel schakelen (één van de redenen waarom ze ze populair waren)quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:28 schreef HFdude het volgende:
[..]
ja idd schitterdende bak! V4 motor doet me denken aan de Lancia fulvia coupe welke het in rallies vaak opnam tegen deze Saab... Heb jij ook je 1e versnelling links-onder zitten ipv links-boven??
De vrijloopquote:Op zaterdag 26 februari 2011 14:50 schreef oppiedoppie het volgende:
De jongen waarvan ik hem heb heeft hem 2 jaar geleden gekocht maar er verder niks meer aan gedaan en daarom wilde hij liever een camper en hebben we geruild.
Hij heb inderdaad wel wat roest maar hij is verder niet erg rot.
En ja, woon vlakbij Emmen dus wil graag van je aanbod gebruik maken ivm de instructieboekjes en verdere uitleg want ik heb nog nooit van die ''uitloop'' gehoord.
Had eerder vermeld dat hij uit 1976 was maar op het kenteken staat inderdaad 1975.
Een jubileumuitvoering dus, dat wist ik ook niet![]()
Vond hem gewoon erg leuk en heb hem op gevoel geruild, die camper was niks meer, ook een opknapper en ben blij dat ik die kwijt ben.
Vind die groene saab ook erg leuk, mn lievelingskleur is groen, maar als zilver bij die uitvoering hoort is het het mooist om hem ook zilver te laten denk ik. Dat spuiten laten zal de duurste kostenpost gaan worden volgens mijn kameraad. Maar dat is iets voor later. Eerst door de keuring.
Bedankt verder voor alle nuttige informatie.![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |