abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93146297
Ik heb een verzoek tot geheimhouding ingediend bij de gemeente waar ik leef.

Daarop hebben ze op 22-12-2010 de indicatie geheim op de persoonlijst gewijzigd in 7 (Niet zonder toestemming aan derden ter uitvoering van en algemeen verbindend voorschrift en niet aan vrije derden en niet aan kerken)

Dit heb ik gedaan om een uitschrijving uit de katholieke kerk mogelijk te maken.

Mijn vraag is nu: wat mocht er voor de 22ste wel en na de 22ste niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door bart2009 op 22-02-2011 12:47:07 ]
  dinsdag 22 februari 2011 @ 12:46:35 #2
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_93146506
geweizigd
pi_93146539
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 12:46 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
geweizigd
Dank
  dinsdag 22 februari 2011 @ 12:58:17 #4
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93146969
hoe zit dat met die toestemming aan kerken? Ik krijg parochieblaadjes in de bus op mijn naam terwijl ik mijn verhuizing niet heb doorgegeven aan de kerk.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 22 februari 2011 @ 13:07:09 #5
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_93147356
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 12:58 schreef Maanvis het volgende:
hoe zit dat met die toestemming aan kerken? Ik krijg parochieblaadjes in de bus op mijn naam terwijl ik mijn verhuizing niet heb doorgegeven aan de kerk.
Is het niet zo dat dat soort clubs automatisch bericht krijgen van mensen die verhuizen etc tenzij je hebt aangegeven dat niet te willen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_93148046
Ik snap niet waarom je zo moeilijk loopt te doen om je bij de RK uit te schrijven. Na mijn verhuizing kreeg ik ook post van de kerk in m'n nieuwe woonplaats. Daarop heb ik ze een mailtje gestuurd met het verzoek me uit te schrijven. Daar heb ik later nog een schriftelijke bevestiging op ontvangen en dat was het.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 13:37:19 #7
152789 karr-1
pi_93148488
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 13:24 schreef anboni het volgende:
Ik snap niet waarom je zo moeilijk loopt te doen om je bij de RK uit te schrijven. Na mijn verhuizing kreeg ik ook post van de kerk in m'n nieuwe woonplaats. Daarop heb ik ze een mailtje gestuurd met het verzoek me uit te schrijven. Daar heb ik later nog een schriftelijke bevestiging op ontvangen en dat was het.
Dat is ook meestal zoals het gaat. Ik heb ze destijds keurig een briefje geschreven en daarmee was het klaar.
pi_93148674
ik heb t ook geprobeerd, NHV van geboorte, maar er kwam verdikke iemand aan de deur nadat ik een keurige brief had geschreven voor een goed gesprek, lol inmiddels ben ik maar niet betalend lid geworden hahah goed compromis, misschien kom ik dan later op de juiste plek terecht :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_93148979
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 13:42 schreef RanTheMan het volgende:
ik heb t ook geprobeerd, NHV van geboorte, maar er kwam verdikke iemand aan de deur nadat ik een keurige brief had geschreven voor een goed gesprek, lol inmiddels ben ik maar niet betalend lid geworden hahah goed compromis, misschien kom ik dan later op de juiste plek terecht :)
In de hel!
pi_93152950
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 13:49 schreef Frishe het volgende:

[..]

In de hel!
Ik hoop op iets kouders..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  dinsdag 22 februari 2011 @ 16:12:57 #11
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93155323
quote:
4s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 12:41 schreef bart2009 het volgende:
Ik heb een verzoek tot geheimhouding ingediend bij de gemeente waar ik leef.

Daarop hebben ze op 22-12-2010 de indicatie geheim op de persoonlijst gewijzigd in 7 (Niet zonder toestemming aan derden ter uitvoering van en algemeen verbindend voorschrift en niet aan vrije derden en niet aan kerken)

Dit heb ik gedaan om een uitschrijving uit de katholieke kerk mogelijk te maken.

Mijn vraag is nu: wat mocht er voor de 22ste wel en na de 22ste niet?
Die indicatie geheim heb je niet nodig om uitgeschreven te worden. In de GBA staat bij mensen die zijn ingeschreven bij een aantal kerkgenootschappen (de grootste daarvan zijn de RK Kerk en de PKN) een zgn SILA-stip aangegeven. Aan deze stip is dus alleen te zien dat je bij een van deze kerkgenootschappen bent ingeschreven, maar niet welke. De stichting SILA fungeert als intermediair tussen het kerkgenootschap en de GBA. Op die manier komen bv adreswijzigingen terecht bij de aangesloten kerken.

Die stip kan ook verwijderd worden. Dan moet je bij je eigen kerkgenootschap aangeven dat je uitgeschreven wil worden, en dan zorgt SILA voor de verwijdering van die stip. De adressen van de ledenadministraties van de aangesloten kerken staan hier: http://www.sila.nl/1-SILA/03-Adressenkerken.html
pi_93179796
Ook hier na de verhuizing een (bedel)brief van de plaatstelijke kerk: "geachte parochianen" . Nooit bij een kerk geweest, nooit gedoopt zelfs. Ze gaan er gewoon vanuit dat iedereen in dit dorp katholiek is ofzo, maar daar ben ik niet van gediend. Ik wens ook niet zo'n stip achter m'n naam bij het GBA. Heb netjes een briefje aan meneer pastoor geschreven, dat ik niet als parochiaan aangeschreven wens te worden en of hij onmiddelijk mijn naam van zijn lijstje wil verwijderen.
pi_93180649
Opdringerig die kerken zeg
pi_93320376
Terugsturen met een grote pentagram erop en het "vriendelijk" verzoek je niet langer tijdens Satan's Slachtingsweek lastig te vallen met hun dogma's? >:)
  vrijdag 25 februari 2011 @ 22:50:23 #15
152789 karr-1
pi_93329238
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 20:02 schreef Sessy het volgende:
Terugsturen met een grote pentagram erop en het "vriendelijk" verzoek je niet langer tijdens Satan's Slachtingsweek lastig te vallen met hun dogma's? >:)
_O_ _O-
pi_93339421
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 20:02 schreef Sessy het volgende:
~O>
  zaterdag 26 februari 2011 @ 18:55:23 #17
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_93358888
De eerste post die ik ontving op mn nieuwe adres was van de kerk. En dat terwijl ik me toch echt ingeschreven had onder geheimhouding? Stelt dus ook geen ruk voor...
Ook hoi !
  zondag 27 februari 2011 @ 11:35:17 #18
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_93383117
Wat raar eigenlijk dat kerken inzicht mogen hebben in de GBA. Echt belachelijk dat ik vervolgens actie moet ondernemen als ik niet ingeschreven wil staan bij een kerk :(

quote:
Bijzondere derden
De Stichting Interkerkelijke Leden Administratie (SILA), enkele pensioenfondsen, verzekeraars, spaarfondsen maar ook bepaalde financiële instellingen die uitkeringen verzorgen, mogen in het kader van hun betrokkenheid bij de uitvoering van wettelijke regelingen gegevens uit de GBA opvragen. De financiële instellingen mogen uw gegevens echter niet gebruiken voor andere activiteiten, zoals het opsporen van debiteuren.
Bron

Hoe past een kerk in dat rijtje? Wat voor 'wettelijke regelingen' voert de kerk dan uit?

Het blijkt dat de gemeente ook (zonder mijn toestemming) mijn gegevens mag doorgeven aan niet-commerciele instellingen (zoals sport- en muziekverenigingen)..
Straks krijg ik ook nog een brief van de plaatselijke bridgeclub om me welkom te heten ;(
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_93497945
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 18:55 schreef Inlognaam het volgende:
De eerste post die ik ontving op mn nieuwe adres was van de kerk. En dat terwijl ik me toch echt ingeschreven had onder geheimhouding? Stelt dus ook geen ruk voor...
Het schijnt dat kerken zich inderdaad niet aan de privacywetgeving houden. Afgezien van artikel 11.
pi_93498040
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 11:35 schreef Sylver_ het volgende:
Wat raar eigenlijk dat kerken inzicht mogen hebben in de GBA. Echt belachelijk dat ik vervolgens actie moet ondernemen als ik niet ingeschreven wil staan bij een kerk :(

[..]

Bron

Hoe past een kerk in dat rijtje? Wat voor 'wettelijke regelingen' voert de kerk dan uit?

Het blijkt dat de gemeente ook (zonder mijn toestemming) mijn gegevens mag doorgeven aan niet-commerciele instellingen (zoals sport- en muziekverenigingen)..
Straks krijg ik ook nog een brief van de plaatselijke bridgeclub om me welkom te heten ;(
Je hebt dus:

1. Vrije derden
2. Kerken
3. Derden ter uitvoering van een verbindend voorschrift
  dinsdag 1 maart 2011 @ 19:24:14 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93503266
quote:
Echt belachelijk dat ik vervolgens actie moet ondernemen als ik niet ingeschreven wil staan bij een kerk :(
Dat staat los van de GBA. Bovendien ben je niet 'zomaar' ingeschreven bij een kerk, dat is ooit door jezelf of je ouders gedaan.

quote:

Daarvoor is de indicatie geheim in de GBA. Dan kunnen de zgn vrije derden (de sportverenigingen etc.) en de SILA (de kerkgenootschappen) niet meer bij je gegevens. Wel de instellingen die voor de uitvoering van bepaalde wetten GBA-toegang hebben.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 19:26:37 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93503388
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 18:55 schreef Inlognaam het volgende:
Dan zou ik na gaan vragen bij de gemeente hoe je nu ingeschreven staat in de GBA. Mogelijk heeft de gemeente zich vergist.
  Moderator dinsdag 1 maart 2011 @ 19:39:27 #23
231857 crew  Housekeeper
Ik kies bewust
pi_93504147
Schijnt idd wel eens lastig te zijn. GS heeft hier laatst al eens aandacht aan besteed.

GS Howto

en dit

w/
Hier had jouw advertentie kunnen staan. Meer info via DM.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 20:50:24 #24
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_93508966
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 19:24 schreef freako het volgende:

[..]

Dat staat los van de GBA. Bovendien ben je niet 'zomaar' ingeschreven bij een kerk, dat is ooit door jezelf of je ouders gedaan.

[..]

Daarvoor is de indicatie geheim in de GBA. Dan kunnen de zgn vrije derden (de sportverenigingen etc.) en de SILA (de kerkgenootschappen) niet meer bij je gegevens. Wel de instellingen die voor de uitvoering van bepaalde wetten GBA-toegang hebben.
Ooit, toen ik een klein jongetje was, ging ik wel eens naar de kerk. Echter, na mn 12e ongeveer ben ik daar nooit meer geweest. Ook mijn ouders niet meer.

Op mn vorige adres heb ik nooit post van de kerk gehad op mijn naam. Ook ben ik niet gedoopt. Dus hoe ze eraan zijn gekomen? Geen idee.
Ook hoi !
  dinsdag 1 maart 2011 @ 22:00:32 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93514463
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 20:50 schreef Inlognaam het volgende:

Op mn vorige adres heb ik nooit post van de kerk gehad op mijn naam. Ook ben ik niet gedoopt. Dus hoe ze eraan zijn gekomen? Geen idee.
Mogelijk ben je wel ooit ingeschreven geweest in een kerkelijke gemeente, ook al ben je nooit gedoopt?

Ik heb na verhuizingen nooit post van een parochie gehad, ook al ben ik wel gedoopt en ga ik een paar keer per jaar naar de mis. Dus óf ik heb niet zo'n stip bij mijn naam staan in de GBA, óf niet elke parochie is zo pro-actief om ongevraagd brieven rond te sturen.
  woensdag 2 maart 2011 @ 00:33:16 #26
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_93522564
Mja, feit is dat ik me in heb geschreven onder geheimhouding en dat die geheimhouding dus kennelijk geen zak voorstelde. Ik was er niet blij mee. Inmiddels staat mn adres in waarschijnlijk tientallen/honderden computers. Veelal ongewenst.
Ook hoi !
pi_93523109
Mag ik vragen hoe dit werkt? Hoe zit dit in elkaar? Ik ben zelf niet lid van een katohlieke kerk maar van een andere. Daar heb ik nooit wat hoeven doen met GBA?

Maar wat heeft de kerk te maken met jouw GBA?
pi_93523343
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 00:51 schreef rub3n het volgende:
Mag ik vragen hoe dit werkt? Hoe zit dit in elkaar? Ik ben zelf niet lid van een katholieke kerk maar van een andere. Daar heb ik nooit wat hoeven doen met GBA?

Maar wat heeft de kerk te maken met jouw GBA?
Vroeger stond je geloof in het GBA en kreeg je kerk een seintje als er wat in je gegevens veranderde. Dat is een hele tijd terug veranderd, zodat kerken niet meer vrij in het GBA kunnen.
Als opvolger is er de SILA-stip. Kerken geven via SILA door wie er lid wordt/is en SILA laat zo'n stip in het GBA zetten. De gemeente weet nu dus alleen dat je bij 1 van de kerken aangesloten bent en niet bij welke.
Bij wijzigingen in het GBA met een SILA-stip geeft de gemeente de wijziging door aan SILA. Die waarschuwt weer de ledenadministratie van de kerk.

SILA is dus een doorgeefluik dat er voor zorgt dat de kerk niet in het GBA kan en de gemeente niet jouw geloof weet. Slechte ervaringen met het registreren van het joodse geloof in het verleden namelijk..
dag
pi_93523501
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 23:50 schreef Troeta het volgende:
Opdringerig die kerken zeg
Valt wel mee hoor, zal eerder aan TS liggen.

quote:

[..]

Bron

Tja het moet ergens bij gehouden worden waar al die katolieke rondlopen.
Toen ik in 2010 ben verhuisd, kreeeg ik in januari een briefje met een welkom + het verzoek wat ik wenste tot in de inschrijving. (wel/niet inschrijven; wel/niet een bijdrage; etc)/
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  woensdag 2 maart 2011 @ 05:59:18 #30
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_93525994
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 00:59 schreef Peter het volgende:

Kerken geven via SILA door wie er lid wordt/is en SILA laat zo'n stip in het GBA zetten. De gemeente weet nu dus alleen dat je bij 1 van de kerken aangesloten bent en niet bij welke.
Bij wijzigingen in het GBA met een SILA-stip geeft de gemeente de wijziging door aan SILA. Die waarschuwt weer de ledenadministratie van de kerk.

SILA is dus een doorgeefluik dat er voor zorgt dat de kerk niet in het GBA kan en de gemeente niet jouw geloof weet. Slechte ervaringen met het registreren van het joodse geloof in het verleden namelijk..
Met dien verstande dat lang niet alle kerkgenootschappen aangesloten zijn bij SILA. Alle andere kerkgenootschappen moeten zelf hun ledenadministratie regelen, en maken dus geen gebruik van de SILA-stip.

Aangesloten bij SILA zijn:

Rooms-Katholieke Kerk
Protestantse Kerk in Nederland
Nieuw-Apostolische Kerk
Algemene Doopsgezinde Sociëteit
Oud-Katholieke Kerk van Nederland
Vrij-Katholieke Kerk
  woensdag 2 maart 2011 @ 07:40:40 #31
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_93526486
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 19:24 schreef freako het volgende:

[..]

Ik heb me nog nooit ingeschreven bij een kerk, en durf ook met zekerheid te zeggen dat mijn ouders dat nooit hebben gedaan. Ik kom niet uit een gelovige (welk geloof dan ook) familie.

quote:
Ja, en met het oog op privacy vind ik het belachelijk dat die 'vrije derden' en de SILA mijn gegevens mogen inzien en dat ik actie moet ondernemen om te zorgen dat ik die stip niet meer achter mijn naam heb.
De 'indicatie geheim' zou de default moeten zijn.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_104160881
Ik vermoed dat ik zelf ook nog een SILA-stip heb, terwijl ik dat niet echt meer nodig vind. Dus ik bel de gemeente om te vragen hoe ik erachter kom of er idd zo'n vermelding bij mijn gegevens in het GBA staat. De beste mevrouw die ik aan de lijn kreeg wist echter niet waar ik het over had en twee collega's gaven ook aan dat er niet zoiets bestaat en dat ik me wel vergist zou hebben :{
  woensdag 9 november 2011 @ 15:02:07 #34
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_104162259
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 14:18 schreef Bigs het volgende:
Ik vermoed dat ik zelf ook nog een SILA-stip heb, terwijl ik dat niet echt meer nodig vind. Dus ik bel de gemeente om te vragen hoe ik erachter kom of er idd zo'n vermelding bij mijn gegevens in het GBA staat. De beste mevrouw die ik aan de lijn kreeg wist echter niet waar ik het over had en twee collega's gaven ook aan dat er niet zoiets bestaat en dat ik me wel vergist zou hebben :{
Je moet bij het kerkgenootschap zijn, die kunnen het voor je nazien, en evt verwijderen.

quote:
Kerkleden die niet willen dat hun gegevens in de SILA-administratie staan, kunnen dit kenbaar maken aan hun kerkgenootschap. De gegevens worden dan onmiddellijk verwijderd en de 'SILA-stip' wordt automatisch weggehaald. En dat betekent dan dat de kerk over de betrokkene geen mutaties meer krijgt vanuit de burgerlijke gemeente.
Voor kerkleden die niet langer kerklid willen zijn geldt uiteraard ook dat zij op hun verzoek uit de administratie verwijderd worden.
Een lijst met adressen/telefoonnrs van de aangesloten kerken staat hier: http://www.sila.nl/1-SILA/03-Adressenkerken.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')