abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93140515
Om ook mijn steentje bij de dragen aan het milieu, wil ik binnenkort overstappen op groene stroom. Nu heb ik weleens gelezen dat groene stroom niet altijd groen is. Ik vraag me af hoe je kunt controleren of de stroom die jij ontvangt ook daadwerkelijk groen is.
pi_93140626
Je krijgt dezelfde stroom als iedereen in Nederland. Het enige verschil is dat de energiemaatschappijen zeggen dat ze het geld wat ze van jou krijgen investeren in groene stroom.
To err is human, to forgive bovine.
pi_93140671
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 09:59 schreef ß het volgende:
Je krijgt dezelfde stroom als iedereen in Nederland. Het enige verschil is dat de energiemaatschappijen zeggen dat ze het geld wat ze van jou krijgen investeren in groene stroom.
En dat moet ik dan maar geloven? Ik ben niet zo naief.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:01:09 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_93140676
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 09:55 schreef DRA het volgende:
Om ook mijn steentje bij de dragen aan het milieu, wil ik binnenkort overstappen op groene stroom. Nu heb ik weleens gelezen dat groene stroom niet altijd groen is. Ik vraag me af hoe je kunt controleren of de stroom die jij ontvangt ook daadwerkelijk groen is.
Je ontvangt de stroom die elke andere nederlander ook ontvangt.
Er is namelijk maar 1 elektriciteitsnetwerk.

Wel moeten energielevernaciers er voor zorgen dat de verkochte "Groene Stroom" ook daad werkelijk opgewekt wordt door groene bronnen.
Die windmolen staat dus ook te draaien voor iemand zonder groenestroom. En die kolecentrale draait ook voor jouw groenestroom.

Hoe meer mensen "groene stroom" willen, hoe meer ze groen moeten gaan opwekken.
pi_93140684
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:00 schreef DRA het volgende:

[..]

En dat moet ik dan maar geloven? Ik ben niet zo naief.
Nee hoor, dat hoeft niet ;)
To err is human, to forgive bovine.
pi_93140704
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:01 schreef ß het volgende:

[..]

Nee hoor, dat hoeft niet ;)
Is het niet te controleren met behulp van een apparaatje of zo?
pi_93140716
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Even aan je stopcontact ruiken.
Ruikt het naar spruitjes dan is het inderdaad groene stroom.
Als je goed kijkt, zie dat het licht van groene stroom een ietwat groenige gloed heeft. Dat komt door de Franse groene stroom die ingekocht wordt.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:02:50 #8
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_93140719
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:02 schreef DRA het volgende:

[..]

Is het niet te controleren met behulp van een apparaatje of zo?
Geintje toch? he?
pi_93140739
Groen stroom kost eigenlijk nauwelijks meer dan grijze stroom...de energie rekening is in zijn totaliteit altijd wel hoog; zeker dit jaar...

Ik moet maar eens serieus overwegen om zelf energie te gaan opwekken, want het schiet met een energiemaatschappij toch niet op...
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:05:17 #10
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_93140794
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:03 schreef zatoichi het volgende:
Groen stroom kost eigenlijk nauwelijks meer dan grijze stroom...de energie rekening is in zijn totaliteit altijd wel hoog; zeker dit jaar...

Ik moet maar eens serieus overwegen om zelf energie te gaan opwekken, want het schiet met een energiemaatschappij toch niet op...
Ik ben van 89 euro/mnd naar 56 euro/mnd naar 40 euro/mnd gegaan in 3 jaar tijd. En nu nog 60 euro teruggekregen hehee. LED lampen spaarlampen, vaatwasser op eco, koud wassen enz enz.
Het kan dus wel.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:05:49 #11
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_93140804
Ik kies trouwens bewust voor rode stroom. Kernenergie welteverstaan. Uit frankrijk.
Wil je ook bijdragen aan een beter milieu kies dan net als ik voor atoomstroom.nl
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:07:06 #12
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_93140839
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:05 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik kies trouwens bewust voor rode stroom. Kernenergie welteverstaan. Uit frankrijk.
Wil je ook bijdragen aan een beter milieu kies dan net als ik voor atoomstroom.nl
Moet je is aan zo'n deurverkoper vragen wat rode stroom is :-)) dat weten ze niet.

Bedankt voor de link trouwens. Hier was ik ook naar opzoek.
pi_93140865
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:05 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Ik ben van 89 euro/mnd naar 56 euro/mnd naar 40 euro/mnd gegaan in 3 jaar tijd. En nu nog 20 euro teruggekregen hehee. LED lampen spaarlampen, vaatwasser op eco, koud wassen enz enz.
Het kan dus wel.
Netjes! Tja dat gaat mij niet echt lukken ben ik bang (met die Ledlampen wel en tzt een nieuwe vaatwasser ook wel).

Grootste probleem is de warmte op dit moment. Woon in een huis uit 1901 op zich wel goed geisoleerd, maar met een open trapgat in de woonkamer; dat is wel funest voor je stookkosten... Ga er nog wel eens wat aan doen.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:08:46 #14
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_93140878
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:07 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Moet je is aan zo'n deurverkoper vragen wat rode stroom is :-)) dat weten ze niet.

Bedankt voor de link trouwens. Hier was ik ook naar opzoek.
Ik heb het wel eens gevraagd bij Eneco, "jaja, groene stroom, maar heeft u ook rode stroom, van milieuvriendelijke CO2 arme kerncentrales ?? " Was daarna een kort gesprek.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:11:09 #15
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_93140930
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:07 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Netjes! Tja dat gaat mij niet echt lukken ben ik bang (met die Ledlampen wel en tzt een nieuwe vaatwasser ook wel).

Grootste probleem is de warmte op dit moment. Woon in een huis uit 1901 op zich wel goed geisoleerd, maar met een open trapgat in de woonkamer; dat is wel funest voor je stookkosten... Ga er nog wel eens wat aan doen.
'k was niet helemaal eerlijk, want het gasgebruik voor het stoken loopt via m'n VvE (blokverwarming).
Daarmee zit ik op ca 300 euro/jr incl onderhoud.

Dus die 40eu/mnd is voor gas om te douchen en koken, en elektriciteit.

Grts
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:13:59 #16
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_93141012
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:11 schreef RaymondK het volgende:

[..]

'k was niet helemaal eerlijk, want het gasgebruik voor het stoken loopt via m'n VvE (blokverwarming).
Daarmee zit ik op ca 300 euro/jr incl onderhoud.

Dus die 40eu/mnd is voor gas om te douchen en koken, en elektriciteit.

Grts
Je zou zou bij mij in het gebouw kunnen wonen, mijn energie-uitgaven zijn precies even hoog. Verschil is wel dat ik elektrisch kook en douche.
  dinsdag 22 februari 2011 @ 10:14:46 #17
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_93141035
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:13 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Je zou zou bij mij in het gebouw kunnen wonen, mijn energie-uitgaven zijn precies even hoog. Verschil is wel dat ik elektrisch kook en douche.
Dan doe je het erg netjes, want elektrisch koken en douchen kan tot 3x duurder zijn.
pi_93141995
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:39 schreef Hawaii_Tim het volgende:

[..]

Je weet het nooit 100% zeker, er is namelijk ook nog de kleine kans dat ie stuk is gegaan in de doos. En voor je dan aanspraak kan maken op de garantie moet je de meter eerst op grijze stroom hebben getest.
Daar had ik inderdaad even niet aan gedacht. Bedankt!
pi_93148978
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:05 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ja die apparaten heb je wel; het nadeel is echter dat deze op grijze stroom werken. Als je dus groene stroom hebt, doet dat apparaat het niet, en kun je dat dus ook niet meten... Erg frustrerend, ben teruggeweest naar de gamma met dat ding en die raadden aan dat ik stroom van de buren moest gebruiken, maar die hadden ook al groene stroom....
Ik vraag me trouwens nu wel af of er meer apparaten zijn die werken op groene stroom. Hoe controleer je eigenlijk of alle apparaten wel op groene stroom kunnen werken?
pi_93150347
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 14:16 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Nou met licht is het wel makkelijk, zoals eerder in het topic al werd gezegd, er zit een soort van groenige glans, heel miniem hoor; ik zie het thuis eigenlijk niet eens echt meer.

Tja verder merk je het volgens mij aan weinig; je apparaten zelf kunnen wel wat algengroei vertonen, dat schijnt niet te voorkomen te zijn, maar ik heb een speciaal middeltje waarmee je eens in de maand je apparaten mee moet afnemen. Dat doodt die algen, dus dan heb je er ook weinig last van.
Erg grappig.

Wat ik me eigenlijk meer afvraag is of er apparaten zijn die er echt niet tegen kunnen. Ik heb best dure apparaten in mijn nieuwe keuken zitten (stoomoven, inductieplaat etc.)

Vraag me af of ze er wel op gebouwd zijn.
pi_93150873
Je kan niet controleren of de stroom die je binnen krijgt groen opgewekt is. Want alles wordt inderdaad op een net gedumpt. Ik meen me nog wel te herinneren dat je vroeger een filter kon kopen die kern energie buiten de deur houdt. Dat die op een andere frequentie zit. Maar dat klinkt mij aardig monkey sandwich in de oren. :).
  Moderator zaterdag 12 maart 2011 @ 13:28:54 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_94000445
Even met de bezem er door, alle groene en grijze stroom grapjes hebben we nu wel gehoord dacht ik zo !
Ontopic graag ! :)
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:01:04 #23
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_94005433
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:05 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Ik ben van 89 euro/mnd naar 56 euro/mnd naar 40 euro/mnd gegaan in 3 jaar tijd. En nu nog 60 euro teruggekregen hehee. LED lampen spaarlampen, vaatwasser op eco, koud wassen enz enz.
Het kan dus wel.
Veel plezier met een schimmelende wasmachine. :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zaterdag 12 maart 2011 @ 16:02:30 #24
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_94005487
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 14:37 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Je kan niet controleren of de stroom die je binnen krijgt groen opgewekt is. Want alles wordt inderdaad op een net gedumpt. Ik meen me nog wel te herinneren dat je vroeger een filter kon kopen die kern energie buiten de deur houdt. Dat die op een andere frequentie zit. Maar dat klinkt mij aardig monkey sandwich in de oren. :).
Wat een onzin. :') Het is gewoon 50 Hz, grijs, groen, rood, pimpel paars met een goud randje, het maakt geen zak uit. :')
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_94033065
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 14:24 schreef DRA het volgende:

[..]

Erg grappig.

Wat ik me eigenlijk meer afvraag is of er apparaten zijn die er echt niet tegen kunnen. Ik heb best dure apparaten in mijn nieuwe keuken zitten (stoomoven, inductieplaat etc.)

Vraag me af of ze er wel op gebouwd zijn.
Ben jij nou dom of?
Interessant he ?
pi_94037555
Nou DRA ze moeten je wel hebben.

De stroom uit je stopcontact thuis is in alle gevallen de zelfde, 50 Hz, 230V wisselspanning.
Alle stroom wordt opgewekt door een grote dynamo te laten draaien en is dus fysisch het zelfde.

Maar de energie die je gebruik om de dynamo aan te drijven kan wel verschillen. Grofweg kan dit dmv kernergie, het verstoken van fossiele brandstoffen (gas, olie, kolen), het verstoken van niet-fossiele brandstoffen (biogas) en of gebruik van zon/wind/waterkracht.

Echter er zit een adder onder het gras, stroom kan ook "vergroend" vergroend worden. Dit is feitelijk een commercieel truukje, maar wel toegestaan. Wat er gebeurd is dat de energie gewoon opgewekt wordt door het verstoken van "niet groene" brandstoffen, maar dat de co2 uitstoot gecompenseerd wordt door de aanplant van bos ergens in de wereld. Deze truuk is bedacht omdat de consumenten vraag naar groene energie groter is dan de productiecapaciteit van echt groene bronnen (windmolens, waterkracht centrales, etc)

In nederland is er een (kleine) leverancier die daarwerkelijk groen opgwekte energie verkoopt aan consumenten. De andere (grote) maatschappijen verkopen vergroende stroom.
pi_94038091
Ik zit zelf bij greenchoice en daar heb je wel veel opties om je wensen kenbaar te maken (bijv. bijdragen aan een oerbos te kopen, investeren in windenergie en je kan je eigen windmolen of biogasinstallatie bij jou in de buurt kiezen waar je de stroom van wilt afnemen (heb ik nooit een keuze in gemaakt).

Ik zit bij greenchoice omdat het gewoon een relaxtere maatschappij dan bijv. een nuon is en je hebt leuke inzages in je verbruik e.d. en volgens de site heb ik 10m2 oerbos bespaard in een jaar tijd.

Greenchoice is in iedergeval een maatschappij die je zeker kan bellen voor meer info, volgens mij vallen ze in de categorie grotere leveranciers in het verhaal hierboven.
pi_94264984
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 10:05 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik zou zeggen, geniet van die nukestroom zo lang het nog kan.
Met de ellende van Fukushima verwacht ik dat kernenergie wereldwijd versneld uitgefaseerd zal gaan worden.

Zelf zit ik bij Greenchoice, zo'n beetje de enige leverancier die het aandeel duurzame energie in NL écht wil opkrikken, de rest doet het slechts voor het imago. (hoewel Eneco ook aardig bezig is; krijgen voorlopig het voordeel van de twijfel)
Bovendien de beste maatschappij als je zonnepanelen hebt en kWh's teruglevert aan het net. De Nuon's en RWE's zitten totaal niet op zelfopwekkers te wachten, terugleveraars worden maximaal gefrustreerd. Greenchoice betaalt altijd keurig uit.
pi_94266666
Heel simpel,... sommigen zeggen het hier al,... maar Greenchoice rules!
Vriendelijk en zeer toegankelijk bedrijf.
Duidelijke site,.... overstappen is wer-ke-lijk een makkie via de site.

En vooralsnog de enige met echt juiste (!) intenties.

Gewoon doen dus,... :Y
pi_94416681
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:53 schreef Ekoyt het volgende:

Dat is wel een van de redenen dat ik vorige week ook greenchoice heb aangevraagd
pi_95172768
Ik heb wel kunnen lachen om die grappen over groene stroom hier. Ik vraag me af of sommige ervaringen echt waar zijn.
pi_96078759
Stroom is stroom, wat het "groen" maakt is A) die paar biomassa installaties van de grotere spelers hier in Nederland, en de handel in groene certificaten in Europa. Netto komt het er op neer dat je groene stroom in theorie (als certificaat) kan kopen, terwijl netto je geen enkele groene stroom installatie hoeft te hebben. De theorie zegt, dat er voor elke groene kilowatt die verhandeld wordt via die certificaten, deze ergens in de hele keten ook daadwerkelijk groen wordt opgewekt. Dat is nogal een on-transparant iets, en veel Nederlandse eneergie maatschappijen kopen goedkope atoomstroom uit Frankrijk, en een corresponderend groene stroom certificaat uit zeg Noorwegen. Dat is goedkoper dan zélf echt groene stroom opwekken, en op die manier bevorderd het dus niet echt de bouw van groene centrales/oplossingen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  Moderator donderdag 28 april 2011 @ 18:23:27 #33
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_96098530
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2011 22:53 schreef Ekoyt het volgende:

Zijn die dan ook relatief veel duurder dan bijvoorbeeld de nuon of essent ? :)
  donderdag 28 april 2011 @ 18:27:10 #34
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_96098712
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 18:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zijn die dan ook relatief veel duurder dan bijvoorbeeld de nuon of essent ? :)
Nee, behoorlijk voordelige maatschappij met uitstekende klantenservice. Als ik uit mag gaan van consumentenbonden en prijsvergelijking websites.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')