abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95939369
De weg naar vrijheid door de Dalai Lama vond ik zelf een erg goed geschreven boek. Hij is zo goed geschreven dat ik hem in één keer heb uitgelezen, echt een aanrader.
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_95939483
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:56 schreef shadow117 het volgende:
De weg naar vrijheid door de Dalai Lama vond ik zelf een erg goed geschreven boek. Hij is zo goed geschreven dat ik hem in één keer heb uitgelezen, echt een aanrader.
Die heb ik nog niet gelezen, heb wel een hart vol wijsheid en een leven vol mededogen. Die zijn ook erg goed geschreven en had ik ook erg snel uit (al pak ik ze regelmatig er weer even bij om weer dingen terug te lezen)
pi_95939890
Ik zal die ook eens opzoeken, het is een serie van 8 boeken, die uitgegeven zijn onder ' De essentie van Tibetaans Boeddhisme '

Trouwens hier kun je ook dingen in de groep gooien :)
Logic will get you from A to B. Imagination will get you anyware.
pi_95940234
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 15:46 schreef loop het volgende:

Ik ben wel benieuwd naar hoe jij anatta interpreteerd. Misschien wil je daar een stukje over posten?
Alles wat je denkt dat je bent, dat ben je niet. ;)

Zo interpreteer ik het :P
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
pi_95940378
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 00:04 schreef shadow117 het volgende:
Ik zal die ook eens opzoeken, het is een serie van 8 boeken, die uitgegeven zijn onder ' De essentie van Tibetaans Boeddhisme '

Trouwens hier kun je ook dingen in de groep gooien :)
Deze 2 heb ik bij de Slegte vandaan gehaald, zal eens kijken welke er nog meer zijn.

Ik ben nu dit topic een beetje aan het doorlezen en een beetje aan het klikken op links. Heb al een aantal groepen hier in de buurt (Nijmegen/Arnhem/Enschede/Deventer) gevonden ^O^

Mijn vraag die ik net stelde kwam nog op het eind van de vorige pagina, dus stel hem nog maar een keer: Heeft iemand ervaring met de trainingen/cursussen van Shambhala?
pi_95940572
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 21:59 schreef Sylvana het volgende:
Ik ben ook erg met het Boeddhisme bezig. Heb er heel veel over gelezen en al veel meditatie-ervaring. ...
* Sylvana gaat dit topic maar eens rustig doorlezen :)
Welkom in dit topic! :)

Heb zelf geen ervaring met Shambala, maar ik denk dat het vast leuk en leerzaam zal zijn. :)
pi_95940980
quote:
7s.gif Op maandag 25 april 2011 00:16 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Welkom in dit topic! :)

Heb zelf geen ervaring met Shambala, maar ik denk dat het vast leuk en leerzaam zal zijn. :)
Dankje en wat ik van Shambhala gelezen heb klinkt wel erg leuk en leerzaam iig. Heb al een mailtje gestuurd, dus ben benieuwd :) En die Sangha in Enschede klinkt ook wel leuk, 1 keer in de maand op zondagochtend loop/zitmeditatie, theeceremonie en dharma-sharing :) En dat is lekker dichtbij (woon zelf in Almelo) Alleen de agenda op de site van Leven in Aandacht is leeg, dus maar even een mailtje gestuurd of die ochtenden nog steeds georganiseerd worden :)

Edit: Poeh zeg, heb echt al aardig wat groepen hier in de buurt gevonden, die maandelijks of zelfs wekelijks bijeen komen ^O^:

Zengroep Hengelo
Zwanehof Zenderen
Sangha Enschede
Shambhala meditatiegroep Deventer
Meditatiegroepen in Deventer, Enschede, Hengelo, Holten en Zwolle

De Zwanehof kende ik al, daar ga ik 14 mei al een stiltedag doen :)

[ Bericht 8% gewijzigd door _Hestia_ op 25-04-2011 01:27:01 ]
pi_96171419
Ik heb niet alle rtijd om alle 8 pagina's te doorlopen, maar ben erg blij te zien dat er aandacht voor dit onderwerp is.
Ga een topic starten in verband met de mijn s inziens wenselijke combinatie van de dharma en maatschappij. In concreto een jeugdopvanghuis vanuit Boeddh. principes.
Later.
pi_96201942
Klinkt goed zo'n initiatief van een jeugdopvanghuis gebaseerd op Boeddhistische principes. In Amsterdam heb je nu ook een Boeddhistische basisschool, vind ik ook erg goed! Om kinderen al zo vroeg mogelijk te leren om bewust te zijn van hun lichaam en ademhaling, gevoel voor mededogen ontwikkelen etc :)

Ik ga morgenavond voor het eerst bij die Shambhala groep in Deventer mediteren :D
pi_96222664
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 12:23 schreef Sylvana het volgende:
Ik ga morgenavond voor het eerst bij die Shambhala groep in Deventer mediteren :D
Veel plezier! :)
pi_96222733
quote:
7s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:19 schreef rijsttafel het volgende:

[..]

Veel plezier! :)
Dankjewel :)
pi_96227337
quote:

Spannend :D
keep us posted :Y
  zondag 1 mei 2011 @ 22:48:39 #213
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_96227466
quote:
Top, laat graag even weten hoe 't was :)
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_96228276
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:46 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Spannend :D
keep us posted :Y
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:48 schreef Perrin het volgende:

[..]

Top, laat graag even weten hoe 't was :)
Zal ik doen! :D
pi_96252717
Maar dat zal over 2 weken pas worden. Zou nl vanmiddag bij een vriendin in Zwolle op bezoek gaan, daar eten en dan naar die meditatie-avond gaan. Maar nu zijn we uitgenodigd om bij haar buren te komen BBQen, dus dan ga ik het niet redden om op tijd in Deventer te zijn.
pi_96864867
Gisteren ben ik naar een zenmeditatie/stiltedag geweest. Om half 10 begon de dag en werden we welkom geheten. We waren met een groep van 12 mensen, waarvan 8 vrouwen en 4 mannen. Ik was veruit de jongste deelneemster, de anderen waren zo tussen de 35 en 70 jaar schat ik.

Na het welkomstpraatje was het gebeurd met het praten en begon het stil zijn. We begonnen met de eerste ronde van 25 minuten zazen (zitten), 10 minuten kinhin (lopen) in de Kloostertuin en nog een keer 25 minuten zazen. Daarna hadden we 25 minuten koffie/theepauze, wat natuurlijk ook in stilte was.

Om 11 uur was de Teisho, oftewel de toespraak. De toespraak ging over allerlei onderwerpen, zoals leegte, verlichting, verschillen tussen de Wereldreligies, jezelf accepteren, verandering begint bij jezelf, mededogen etc. Ik vond het een erg inspirerende tekst en het zette me echt aan het nadenken. Na de Teisho gingen we weer 10 minuten wandelen en 25 minuten zitten.

Om half 1 hadden we een lunch, die erg goed geregeld was. We konden van een buffet gebruikmaken, met soep, verschillende soorten brood en beleg, salades en loempia's. Ik heb lekker 2 bruine bolletjes gegeten, 1 met ham en 1 met kaas, komkommer en cherrytomaatjes. Ook heb ik nog een rauwkostsalade gegeten.

De lunch was ook in stilte en dat vond ik wel een vreemde gewaarwording. We zaten met 12 mensen aan een grote tafel in doodse stilte te eten. Maar ik vond het wel erg fijn, om in jezelf gekeerd te zijn, maar toch open naar anderen en het eten ook echt te proeven.

Na de lunch was het weer tijd voor een ronde zazen-kinhin-zazen. 's Ochtends had ik vooral gemediteerd op mijn ademhaling, geluiden die ik hoorde en een kaarsvlam. 's Middags heb ik vooral aan inzichtmeditatie gedaan. Ik heb gemediteerd op de gedachten die langskwamen en ik heb nagedacht over waar ik sta in mijn leven, welke waarden ik belangrijk vind en wat ik nog wil in mijn leven. Hierover mediteren was erg verhelderend en inspirerend!

Om half 3 hadden we weer koffie/theepauze en daarna hadden we een Mondo. We doorbraken het zwijgen en hielden een groepsgesprek over hoe we de dag tot nu toe hadden ervaren, welke onderwerpen uit de Teisho ons wel/niet hadden aangetrokken en wat we verder maar kwijt wilden. het leverde een boeiende discussie op en naast dat we veel bij elkaar herkenden, waren er ook verschillen, wat extra interessant was om over te praten natuurlijk.

Na de Mondo hebben we nog 1 rondje kinhin en zazen gedaan en tenslotte hebben we de Gelofte aan de Mensheid afgelegd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om 16 uur was de dag afgelopen en ging ieder weer zijn of haar weg.

Zoals ik al zei vond ik het echt ontzettend inspirerend om een dag in stilte door te brengen. Normaal gesproken ben ik wel iemand die veel praat en weinig stil is. De laatste tijd was ik al een beetje aan het oefenen met vaker stil zijn, meer naar andere mensen luisteren in plaats van altijd mijn eigen verhaal te willen vertellen etc. Ik heb verschillende inzichten gekregen in mezelf en in hoe ik wil zijn en wat ik wel en niet wil.

Ik vond het echt een hele bijzondere ervaring om mee te maken!

[ Bericht 13% gewijzigd door _Hestia_ op 15-05-2011 23:08:47 ]
pi_97019863
Ik heb van de week een blog opgezet over spiritualiteit, meditatie, Mindfullness en yoga: SpiriSyl

Zal ook regelmatig over het Boeddhisme bloggen natuurlijk :)

Het lijkt me leuk als jullie een reactie achterlaten als jullie een blog gelezen hebben! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')