abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103550225
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 18:38 schreef Velma het volgende:

[..]

Ahem...

quote:
Toch werden er ook verschillen gemeten tussen de twee groepen proefpersonen. Mensen die pas net verliefd waren, vertoonden meer activiteit in hersendelen die gevoelens van obsessie en spanning kunnen veroorzaken.

Verbondenheid
Bij de proefpersonen met een lange relatie werd meer activiteit gemeten in gebieden die worden geassocieerd met gevoelens van verbondenheid.
oftewel,de verliefdheid die mensen ietwat kortstondiger ervaren is vooral gebaseerd op de 'spanning' en zelfs een stukje obsessie met een partner....
is dat niet juist ook wat de TS beschrijft?

een verliefdheid die vooral gebaseerdis op de#spanning' verdwijnt gewoon na enige tijd... natuurlijk is het ook mogelijk dat mensen met een langdurige relatie ook gelukkig zijn, maar hun 'geluk' is niet meer zozeer gebaseerdop het ondervinden van een voortdurende 'spanning' (datzou ook doodvermoeiend zijn in een relatie)

quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2011 22:26 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Nu reageer je alleen op de laatste twee zinnen uit mijn post, terwijl die alleen maar een kanttekening waren. Reageer nu eens op het eerste deel?
sorrydat ik inderdaadenkel die laatste twee zinnen weersprak en niet op dat eerste stuk reageerde...

enkel heb ik daarop ook weinig te zeggen dat is volledig zo, een relatie kan best uitgaan of iemand kan zch ongelukkig voelen...
volgens mij heb ik dat ook nergens ontkent..

ik erger me wel aan dat 'passieve' gedrag als een volwassen man nét doet alsof dat ergens 'buiten hem om' gebeurt zou zijn en hij eigenlijk niet door lijkt te hebben dat na een paar jaren de oorspronkelijke 'spanning' niet bewaard blijft....
met alle respect, maar een volwassen persoon zou tioch best ook kunnen weten dat een relatie waaraan je verder niks doet idd een grote kans heeft te verslonsen en iemand die dàn ongelukkig wordt heeft daar ook zélf een grote invloed op....

[ Bericht 69% gewijzigd door RM-rf op 25-10-2011 18:37:27 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_103553721
quote:
ik erger me wel aan dat 'passieve' gedrag als een volwassen man nét doet alsof dat ergens 'buiten hem om' gebeurt zou zijn en hij eigenlijk niet door lijkt te hebben dat na een paar jaren de oorspronkelijke 'spanning' niet bewaard blijft....
met alle respect, maar een volwassen persoon zou tioch best ook kunnen weten dat een relatie waaraan je verder niks doet idd een grote kans heeft te verslonsen en iemand die dàn ongelukkig wordt heeft daar ook zélf een grote invloed op...
Men beseft over het algemeen niet goed dat "langdurige liefde" je niet net zo spontaan overkomt als "verliefdheid." Een behoorlijk aantal mensen leeft nog in de waan dat die twee aan elkaar gelijk zouden kunnen zijn, en dat verder alles vanzelf gaat. De idiotie hiervan wordt duidelijk wanneer je dan eens goed achter elkaar zet waar je eigenlijk in aan het geloven bent: "spontane langdurige liefde." Een onmogelijk combinatie, welke er alleen toe kan leiden dat je ongelukkig wordt in je relatie, of besluit een nieuwe aan te gaan waarin dat uiteindelijk ook het geval zal zijn. Ik gok dat TS over enkele jaren dan ook weer terug bij af is... :D
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 20:29:51 #253
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_103555734
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 19:43 schreef VanHelsing het volgende:

[..]

of besluit een nieuwe aan te gaan waarin dat uiteindelijk ook het geval zal zijn. Ik gok dat TS over enkele jaren dan ook weer terug bij af is... :D
Nou, ik vind dat TS geen slechte keuze heeft gemaakt.

Ik zie het (relatie)leven als een pad. Sommige partners lopen een stukje met je mee. Sommigen lopen een lange tijd met je mee. Van beide kun je leren. Is dat "terug bij af", om iets over jezelf te leren? Nee, natuurlijk niet.
De waarheid is hard, maar dat maakt het niet minder waar
pi_103565961
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:29 schreef Heinlein het volgende:

[..]

Ik zie het (relatie)leven als een pad. Sommige partners lopen een stukje met je mee. Sommigen lopen een lange tijd met je mee. Van beide kun je leren. Is dat "terug bij af", om iets over jezelf te leren? Nee, natuurlijk niet.
My point exactly! Kijk, het kan dat je je mee laat voeren in the heat of the moment. Maar dan had TS nu ook wel spijt gehad van zijn breuk. Er zijn gewoon relaties die op een gegeven moment dood zijn, LOS van het punt van liefde die verandert in houden van, en dat dat niet helemaal vanzelf gaat. Een relatie is niet volledig 'maakbaar', evenmin als een relatie volledig vanzelf gaat. En soms houdt het gewoon ergens op met een bepaald persoon.

Da's ook @ RM-f:

quote:
met alle respect, maar een volwassen persoon zou tioch best ook kunnen weten dat een relatie waaraan je verder niks doet idd een grote kans heeft te verslonsen en iemand die dàn ongelukkig wordt heeft daar ook zélf een grote invloed op....
Op zich waar, maar wie zegt dat TS niks aan de relatie heeft gedaan?

Sowieso, TS is nu gelukkig met zijn nieuwe vrouw, nog op redelijke voet met zijn vrouw kunnen praten bij de break-up... Lijkt mij een happy end.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_103572184
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:41 schreef cinnamon_M het volgende:

Sowieso, TS is nu gelukkig met zijn nieuwe vrouw, nog op redelijke voet met zijn vrouw kunnen praten bij de break-up... Lijkt mij een happy end.
Ik weet het niet. Het is wachten tot de volgende knappe tandarts assistente hem weet te verleiden :P
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_103573264
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:41 schreef cinnamon_M het volgende:

[..]

Op zich waar, maar wie zegt dat TS niks aan de relatie heeft gedaan?
ik heb dit topic gelezen en nergens ook maar het geringste gelezen dàt de TS werkelijk iets aan zn relatie deed...

zn stelling was in het begin dat ze toendertijd nog bestaande relatie eigenlijk prima was, nooit ruzie en hij 'het eigenlijk niet wilde opgeven'...
hij was niet op zoek naar een adner maar was 'zomaar verliefd geworden en toen lag hij 'plots' met zn assistente te neuken.... alsof dat allemaal geheel buiten hem om gegaan was, en hij er zelf geen rol in speelde...

wat later kwam opeens wél naar boven dat 'zn partnerin veranderd was' en 'hem had willen temmen en niet wilde dat hij een 'wild leven' leidde, terwijl 'hij toch eigenlijk een cowboy was die in het zadel wilde zitten'...
en helemaal nergens staat wàt de TS nu zelf deed...

vreemd genoeg leek ook de neuwe assitente niet erg belangrijk qua persoon omdat de TS zelf eerst zich serieus bezig hield met de vraag of hij zn bestaande relatie kon behouden, maar vooral twijfelde of hij niet als hij dat deed, misschien nogmaals vreemd zou gaan als er weer een andere dame langskwam..
imho komt het niet erg over als een bewuste keuze een nieuwe 'vaste' relatie aan te gaan.
Hooguit lijkt het erg sterk erop alsof de TS de 'schuld' van zijn vreemdgaan naar zn ex-partnerin wilde schuiven, alsof hij enkel vreemdgegaan was wegens zn vorige partner en als hij nu bij de nieuwe bleef, zou hij vast nooit emer vreemdgaan omdat dat een andere vrouw was.

Overigens, ik heb verder geen enkele mening wàt de TS moet doen met zn leven.. dat is verder zijn zaak en zn eigen verantwoordelijkheid.

ik geef hooguit een mening over de 'uitvluchten' die de TS vervolgens bij zijn handelen beschrijft en die vind ik eerlijk gezegd nogal slap en doorzichtig: Van dat gezeik 'dat hij geen type voor vreemdgaan zou zijn, behalve dan natuurlijk als zn relatie in de sleur geraakt is, en hij als de cowboy die hij is eventjes weer zn wilde haren wil tonen en in het zadel plaats wil nemen...'

tja daarvan vind ikzelf gewoon de geloofwaardigheid extreem laag..
Prima verder dat zn ex-partnerin verder niet boos is... zou ik overigens ook niet doen als ze gewoon in het vermoedelijk ruime en dure huis mag blijven wonen en hij verder alles blijft betalen.. dat is voor de ex vast een prima deal, maar ergens blijft er toch een gevoel hangen dat dat misschien ook een beetje het 'afkopen van de schuld is'.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_103574512
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 20:29 schreef Heinlein het volgende:

[..]

Amen.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 11:32:48 #258
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_103575104
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:37 schreef RM-rf het volgende:

hij was niet op zoek naar een adner maar was 'zomaar verliefd geworden en toen lag hij 'plots' met zn assistente te neuken.... alsof dat allemaal geheel buiten hem om gegaan was, en hij er zelf geen rol in speelde...
(...)

ik geef hooguit een mening over de 'uitvluchten' die de TS vervolgens bij zijn handelen beschrijft en die vind ik eerlijk gezegd nogal slap en doorzichtig
Het is me niet op die manier overkomen, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Soms groei een relatie langzaam de verkeerde kant op. Beide partners kunnen na een tijdje uit elkaar groeien, en slecht voldoen aan die ander z'n emotionele behoeften. Dat hoef je niet per sé helder te hebben voor jezelf. Niet iedereen is zich constant bewust van zijn gevoelsleven.

Voorbeeld met Tandarts, vrouw en assistent. Stel dat zijn vrouw over de dertig is, en sterke drang heeft om een "nest" te bouwen. Ze pusht Tandarts om vooral niet de zaak uit te breiden, vroeg thuis te komen, lekker samen Goede Tijden te kijken, langs familie te gaan. Wat ze niet doet, is een sexy lingerie-setje aantrekken, en de bewondering voor zijn werk wordt zelden uitgesproken.

Als de Tandarts niet zo goed door heeft wat er gebeurd, en niet zo goed aanvoelt, dat hij emotioneel die bewondering en die energie keihard nodig heeft, dan voelt hij zich emotioneel leeggezogen. Dan komt er een assistent en die heeft bewondering voor deze man, vindt hem speciaal en geeft hem het gevoel dat hij op een voetstuk staat.

Dan kan ik mij voorstellen, dat Tandarts gekke dingen gaat doen (vreemd gaat), en dat na een paar keer ineens een knop omgaat en dat-'ie denkt: allemachtig, ik ben eigenlijk helemaal kapot vanbinnen, ik voel me eigenlijk al een jaar lang fucked-up; deze vrouw doet iets met mij, wat ik vergeten was.

Dan omschrijft hij dat als "dat er hem iets overkomen is".

Daar kun je wat van vinden, dat is te veroordelen. Hij had zijn gevoelsleven beter in de smiezen moeten hebben, en allang moeten kappen met de relatie die hij had. Die was helemaal niet zo goed, als dat hij dacht.

Zeg je dan, "klootzak"? Ik niet. Want dan kan ik ook zeggen tegen zijn vrouw "pokkewijf", omdat ze niet in de smiezen had dat zij niet meer aan hem gaf, wat hij nodig had.

N.B. we weten niet wat er in TS omgaat. Maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.
De waarheid is hard, maar dat maakt het niet minder waar
  woensdag 26 oktober 2011 @ 17:10:35 #259
347320 Velma
nerdy vamp
pi_103588655
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 18:19 schreef RM-rf het volgende:

[..]

[..]

oftewel,de verliefdheid die mensen ietwat kortstondiger ervaren is vooral gebaseerd op de 'spanning' en zelfs een stukje obsessie met een partner....
is dat niet juist ook wat de TS beschrijft?

een verliefdheid die vooral gebaseerdis op de#spanning' verdwijnt gewoon na enige tijd... natuurlijk is het ook mogelijk dat mensen met een langdurige relatie ook gelukkig zijn, maar hun 'geluk' is niet meer zozeer gebaseerdop het ondervinden van een voortdurende 'spanning' (datzou ook doodvermoeiend zijn in een relatie)
Wie zegt dat wat TS ervaart voor zijn nieuwe liefde gelijk staat aan de spanning en obsessie die genoemd wordt in het artikel? De één ervaart die spanning en obsessie langer dan de ander. Maar tijd zal het leren wat TS precies voor deze dame voelt, dat kan niemand echt goed inschatten (zelfs TS zelf niet). Ik wilde alleen aangeven dat het heel goed mogelijk is dat wat TS voor zijn minnares voelt wel degelijk 'echter' kan zijn dan zijn gevoelens voor zijn (nu ex) partner. Die overweging moet iedereen voor zichzelf maken.
I lost my glasses again
pi_103589286
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 17:10 schreef Velma het volgende:

[..]

Wie zegt dat wat TS ervaart voor zijn nieuwe liefde gelijk staat aan de spanning en obsessie die genoemd wordt in het artikel? De één ervaart die spanning en obsessie langer dan de ander. Maar tijd zal het leren wat TS precies voor deze dame voelt, dat kan niemand echt goed inschatten (zelfs TS zelf niet). Ik wilde alleen aangeven dat het heel goed mogelijk is dat wat TS voor zijn minnares voelt wel degelijk 'echter' kan zijn dan zijn gevoelens voor zijn (nu ex) partner. Die overweging moet iedereen voor zichzelf maken.
QFT.
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
pi_103589595
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 17:10 schreef Velma het volgende:

[..]

Wie zegt dat wat TS ervaart voor zijn nieuwe liefde gelijk staat aan de spanning en obsessie die genoemd wordt in het artikel?
allereerst, jij komt aan met dat artikel, niet ik.

Maar heb je de posts van Tandarts gelezen?

het spijt me, maar daarin kun je juist leterlijk lezen dat het hem te doen is om de spanning, zn wilde haren, het cowboy-zijn en hoe hij door haar weer 'kwakker geschud' worden...
ik verzin dat niet maar reageer vooral op wat ik in diens post gelezen heb.

overigens zijn het enkel jouw woorden over 'gevoelens die 'echter' zouden kunnen zijn....
ikzelf vind het de reinste waanzin te beginnen over 'echte' en 'onechte gevoelens die, imho enkel 'volgens jou' zou zijn...: Juist zoiets is een heel subjectieve interpretatie die je daar doet.

ik zou het niet durven om vast te stellen óf de TS gelogen heeft toen hij in het begin stelde 'nog steeds hel blij met zn toenmalige vrouw te zijn' en nog heel veel gevoelens voor haar te hebben, wat letterlijk in het topic staat als je terugleest...
integendeel, ik denk dat als de TS dat zegt dat we moeten uitgaan van wat hij zelf zegt. Dan zal het zo zijn geweest op dat moment, de TS heeft het zelf gezegd.

enkel maakt dat ook zn eigen verhaal wat twijfelachtiger als hij daarna hel makkelijk zn gevoelens aanpast aan de situatie en hoe deze zich ontwikkeld...
Ook dat hij op een gegevens moment schreef dat hij die asistente best wilde dumpen voor zn bestaande partner, maar hooguit dan niet zeker wist of hij niet nogmaals vreemd zou gaan met eena andere vrouw...
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:17:14 #262
347320 Velma
nerdy vamp
pi_103593583
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 17:34 schreef RM-rf het volgende:

[..]

allereerst, jij komt aan met dat artikel, niet ik.
Klopt. Maar jij stelde dat zijn gevoelens gelijk staan aan dat stukje in het artikel. Dat heb ik niet gedaan. Ik haalde het artikel erbij om aan te tonen dat langdurige verliefdheid in de vorm van gebondenheid wel degelijk bestaat :)

quote:
Maar heb je de posts van Tandarts gelezen?
Soms wel soms niet. Het is nogal een dramaqueen. Daarin ben ik het met je eens, ik denk ook dat hij zich te snel heeft laten meeslepen in datgene wat hem is 'overkomen' en het is best kwalijk dat hij niet geprobeerd heeft zijn relatie te fixen. Dat ontken ik niet.

quote:
het spijt me, maar daarin kun je juist leterlijk lezen dat het hem te doen is om de spanning, zn wilde haren, het cowboy-zijn en hoe hij door haar weer 'kwakker geschud' worden...
ik verzin dat niet maar reageer vooral op wat ik in diens post gelezen heb.
Yep. Doet er niet aan af dat het echt zo kan zijn dat zijn liefdes-gevoelens voor zijn ex inmiddels te ver te zoeken waren en het doet er ook niet aan af dat zijn gevoelens voor zijn huidige chick meer te maken kunnen hebben met liefde dan zijn gevoelens voor zijn ex deden.

quote:
overigens zijn het enkel jouw woorden over 'gevoelens die 'echter' zouden kunnen zijn....
ikzelf vind het de reinste waanzin te beginnen over 'echte' en 'onechte gevoelens die, imho enkel 'volgens jou' zou zijn...: Juist zoiets is een heel subjectieve interpretatie die je daar doet.
Klopt, zijn mijn woorden. Waar staat dat ik geen subjectieve interpretatie mag maken, trouwens? Ik constateer iets en vertel over een optie die mogelijk is waarbij je je pas na tijden realiseert dat de gevoelens voor je partner een andere vorm van liefde betreft dan die voor een partner. Waarbij jij blijft beweren dat dit fout, stom, meeslepend etc. is. Subjectief zei je? ;)

quote:
ik zou het niet durven om vast te stellen óf de TS gelogen heeft toen hij in het begin stelde 'nog steeds hel blij met zn toenmalige vrouw te zijn' en nog heel veel gevoelens voor haar te hebben, wat letterlijk in het topic staat als je terugleest...
integendeel, ik denk dat als de TS dat zegt dat we moeten uitgaan van wat hij zelf zegt. Dan zal het zo zijn geweest op dat moment, de TS heeft het zelf gezegd.
Hij hoeft ook niet gelogen te hebben. Ik was er ook heilig van overtuigd hetero te zijn tot de minuut dat ik opeens in bed lag met een lekker wijf. Soms ontdek je pas wat je echt denkt of voelt als het tegendeel bewezen wordt. Of als je dénkt dat het tegendeel bewezen wordt (tum tum tuuuum)

quote:
enkel maakt dat ook zn eigen verhaal wat twijfelachtiger als hij daarna hel makkelijk zn gevoelens aanpast aan de situatie en hoe deze zich ontwikkeld...
Ook dat hij op een gegevens moment schreef dat hij die asistente best wilde dumpen voor zn bestaande partner, maar hooguit dan niet zeker wist of hij niet nogmaals vreemd zou gaan met eena andere vrouw...
Ach ja. We're all fools idiots in love.
I lost my glasses again
pi_103595641
Dump de minnares en ga verder met je partner.
Spreek er nooit meer over.
How'd you like to scrape the barnacles off of me rudder?
pi_103599688
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:00 schreef paintmeester het volgende:
Dump de minnares en ga verder met je partner.
Spreek er nooit meer over.
Misschien...moet je het topic even lezen voordat je reageert...
Death is just another state of mind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')