abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94957628
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 22:20 schreef loodgietertje het volgende:

[..]

Het vastrecht, oftewel abonnement, bij een eletriciteitsaansluiting is afhankelijk van de zwaarte van de aansluiting. Wanneer je een zwaardere aansluiting nodig hebt betaal je dus hoger vastrecht.
De werkelijk gebruikte elektrische energie (aantal kWh) betaal je bovenop je vastrecht.
Werd dat ermee bedoeld :D?
Er komt 3 x 25A, mede omdat we willen (kunnen) gaan koken op inductie.
Voor zover ik begrepen heb zou dan ook genoeg moeten zijn voor elektrische vloerverwarming, al moet er dan wel een apart prioriteit-dinggeval in de meterkast. Een soort bypass _O- .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94958437
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 22:24 schreef sigme het volgende:

[..]

Werd dat ermee bedoeld :D?
Er komt 3 x 25A, mede omdat we willen (kunnen) gaan koken op inductie.
Voor zover ik begrepen heb zou dan ook genoeg moeten zijn voor elektrische vloerverwarming, al moet er dan wel een apart prioriteit-dinggeval in de meterkast. Een soort bypass _O- .
Daar kan je wel wat mee ja.

Als je elektrisch wilt koken, en ook warm tapwater wilt maken, zal er inderdaad eventjes niet zo heel veel overblijven voor verwarmen.

Is de communicatie met de elektro-installateur wel naar wens?
pi_94958739
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 22:20 schreef loodgietertje het volgende:

[..]

Het vastrecht, oftewel abonnement, bij een eletriciteitsaansluiting is afhankelijk van de zwaarte van de aansluiting. Wanneer je een zwaardere aansluiting nodig hebt betaal je dus hoger vastrecht.
De werkelijk gebruikte elektrische energie (aantal kWh) betaal je bovenop je vastrecht.
Je moet hem dan wel erg veel gaan verzwaren.
In het algemeen is het vastrecht voor 1x 25A, 1 x35A of 3 x25A gewoon hetzelfde, en met 3 x 25A heb je in totaal 75A tot je beschikking, je moet het wel heel erg bont maken wil je daar niet mee uitkomen.

Natuurlijk is elektrische vloerverwarming duurder dan via de cv, aan de andere kant zijn de investeringskosten veel lager.

Aan de andere kant, zou de calenta weer een betere keuze zijn dan de avanta, mede doordat deze verder terug kan moduleren dan de avanta en er wat meer parameters zijn in te stellen, onder andere de wachttijd en de antipendeltijd.
Maar dan zou ze weer eerder met een buffervat moeten gaan werken en een vloerverwarmingsunit en geen groepenverdeler.

Maar al met al blijft de ruimte die ts wilt verwarmen erg klein, tenslotte wilt ze alleen de benedenverdieping en niet de eerste etage verwarmen.

Mijn slaapkamer is bijvoorbeeld zo'n 27,4 m2 in totaal, en dat is gewoon te klein om met een ketel te verwarmen.
Mijn slaapkamer houd ik op temperatuur met een airco, zomers koelen en s'winters verwarmen, en dat is ook binnen enkele minuten op temperatuur.
pi_94958782
Warm water zou ik echter wel via een douchegeiser of boiler doen dan en niet via een elektrische doorstroomapparaat.
pi_94959690
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 april 2011 21:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik krijg een nieuwe aansluiting, met krachtstroom.

Je punt 2 begrijp ik niet :).
[1] drie fase abonnement/maand is dus duurder dan gewoon 1 draad ; toch ?

punt 2 : weinig verbruik van electriciteit is iets anders dan weinig vermogen ; je mag v.w.b. vermogen (bijvoorbeeld 40 KW) altijd tot dat vermogen afnemen, neem je op enig moment meer dan ploft de zekering uit ;
voor meer vermogen (KW) betaal je abonnement per maand, wie minder vermogen afneemt betaalt minder abo/maand.
heb je hoog vermogen (zoals voor verwarming) nodig, dan betaal je meer/abo/maand ; ook als je die maand niks afneemt (KWH) ; elec-bedrijf rekent bovendien de KWH af die je metterdaad afneemt voor verwarming en alles ;

mijn punt en vraag is : vloerverwarming vereist meer vermogen ; daar betaal je dus voor

samenvatting : elec bedrijf rekent tweemaal : eenmaal voor KW en eenmaal voor wat je afneemt (KWH) ;

beetje moeilijk om het uit te leggen ; de vraag was eig. of je snapt dat je tweemaal betaalt : een keer voor geinstalleerd vermogen en een keer voor wat je echt verbruikt ;

en nou d8 ik dat vloerverwarming, ook als je die heel wenig aanzet, toch flink wat vermogen eist ?

edit : wat loodgietertje zei : je betaalt voor vastrecht (hoe meer vermogen, hoe meer je maandelijks betaalt) plus wat je werkelijk afneemt ;

75 A is dat niet 16.5 KW bij 220 volt (toch ?), een huis van 9 x 4 x 2.6 m3 kan je met 14 a 16 KW wel warm krijgen (zwaar isoleren ingeval mogelijke vrieskou), tenzij het siberisch vriest ;
bij het koken kan je ook de verwarming temperen, dus dat zit wel goed ;

alleen, elec verwarmen is in NL altijd duurder dan gas ;
in frankrijk hebben veel huizen, ook vakantiehuizen (zelfs winter-ski) electrische verwarming ;

nog een edit heb je nagedacht om es te kijken op een winter-vakantiepark, hoe ze die kleine huisjes warm krijgen ?
in NL volgens mij met gas ; in frankrijk typisch met elec ;
in finland zeker met berkenhout, ik heb daar es gehoord over een systeem met een keukenfornuis (16-20 KW, 8 KW netto, en 10 W met 3 of 4 radiatoren (met elec pomp) gekoppeld zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door quirigua op 02-04-2011 23:39:18 ]
pi_94961938
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2011 23:13 schreef quirigua het volgende:

[..]

punt 2 : weinig verbruik van electriciteit is iets anders weinig vermogen ; je mag v.w.b. vermogen (bijvoorbeeld 40 KW) altijd tot dat vermogen afnemen, neem je op enig moment meer dan ploft de zekering uit ;
voor meer vermogen (KW) betaal je abonnement per maand, wie minder vermogen afneemt begtaalt minder abo/maand.
heb je hoog vermogen (zoals voor verwarming) nodig, dan betaal je meer/abo/maand ; ook als je die maand niks afneemt (KWH) ; elec-bedrijf rekent bovendien de KWH af die je metterdaad afneemt voor verwarming en alles ;

mijn punt en vraag is : vloerverwarming vereist meer vermogen ; daar betyaal je dus voor

samenvatting : elec bedrijf rekent tweemaal : eenmaal voor KW en eenmaal voor wat je afneemt (KWH) ;

beetje moeilijk om mhet uit tet leggen ; de vraag was eig. of je snapt dat je tweemaal betaalt : een keer voor mogen afnemen en een keer voor wat je echt afneemt ;

en nou d8 ik dat vloerverwarming, ook als je die heel wenig aanzet, toch flink wagt vermogen eist ?
Sigme wil de vloerverwarming als bijverwarming gebruiken. Dat betekent dat alleen de ergste kou van de vloer weg is. De totale vloer is 24m2
Een matje van Magnum van 15 m2 kan ze mischien al zodanig leggen dat de plekken waar ze echt gaat zitten, een beetje verwarmt worden, en de stukken van de vloer waar alleen maar gelopen wordt niet. Zo'n mat neemt 1875 Watt. Dat is minder dan een wasmachine of een keukenboilertje.
Een mat van 25 m2 (Magnum) neemt 3125 Watt. Dat kan nog steeds achter één groep van 16 A. Daar moet dus wel een aparte groep voor aangelegd worden.
Dit geeft dus niet een exorbitant gebruik dat je zorgen moet gaan maken over de aansluiting van de woning. Als de gelijktijdigheid in de gaten wordt gehouden geeft dit geen problemen. Zelfs niet bij een één fase aansluiting. En de vloerverwarming hoeft ook helemaal niet continu aan te staan.

Heel iets anders is een elektrisch doorstroomtoestel voor warm tapwater. Om een beetje fatsoenlijke hoeveelheid tapwater warm te kunnen maken is al heel snel zo'n kleine 15 kW. nodig.
Ik zou eerder kiezen voor een gesloten gas geisertje met elektrische ontsteking. Of desnoods een boiler.

In gebruik is elektrisch vloerverwarmen zeker duurder, maar in deze situatie wel veel eenvoudiger aanleggen. Bovendien blijft de hoofdverwarming op gas. De keuze van Sigme is dus wel te begrijpen.

[ Bericht 1% gewijzigd door loodgietertje op 03-04-2011 00:16:20 ]
pi_94961998
quote:

[..]

Nee zie eerdere posting
quote:
punt 2 : weinig verbruik van electriciteit is iets anders dan weinig vermogen ; je mag v.w.b. vermogen (bijvoorbeeld 40 KW) altijd tot dat vermogen afnemen, neem je op enig moment meer dan ploft de zekering uit ;
Ligt er dan ook nog aan of het een trage of snelle zekering betreft.
quote:
voor meer vermogen (KW) betaal je abonnement per maand, wie minder vermogen afneemt betaalt minder abo/maand.
Je vastrecht veranderd niet, en je betaalt naar hetgeen wat je verbruikt.
Dus wat bedoel je hier precies mee?
quote:
mijn punt en vraag is : vloerverwarming vereist meer vermogen ; daar betaal je dus voor
elektrische vloerverwarming of waterzijdige vloerverwarming?
Bij beiden betaal je overigens wat je verbruikt, bij elektrisch alleen het elektra tarief, bij waterzijdig afhankelijk van hoe het warm gemaakt wordt gas en elektra
quote:
8)7
quote:
beetje moeilijk om het uit te leggen ; de vraag was eig. of je snapt dat je tweemaal betaalt : een keer voor geinstalleerd vermogen en een keer voor wat je echt verbruikt ;
Snap jij het wel, zowel voor gas als voor elektra betaal je vastrecht, dit wordt niet hoger of lager.

Om het zelf wat sterker te maken, tegenwoordig betaal je zelfs een vast transporttarief, vroeger was dit afhankelijk van hoeveel je afnam en betaalde je transportkosten per kWh of per m3, tegenwoordig is dit een vast tarief, met andere woorden hoe meer je gebruikt des te goedkoper wordt het.

Leuker kunnen ze het niet maken, wel ingewikkelder.
quote:
en nou d8 ik dat vloerverwarming, ook als je die heel wenig aanzet, toch flink wat vermogen eist ?
Nee alleen wanneer deze aanstaat dan verbruikt deze, je auto verbruikt toch ook geen brandstof als deze stil staat. ( op wat verdampingswarmte na dan)
quote:
edit : wat loodgietertje zei : je betaalt voor vastrecht (hoe meer vermogen, hoe meer je maandelijks betaalt) plus wat je werkelijk afneemt ;
Nee het vastrecht veranderd niet indien je 1x 25, 1 x 35 of 3x 25 A aansluiting hebt.
quote:
75 A is dat niet 16.5 KW bij 220 volt (toch ?), een huis van 9 x 4 x 2.6 m3 kan je met 14 a 16 KW wel warm krijgen (zwaar isoleren ingeval mogelijke vrieskou), tenzij het siberisch vriest ;
bij het koken kan je ook de verwarming temperen, dus dat zit wel goed ;
Nee 75A is ongeveer 17,2 kW.
En lezen, zij heeft geen huis van 9x4, hooguit 6x4.
quote:
alleen, elec verwarmen is in NL altijd duurder dan gas ;
in frankrijk hebben veel huizen, ook vakantiehuizen (zelfs winter-ski) electrische verwarming ;
Is ts mee bekend.
Hoewel er via internet niet echt direct duidelijk berekeningen zijn te vinden, de cv lobby praat in hun voordeel en de elektrische vloerverwarmingsleveranciers praten in hun voordeel.
Zoals altijd zal ergens de waarheid liggen, met een exacte berekening is dit natuurlijk wel te achterhalen alleen kost dat nogal wat tijd, zeker als je alle variabelen meeneemt.
quote:
nog een edit heb je nagedacht om es te kijken op een winter-vakantiepark, hoe ze die kleine huisjes warm krijgen ?
in NL volgens mij met gas ; in frankrijk typisch met elec ;
in finland zeker met berkenhout, ik heb daar es gehoord over een systeem met een keukenfornuis (16-20 KW, 8 KW netto, en 10 W met 3 of 4 radiatoren (met elec pomp) gekoppeld zijn.
pi_94962500
quote:

[..]

............ en verder veel rookgordijnen
Voor gebruik van elektriciteit heb je te maken met twee partijen: de netbeheerder en de elektriciteit-leverancier. Bij beide clubs zit je met een woonhuis in de categorie "consument"

En zoals klipper al noemde zijn de vaste kosten [van de netbeheerder] gelijk voor alle aansluitingen t/m 3x25A of 1x40A. Dit vaste bedrag komt op ca 225euro voor : vastrecht aansluiting, vastrecht transport, capaciteitstarief, systeemdiensten en meterhuur.

Dus of je nu een enkelfasige aansluiting hebt met 25A (ca 5,7 kW) of een driefase aansluiting met 3x25A (ca 17 kW), het maakt in de vaste kosten niks uit.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')