Het ego is geen entiteit die regelmatig langskomt om je te pesten. Het is een verzameling emotionele reacties, gedachten en gedragingen die steeds weer herhaald worden en die jij in leven houdt door ze energie te geven dmv identificatie. Tolle noemt het ego "the unobserved mind". Zodra jij als observator je gedachten, emoties en handelingen observeert is er niet echt meer een ego. Om Tolle zelf maar te quoten: "The moment you become aware of the ego in you, it is strictly speaking no longer the ego, but just an old, conditioned mind-pattern. Ego implies unawareness. Awareness and ego cannot coexist."quote:Op vrijdag 18 februari 2011 21:37 schreef Stefanovich het volgende:
Mooie post loei_koei!
Tja wat zoek ik, ik weet het niet eens, uiteindelijk gewoon plezier, een goed gevoel. Vaak houd ik mij bezig met tijdelijke dingen waarvan ik denk dat die mij gelukkig zouden maken. Short term pleasure.... uiteindelijk veroorzaakt dit hele willen en zoeken nou juist pijn, want het is gewoon puur niet-acceptatie, verzet tegen het nu, ofwel tegen mijn leven. En als ik dan ook nog niet die idealen bereik, levert dat veel frustratie op, en nog meer niet-acceptatie, dus werd ik nog ongelukkiger.
Maar toch is mijn ego zo koppig en halsstarrig en maar door blijven roepen dat je dit en dat nodig hebt en dan word je gelukkig. Die tijdelijke genotten zijn leuk, maar waar houdt het op? Op een gegeven moment wil je weer andere dingen.
Uiteindelijk wil ik gewoon pure gemoedsrust, tevreden kunnen zijn met mezelf en mijn leven, en het ironische is dat juist die hele zoektocht naar plezier en geluk mij hiervan afhoudt. Als je al je verlangens, wensen, dingen die je denkt te moeten hebben/bereiken loslaat en geniet van het moment(waar je niks voor nodig hebt), komt gek genoeg veel vanzelf op je pad
Ik besef mij dit heel goed, maar op dit moment ben ik nog vaak in strijd met mezelf, met mijn ego dus. Ik wil er van af, maar vaak neemt ie langzaam ongezien mijn aandacht weer over, en dan ga ik er flink tegenin, maar dat versterkt het alleen maar. De kunst is dan rustig te luisteren, waar te nemen, ofwel te observeren, dan komt de rust vanzelf, omdat je je niet meer identificeert met je gedachten.
Ik heb nu ook veel vrijetijd, uren waarin ik niks te doen heb, dit is verraderlijk, en ik kan er vaak niet eens van genieten, omdat dan mijn ego behoorlijk komt opspelen. Ik wil mij daarom echt eens gaan storten op meditatie, mindfulness en eens lekker experimenteren
Ahhh Jeff, heb zn boek hier staan 'het begin van het nu' prachtig boekquote:Op donderdag 24 februari 2011 00:21 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
ik meldt me ff. ben ff tijdje afwezig geweest
En ik wil jullie graag introduceren aan Jeff Foster
quote:Op donderdag 24 februari 2011 07:36 schreef DeZoektocht het volgende:
Je bent niet 'Ik' je bent de hele geschiedenis van de wereld
Bedankt voor dit filmpje sinterklaas.quote:Op donderdag 24 februari 2011 00:21 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
ik meldt me ff. ben ff tijdje afwezig geweest
En ik wil jullie graag introduceren aan Jeff Foster
ik ben fan van Jeff, hij is ook wat jonger en zegt echt waar het op staat. In een ander interview probeerde hij duidelijk te maken waarom praten erover 'het' een beeld naar het ego brengt. "We should all just shut up. So is this the end of the interview?"quote:Op donderdag 24 februari 2011 09:34 schreef rijsttafel het volgende:
[..]
Bedankt voor dit filmpje sinterklaas.
Mooi filmpjequote:
Hmmm, daar zeg je wat. Ik heb het ego ook echt als een soort vijand gemaakt, die ik moet bestrijden... en op een gegeven moment word je haast moedeloos er van, en ga je haast denken dat er iets mis met je is, iets wat alleen weg kan gaan als ik mezelf verander... maar het ego is idd niet meer dan een oud ingesleten gedachten patroon waar ik mij jaren mee heb geïdentificeerd en dat dus moeilijk is los te laten, maar ik heb het besef nu wel pas echt dat het dát is en meer niet. Dat ik mijn ego niet ben. Dus het verhaaltje geloof ik niet meer echt... en het besef word wel steeds groter.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 17:07 schreef Loei_koei het volgende:
[..]
Het ego is geen entiteit die regelmatig langskomt om je te pesten. Het is een verzameling emotionele reacties, gedachten en gedragingen die steeds weer herhaald worden en die jij in leven houdt door ze energie te geven dmv identificatie. Tolle noemt het ego "the unobserved mind". Zodra jij als observator je gedachten, emoties en handelingen observeert is er niet echt meer een ego. Om Tolle zelf maar te quoten: "The moment you become aware of the ego in you, it is strictly speaking no longer the ego, but just an old, conditioned mind-pattern. Ego implies unawareness. Awareness and ego cannot coexist."
Volgens mij heb je al eens eerder een soortgelijk verhaal gepost als wat hierboven staat. Ik herken me hier ergens wel in. Ging een tijdlang in een bepaalde golfbeweging door het leven. Steeds was er vrede gevolgd door lijden en zo ging het maar door. Dit werd een verhaaltje wat ik mezelf vertelde. Ik was de persoon die in een golfbeweging door het leven ging. Het geloven van dat verhaaltje is weer ego en houdt het in cirkeltjes lopen in stand. Als jij jezelf voortdurend vertelt dat in die en die situatie je ego tevoorschijn komt dan houdt je dit patroon zelf in stand.
Ik heb het grootste deel van mijn leven last gehad van een gebrek aan zelfvertrouwen. Wat betekent dat ik in bepaalde sociale situaties een negatieve emotionele reactie, ook wel angst, ervaarde. Dit gebrek aan zelfvertrouwen was een onderdeel van mijn identiteit. Ik was gehecht aan mijn eigen ellende. Het was onmogelijk te voorkomen dat ik regelmatig in situaties terecht zou komen waar ik angstig op reageerde. Normaal gesproken zou zo'n geconditioneerde reactie iedere keer dat hij plaatsvindt zonder verdere gevolgen steeds minder heftig moeten worden. Identificatie houdt het echter in stand. Stoppen met tegen jezelf vertellen dat jij een persoon bent met een gebrek aan zelfvertrouwen of in ieder geval een dergelijk verhaaltje niet meer geloven zorgt ervoor dat je niet langer investeert in het patroon, waardoor het de ruimte krijgt om uit te doven.
Mindfulness is trouwens extreem simpel. Als je de KvhN hebt gelezen hoef je er verder eigenlijk niets meer over te weten. In het begin lijkt het heel veel moeite te kosten, omdat het compleet haaks staat op al je gewoontes. Hoe meer je het lijden zat bent, hoe groter de bereidheid om deze moeite erin te steken. Op een gegeven moment blijkt het ineens spontaan te gaan en gaat het steeds natuurlijker voelen. De enige meditatie die 'ik doe' wordt in het onderstaande filmpje uitgelegd door Mooji. Ingewikkelder dan dit hoeft het niet te worden en je kunt het de hele dag door doen.
Heel goed. Nu in de praktijk brengen.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:45 schreef Thrackan het volgende:
Zo, langzamerhand beginnen me weer dingen te dagen tussen het stressen door. Ik zat zo eens te filosoferen over wat eerder is gezegd over het Ego, en dat het geen "ding" is, maar een verzamelnaampje voor gedachtenpatronen. Dat leidde zo ongeveer tot de volgende lap tekst:
Hetzelfde hier. Ik voel me niet geroepen mijn ervaringen te delen, omdat het niet mijn ervaringen zijn, slechts gebeurtenissen. Maar ik zie vaak wel duidelijk welke problemen bepaalde mensen hebben. Via internet is dat nogal lastig, maar in het echt merk ik dat al snel.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 13:46 schreef moemoe het volgende:
Gisteren nog een boek van Eckhart Tolle erbij gehaald. Ik ben best wel fan eigenlijk.
Heb best wel ''vreemde'' ervaringen gehad, maar praat er niet zo veel over. Als ik dat wel doe word ik een beetje glazig aangekeken door mensen. Misschien kan ik het hier wel delen.
Hebben jullie ook dat je mensen kunt ''herkennen'' op dat bepaalde bewustzijnsniveau? Alsof ze eruit springen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |