Zo, langzamerhand beginnen me weer dingen te dagen tussen het stressen door. Ik zat zo eens te filosoferen over wat eerder is gezegd over het Ego, en dat het geen "ding" is, maar een verzamelnaampje voor gedachtenpatronen. Dat leidde zo ongeveer tot de volgende lap tekst:
1. Het Ego is als een (mentale) verslaving. Voor het idee neem ik een gokverslaving en rookverslaving als vergelijkingspunt. "Onbewuste" mensen voelen zich zodanig verbonden met hun verslaving dat het een identiteit wordt. Net als rokers (ik heb een tijdlang gerookt) een deel van hun identiteit lenen aan het feit dat ze roken.
Men denkt niet zonder het Ego te kunnen. Altijd maar beter, slechter, of in ieder geval anders dan anderen zijn, ook al is dat een illusie. Want van die nieuwe broek die je gekocht hebt om mee te pronken zijn er miljoenen uit de fabriek gerold. Maar dat dat zo is zie je niet, want je zit verzonken in je verslaving, je Ego.
2. Het pijnlichaam zoals Tolle het beschrijft is net zo goed een verzameling gedachten en gedachtepatronen. Resultaten uit het verleden bieden volgens het pijnlichaam garantie voor de toekomst. Zelfs beurshandelaren weten beter

Ook hier zit een deel van de verslaving in. Men verwacht morgen weer te moeten gokken, omdat anders de wereld vergaat (lees: de afkickverschijnselen worden veel heftiger ingebeeld dan dat ze daadwerkelijk zijn). Men is bang voor pijn waarvan je helemaal niet weet of die wel komt.
Dit pijnlichaam zorgt er weer voor dat je je anders voelt dan anderen (of anders dan een andere groep), wat op zijn beurt weer de Egopatronen bevestigt. Want als de overheid je ziet als een smerige roker, dan is dat je identiteit, toch?
Dit geldt ook voor het collectief. Neem als voorbeeld de zwarte bevolking in de USA, die nog steeds verwacht constant gediscrimineerd te worden. Wat voor groepen doen dit ook? Junks verwachten dat mensen ze als straatvuil behandelen. Rokers worden gebouwen uitgetrapt en menen straks niet eens meer op straat te kunnen roken.
Waar de laatste twee dit vermengen met een verslaving, doet de eerste groep dit púúr gebaseerd op resultaten uit het verleden en daaruit voortkomende verwachtingen voor de toekomst. Maar wel op precies dezelfde manier.
3. Bewust worden = afkicken van je Egoverslaving.
Hier wil ik nog het nodige aan uitwerken qua theorie, maar ik bemerk een hoop parallellen met mijn vroegere pogingen om te stoppen met roken.
Ten eerste denk ik als "moeizaam" bewustwordend persoon regelmatig dat ik mijn Ego nodig heb. Dat die verzameling gedachten (zoals ik ze dan niet zie, want ik zie dan een soort van entiteit, iets onaantastbaars) een deel van me is en dat ik daar nooit vanaf kan komen.
Bij het stoppen met roken heb ik die gedachte weg kunnen halen. "Ik hoef niet te roken om normaal te kunnen leven." wordt "Ik hoef niet in dezelfde gedachtenpatronen te vervallen om normaal te kunnen leven."
Ten tweede betekent het volgens deze theorie dat bewustwording niet iets is waarbij je, na 1 keer op een knopje te hebben gedrukt, achterover kunt zitten en kunt verwachten dat alles goed komt. Zeker in de beginfase, waarbij de ingesleten gedachtenpatronen nog steeds effect hebben (een gewoonte afleren kost nu eenmaal tijd) is het blijkbaar belangrijk om het bewustwordingsproces te blijven bevestigen en aanmoedigen.
Als deze theorie hier enigzins hout snijdt kan ik, nu ik bijna een jaar niet meer rook en de gewoonte om te roken voor 99% weg is (de andere 1% is prima te herkennen en als nutteloos af te doen) stellen dat doorzettingsvermogen in de beginfase de enige manier is om bewust te kunnen blijven. Meditatie kan daar een hulpmiddel bij zijn, maar eigenlijk kun je op talloze manieren jezelf regelmatig herinneren aan het feit dat je bezig bent met "afkicken van je Ego".
Met bovenstaand in mijn achterhoofd denk ik dat ik weet hoe ik het deze keer aan ga pakken. Geen losse flodders van bewustzijn wanneer ik er toevallig aan denk, maar een grondiger aanpak, met (in ieder geval) dagelijks een herinneringsmoment.