abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 13 februari 2011 @ 19:05:30 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_92728792
Geld natuurlijk ;) (om de fipo's alvast voor te zijn

Aangezien Vonkenboer en vriendin van Vonkenboer ergens in het komen jaar zullen gaan samenwonen en wij daar een graag een kat bij willen gaan nemen, was ik eigenlijk benieuwd naar het financiële kant van het nemen van een kat. Zowel de eenmalige kosten voor het aanschaffen van een kattenbak, speeltjes, krabpaal e.d. maar ook de maandelijks terugkerende kosten.

Ik heb namelijk zelf geen flauw idee wat zo'n beestje zal gaan kosten in de maand aangezien ik zelf nooit een kat als huisdier gehad en mijn vriendin kan mij dat ook niet vertellen; al hebben die in een ver verleden al wel katten gehad.

Aangezien ik dus geen enkel referentiepunt heb; hoop ik hier in F&F mensen tegen het lijf te lopen die mij dat zouden kunnen vertellen. Als het namelijk qua budget straks gewoon niet uit kan zou ik ook serieus overwegen om dan maar gewoon niet een kat te nemen :)
  Moderator zondag 13 februari 2011 @ 19:10:11 #2
92034 crew  Vonkenboer
pi_92729022
Eigenlijk ben ik nog een complete leek qua katten; behalve dat ik het wel erg leuke dieren vind.
Leuker dan een hond o.i.d. :@
pi_92729074
Goed topic. Ik wil ook een kat nemen, alleen weet ik ook niet hoeveel het kost.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_92729107
Een asiel kat kost rond de 90-100 euro geloof ik. En ik vermoed dat zij je ook verder kunnen helpen.
Op dinsdag 27 augustus 2013 15:07 schreef KomtTijd... het volgende:
"ik zoek een autootje om boodschappen mee te doen in het dorp, is een bugatti veyron snel genoeg?"
pi_92729118
ga je voor een raskat of eentje uit het asiel of een gratis marktplaatskat? (prijs kat 0 - >500 euri)wordt het een buiten of binnenkat? (bij binnenkat kan je ervoor kiezen om niet te vaccineren)

vrouwtje of mannetje (mannetje steriliseren is goedkoper)

kan je specifieker zijn?
pi_92729189
Als ik het goed gehoord heb, aanstaande vrijdag in http://derekenkamer.kro.nl/
pi_92729205
je moet de komende aflevering van rekenkamer kijken op nederland 3 die gaat dan over kattenkosten op jaarbasis.
pi_92729216
Denk dat dit heel aardig in de buurt komt:

quote:
Overzicht van de kosten:

Aanschaf kat
Gratis kitten/kat 0 euro
Asiel/ras kat 40 euro t/m 1000 euro

Dierenartskosten eerst jaar voor gezond kitten/kat
Consult dierenarts 25 euro
Ontwormen en ontvlooien 20 euro
Eerste inenting kitten 40 euro
Tweede inenting kitten 40 euro
Chippen en registratie 35 euro
Castreren kater 50 t/m 80 euro
Castreren poes 100 t/m 150 euro

Kattenuitzet
Transportmand 15 euro
Voer en drinkbankje 5 euro
Kattenbak 15 euro
Poepschepje 2 euro
Krabplank/paal 7 t/m 150 euro
Kattenspeelgoed 2 euro
Kattenslaapmand 10 euro

Jaarlijkse kosten
Kattenvoer
0,60 t/m 1,20 euro per dag
219 t/m 400 euro per jaar
Kattenbakvulling
12 euro per maand, 144 euro per jaar

Ontwormen, 4x per jaar 16 euro
Anti-vlo, 6x per jaar 40 euro
Inenten, 1x per jaar 40 euro
Dierenarts consult 1x per jaar 25 euro

Houdt dus rekening met een bedrag van 400 t/m 475 per jaar, 34 t/m 40 euro per maand, inclusief 1x per jaar naar de dierenarst aan vaste kosten per kat.

Niet gerekend zijn dierenartskosten waarmee je onverwacht te maken kunt krijgen, en die erg kunnen oplopen. Het is verstandig hiervoor geld opzij te zetten op een spaarrekening.

Houd er tenslotte rekening mee dat een kat wel 20 jaar kan worden!!
En natuurlijk als de kat kat ziek word of een ongeluk krijgt, dan komen er kosten bij voor consult, medicijnen, röntgenfoto's of (vaak dure) operaties
pi_92729483
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 19:14 schreef Trusten het volgende:

[..]

En natuurlijk als de kat kat ziek word of een ongeluk krijgt, dan komen er kosten bij voor consult, medicijnen, röntgenfoto's of (vaak dure) operaties
even mijn situatie erin gezet voo twee katers:
quote:
Overzicht van de kosten:

Jaarlijkse kosten
Kattenvoer
50 euro per twee maanden = 300 euro per jaar
Kattenbakvulling
5 euro per maand, 60 euro per jaar

Ontwormen, zie anti-vlo
Anti-vlo, 4x per jaar 80 euro
Inenten, 1x per jaar 80 euro
Dierenarts consult 1x per jaar 50 euro
pi_92729501
Kleine aanvulling op het uitgebreide stuk van Trusten:

Een asielkat of asielkitten kost hier in de buurt 80 of 70 euro (80 kitten, 70 volwassen kat) en hele oude katten nog wat goedkoper. Hier zit echter bij in de chip, castratie/sterrilisatie en voor kittens de eerste twee inentingen, ontworming en ontvlooien! Kortom, bijna alles om het eerste jaar mee door te komen.

Voor de kitten die wij in november hebben gekocht voor 80 euro hebben we tot nu toe slechts 1 inenting plus één vlooien- en wormenkuur betaald. De castratie gebeurd ergens deze maand nog en dat is ook gratis. Asiel katten besparen je dus uiteindelijk erg veel geld, en zijn minstens zo leuk, lief en schattig als de 'gratis af te halen' nestjes die je overal tegen komt. :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_92729506
quote:
2s.gif Op zondag 13 februari 2011 19:13 schreef DJKoster het volgende:
Als ik het goed gehoord heb, aanstaande vrijdag in http://derekenkamer.kro.nl/
Ha, dat wilde ik ook melden :D
know'm sayin?
word? word.
  Moderator zondag 13 februari 2011 @ 19:27:24 #12
92034 crew  Vonkenboer
pi_92729821
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 19:12 schreef gargamel het volgende:
ga je voor een raskat of eentje uit het asiel of een gratis marktplaatskat? (prijs kat 0 - >500 euri)wordt het een buiten of binnenkat? (bij binnenkat kan je ervoor kiezen om niet te vaccineren)

vrouwtje of mannetje (mannetje steriliseren is goedkoper)

kan je specifieker zijn?
Het zal er hoogstwaarschijnlijk wel eentje uit het plaatselijke asiel worden mede omdat ze daar al gevaccineerd en ontwormt zijn e.d. aangezien wij zelf niet erg veel hebben met een grote tuin zal het wel een binnenkat worden. Of het een kater of een poes wordt weten we op dit moment nog niet.
Het wordt in ieder geval geen kitten, een beestje van een jaar of 3 á 4 is wat ons betreft ook prima.

quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 19:14 schreef Trusten het volgende:

[..]

Kijk dat zijn nu overzichten daar kan ik wat mee ! ^O^ bedankt !

quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 19:20 schreef Miss_Isis het volgende:
Kleine aanvulling op het uitgebreide stuk van Trusten:

Een asielkat of asielkitten kost hier in de buurt 80 of 70 euro (80 kitten, 70 volwassen kat) en hele oude katten nog wat goedkoper. Hier zit echter bij in de chip, castratie/sterrilisatie en voor kittens de eerste twee inentingen, ontworming en ontvlooien! Kortom, bijna alles om het eerste jaar mee door te komen.

Voor de kitten die wij in november hebben gekocht voor 80 euro hebben we tot nu toe slechts 1 inenting plus één vlooien- en wormenkuur betaald. De castratie gebeurd ergens deze maand nog en dat is ook gratis. Asiel katten besparen je dus uiteindelijk erg veel geld, en zijn minstens zo leuk, lief en schattig als de 'gratis af te halen' nestjes die je overal tegen komt. :)
En een asiel kat lijken ons wat makkelijker dan een kitten van een jaar die het hele huis afbreekt en onderpist ;) zeker voor zulke leken als ons. :)
  zondag 13 februari 2011 @ 19:35:21 #13
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_92730235
Al meer dan 10 jaar is een kat (meerdere in het verleden) mijn huisgenoot geweest en heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan, het wordt namelijk familie :P

Ik zou de 'kosten' in ieder geval wat hoger leggen dan wat je berekent. Een kat is namelijk niet altijd perfect en wil dus weleens wat omstoten, kapotkrabben, kapotbijten of op een andere ingenieuze manier iets te slopen. En kosten kunnen ook uit de onverwachte hoek komen door bijvoorbeeld een bezoek aan de dierenarts.

Verder is onze kat nu op dieet dus die krijgt speciaal voer (ff duurder). Kosten buiten de speeltjes en bakken om denk ik toch wel aan >50 p/m
  zondag 13 februari 2011 @ 19:37:56 #14
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_92730388
mijn calculatie is correct lees ik in het 'artikel'
pi_92730486
Onze kat zit zo goed als nooit op de kattenbak, dus dat scheelt weer een boel in kosten. Daarnaast heeft hij geen last van vlooien etc. Het grootste deel komt dus uit het kattenvoer.
pi_92730620
Een kitten pist niet het hele huis onder, als het zich oke voelt. Dus geen stress en niet ziek. ;)

Even mijn kostenplaatje (ook wel handig voor mij) Ik let daar namelijk niet echt op. :@

voer: 30 euro per maand
kattengrit: euh 8 euro per maand
ontwormen: per 3 maanden 10 euro
inenten: 75 euro per jaar
snoepjes/natvoer/speeltjes: tussen de 5 a 10 euro per maand.
Vlooienspul, tegelijk voor teken enzo: 15 euro per maand. van lente tot herfst

alle kosten moet je door drie delen. Ik heb drie katten.
12 kg voer 60 euro. Daar doen drie katten 2 maanden mee. Dus 1 kat 6 maanden.
Voer kun je natuurlijk zo goedkoop maken als je zelf wil, maar een beetje goede brok kost dit wel.
laatst heb ik 12 kg fokker gekocht voor 30 euro was 50 % korting. :D

Voerbakjes, reismanden etc. zijn goedkoper als je een beetje op de aanbiedingen let.
Kattenmandjes zijn er al voor 5 euro
kattenbak 7 euro (gezien bij mijn dierenspeciaalzaak, wel aanbieding)
voerbakjes( Bij de action een euro ofzo)
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
pi_92756210
Ff zien....

Aanschaf kat is zo gek je het zelf maakt, mijn dames waren gratis en mijn raskatertje koste zo'n 750 euro.

Een goede krabmogelijkheid is zeker noodzakelijk, als je je meubels enigzins ok wilt houden. Een leuke paal koop je tussen de 50-150 euro. Op ebay.de kun je met kattenkratzbaum ook veilingen in de gaten houden, overdag doordeweeks kun je al voor 30-40 euro een grote krabpaal uit Duitsland halen. Ik heb er ook zo een en de kwaliteit is heul niet gek.

Altijd aan te raden is een kattenfontein ipv drinkbakje, liefst eentje met een waterreservoir zodat de kat kan kiezen uit gewoon water of uit het straaltje drinken. Zo leren ze gelijk goed te drinken wat heel voornaam is met eventuele blaasproblemen in de toekomst. Drinkfontein tussen de 30-75 euro.

Kattenbak, 10-20 euro, kattenbakvulling met 1 kat zo'n 5 euro per maand. (overigens is 2 katten wel aan te raden, ze hebben veel aan elkaars gezelschap, en de kosten zijn niet veel meer).

Voer, afhankelijk van welk merk je kiest, een beter merk is altijd te verkiezen boven whiskas, en hoeft niet per se veel duurder te zijn. Ik geef nu een speciaal merk waar met name sphynxen het goed op doen, en dat kost me zo'n 20 euro per maand.

Verder heb ik de katten verzekerd. Die afweging moet je zelf maken, mijn redenatie is dat als door een ongeluk of noodlot mijn dier ineens doodziek wordt, het zo 1000 euro kan gaan kosten. Die kosten kan ik zelf niet in 1 keer ophoesten en ik wil mijn dier nooit medische zorg hoeven te ontzeggen. Kosten per kat zo'n 10-12 euro per maand.

Een goede reismand is geen overbodige luxe, maar hoeft niet erg duur te zijn. Kijk eens naar de mooie stoffen reismanden op zooplus.nl, daar koop je voor 25 euro al een mooie mand die heel lang meegaat en erg praktisch is om op te bergen en om de katten in te krijgen.

Medische kosten weet ik niet zo, dat is deels vergoed door de verzekering. Denk dat de bedragen genoemd in een van de eerste posts heel goed zitten.

Wat ik totaal per maand kwijt ben aan de 3 katten? Ik denk zo'n 30-40 euro, zonder medische ongemakken....

Ohja, ik heb speciaal voor twee jonge kittens gekozen, omdat je ze alles kunt leren. Een asielkat die al gewend is in banken te hangen leer je dat lastiger af dan twee kittens die dat van begin af aan niet mogen. Daarbij zijn twee katten samen veel sneller afgeleid en hebben ze minder aandacht voor verveel-gedrag (deuren krabben, nagels in meubels, oneindig miauwen etc). Mijn kittens hebben nooit ongelukjes gehad overigens, behalve dat ze hooguit een keer of 5-6 hebben overgegeven in een jaar tijd. Maar nooit ontlasting buiten de bak. Houd er ook rekening mee dat met sproeien poezen een veiligere keuze zijn dan katers, maar dat zij wel beslist gesteriliseerd moeten worden voor hun eigen comfort en voor het risico op nestjes natuurlijk.
I had a signature once. It was awful.
pi_92756917
Je kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wil.

Maar als je gaat voor goedkoop huismerk voer, dan krijg je vaak na een paar jaar hoge dierenartsrekeningen. Al zijn er ook veel katten die het daar goed op doen.

Ik zag dat je voor een asielkat wou gaan, kijk eens op www.ikzoekbaas.nl
Wat zoek je in een kat? Moet die op ten duur met kinderen kunnen? Mag de kat naar buiten? Ect.
pi_92778106
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 09:25 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
Wat zoek je in een kat? Moet die op ten duur met kinderen kunnen? Mag de kat naar buiten? Ect.
Ohja, da's ook een goeie natuurlijk. Zeker hoe het diertje met andere dieren en kinderen is. Misschien moet je er nu nog niet aan denken, maar een kat kan 20 worden en zo'n beestje neem je liefst natuurlijk voor het leven....
pi_92778977
Onze binnenkaters kosten ca 40 euro per kat per maand.
Carnibest vers vlees: 16 euro euro
Stronghold antivlo/worm: 8 euro
Biokat kattengrit: 8 euro
Inentingen: 10 euro

Aanschaf kun je zo gek maken als je wilt, wij kopen ook geregeld speelgoed/snacks/mandjes voor ze. Maar dat is niet nodig. Je kunt ook goedkoper voer, grit, antivlo/worm spul vinden en niet ieder ent jaarlijks.

Wel kunnen er altijd onverwachte dierenartsbezoekjes ed bijkomen.
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
  Moderator maandag 14 februari 2011 @ 18:29:17 #21
92034 crew  Vonkenboer
pi_92779415
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 09:25 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
Je kan het zo duur en goedkoop maken als je zelf wil.
Dat klinkt bijna net zo als dat je op zoek bent naar een tweedehands auto oid.
Wat heb je er voor over je kunt het zo duur maken als je wilt :P maar het is wel waar natuurlijk ;)

quote:
Maar als je gaat voor goedkoop huismerk voer, dan krijg je vaak na een paar jaar hoge dierenartsrekeningen. Al zijn er ook veel katten die het daar goed op doen.
Mwah, daar ben ik niet zo van overtuigd. Het was in ieder geval niet de bedoeling om het beestje duur voer als whiskas of royal canin ofzo te geven. Af en toe misschien een keer maar zeker niet dagelijks duur voer. :)

quote:
Een huisgenoot, gewoon gezelschap. Iets wat ik vroeger als enig kind thuis (qua huisdieren) gewoon gemist heb. Wij hadden thuis geen hond of kat. Wel enkele konijnen maar dat is toch minder een "huisdier" vind ik dan een hond of kat :@

Op den duur zal hij het huis wel moeten gaan delen met kinderen en bij gebrek aan een echte tuin en ligging aan een doorgaande weg in het dorp kan het beestje denk ik niet naar buiten. Andere huisdieren hebben we niet en zijn we ook niet van plan te gaan nemen. :)

Wel nemen we ook een groot aquarium van +/- 200 liter
Zo'n bak is helemaal dicht aan alle kanten. Behalve dat het interessant voor een kat is om er naar te staren moet dat geen probleem zijn :+

Of ik ze zal gaan verzekeren kan ik nu eigenlijk nog niet zeggen maar het is in ieder geval iets om rekening mee te houden. Je kunt in Nederland wel bijna alles wat je hebt apart verzekeren, maar als het punt je bij het paaltje komt zit er vaak een eigen bijdrage van bijvoorbeeld ¤ 500,- euro aan of worden de meest gangbare dingen bijna niet vergoed. Verzekeren is in Nederland heb ik het idee volksport nummero één ! want owhee je zal dit of dat maar hebben/krijgen/overkomen. :@

Verder iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe, ik kan mij in ieder geval een goed beeld vormen !
pi_92782007
Ik zie Whiskas en Kitkat eigenlijk ook als goedkoop voer :@ Voedingswaarden zijn erg slecht. Maarja, als je nagaat dat het van dezelfde fabrikant als mars en twix repen zijn, is dat niet zo gek :p
Ik zou zelf nog eerder een huismerk brok nemen, dan Whiskas :P
De huismerk voersoorten hebben vaak geen stabiele brok. Is de graanprijs laag? Dan zit er extra veel graan in. Is de kip prijs laag? Dan zit er extra veel kip in.
Zorgt ervoor dat het dier de brok de ene keer goed eet, en de andere keer niet zo goed. Daarbij nemen ze granen niet op, die schijten ze zo weer uit. Hoe meer graan, hoe vaker je de kattenbak moet verschonen.

De katten die geen behoefte hebben om naar buiten te gaan, zijn vaak rustige (en zelfs verlegen) katten. De avonturiers breken je huis af als ze niet naar buiten kunnen. Een verlegen kat doe je er totaal geen plezier mee. De avonturiers zijn juist vaak de katten die kinderen he-le-maal geweldig vinden :P

De katten die niet naar buiten willen, hebben over het algemeen behoefte aan een eigen en rustig plekje. Zon soort kat, die geen ongewenst gedrag gaat vertonen als je (kruipende of drukke) kinderen hebt, is wel een zoektocht. Ik zou dat niet onderschatten. Het is zonde als je gehecht bent aan je kat, en hij straks de kinderkleertjes gaat onderplassen. Wordt jij niet blij van, en de kat ook niet.

Er moeten alleen genoeg katten in de asielen zitten waar afstand van is gedaan (daar is veel meer over bekend dan over een zwerfkat), en waarvan ze weten dat het geen probleem zou moeten zijn.

Ik heb mijn kat ook niet verzekerd, dus over verzekeringen kan ik mijn mening niet geven :P
pi_92782959
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 18:29 schreef Vonkenboer het volgende:
Mwah, daar ben ik niet zo van overtuigd. Het was in ieder geval niet de bedoeling om het beestje duur voer als whiskas of royal canin ofzo te geven. Af en toe misschien een keer maar zeker niet dagelijks duur voer. :)
Whiskas is misschien wel vrij duur voer maar zeker geen goed voer! Heb je geen Lidl in de buurt? Die hebben schappelijk geprijsd premium voer (OptiCat Super Premium)

Of anders desnoods C1000 huismerk ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door Trusten op 14-02-2011 19:41:50 ]
pi_92784279
Aangezien huismerken geen standaard brok hebben, maar steeds van voedingswaarden veranderen, weet ik niet in hoeverre dat lijstje betrouwbaar is.

Daarbij kan je je ook afvragen waar ze op oordelen. De kwaliteit van eiwitten/vetten en koolhydraten? Dan scoren canadese merken heel hoog.

De extra's? Zoals een grotere brok voor de maine coon (omdat die een grotere kaak heeft, en ander veel meer tandsteen krijgt), standaard glucosamine bij rassen die sneller gewrichtsproblemen hebben, sterkere geur voor katten die lastig eten, ect? Dan moet Royal Canin hoog scoren.

De kattenbak zooi (dus stank en hoeveelheid)? Dan zouden ze niet zoveel brokken met rund moeten testen.

En zo zijn er nog wel tig dingen te noemen :P
pi_92785901
Mwoah. Kijk eens naar een brok als Porta21 feline finest. Ron de 40 euro voor een zak van 10kg, en je doet er met 1 kat toch wel een maand of 2, 3 mee. Ik zou zeker investeren in een normaal fatsoenlijk voer hoor, het hoeft geen Hills of Iams te zijn, maar door nu 5 euro per maand meer uit te geven aan je voer bespaar je jezelf weer veel ellende in de toekomst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')