Heb geen idee waar van Huut zijn inspiratie vandaan gehaald heeft. In het echt heeft het wel een beetje weg van een boot... volgens mij heeft het gebouw dan ook een onofficiele bijnaam: "de Ark"quote:
Nederland is een ster in het afbreken van mooie historische gebouwen. Als het niet modern/klinisch aanvoelt moet het plat!quote:Op donderdag 3 maart 2011 09:21 schreef Nielsch het volgende:
Hoog Catharijne in Utrecht is natuurlijk ook foeilelijk, zeker als je bedenkt wat ze er voor gesloopt hebben.
Zo is het:
[ afbeelding ]
Zo was het:
[ afbeelding ]
Dat is volgens mij niet per se waar. In Amsterdam is nu bijvoorbeeld De Pijp erg in trek, maar toen dat in de 19e eeuw gebouwd werd vond men het verschrikkelijk monotone 13-in-een-dozijn-gebouwen zonder enige architectonische waarde.quote:Op woensdag 2 maart 2011 23:30 schreef k_man het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo dat non-conformistisch, modern en vooruitstrevend persé een kwalitatief hoogwaardige architectuur oplevert, maar het is wel zo dat klakkeloos blijven reproduceren van de namaak jaren 30 bagger zéker geen architectuur met eeuwigheidswaarde oplevert. Uiteindelijk blijft het goede bewaard en dat zijn dus per definitie de projecten die eruit springen, niet de projecten die de aannemer het ene jaar in Den Helder bouwt en het volgende jaar in Enschede.
Die trapgevels zullen destijds ook wel tot verontwaardigde reacties hebben geleid. Bovendien zijn dat soort huizen alleen maar mooi door het geheel wat ze samen met anderen vormen en doordat de tijd er overheen is gegaan, als ontwerp is echt helemaal niks.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:56 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja okay, bij architecten, maar net zoals in de gehele kunstwereld is daar een elitisme ontstaan die zich (deels expres) verwijderd heeft van het publiek; de honderdduizenden toeristen in Nederland komen echt niet naar de modernistische gebouwen kijken, maar die gaan foto's van trapgevels maken.
Ik rijd er zo vaak voorbij en ik heb nooit begrepen wat het doet of waar het voor is.quote:Op woensdag 16 februari 2011 13:08 schreef Spouwerranger het volgende:
Sowieso the blob in Eindhoven, net af en nu al lelijk
[ afbeelding ]
Ben het eens met Basbquote:Op donderdag 3 maart 2011 13:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die trapgevels zullen destijds ook wel tot verontwaardigde reacties hebben geleid. Bovendien zijn dat soort huizen alleen maar mooi door het geheel wat ze samen met anderen vormen en doordat de tijd er overheen is gegaan, als ontwerp is echt helemaal niks.
Je hebt elites nodig, mensen die er meer van begrijpen en die het beter weten, want zo'n gebouw moet nog wel even staan en het publiek kan alleen maar iets verzinnen waar ze later spijt van krijgen. De Eiffeltoren is er ook alleen maar gekomen door gebrek aan behaagzin.
En hele tijd geleden was er een referendum in Groningen over nieuwbouw in het centrum. En het publiek kiest dan dus voor het hoogste Anton Pieckgehalte en krijg je dus dit:
Het goede nieuws is dat het niet echt detoneert en niet in het oog springt door lelijkheid, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Weinig mensen vinden het echt lelijk, maar ook niemand vindt het echt mooi, het is niks, flets, laf, saai. Ik denk dat je als stad ambitieuzer moet zijn, dan kan iets na 20 jaar een flinke misser blijken, dan breek je het gewoon weer af. Daar krijg je uiteindelijk mooie steden van, niet van alleen maar veilige, bange, fletse architectuur.
Niet per se.quote:Op donderdag 3 maart 2011 13:14 schreef TMartina het volgende:
[..]
Ben het eens met Basb
Maar ik hoorde dat er sterke geluiden waren dat ze terug naar de jaren 30 stijl willen in groningen van het stadscentrum ofzoiets?
Ik vind dit best leuk. Sorry.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:33 schreef Yngwie het volgende:
Het gemeentehuis in het dorp Reusel wint wat mij betreft ook geen schoonheidsprijs:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
`quote:
Misschien speelt de lokatie voor mij ook wel een rol, staat namelijk vlak naast en gedeeltelijk voor een oude kerk..quote:Op donderdag 3 maart 2011 16:18 schreef female81 het volgende:
Het heeft vaag iets mediterraans over zich, en daar houd ik wel van.
Het is ook gewoon broddelwerk natuurlijk. Er zitten best aardige ideeen aan, maar die zijn maar half en op een koopje uitgewerkt. En dan werkt het sowieso al niet, behalve dat het een allegaartje is.quote:Op donderdag 3 maart 2011 16:17 schreef Yngwie het volgende:
[..]
`
Smaken verschillen dus daar hoef je je al helemaal niet voor te verontschuldigenKen wel meer mensen die het ook een mooi gebouw vinden. Maar de hele combi van verschillende soorten stenen (rode bakstenen, gele ouderwetse stapelstenen), met hout, de meest vreemde hoeken/deuken in muren en daken, tesamen met dat gekleurde glas (met rood/roze/oranje en geel)... nope, ik vind het echt totaaaaaaaal niks
Amenquote:Op donderdag 3 maart 2011 12:49 schreef TMartina het volgende:
[ afbeelding ]
Het heet; Kanaleneiland.
Het Drama. De Ghetto van Utrecht. Ect.
Op die schuifdeur heb ik de elektrische aandrijving gemaakt.quote:Op donderdag 3 maart 2011 13:14 schreef Basson het volgende:
Misschien al langsgekomen:
Amphion Theater in Doetinchem
[ afbeelding ]
's Avonds leuk verlicht, overdag is het een lelijke zandkleurige doos met daar bovenop een grijze doos. Pal aan een drukke weg...
Neeeequote:Op donderdag 3 maart 2011 09:38 schreef TommyGun het volgende:
Van Abbemuseum Eindhoven...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is oud; het moet weg! Wat zullen de buren wel niet denken!quote:Op maandag 7 maart 2011 22:42 schreef Saisai het volgende:
Ik vind de hele noordzijde van de Grote Markt in Groningen afzichtelijk.
Dit was het:![]()
[ afbeelding ]
Dit is het nu:![]()
[ afbeelding ]
wtf.
Dat wat er nu staat is inmiddels ook wel aan vervanging toequote:Op maandag 7 maart 2011 22:42 schreef Saisai het volgende:
Ik vind de hele noordzijde van de Grote Markt in Groningen afzichtelijk.
Dit was het:![]()
[ afbeelding ]
Dit is het nu:![]()
[ afbeelding ]
wtf.
Dat ziet er dan natuurlijk ook weer net zo mooi uit als vroeger.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 00:05 schreef braddofiel het volgende:
[..]
Dat wat er nu staat is inmiddels ook wel aan vervanging toe
Laat ze er dan maar gelijk iets moois neerzetten, bij voorkeur een reconstructie van de oude situatie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |