abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92681176
Stel, ik verkoop auto's. Ik verkoop Toyota's. Prima, niet-Europese auto. Goede prijs / kwaliteit verhouding. Deze auto's koop ik in voor 800EUR, en verkoop ik voor 1000EUR. Nu komt er een stichting, die gaan Mitsa's verkopen. Hele goedkope auto's, ook uit Japan. B-kwaliteit. Normaal zouden ze verkocht worden voor 800EUR (adviesprijs), maar omdat het een stichting is zonder winstbelang gaan ze voor kostprijs de spullen verkopen, en ze vragen 600EUR voor de auto's.

Door deze actie (auto's nu voor iedereen betaalbaar!) krijgen ze veel media aandacht, en verkopen ze in 1 keer 1000 auto's.

Mag dit zomaar? Het is oneerlijke concurrentie. Als bedrijf kun je er niets tegen doen, want je wil een boterham verdienen, dat is niet meer dan logisch. Verder vraag je geen woekerprijzen, maar zet je je product, net als je concurrent, normaal geprijsd in de markt.

Zijn hier regels over?
  zaterdag 12 februari 2011 @ 15:54:26 #2
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_92681316
mag gwn.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_92681375
In Nederland mag je goederen aanbieden met verlies, in België weer niet geloof ik (uitzonderingen daargelaten).
pi_92681377
gaat het hier echt om auto's of wil je niet zeggen om welk product het gaat?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zaterdag 12 februari 2011 @ 15:56:56 #5
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_92681414
Dat doen woningstichtingen toch ook...
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
  zaterdag 12 februari 2011 @ 16:05:48 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_92681722
Er is hier toch helemaal geen sprake van oneerlijke concurrentie?
  zaterdag 12 februari 2011 @ 16:26:58 #7
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_92682433
Maar hoe krijgt die stichting de salesmedewerkers zo gek om auto's te verkopen zonder salaris als ze hetzelfde werk ook met salaris kunnen doen?
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_92682465
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:05 schreef kwiwi het volgende:
Volgens mij ook niet.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_92682528
Ze verkopen een heel ander merk/ product. Dus waarom oneerlijke concurrentie?
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
  zaterdag 12 februari 2011 @ 16:29:29 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_92682536
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:26 schreef Clupea het volgende:
Maar hoe krijgt die stichting de salesmedewerkers zo gek om auto's te verkopen zonder salaris als ze hetzelfde werk ook met salaris kunnen doen?
Wie zegt dat die mensen geen salaris krijgen? Dat het een stichting is wil niet zeggen dat er alleen maar vrijwilligers werken ;)
  zaterdag 12 februari 2011 @ 16:30:58 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92682596
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 15:56 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
gaat het hier echt om auto's of wil je niet zeggen om welk product het gaat?
Zonnepanelen. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 16:31:33 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92682622
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:05 schreef kwiwi het volgende:
In zoek inderdaad ook naar het onderdeel 'oneerlijk'.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 18:56:35 #13
180174 Diemux
People vs Me
pi_92687518
Zoals je zelf aangeeft is er een duidelijk merk / kwaliteit verschil. Dat zie je overal.

Ik koop bij de mediamarkt een b merk mp3 speler voor 2 tientjes terwijl ik voor 80 euro een Ipod ding kan kopen. Beide hetzelfde achtige apparaat maar duidelijk kwaliteit verschillen.
pi_92687597
Het is dan aan jouw de taak om je duurdere product zo neer te zetten dat mensen toch liever dat kopen dan goedkopere troep van de concurrent.
pi_92691959
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 15:49 schreef Oksel het volgende:
Door deze actie (auto's nu voor iedereen betaalbaar!) krijgen ze veel media aandacht, en verkopen ze in 1 keer 1000 auto's.
Je zegt het hier zelf al: de auto's van je concurrent zijn wél betaalbaar, jouw Toyota's zijn het dus niet. Het ligt aan je eigen prijsstelling, niet aan die van de concurrent.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 22:15:56 #16
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92696250
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 20:43 schreef r_one het volgende:

[..]

Je zegt het hier zelf al: de auto's van je concurrent zijn wél betaalbaar, jouw Toyota's zijn het dus niet. Het ligt aan je eigen prijsstelling, niet aan die van de concurrent.
Denk toch dat je dat verkeerd ziet. Het ligt immers altijd aan een ander, nooit aan jezelf. ;)
pi_92732100
Waarom zou een stichting kapitaalgoederen tegen kostprijs gaan verkopen? Als een soort therapie voor doorgedraaide verkopers met onbehandelbare psychische problemen?

En waarom is dat oneerlijk? Ik heb een 'gewoon' commercieel bedrijf en ik kan ook besluiten een deel van mijn assortiment tegen kostprijs te verkopen. Niemand die me tegenhoudt, en ik zie niet waarom dat oneerlijk is.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_92732136
quote:
12s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 22:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het ligt immers altijd aan een ander, nooit aan jezelf. ;)
Per definitie, inderdaad :)
pi_92734927
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 20:03 schreef JumpingJacky het volgende:
Waarom zou een stichting kapitaalgoederen tegen kostprijs gaan verkopen? Als een soort therapie voor doorgedraaide verkopers met onbehandelbare psychische problemen?

En waarom is dat oneerlijk? Ik heb een 'gewoon' commercieel bedrijf en ik kan ook besluiten een deel van mijn assortiment tegen kostprijs te verkopen. Niemand die me tegenhoudt, en ik zie niet waarom dat oneerlijk is.
Gewoon nieuwsgierig, maar waarom?
  zondag 13 februari 2011 @ 21:18:58 #20
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_92737986
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 20:41 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ze kan het besluiten. Dat wil niet zeggen dat ze het ook doet.
pi_92739266
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 21:18 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik kijk inderdaad wel beter uit, maar het kan zich voordoen als ik koste wat kost een concurrent uit de markt wil drukken, of inkooptargets moet halen bijv.
pi_92739428
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 21:18 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik moet leren lezen :')

Topic voorbeeld is trouwens niet oneerlijk maar concuren op prijs.
pi_92739750
Ts reageert al niet meer :')
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_92741252
Ik heb ook wel eens weekend.. ;) maargoed, duidelijk.
  Moderator zondag 13 februari 2011 @ 22:03:05 #25
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_92755610
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 21:55 schreef Oksel het volgende:
Ik heb ook wel eens weekend.. ;) maargoed, duidelijk.
Na 20 serieuze reacties vind ik dat een wat zuinige reactie. Vertel eens wat meer. Zit je momenteel in deze situatie? Hoe denk je het te gaan oplossen? Of wil je misschien zelf zo'n stichting opzetten?
pi_92758809
Ik zat op mijn mobiel, dat typed niet zo fijn.

Een stichting mag niet meedoen met bijv. een aanbesteding. Daar is een reden voor; oneerlijke concurrentie. Vandaar dat ik mij afvroeg hoe de regels buiten aanbestedingen zijn.

Verder zit ik zelf in de situatie ja. Nu heb ik er weinig last van omdat ik geen Toyota personenauto's verkoop, maar Volvo trucks.. :P En ik onderscheid me door dat je bij mij een auto koopt die aangepast is aan de situatie, en precies doorgerekend is, persoonlijk advies, etc. etc. Ik heb er dus weinig last van, alleen indirect is het irritant.

Het probleem is dat het veel 'gerommel' in een toch al moeilijke markt geeft.
pi_92761321
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:36 schreef Oksel het volgende:
Verder zit ik zelf in de situatie ja. Nu heb ik er weinig last van omdat ik geen Toyota personenauto's verkoop, maar Volvo trucks.. :P En ik onderscheid me door dat je bij mij een auto koopt die aangepast is aan de situatie, en precies doorgerekend is, persoonlijk advies, etc. etc. Ik heb er dus weinig last van, alleen indirect is het irritant.

Ja, dan kost het inderdaad meer inspanning om de klant te overtuigen van jouw toegevoegde waarde (en bijbehorend hoger prijskaartje). Da's lastig, maar wel vrij normaal als je in een markt opereert die al volwassen is en zowel prijsstunters als maatwerkleveranciers kent.
pi_92765536
Het is geen volwassen markt, groeimarkt. En tot nu toe geen prijsstunters, omdat er tot voor kort geen stichtingen waren die zonder winstoogmerk de markt ging overspoelen met goedkope rotzooi..
pi_92767669
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 20:41 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Om bijvoorbeeld klanten te trekken. Supermarkten doen niet anders.
pi_92768271
Het zegt natuurlijk wel wat dat stichtingen niet mee mogen doen met bijv. aanbestedingen.
  maandag 14 februari 2011 @ 14:40:17 #32
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_92768338
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 10:36 schreef Oksel het volgende:
Ik zat op mijn mobiel, dat typed niet zo fijn.

Een stichting mag niet meedoen met bijv. een aanbesteding. Daar is een reden voor; oneerlijke concurrentie. Vandaar dat ik mij afvroeg hoe de regels buiten aanbestedingen zijn.

Tering, wat mega-asociaal tegenover je conculega's die gewoon standaardmodel-trucks rechtstreeks uit de fabriek verkopen. :r
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_92769092
Dat zijn de regels, die zijn er niet voor niets lijkt me..?
pi_92779717
Als een stichting in concurrentie treedt (wat hier dus het geval is), zal zij gewoon worden gezien als onderneming en bijvoorbeeld ook VPB moeten gaan betalen. Kan me niet voorstellen dat ze ook aan OB wetgeving moeten gaan voldoen. Zo simpel ligt het dus niet voor een stichting.

Dacht ik. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')