abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92796839
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 14:26 schreef ATON het volgende:

[..]

- ..... heeft helemaal geen nieuwe interpretatie van de Wet gebracht, dit in tegenstelling tot Jezus, die enkel opriep om net deze Wet nog strikter op te volgen.( de daad alleen is niet enkel strafbaar, maar ook de intentie )
Uw vergelijk slaat nergens op en gaat uit van een vooroordeel, nl. Jezus een nieuwe " sekte " gesticht heeft.
Hoe weet je dat?
Enkel via selectief evangelie gebruik, want er staat ook:

Lucas 6
5 En hij voegde eraan toe: ‘De Mensenzoon is heer en meester over de sabbat.’

Jezus stelt zichzelf hier dus boven de Wet, en betrekt zijn leerlingen hier in.
pi_92802917
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 17:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Juist, en daarom moeten we ons richten naar wat de Thora hierover zegt, en dat is natuurlijk niet hetzelfde als het O.T., de aangepaste versie. Dat wat betreft de ' goddelijkheid ' van hun messias is gewoon ondenkbaar en een blasfemie. Waarom de joden Jezus niet als messias accepteren is om de eenvoudige reden dat hij zijn volk niet bevrijd heeft en de troon dan ook niet heeft bestegen. Legio die voor hem en die na hem. Dat de christenen denken dat ' messias ' wil zeggen; zoon van God die gekomen is om de erfzonde in te lossen, dat is op rekening van de christenen, maar heeft niks met de ' verwachte messias' van de joden te maken. Eens of niet ?

En nu wachten op andermans reactie...
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 21:53 schreef Haushofer het volgende:

Ja, Christenen hanteren een ander Messiasbeeld dan de Joden,
Dank!

Ik vroeg me al af wat dat nou was met het niet-erkennen van de Messias door de joden.

Edit: en ook dit van Haushofer:
quote:
De Messias heeft in het OT veel meer de rol van een politiek persoon die het volk Israël zal redden, in plaats van iemand die individuele verlossing geeft. Het is volgens mij ook erg lastig om een 1, consistent plaatje van "de Messias" uit het OT te halen.

Bovendien wordt nergens in het OT een Goddelijke messias gesuggereerd. Dat, en bovenstaande, is ook de reden waarom Joden Jezus niet als Messias accepteren, natuurlijk.

[ Bericht 15% gewijzigd door Kees22 op 15-02-2011 00:35:50 ]
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_92870613
Zou wel handig geweest zijn als God duidelijk naar de Joden had gecommuniceerd wat voor soort Messias hij zou sturen :') . Of God heeft het zo slecht gecommuniceerd dat zijn eigen volk het volledig verkeerd geinterpreteerd heeft, de joden hebben het bij het juiste eind of het is allemaal onzin. :)

Goede vergelijking trouwens in de OP. Ik denk ook dat bekering naar de Islam te paradoxaal maar ook met name te laf is en slechts een klein percentage mensen voor de gek kan houden en van deze messias doet laten houden. De kruisdood is daarintegen nobel en heroisch te interpreteren, en de opstand uit de dood geeft hoop en kan gezien worden als overwinning. Volgens mij is hier gewoon een vorm van survival of the fittest aan de gang. Zwakke religies blijven klein of sterven uit, sterke religies groeien en blijven heel lang bestaan.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_92874899
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 16:06 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Zou wel handig geweest zijn als God duidelijk naar de Joden had gecommuniceerd wat voor soort Messias hij zou sturen :') . Of God heeft het zo slecht gecommuniceerd dat zijn eigen volk het volledig verkeerd geinterpreteerd heeft, de joden hebben het bij het juiste eind of het is allemaal onzin. :)

Goede vergelijking trouwens in de OP. Ik denk ook dat bekering naar de Islam te paradoxaal maar ook met name te laf is en slechts een klein percentage mensen voor de gek kan houden en van deze messias doet laten houden. De kruisdood is daarintegen nobel en heroisch te interpreteren, en de opstand uit de dood geeft hoop en kan gezien worden als overwinning. Volgens mij is hier gewoon een vorm van survival of the fittest aan de gang. Zwakke religies blijven klein of sterven uit, sterke religies groeien en blijven heel lang bestaan.
Je lijkt nog steeds het woord " Messias " niet te begrijpen. De joden keken uit naar een rechtmatige gezalfde koning, wat ' messias ' wil zeggen. Wat de christenen er nadien van gemaakt hebben heeft hoegenaamd niks van doen met de koning waar de joden naar uitkeken. Voor de joden was het zéér duidelijk wat ze verwachtte. Met een gekruisigde kroonpretendent valt nog weinig te verwachten.
pi_92875919
ATON, ben je ook actief op freethinkersforum? Of is dat een tweelingbroer?
pi_92878144
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 18:02 schreef Berjan1986 het volgende:
ATON, ben je ook actief op freethinkersforum? Of is dat een tweelingbroer?
Ja, ik heb een tweelingbroer. Heb je daar iets op tegen ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')