quote:Act now on peak oil or curtail mobility, says European Commission
The European Commission's director-general for transport and mobility policy has warned at a conference on peak oil that it would be a "fatal mistake" for the EU to postpone measures to reduce oil dependency.
"If action is delayed, in the not-too-distant future we may be forced to drastically reduce all our mobility and import technological solutions from other part of the world," Marjeta Jager told a Green Party conference in the European Parliament.
Verwachte opmerkingen, ja dat is zo'n muts van een groene partij die hoeven we niet serieus te nemen.quote:
Beleggers die denken dat nu osama officieel dood verklaart is de kans op terroristische aansalgen verminderd is.quote:Op donderdag 5 mei 2011 15:30 schreef Schuifpui het volgende:
Wat is de precieze reden voor de scherpe daling van de olieprijs de laatste dagen?
Oninteressante invloeden in ieder geval. Dat soort dag-op-dag verandering van de prijs kan mij erg weinig schelen. De algehele lijn is interessanter en glashelder.quote:Op donderdag 5 mei 2011 15:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Beleggers die denken dat nu osama officieel dood verklaart is de kans op terroristische aansalgen verminderd is.
Een mogelijke verklaring:quote:Op donderdag 5 mei 2011 15:30 schreef Schuifpui het volgende:
Wat is de precieze reden voor de scherpe daling van de olieprijs de laatste dagen?
Dan snap ik nog steeds niet dat er 9% op een dag afgaat. Dat is toch iets wat geleidelijk ontstaat. Of is dit echt puur reactie op elkaar?quote:Op donderdag 5 mei 2011 16:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een mogelijke verklaring:
Crude Oil Price Update - Oil Declines Due to Rising Stockpile Levels and Economic Slowdown
Zou wel heel naief zijn, denk dat het de situatie in de wereld eerder minder stabiel maakt. Dit zal het niet zijn.quote:Op donderdag 5 mei 2011 15:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Beleggers die denken dat nu osama officieel dood verklaart is de kans op terroristische aansalgen verminderd is.
Ik las ergens dat er mensen zijn die twijfelen aan dat hele Osama-verhaal en dat sommige mensen ook aan vrije markten.quote:Op donderdag 5 mei 2011 22:54 schreef Schuifpui het volgende:Zou wel heel naief zijn, denk dat het de situatie in de wereld eerder minder stabiel maakt. Dit zal het niet zijn.
Zometeen kan toch niemand meer benzine betalen, genoeg ruimte op die brede wegen om te fietsen dus.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:20 schreef Schuifpui het volgende:
Toen ik in Texas woonde ging ik de 6 mile naar m'n werk ook echt niet fietsen, dat is niet te doen daar. Wereldvreemde Nederlanders die denken dat er overal fietspaden zijn. Waar ik woonde was het zo goed als onmogelijk om de kilometer naar de supermarkt te lopen/fietsen omdat er alleen een grote weg heen was. Niet dat dát goed is, vond het zelf ook een beetje belachelijk en niet erg fijn, maar dat is nou eenmaal zo.
Toegeven, ik ben niet in Texas geweest, maar in Arizona en New Mexico kun je prima op de grote weg fietsen zonder fietspad. Je moet wel even een hesje of zoiets aan doen voor de zekerheid, maar meer dan voldoende fietsers gezien. Zeker in de dorpen/steden.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:20 schreef Schuifpui het volgende:
Toen ik in Texas woonde ging ik de 6 mile naar m'n werk ook echt niet fietsen, dat is niet te doen daar. Wereldvreemde Nederlanders die denken dat er overal fietspaden zijn. Waar ik woonde was het zo goed als onmogelijk om de kilometer naar de supermarkt te lopen/fietsen omdat er alleen een grote weg heen was. Niet dat dát goed is, vond het zelf ook een beetje belachelijk en niet erg fijn, maar dat is nou eenmaal zo.
Mwah het zou wel kunnen, maar het haalt je levensverwachting wel flink naar beneden als je zo elke dag naar je werk gaat.quote:Op woensdag 11 mei 2011 15:16 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Toegeven, ik ben niet in Texas geweest, maar in Arizona en New Mexico kun je prima op de grote weg fietsen zonder fietspad. Je moet wel even een hesje of zoiets aan doen voor de zekerheid, maar meer dan voldoende fietsers gezien. Zeker in de dorpen/steden.
Toen in ik Texas was vond ik de eenzame fietsers die toch die grote weg op gingen eigenlijk wel een beetje gek. Al die gigantische auto's en vrachtwagens razen je voorbij en daar fiets jij dan. De infrastructuur is in Texas (en het meeste van de VS) gewoon puur gebaseerd op de auto. Het wordt een gigantische klus om dat geheel wat duurzamer te maken, en dat gebeurt pas als ze echt niet anders kunnen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 14:20 schreef Schuifpui het volgende:
quote:Facing Up to End of 'Easy Oil'
WAFRA, Kuwait—The Arabian Peninsula has fueled the global economy with oil for five decades. How long it can continue to do so hinges on projects like one unfolding here in the desert sands along the Saudi Arabia-Kuwait border.
On the Arabian peninsula, U.S. oil giant Chevron has launched a $340-million pilot project to extract heavy oil from beneath the desert sands. WSJ's Ben Casselman reports from Wafra, Kuwait.
Heavy oil, which can be as thick as molasses, is harder to get out of the ground than light oil and costs more to refine into gasoline. Nevertheless, Saudi Arabia and Kuwait have embarked on an ambitious experiment to coax it out of the Wafra oil field, located in a sparsely populated expanse of desert shared by the two nations.
That the Saudis are even considering such a project shows how difficult and costly it is becoming to slake the world's thirst for oil. It also suggests that even the Saudis may not be able to boost production quickly in the future if demand rises unexpectedly. Neither issue bodes well for the return of cheap oil over the long term.
BBquote:Alwaleed Says Saudi Arabia Seeks Oil Price of $70-$80 a Barrel
By Eric Martin
May 29 (Bloomberg) -- Prince Alwaleed bin Talal said an oil price of $70 to $80 a barrel is in the best interests of Saudi Arabia because it diminishes the urgency in the U.S. and Europe to develop alternative energy sources.
“We don’t want the West to go and find alternatives,” Alwaleed, a nephew of Saudi King Abdullah, said in an interview on CNN’s “Fareed Zakaria GPS,” scheduled for broadcast today. “The higher the price of oil goes, the more they have incentives to go and find alternatives.”
The rebellion in Libya, political turmoil in Bahrain and speculative buying are responsible for driving oil prices to more than $100 a barrel, Alwaleed said. Crude for July delivery rose 36 cents to settle at $100.59 a barrel on the New York Mercantile Exchange May 27. Prices have increased 35 percent in the past year.
Alwaleed, who owns Citigroup Inc. shares and ranks 26th on Forbes magazine’s list of the world’s richest billionaires with a net worth of $19.6 billion, said he continues to invest in the U.S. and that the nation is “down, for sure, but it is not out.” Standard & Poor’s lowered its U.S. credit-rating outlook on April 18 to negative, citing the widening budget deficit.
Saudi Arabia needs to enact laws that allow for greater public participation in government, Alwaleed said. U.S. President Barack Obama’s administration is seeking to encourage pro-democracy movements inspired by those that ousted longtime leaders in Tunisia and Egypt as part of the so-called Arab Spring to create broader, regional changes.
Hij is wel eerlijk.quote:“We don’t want the West to go and find alternatives,” Alwaleed, a nephew of Saudi King Abdullah, said in an interview on CNN’s “Fareed Zakaria GPS,” scheduled for broadcast today. “The higher the price of oil goes, the more they have incentives to go and find alternatives.”
Dat is zo en het westen heeft een zeker belang bij de continuering van grote geldstromen naar noordafrika en het MO. Hun enorme bevolkings overschot willen wij niet opvangen. We hebben in het westen ook te maken met grote en hardnekkige werkloosheid.quote:
Prijs vat Olie doorbreekt $ 70quote:Op donderdag 24 mei 2007 18:28 schreef digitaLL het volgende:
De prijs van een vat Brent Aardolie is opnieuw door de $ 70 grens gebroken. De grootste vraag naar benzine moet nog beginnen als in de VS de mensen in de vakantietijd meer gaan rijden. Vorig jaar liep de prijs bijna naar $ 76 per vat in augustus. Ik ben benieuwd of we dit jaar door de $ 80 gaan. Gezien de gestage stijging van de laatste jaren zo\'n $ 10 per jaar sinds 2002 verwacht ik dat wel.
Ik verwacht op den duur een exponentieel oplopende prijs omdat de olievoorraden van de meeste landen in het MO opraken doormiddel van fraude hebben de grootste olieproducenten in het MO hun voorraden op papier sterk verhoogt in 1987.
De truc is natuurlijk zo lang mogelijk de verslaafde aan de drugs(olie) te houden wat de exploitatie en ontwikkelingen voor alternatieven vertraagt. Als het opraakt kun je zo ook voor het restje enorme bedragen vangen. De VS staan waarschijnlijk aan de vooravond van een economische ineenstorting. Zij hebben de minste alternatieven. De EU zou wel eens heel sterk kunnen worden vanwege hun efficiente en energiezuinige productie.
Wat denken de lezers ervan.
[ afbeelding ]
Bron
Peakoil al bereikt
Dit is wat waarschijnlijk gaat gebeuren:quote:
quote:Olievoorraad slinkt: Saudi's zetten flink in op kernenergie
Saudi-Arabië is van plan 16 kernreactoren bouwen. De laatste twee moeten in 2030 worden opgeleverd. Dit heeft een Saudische krant vandaag gemeld.
De grootste exporteur van ruwe olie ter wereld heeft te maken met een snel stijgende vraag naar energie en wil daarvoor ook kerncentrales gebruiken. 'Over tien jaar zullen we de eerste twee reactoren hebben', verklaart Abdul Ghani bin Melaibari van het bureau voor atoom- en duurzame energie in King Abdullah City. 'Vervolgens zullen we er elk jaar twee bouwen, tot we er in 2030 16 hebben.'
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |