Wat vervelend voor Saartje
Amber zo goed op school
Jelief leuk om eens wat van Emma te lezen, ik zou je gevoel volgen hoor.
Hier hebben we ook de 15 minuten gesprekken gehad ( 2 keer

eerste keer klapte ik dicht

en 2e keer iemand bij en gebruikte ze andere uitleg en ook zij had tijd om te overzien en excuus te maken voor de 1e keer) En na heel veel gesprekken met o.a. spuuglokje en buuf en P_iglet die mij van veel wijze raad hebben voorzien.
Toch besloten om haar nog extra te laten kleuteren.
Cognitief is ze ijzersterk , ijverig , leergierig, veeleisend en daarin verkrampt ze soms nog. Ze moet van zichzelf alles kunnen en perfect doen.
Hier thuis merk ik dat niet zo direct, maar hier is ze vertrouwder...
Verder is ze op motoriek en sociaal emotioneel gewoon nog echt een net 5 jarige.
Al komen daar ook weer soms momenten uit dat ze echt wel weer " geestelijk ouder is" Maar in de grote lijnen dus prima op leeftijd.
Echter is het verschil tussen cognitief en de rest wel heel groot, en met alles in achtnemende zijn ze heel erg bang dat ze zich echt teveel gaat overvragen, cognitief zal ze prima meekunnen komen, wellicht zelfs voorliggen, maar op de rest ligt ze t.o.v. klasgenootjes achter.
Niet wenselijk. Zeker omdt de gedachte rondom HB bij haar wel bij juf naar voren komen.
En daar past het sociaal emotioneel/motoriek/ coginitieve disbalans weer bij.
Echter hebben ze nu met een kindje wat in groep 3 zit, HB getest is, Cognitief de sterkste van de klas, maar sociaal emotioneel echt nog een kleuter kleuter is. Die wordt nu ook terug gezet,
Beetje zelfde leeftijd van Arwen ook. ( als in ook december kindje alleen jaartje ouder nu dus

)
Daarbij heeft Arwen toch effectief nog maar een half jaartje gekleuterd als je vakanties en ziekte eraf trekt.. Nog heel erg weinig dus.
Ze heeft al genoeg ellende gehad, laat haar nog maar even spelen.
Ik krijg wel tegen het vrijeschool principe in

de toezegging dat ze volgend jaar in groep 2 dus cognitief arwen wel meer gaan stimuleren, en in groep 3 zal er met de docent een plan opgesteld worden.
Ze houden haar dus extra in de gaten.
En ook mag ik op haar eigen vraag met zoveel informatie voeden als ze wil.
Omdat ze niet willen dat ze afgestompt gaat worden.
Misschien was groep 3 wel een betere keuze geweest.. en ik heb daar heel erg naar geneigd.. maar ze MOET nog zoveel voor zoveel jaren, nu HOEFT ze nog even niks, alleen wat zij wil.
En ik denk dat als ze op de andere gebieden wat meer in balans is en wat sterker staat als nu , ze zich ook kan redden met de cognitieve voorsprong die ze heeft.
[ Bericht 2% gewijzigd door _evenstar_ op 21-02-2011 23:29:04 ]