Als iemand zoiets zegt, dan weet je dat-ie breed lachend achter z'n keyboard zit te trollen.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 14:20 schreef Toad het volgende:
Argento heeft wel punten die ik begrijp, maar hij overdrijft ook wel een beetje. Ik denk niet dat het RTL 4 publiek op woensdagavond deze film leuk gaan vinden.
Een film waarderen op basis van 'pretenties' is zo mogelijk nog raarder.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 13:06 schreef Argento het volgende:
[..]
Waarin geef ik je gelijk dan? Ik kan het niemand verbieden Black Swan een goeie film te vinden Dat doe ik dus ook niet. Ik kan wel aangeven waarom ik het één van de slechtste films van de laatste jaren vind. Overigens niet eens zozeer in objectieve zin (zoals gezegd, als waargebeurde woensdagavond film op RTL zal ie best te pruimen zijn) maar meer in relatie tot de pretenties waarmee ie gemaakt is.
Voor mij zijn de pretenties juist een wezenlijk onderdeel van de waardering. Een pretentieuze film die zijn pretenties niet waarmaakt, is slechter dan een film die op zichzelf niet zoveel voorstelt maar dat ook niet pretendeert. Het beste is een pretentieuze film die die pretenties ook waarmaakt, maar daar heb ik even geen voorbeeld van.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:15 schreef kingmob het volgende:
[..]
Een film waarderen op basis van 'pretenties' is zo mogelijk nog raarder.
Daar heb je gelijk in. Al geldt het niet voor Black Swan.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 15:29 schreef Argento het volgende:
[..]
Voor mij zijn de pretenties juist een wezenlijk onderdeel van de waardering. Een pretentieuze film die zijn pretenties niet waarmaakt, is slechter dan een film die op zichzelf niet zoveel voorstelt maar dat ook niet pretendeert. Het beste is een pretentieuze film die die pretenties ook waarmaakt, maar daar heb ik even geen voorbeeld van.
Gezien de lovende kritieken en de aantallen bezoekers: fat chancequote:Op vrijdag 18 februari 2011 14:16 schreef Argento het volgende:
[..]
De rest van de wereld natuurlijk.
Ik begrijp wel dat de stijl vele malen daarna misbruikt is. Maar voor mij was het niets anders dan een of andere detective plus dat het wat mooier is neergezet.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 13:13 schreef Argento het volgende:
Se7en is juist van het eerste shot tot het eindshot stijl. Qua kleuren, qua belichting (met name in de eindscenes op de verlaten vlakte buiten de stad). Alles is sfeerbepalend en wel zodanig dat de gecreerde sfeer naadloos aansluit op het verloop van het verhaal.
Se7en afdoen als een vermakelijke film en Black Swan een meesterwerk vinden, slaat naar mijn mening, he-le-maal nergens op. In objectieve zin kan er in ieder geval al op gewezen worden dat Se7en trendsettend is gebleken. Dat zal Black Swan nooit zijn, al was het maar omdat de film zelf al zn ontzettend platgetreden pad op is gegaan.
Ik kan niks bij die beschrijving over haar moeder. Ik moest overigens ontzettend lachen toen ze die taart in de prullenbak wilde gooien. Een moeder die constant haar dochter schildert is geen boze koningin maar iemand die teveel druk zet op haar. Alsof ze het al niet moeilijk had met haarzelf.quote:Tja, prima. Als je de cliches van de prinses en de boze koningin goed genoeg vindt, (want over dat niveau hebben we het hier als het gaat om diepgang en karakterbeschrijving) wie ben ik dan om daar wat anders van te vinden.
Ja ik snap ook niet waar mensen het hebben over bovennatuurlijke gedeelte. Ik zou het niet zien.quote:Dat Nina hallucineert was mij duidelijk ja. De regisseur laat daar ook weinig twijfel over bestaan. Sterker nog, hij vindt het zo belangrijk dat het voor het publiek duidelijk is dat we soms deelgenoot zijn van de realiteit en soms getuige zijn van haar waanbeelden, dat hij dat zonder enige nuance in beeld brengt.
Dat hoeft niet duidelijk te zijn. In hetzelfde geval had dat wat je denkt wat echt is, niet echt kunnen zijn en wat wel echt lijkt niet echt kunnen zijn. Sommige mensen stoppen dingen weg.quote:Het is volstrekt duidelijk wat waar en wat waan is. Daar hoeft het publiek zich niet druk over te maken.
Ik vond het wel mee vallen. Die associatie maak ik niet omdat het verrekt weinig weg had van een scare jump. De bedoeling was ook helemaal niet om ons te laten schrikken.quote:Dat de waan wordt gecommuniceerd via de cliches uit de horrorwereld, is just adding insult to injury.
Klopt, het is een oppervlakkig verhaal maar zo is het toch ook bedoeld? Net zoals karakter ontwikkeling, klopt dat zit er niet veel in, maar heeft elke film dit nodig om goed te zijn? Nee zeker niet. Denk bijvoorbeeld even aan Inception waar ook bijna geen karakter ontwikkeling in zat.quote:Het was een oppervlakkig verhaal, ongeinspireerd verteld en in beeld gebracht, niet overdreven goed geacteerd (zelfs Portman was hopeloos eendimensionaal, maar ze had in het script dan ook niet veel om mee te werken), niet of nauwelijks enige karakterontwikkeling of uberhaupt enige diepgang. Eigenlijk is 'matig' een nog te vriendelijke kwalificatie. Het is gewoon een slechte film.
quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:50 schreef Argento het volgende:
Natuurlijk staat het je vrij om te vinden dat Inception tegenvalt, maar het een aanfluiting noemen is gewoon niet te onderbouwen. Dat is geforceerd tegen de stroom inzwemmen.
Dat weet ik niet maar je kunt zomaar gelijk hebben.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 21:03 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Klopt, het is een oppervlakkig verhaal maar zo is het toch ook bedoeld?
Precies, en dan komen we dus bij de vraag: als de film noch characterdriven, noch plotdriven is, wat is het dan wel?quote:Net zoals karakter ontwikkeling, klopt dat zit er niet veel in
In ieder geval meer diepgang. De achtergrond van de karakters van Leo en van Marion, inclusief de verhouding tot elkaar, was een zeer wezenlijk onderdeel van het verhaal. Daarbij kon Inception wel steunen op een (misschien iets overgecompliceerd) verhaal en de overdonderende visualisatie ervan.quote:maar heeft elke film dit nodig om goed te zijn? Nee zeker niet. Denk bijvoorbeeld even aan Inception waar ook bijna geen karakter ontwikkeling in zat.
Ik heb niet gezegd dat er slecht geacteerd wordt, ik zeg dat het verhaal qua acteren weinig van de cast vraagt. En ik heb niet alle reviews gelezen maar er zijn zeker wel reviews te vinden die bepaald niet rooskleurig zijn. IMDB is wat dat betreft al een aardige bron. Weliswaar doorgaans niet afkomstig van professionele critici, maar wel van kritische filmliefhebbers, zoals ikzelf.quote:Slecht geacteerd, alsjeblieft. Jij bent echt 1 van de weinige mensen die ik hier wat over heb horen zeggen. Alle reviews en reacties van mensen zijn het grotendeels met elkaar eens dat het een fantastische film is met erg goed acteerwerk.
In ieder geval iets meer dan een gezichtsuitdrukking van: "ik ga bijna huilen". Maar goed, nogmaals, wat ze deed, deed ze goed.quote:Wat had jij meer willen zien van Portman dan?
wauw, dat je die gevonden hebt. Vind ik overigens nog steeds hoor: Het is niet te onderbouwen dat Inception een aanfluiting is. Bij Black Swan ben ik juist van mening dat dat wel te onderbouwen is.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 21:26 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik laat het even samenvatten door iemand die het ongetwijfeld beter weet.
[..]
Tja, het heeft geen zin om een film te vergelijken die niet over karakterontwikkeling gaat en het dus ook niet veel heeft en een film die wel over karakterontwikkeling gaat en het ook niet zoveel heeft (van een instabiele, breekbare, maar fenomenale (althans als we het verhaal geloven) danseres, naar een gebroken, fenomenale danseres).quote:Op vrijdag 18 februari 2011 21:31 schreef speknek het volgende:
Inception heeft toch nog wel echt een stuk minder karakterontwikkeling; en zo goed als geen mooie cinematografie, in vergelijking met Black Swan. Het verhaal is alleen wel intelligenter.
quote:Well, I lost track. Seriously. I am still astonished at the high rating it had here at IMDb (which rarely lets me down) as that is what encouraged me to go.
Natalie Portman, whether the white swan or black swan, is an expressionless member of the chorus selected by the choreographer to play the lead in Swan Lake. Inexplicably, I might add, when there are far more talented dancers around her.
She is a one-note swan. Her facial expression never varies from sad, purse-mouthed and leaky eyed. I got so tired of looking at her face and it is shown just about all the time. To top it off, I felt absolutely no connection with any other character as the movie wound excruciatingly along on its hopeless execrable way to nowhere.
The lack of script is a serious flaw: but the graphic detail of what she does do is laid out: she vomits, she slashes herself, she lives with her mother, she has lesbian sex - sorta, but she has no background, no character, apart from mommy's girl, no friends, no interactions with others apart from the briefest of convos about ballet. The mother is completely cardboard - with matching dialogue - "I gave up my career for you, poor me".
This comes across as a horror movie with an unnecessary disgust factor aiming for the roof. I covered my eyes many times. Not in fear but in a kind of shame that a movie could be this bad. It is not even a good ballet movie, the dance sequences are choppy compounded by the uneven hand of the director everywhere.
When the audience started to laugh about 1/3 of the way through, I knew it was all hopeless. I joined in, that's how appallingly bad it all was. In the final scene, the laugh meter topped out. It is that unbelievable and unintentionally comedic.
1 out of 10 from me as minuses are not allowed.
Avoid.
Het ging me vooral over dat geforceerd tegen de stroom inzwemmen. Voor de rest valt alles wat over smaak gaat te onderbouwen. Alleen vraag ik me af wat voor zin het heeft erover te blijven doordrammen als het punt al duidelijk is.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 21:30 schreef Argento het volgende:
[..]
wauw, dat je die gevonden hebt. Vind ik overigens nog steeds hoor: Het is niet te onderbouwen dat Inception een aanfluiting is. Bij Black Swan ben ik juist van mening dat dat wel te onderbouwen is.
1 uit 10quote:Op vrijdag 18 februari 2011 21:38 schreef Argento het volgende:
Ik zit even op IMDB te neuzen en ik kom, grappig genoeg, een review tegen die in mijn visie de spijker finaal op zijn kop slaat. Ben ik gelukkig niet helemaal de enige:
[..]
Het is bepaald niet de enige negatieve recensie op IMDB.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 12:02 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
1 uit 10dan wil je gewoon interessant doen.
kan wel wezen. een 1 geven is debiel.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 12:54 schreef Argento het volgende:
[..]
Het is bepaald niet de enige negatieve recensie op IMDB.
Kom, niet zo pruilen. Het is best een aardige discussie. Naar Fok-maatstaven.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 01:25 schreef pfaf het volgende:
Sjesusl. Eén van de beste films die ik ooit gezien heb wordt besproken in één van de slechtste topics ooit. Only at Fok!
Zelfs Plan 9 From Outer Space verdiende geen 1. Black Swan een 1 geven is bewust recalcitrant zijn.quote:Op zaterdag 19 februari 2011 12:02 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
1 uit 10dan wil je gewoon interessant doen.
Precies, van die jankerts: "Iedereen vindt hem goed, maar ik vind hem slecht. Dus ik geef een één. Boehoe."quote:Op zaterdag 19 februari 2011 12:56 schreef Orbis het volgende:
[..]
Zelfs Plan 9 From Outer Space verdiende geen 1. Black Swan een 1 geven is bewust recalcitrant zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |