abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92452640
What is Reality?

Nee, geen linkdump.
Dit is voor de geïnteresseerden op Fok!
Weer een mooie documentaire van de BBC.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 62% gewijzigd door schommelstoel op 07-02-2011 11:55:49 ]
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  maandag 7 februari 2011 @ 12:17:11 #2
72691 T3rr0r
Technoofsow!
pi_92453866
Briljante documentaire inderdaad.
It's about being boss, not being the boss...
  maandag 7 februari 2011 @ 15:59:34 #3
99851 ZureMelk
Bow to your master
pi_92462508
Vond hem zeker niet slecht. :Y
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.
pi_92464847
Als je meer dan 10 jaar geleden over quantumfysica/quantummechanica zou beginnen werd je al snel afgeschreven als zweefteef, om het even zo te noemen.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_92490971
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_92494194
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:46 schreef schommelstoel het volgende:
Als je meer dan 10 jaar geleden over quantumfysica/quantummechanica zou beginnen werd je al snel afgeschreven als zweefteef, om het even zo te noemen.
Hoe bedoel je? :)
pi_92496048
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 16:46 schreef schommelstoel het volgende:
Nee hoor, alleen maar als je het probeert toe te passen op psychologie of new-age achtige theorien.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_92500085
scherp..heel scherp Oud_Student. :Y
Minervaan? :+ })
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_92535775
gister gekeken, maar snap een paar dingen niet. (dus help me!)

hoe gaat deze meneer bewijzen dat de wereld holografisch is door steeds verder in te zoomen? hij verglijkt het net als met het inzoomen op de foto en dat je dan naar de korrels/pixels moet kijken? maar wat dan? dan is het toch niet bewezen dat het holografisch is?

ook vraag ik me af waarom ze zeggen dat alles in de wereld wiskundig is, dus als we geen wiskunde gebruiken we niet bezig zijn met de wereld? (statistiek) niet bedoeld om SES te bashen, maar als alles wiskundig te verklaren is, waarom dan nog betrouwbaarheidsintervallen geloven?
pi_92536559
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 09:53 schreef Rick.Gulmans het volgende:
gister gekeken, maar snap een paar dingen niet. (dus help me!)

hoe gaat deze meneer bewijzen dat de wereld holografisch is door steeds verder in te zoomen? hij verglijkt het net als met het inzoomen op de foto en dat je dan naar de korrels/pixels moet kijken? maar wat dan? dan is het toch niet bewezen dat het holografisch is?

Ik heb de docu niet gekeken, maar het idee is als volgt.

In zogenaamde kwantumveldentheorieen, de theorieen die interacties op subatomaire schaal beschrijven, is de energieschaal erg belangrijk. De energieschaal is omgekeerd evenredig met de lengteschaal (denk maar na: om deeltjes op kleiner niveau te kunnen analyseren moet je ze harder laten botsen!). De sterke van de interactie hangt af van de energieschaal.

Wat die holografie nu claimt, is het volgende: die energieschaal in zo'n kwantumveldentheorie kun je zien als een extra ruimtelijke dimensie. Een kwantumveldentheorie in een 4-dimensionale ruimtetijd kun je zo uitbreiden naar een 5-dimensionale theorie. Het blijkt nu (dit is alleen in de context van snaartheorie met branen nauwkeurig aangetoond!) dat een zwaartekrachtstheorie in D+1 dimensies opgevat kan worden als een kwantumveldentheorie (zonder zwaartekracht) in D dimensies.

Die zwaartekrachtstheorie en die kwantumveldentheorie zijn dan duaal. Dit houdt in dat ze dezelfde fysica op verschillende wijze beschrijven. Dit is opzienbarend, omdat dit een structuur van zwaartekracht (of kwantumveldentheorie) is die op het eerste gezicht helemaal niet duidelijk is!

quote:
ook vraag ik me af waarom ze zeggen dat alles in de wereld wiskundig is, dus als we geen wiskunde gebruiken we niet bezig zijn met de wereld? (statistiek) niet bedoeld om SES te bashen, maar als alles wiskundig te verklaren is, waarom dan nog betrouwbaarheidsintervallen geloven?
Omdat een wiskundige beschrijving niet altijd deterministisch of exact is. Sterker nog: er zijn bar weinig beschrijvingen die exact zijn :) Daarbij, de kwantummechanica werkt inherent met statistiek, omdat ze niet deterministisch is.
pi_92537336
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 10:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb de docu niet gekeken, maar het idee is als volgt.

In zogenaamde kwantumveldentheorieen, de theorieen die interacties op subatomaire schaal beschrijven, is de energieschaal erg belangrijk. De energieschaal is omgekeerd evenredig met de lengteschaal (denk maar na: om deeltjes op kleiner niveau te kunnen analyseren moet je ze harder laten botsen!). De sterke van de interactie hangt af van de energieschaal.
okee omgekeerd evenredig, en de schaal hangt af van welke je kiest
quote:
Wat die holografie nu claimt, is het volgende: die energieschaal in zo'n kwantumveldentheorie kun je zien als een extra ruimtelijke dimensie. Een kwantumveldentheorie in een 4-dimensionale ruimtetijd kun je zo uitbreiden naar een 5-dimensionale theorie. Het blijkt nu (dit is alleen in de context van snaartheorie met branen nauwkeurig aangetoond!) dat een zwaartekrachtstheorie in D+1 dimensies opgevat kan worden als een kwantumveldentheorie (zonder zwaartekracht) in D dimensies.
een energieschaal is een extra dimentie, zodat er altijd d+1 dimensies bestaan, omdat er altijd energie bij kan komen.
dus zwaartekracht is altijd in d+1 dimensies. dus als hij bewijst dat er een hologram realiteit is, en we vinden deze extra dimensie. vinden we dan niet oneindig extra dimensies omdat er altijd die D+1 bestaat?
quote:
Die zwaartekrachtstheorie en die kwantumveldentheorie zijn dan duaal. Dit houdt in dat ze dezelfde fysica op verschillende wijze beschrijven. Dit is opzienbarend, omdat dit een structuur van zwaartekracht (of kwantumveldentheorie) is die op het eerste gezicht helemaal niet duidelijk is!
dus ze beschrijven hetzelfde manier, alleen zijn er niet evenveel dimensies beschikbaar in het model? maakt het dan uit als er bewezen wordt dat er meer dimensies zijn? want ze zullen hetzelfde beschrijven?
terwijl je in het eerste stukje zegt dat het energieniveau afhangt van welke schaal het is? volgens mij lees ik wat verkeerd
het is allemaal een beetje lastig voor mij om te begrijpen wat er gezegd wordt, ik hoop dat ik niet iets/iemand beledig, maar probeer het op een rijtje te krijgen (A) en zal binnenkort toch die snaartheorie topic maar moeten lezen
pi_92538801
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 10:49 schreef Rick.Gulmans het volgende:

een energieschaal is een extra dimentie, zodat er altijd d+1 dimensies bestaan, omdat er altijd energie bij kan komen.
Ja. De extra dimensie in de zwaartekrachtstheorie is de energieschaal in de kwantumveldentheorie. Je kunt je als plaatje het volgende voorstellen:

Laten we voor het gemak het geval D=2 kiezen. De zwaartekrachtstheorie dan 3 dimensionaal, en de kwantumveldentheorie 2 dimensionaal. De zwaartekrachtstheorie, als 3-dimensionale theorie, is geformuleerd in het volume van de bol. De kwantumveldentheorie, als 2-dimensionale theorie, is geformuleerd op het boloppervlak. De radiele afstand van de bol, r, speelt hier de rol van inverse energieschaal voor de kwantumveldentheorie.

De bol is vooral om er een plaatje van te maken; formeel zijn dit soort theorieën geformuleerd op hyperbolische ruimtetijden, die een rand hebben (zogenaamde anti-deSitter oplossingen van de Einsteinvergelijkingen).

quote:
dus zwaartekracht is altijd in d+1 dimensies. dus als hij bewijst dat er een hologram realiteit is, en we vinden deze extra dimensie. vinden we dan niet oneindig extra dimensies omdat er altijd die D+1 bestaat?
Nee. Als onze wereld 4-dimensionaal is, dan zouden we misschien voor subatomaire interacties in onze 4-dimensionale wereld een 5-dimensionale gravitationele beschrijving kunnen gebruiken.

quote:
dus ze beschrijven hetzelfde manier, alleen zijn er niet evenveel dimensies beschikbaar in het model? maakt het dan uit als er bewezen wordt dat er meer dimensies zijn?
Laat ik eerst opmerken dat het hele holografische idee nog lang niet bewezen, of rigoreus is aangetoond in de meeste gevallen. Zoals ik al zei: de grote boodschap van het idee van holografie is:

quote:
Als onze wereld D-dimensionaal is, dan zouden we misschien voor subatomaire interacties in onze D-dimensionale wereld een (D+1)-dimensionale gravitationele beschrijving kunnen gebruiken.
Net zoals je bijvoorbeeld elektrische velden altijd in termen van magnetische velden kunt beschrijven door naar een andere waarnemer te gaan.
pi_92543020
Erg interessante docu. Het merendeel was te begrijpen, niet voor te stellen. Bij de uitleg van Haushofer merk ik ook dat ik als niet natuurkundige ver tekort schiet in dit begrip.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')